Уроки російської мови з елементами тренінгових занять

Про матеріал

Педагогіка – неосяжна наука, і кожен вчитель може обрати різноманітні методи і форми викладання, проте, на моє глибоке переконання, уроки з елементами тренінгу – одна з найцікавіших форм навчання. Саме за допомогою неї можна реалізувати основну мету освіти – всебічний розвиток і становлення особистості. Проте слід пам'ятати, що будь-яка педагогічна технологія, буде недієвою, якщо педагоги, які її втілюють, не розглядатимуть її як цілісну систему!

Перегляд файлу

Уроки російської мови з елементами тренінгу

Крім традиційних методів навчання, які широко відомі та застосовуються у педагогіці, все більшого поширення та розвитку набувають нетрадиційні методи, або так звані, інноваційні. Перш за все, це пов’язано зі змінами, які відбуваються у світі. Освіта, як одна із галузей економіки, не може залишатися осторонь. Тому школа повинна навчати учнів критично мислити та вирішувати будь-які життєві проблеми, розвивати навички ефективної комунікації та співробітництва, лідерства та особистого розвитку дитини, розвивати ІКТ-грамотність та виховувати активну громадську позицію. Це ті основні навички XXІ століття, які повинен розвивати вчитель, шукаючи нові підходи до навчання, адже відтепер його основна місія – не передати знання, а навчити вчитися протягом життя.

В умовах Нової української школи вчителю необхідно застосовувати саме інноваційні методи навчання, орієнтуючись на компетентнісний підхід, який базується на основі формування та розвитку життєвих навичок. Одним із альтернативних шляхів є використання елементів тренінгу на уроках російської мови. Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну діяльність та творчу взаємодію учасників між собою та з вчителем (тренером), це основна форма реалізації освіти на основі життєвих навичок. Він орієнтований на запитання та пошук, а також охоплює весь потенціал учня.

Переваги тренінгових занять вбачаю у подоланні мовного, психологічного бар’єру учнями, у створенні доброзичливого емоційного середовища, у сприянні творчого самовираження дитини, розвитку уяви та практичних навичок, у можливості вільного перегрупування учнів для виконання різних видів діяльності, у можливості активної комунікативної діяльності між учнями та з вчителем.

На тренінговому занятті перевага надається діяльності не вчителя, а учнів, особистий досвід яких є основою для навчання. Набагато краще, якщо вони поділяться тим, що знають на даний момент, і самі відшукають або засвоять інформацію, якої не вистачає. Учитель на тренінгу відіграє важливу роль фасилітатора, який скеровує діяльність та взаємодію учасників на вивчення теми та досягнення мети тренінгу.

Кожне тренінгові заняття, як і урок російської мови, складається з трьох частин: вступної (актуалізації опорних знань, мотивації навчальної діяльності), основної та заключної. Значна різниця – у формі проведення, і як результат – у досягненні поставленої мети.

У вступній частині вчитель активізує знання учнів з теми (складання ментальних карт, відповіді на запитання, гра «Пошук», «Так/Ні/Вагаюсь», «Весела карусель», «Міміка», «Хрестики-Нолики» тощо), виявляє очікування учнів від уроку та повідомляє тему і мету, завдання, на які буде спрямована їх діяльність. Основні правила поведінки під час тренінгу розробляються колективно учнями на початку семестру і розміщуються у класі, проте час від часу вони можуть змінюватися.

Основна частина заняття передбачає практичні вправи на розвиток навичок різних видів діяльності та навичок XXІ століття. Крім того, завдання на уроках російської мови організовую в логічній послідовності відповідно до таксономії Блума: запам’ятовування (заповнити пропуски в слові, реченні, розташувати в правильному порядку), розуміння (знайти значення слова із контексту, знайти слова тощо), застосування, аналіз (передбачення подій), оцінка (обговорення ситуацій, вирішення проблем (учні мають оцінити ситуацію, опираючись на власний досвід!!!), створення (інтерв’ю, постери, твори).

Кожна вправа повинна завершуватися коротким підсумком чи обговоренням, щоб учні чітко розуміли перехід від одного виду діяльності до іншого. У контексті обмеження часу важливо приділяти належну увагу різноманітним сигналам, які свідчать про завершення  відведеного часу на виконання завдання (хлопок, дзвінок, свист, виконання рядків відомої пісні, вимкнення світла тощо). Крім того, вчитель має давати чіткі та зрозумілі інструкції. Якщо всі учасники освітнього процесу усвідомлюють, що треба робити, зростає вірогідність виконання завдання. У своїй практиці використовую ICQs (питання для перевірки інструкції з виконання завдань). Наприклад: «Відкрийте, будь ласка у підручниках стор. 127 і в парах виконайте завдання 201» - Кожен виконує вправу самостійно? Вам необхідно відкрити стор. 124? І т.д.

Як зазначалося вище, однією із переваг тренінгу є можливість вільного групування та перегрупування дітей для виконання практичних вправ. Урок російської мови дає можливість не просто розділитися на групи чи пари за звичною системою 1-2 варіант/ряд, а під час інтерактивної взаємодії учнів:

  • mingle-mingle технологія (даний спосіб поділу на групи найактуальніший під час виконання вправ на розвиток навичок діалогічного мовлення, так як учні мають можливість постійно змінювати партнера, його сутність полягає в «змішуванні» учнів і в пошуку нових співрозмовників),
  • поєднуючи слова і зображення (слова) на картках (наприклад, при вивченні теми «Антоніми. Синоніми» необхідно поєднати антонімічні пари, об’єднатися в синонімічний ряд слів і т.д.),
  • за алфавітним порядком (не лише учні початкової ланки, але і середньої школи мають час від часу, як показує практика, згадувати літери алфавіту, тому цікаво і корисно поділитися на групи, розташувавшись в алфавітному порядку або за приголосними і голосними буквами, з яких починаються імена учнів),
  • будуючи речення (учні складають картки зі словами або вивченими фразами в речення),
  • обираючи картки за кольором (учні початкової ланки залюбки діляться на групи, повторюючи вивчені кольори),
  • розділяючи слова (тексти) на певні групи (учням пропонуються картки з вивченими словами, поняттями, наприклад, слова, в яких наголос падає на різні склади, необхідно розділити),
  • розділяючи слова за частинами мови (учні діляться на групи/пари, повторюючи, до якої частини мови належить певне слово),
  • поєднуючи синонімічні фрази (при вивченні фразеологізмів є можливість легко перевірити, чи розуміють учні вивчені лексичні одиниці), тощо.

Завершальна частина заняття складається з підведення підсумків уроку, отримання зворотного зв’язку від учнів та повідомлення домашнього завдання. Велика кількість вчителів нехтують етапом отримання зворотного зв’язку, проте, на моє глибоке переконання, це найбільш значуща частина уроку, адже учні можуть висловити свої думки, в деякій мірі оцінити діяльність вчителя. На заняттях застосовую технологію «Рюкзак. Годинник. Сміттєвий бак» або «Млин. Рюкзак», суть якої полягає в тому, що учні в усній або письмовій формі висловлюють свої думки щодо вивченого на уроці, щодо методів, прийомів, форм роботи, які застосовувалися: рюкзак символізує багаж знань, який отримали діти, ті навички, які вони «понесуть» з собою, годинник – час для розмірковування над чимось незрозумілим, сміттєвий бак – інформація, яка була незрозумілою або зайвою на уроці. Адже дуже важливо, щоб учні завершували роботу із задоволенням і високою мотивацією застосовувати набуті вміння, а вчитель міг врахувати інтереси дітей в подальшій роботі.

Педагогіка – неосяжна наука, і кожен вчитель може обрати різноманітні методи і форми викладання, проте, на моє глибоке переконання, уроки з елементами тренінгу – одна з найцікавіших форм навчання. Саме за допомогою неї можна реалізувати основну мету освіти – всебічний розвиток і становлення особистості. Проте слід пам'ятати, що будь-яка педагогічна технологія, буде недієвою, якщо педагоги, які її втілюють, не розглядатимуть її як цілісну систему!

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку