Роман американської письменниці Гарпер Лі "Вбити пересмішника" належить до творів, які є новими у програмі із зарубіжної літератури. Він викликав надзвичайний інтерес в моїх учнів. Не маю сумніву, що ця книга цікава не лише дітям, а й дорослим. Я запланувала два уроки для вивчення цього твору.
РОЗРОБКИ УРОКІВ ЗА РОМАНОМ ГАРПЕР ЛІ “ВБИТИ
ПЕРЕСМІШНИКА”
Тема. Роман американської письменниці Гарпер Лі “Вбити пересмішника”. Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення з жорстокістю
Мета: розширити уявлення учнів про американську літературу 20ст., познайомити з особистістю письменниці Гарпер Лі та її книгою, допомогти учням збагнути проблеми, порушені у романі; формувати навички аналізу художнього твору; виховувати милосердя, толерантність.
Цілі.
Учні знатимуть: зміст роману Гарпер Лі “Вбити пересмішника” та історію його створення, проблематику та героїв, визначення поняття “толерантність”
Учні вмітимуть: визначити власне ставлення до твору, виявляти проблеми, порушені у творі, пояснити актуальність твору в наш час.
Обладнання: портрет Гарпер Лі, текст твору письменниці “Вбити пересмішника” в різних варіантах перекладу, комп’ютер, рекламні буклети роману.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вироблення на їхній основі вмінь та навичок.
Шамі Чакрабарті
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Здійснюється в ході уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної
діяльності.
1. Слово вчителя.
Сьогодні ми відкриваємо один із прекрасних творів американської літератури 20 століття - неповторну книгу “Вбити пересмішника.
Цей роман Гарпер Лі привернув до себе увагу відразу ж після виходу з друку в 1960 році. В 1961 році книга удостоєна Пулітцерівської премії (Pulitzer Prize ) – однієї з найбільш престижних нагород США в області літератури, журналістики, музики і театру. Вона вручається щорічно з 1917 року. Письменницю нагороджено Президентською медаллю Свободи , однією з вищих нагород США для цивільних осіб,яку вручають за рішенням президента.
2. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Отримавши відразу беззастережний успіх, він став класикою сучасної американської літератури. У світі продано понад 40 мільйонів примірників книги. Перекладено його більш як на 40 мов.
Український читач також має змогу читати “Вбити пересмішника” на рідній мові. У 1975 році книга видавалась у перекладі Михайла Харенка . Він назвав головну героїню Всевидько. Дивного сусіда, якого боялись діти – Страхолюдом. Особисто мені сподобавсь переклад Тетяни Некряч. Роман у перекладі кандидата філологічних наук, доцента кафедри теорії і практики перекладу з англійської мови та викладача Київського національного університету ім. Тараса Шевченка вийшов 2015 року у видавництві “Країна Мрій”. У цьому варіанті перекладу дівчинку названо Скаутом, самітника Редлі – Примарою. Відрізняється дещо і написання імен інших героїв : Атикус , Джемі , Ділл та ін..
Події в романі відбуваються впродовж трьох років (1933-1935рр.) у маленькому провінційному містечку штату Алабама за часів
“Великої депресії”.
Історична довідка. Америка на початку 20 ст., ставлення до чорношкірого населення.
(Повідомлення учнів, що отримали завдання напередодні.)
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Можливість написати свій твір Гарпер Лі отримала як подарунок на Різдво .
Друзі, знаючи про мрію письменниці, подарували їй річну оплачену відпустку для змоги працювати над книгою.
Гарпер Лі народилась 28 квітня 1926 року в маленькому містечку Монровілль в південній частині штату Алабама . Вона була молодшою дитиною в сімї. Батько, в минулому власник і редактор газети , за освітою юрист , а з 1926 року по 1938 рік перебував на державній службі . В дитинстві Лі була жвавою дитиною , зірвиголовою , дуже схожою на свою героїню в романі, яка також рано навчилась читати і з цікавістю спостерігала за життям навколо. Любила зручні комбінезони більше , ніж плаття з корсетом . Лі було п’ять років, коли в 1931 році в містечку Скоттборо відбулись перші суди в справах звинувачених в зґвалтуванні двох білих жінок . Звинувачували дев’ять молодих чорношкірих чоловіків . Не дивлячись на медичні докази того , що жінки не були зґвалтованими , суд присяжних , який складався лише з представників білої раси , визнав негрів винними , приговорив до смертного вироку усіх, крім наймолодшого, тринадцятилітнього .
Потім, протягом шести років відбувались апеляційні суди в цій справі . Всі звинувачені, за винятком одного, були звільнені. Ця справа сколихнула спокій містян і лишилась в пам’яті маленької дівчинки на все життя. Через багато років цей факт і став основою для роботи над романом .
2. Запитання до класу
1. Як ви думаєте,чому ця подія так схвилювала людей у провінційному містечку?
2. Чому авторка звертається до цього факту через багато років?
3. Чи може подібний факт бути актуальним у нашому
сьогоденні?
3. Що називають толерантністю?
Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
4. Складання асоціативного куща “Толерантність”
5. Вчитель:
А тепер настав час передати короткий зміст твору американської письменниці, в якому вона піднімає це та інші
питання.
(Переказ учнями сюжету роману. Історія Тома)
6. Робота з текстом.
Коментоване читання уривка “Зустріч з Діллом” від слів: “Того літа до нас прїхав Ділл...” закінчуючи ... “дивовижні прагнення і фантастичні витівки.” Автобіографічність моменту.
Вибіркове читання : 9 розділ . (п.ч.) 10 розділ.(п.ч.) 5-9 розділи(д.ч.)
7. Словникова робота:
- Пересмішник - птах родини горобцеподібних. В книзі символ невинності. “Убити пересмішника - великий гріх” V. Осмислення, систематизація та узагальнення знань.
1. Прийом “Зроби висновок”.
Поміркуйте,чи є вдалою назва роману?
Запропонуйте власний варіант назви роману.
2. Роздуми з елементами дискусії.
Чи можна погодитись зі словами Шамі Чакрабарті,що взяті за епіграф до уроку?
4. Рефлексія
Чи є актуальними в наш час проблеми, які порушуються в романі Гарпер Лі “Вбити пересмішника”?
VІ. Висновок. Оцінювання.
Слово вчителя.
Роман Гарпер Лі «Вбити пересмішника» - книга про вічне. Про добро, про зло, про людей, добрих і злих. Це своєрідна модель світу, в якому поряд любов і несправедливість, забобони і духовність, правда і брехня .
Пропускаючи всі події через призму сприйняття дитини, автор показує дорослішання як пізнання світу, пізнання життя його цінностей і проблем.
VІІ. Домашнє завдання.Вибрати одне із завдань 1-3; 4-е завдання виконувати за бажанням.
Тема: Моральні ідеали в романі Гарпер Лі “Вбити
пересмішника”. Утвердження етичних цінностей
Мета: допомогти учням скласти уявлення про внутрішній світ героїв роману Гарпер Лі; створити умови для формування уміння характеризувати героїв художнього твору, аргументувації власного ставлення до персонажів та їх поведінки, розвитку навичок роботи з текстом, уміння співставляти книгу та її екранізацію; виховувати кращі моральні якості.
Цілі.
Учні знатимуть: характерні риси героїв твору, їх моральні принципи,
Учні вмітимуть: обгрунтовувати своє ставлення до персонажів, логічно висловлювати враження від прочитаного, співставляти художній твір та екранізацію за ним.
Обладнання: портрет Гапер Лі, текст твору, комп’ютер, ілюстрації до твору, відеоуривки з кінофільму.
Тип уроку: комбінований.
Гарпер Лі
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Здійснюється в ході уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної
діяльності.
1. Слово вчителя.
В доросле життя діти завжди дуже поспішають. Це
привабливо:бути самостійним і незалежним, вирішувати все самому, нікого ні про що не питаючись. Дуже важливо не просто стати дорослим, а яким ти станеш в дорослому житті. Письменниця Гарпер Лі показує нам події в романі “Вбити пересмішника” очима маленької дівчинки. Якими ж перед нею постають дорослі герої?
2. Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Впізнайте про кого так говорить героїня роману дівчинка Скаут:
“...Ми можемо гратися на її моріжку, їсти її мускатний виноград, не ламаючи лози, вільно користуватися її просторим двором...Вона була удова, жінка-хамелеон, яка працювала на своїх грядках у старому солом’яному брилі й чоловічому комбінезоні, але о п’ятій вечора, прийнявши ванну, з`являлась на своїй веранді у всій величі та блиску найгарнішої пані нашої вулиці.”
(Міс Моді)
“...Була рідною сестрою Атикуса, та коли Джемі мені розповідав, як ельфи підміняють немовлят, я вирішила,що її підмінили в колисці, й наші бабуня й дідусь отримали не Фінча, Крофорда.”
(Тітка Александра)
“...Вона вся складалася ніби з гострих кутів і кісток; була короткозора і косоока; долоню мала широку,як дошка і вдвічі твердішу...Вона мешкала в нас відколи народився Джемі, отже, я зроду відчула її тиранічну присутність”
(Келпурнія)
3. Робота в парах. Взаємозапитання.
(готували як дом.завдання)
Учень зачитує характеристики героїв, не називаючи імен.
(Імена називає інший, доповнюючи власними записами)
4. Запитання до класу.
До кого має відношення дана цитата:
“Він був худий і жилавий, з безбарвними очима - настільки безбарвними, що вони не відбивали світла. Вилиці мав гострі,рот широкий, з тонкою верхньою губою і товстою нижньою.Міс Стефані Крофорд казала, ніби він такий богочестивий, що знає тільки один закон - слово Боже...
Він ніколи не розмовляв з нами.Коли він проходив повз нас, ми втуплювались в землю і казали: “Добого дня,сер”, а він у відповідь тільки кашляв.” (містер Редлі)
- Що можна сказати про цього героя?
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Роман має назву “Вбити пересмішника”. Ми говорили на минулому уроці, що це означає: вчинити великий гріх, погубити невинну душу. Том Робінсон є таким пересмішником. Та чи він один?
Переказ учнями другої сюжетної лінії - історії Примари Редлі.
- Яку роль зіграв батько та сім’я у долі Артура Редлі?
2. Завдання до класу
1. Як ви розумієте, що таке “сімейні цінності”?
2. Що цінує сім’я Редлі ?
3. Що, на вашу думку, є справжніми сімейними цінностями? Чи можна говорити про справжні сімейні цінності у сім’ї дітей
Фінч?
4. Чим Фінчі відрізняються від інших у містечку?
5. Чи можна скласти якусь думку про інші сім’ї?
3. Коментоване читання уривків, які характеризують
Атикуса:
-Атикус і Редлі
- Атикус і Каннінгеми
- випадок з місіс Дьюбоз
- випадок з рушницею
- ставлення Атикуса до Келпурнії
- ставлення Атикуса до дітей
Як ставляться до Атикуса інші герої?
4. Робота в зошиті.
Запис цитати:
“...Перш ніж дійти згоди з іншими, я мушу дійти згоди з самим собою. Єдине, що не підлягає закону більшості,- це власна совість.” Чи справді Атикус керується цим правилом?
Чи запам’ятались вам інші вислови з роману письменниці?
Робота з епіграфом.
- Чому так важливо розуміти іншого?
V. Осмислення, систематизація та узагальнення знань.
1. Прийом “Зроби висновок”.
1. Роман Гарпер Лі не втратив своєї актуальності, бо...
2. Цей роман варто читати дорослим, щоб...
3. Ця книга вчить дітей...
2. Екранізація роману.
Незадовго після виходу з друку у США була зроблена екранізація роману режисером Робертом Маллиганом . Фільм отримав премію “Оскар” за номінаціями “Кращий актор” (Грегорі Пек ) , “Кращий сценарист” (Хортон Фут ) і “Краща робота художника” . Номіновані були на премію “Оскар” актриса Мері Бедхем , оператор Рассел
Харлан , композитор Елмер Бернстайн .
3. Перегляд уривків кінофільму.
4. Співставлення уявлень про героїв та події роману з побаченим у кінофільмі.
VI. Рефлексія
- Чи хотілося б вам поспілкуватись з кимось із героїв роману?
- Чи вважаєте ви Атикуса хорошим батьком?
VІI. Висновок. Оцінювання.
16 липня 2015 року читачі взяли в руки ще один роман Гарпер Лі , а може одну із версій книги “Вбити пересмішника” . Протягом багатьох років письменниця залишалась автором одного роману і не давала згоди на публікацію своїх рукописів. Та ось у 89-річному віці вона це зробила. Видання її другого роману, який має назву “Піди, вартового постав,”вийшло величезним тиражем і стало дуже популярним . І не дивно: так приємно відкрити по-новому для себе своїх улюблених героїв . Адже книга Гарпер Лі – це книга, до якої хочеться повернутись . Прожити ще раз надії і хвилювання, радості і печалі, ніжність до близьких і страх перед тим, чого не можна
зрозуміти .
VІІ. Домашнє завдання.Вибрати тему: