Уроки за творчістю Леоніда Глібова

Про матеріал

В історії кожної літератури є письменники, які, незважаючи на різноманітність творчого доробку, уособлюють певний жанр, оскільки саме в ньому найповніше виявилось обдаровання митця, а його здобутки в цьому жанрі посіли визначальне місце в літературному процесі. В українській літературі – це відомий байкар Леонід Глібов. Сьогодні й ми з вами зустрінемося з Леонідом Глібовим, його творами й на все життя понесемо в серці любов до рідного слова та милої землі, запам'ятаємо дружні поради та мудрі повчання. Дані розробки стануть у нагоді вчителеві під час вивчення теми „Творчість Леоніда Глібова", допоможуть познайомити учнів з біографією байкаря, його байками, акровіршами, поезіями. Бажаю всім отримати насолоду від творів Леоніда Глібова, повчитися в його героїв мудрості, набути життєвого досвіду.

Перегляд файлу

Бараненко В.В.,

учитель української мови

та літератури Макіївської

загальноосвітньої школи

I – III ступенів № 59

Тема: Байкар Леонід Глібов

Мета: знайомити учнів з біографією Леоніда Глібова, подавши її в історичному контексті, визначити місце його творчості в українському літературному процесі; розвивати навички роботи з додатковою літературою, вміння представити дібраний матеріал, творчу уяву, формувати інформаційну та мовленнєву компетентність, прищеплювати любов до українського слова та української літератури.

Обладнання: вислів І.Я.Франка „Найкращий український байкопис”.

 

Хід уроку

 

 Емоційна підтримка. Я рада бачити вас здоровими і бадьорими цього осіннього дня. Як приємно бачити стільки добрих, розумних очей. Відчувається, що ви вже готові до співпраці. Отже, розпочинаймо.

 Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 В історії кожної літератури є письменники, які, незважаючи на різноманітність творчого доробку, уособлюють певний жанр, оскільки саме в ньому найповніше виявилось обдаровання митця, а його здобутки в цьому жанрі посіли визначальне місце в літературному процесі. В українській літературі – це відомий байкар Леонід Глібов. Іван Франко назвав його „найкращим українським байкописом”.

 Отже, тема нашого уроку – „Байкар Леонід Глібов”.

 У спадщині Леоніда Глібова, крім байок, - українські та російські поезії, акровірші, драматичні твори. Займався він і видавничою та культурно-просвітницькою діяльністю. Ще за життя заслужив всенародне визнання.

 Не одне покоління українців від безтурботних дитячих днів і до похилого віку супроводжують мудрі й проникливі, лагідні й ущипливі, жартівливі й сумовиті слова байок і пісень відомого поета. З дитинства западають у пам’ять урочисто-розмірені рядки: „На світі вже давно ведеться...”, або ж, мов живий постає „Квачан-собака, кудлатий та товстий”, що полюбляв, „лежачи знічев’я на травиці у холодочку під кущем”, погомоніти про те, про се з працьовитим Конем. А коли промчать калиновим мостом прудкоплинні літа, припорошаться скроні нетанучим інеєм, а серце защемить тихою тугою й світлим сумом за тією молодістю, що „не вернеться, не вернеться вона”, пригадаються знайомі рядки чудової поезії „Журба”.

 Сьогодні й ми з вами зустрінемося з Леонідом Глібовим, його творами й на все життя понесемо в серці любов до рідного слова та милої землі, запам’ятаємо дружні поради та мудрі повчання. Ми з вами розпочинаємо вивчення теми „Творчість Леоніда Глібова”, яка складається з п’яти уроків. Познайомимося з біографією байкаря, його байками, акровіршами, поезіями, вивчимо напам’ять байку „Щука”. Бажаю вам успіхів та отримати насолоду від творів Леоніда Глібова, повчитися в його героїв мудрості, набути життєвого досвіду.

 

 Вивчення нової теми.

 Пропоную відправитися в подорож у ХIХ століття. Чому? ХIХ століття – це епоха Леоніда Глібова. Розкажуть нам про цей час історики, бібліографи познайомлять з життям Леоніда Глібова, літературні критики розкажуть про поетичну творчість письменника.

 До сьогоднішнього уроку ви отримали випереджальне завдання: обрати певну роль (історик, бібліограф, літературний критик) і підготувати відповідний матеріал.

 

Завдання істориків: представити епоху Леоніда Глібова – середину ХIХ століття, назвати визначні події цього часу в історії України. (Додаток №1)

Завдання бібліографів: розказати про батьків письменника, про дитинство Леоніда Глібова, навчання, роботу. (Додаток №2)

Завдання літературних критиків: дізнатися про перший твір Леоніда Глібова, про долю першої збірки творів, історію написання першої байки, про літературні псевдоніми. (Додаток №3)

Рекомендована література: 1. Глібов Л.І. Байки. / Авт. передм. С.Д.Зубков. – К., Дніпро, 1991. – 269 с.

2. Кодлюк Я.П., Одинцова Г.С. Розповіді про письменників: Посібник для вчителя початкових класів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1997. – 128 с.

3. Усі українські письменники / Упорядники Ю.І.Хізова, В.В.Щоголева. – Харків, ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – С.154-160.

 

 Перевірка домашнього завдання „Подорож у епоху Леоніда Глібова”.

 Учням ставиться питання (із запропонованих наперед), той, хто дібрав відповідь, відповідає й отримує відповідний значок (бейджик) з написом „Історик”, „Бібліограф”, „Критик".

 

 Закріплення вивченого: „Інтерв’ю Леоніда Глібова”.

  Якби у вас була можливість поставити декілька запитань Леоніду Глібову, про що б ви запитали? Запишіть питання у зошити.

 Питання учнів (орієнтовні):

1. Чи приємно бути відомою людиною?

2. Чому ви обрали псевдонім „дідусь Кенир”?

3. Чи важко писати байки та акровірші?   та інші

 

 Гра „Зустріч з письменником”.

 Давайте спробуємо дати відповіді на ваші питання. Хто хоче уявити себе відомим поетом та байкарем Леонідом Глібовим? (Учень, який погодився, відповідає на два-три питання, потім інший стає Леонідом Глібовим).

 

 Домашнє завдання:

  • конструктивне: прочитати за підручником стор.43-44 (біографічні відомості про Леоніда Глібова) та скласти план прочитаного. Підручник: Гуйванюк Н., Бузинська В., Тодорюк С. Українська література: Підручн. для 6 кл. загальноосвітніх навч. закладів з навчанням російською мовою. – Львів: Світ, 2006. – 228 с.
  • творче: написати твір-мініатюру „Зустріч з Леонідом Глібовим”

 

 Підведення підсумків уроку. Оцінки за урок.

 Сьогодні на уроці ми здійснили неймовірну подорож у минуле, познайомилися з історичними подіями середини ХIХ століття, зустрілися з самим Леонідом Глібовим. Попереду в нас ще багато цікавих уроків, присвячених вивченню творчості цього поета та байкаря. Хочу відзначити вашу наполегливість у пошуку матеріалу, уважність, фантазію, чудову уяву. Які враження у вас залишив цей урок? ( Наприкінці обов’язково дати слово учням „слабшим”, відповіді не критикувати, досягнення цінувати, не порівнюючи).

 

Додаток №1

Завдання істориків: представити епоху Леоніда Глібова – середину ХIХ століття, назвати визначні події цього часу в історії України.

 У середині ХIХ століття землі України були розділені між Австрією, Польщею, Росією. Поволі відроджувалася українська культура. Проте московський уряд злякався сили української літератури, й 1863 році було заборонено вживати українську мову в школі, друкувати українські книжки. Українські діячі переслідувалися поліцією. Дещо вільніше жили українці в Галичині під Австрією. Тут дозволялося друкувати книжки українською мовою та закладати українські школи, товариства, організації. Національну свідомість зміцнювали українські поети та письменники. Одним з них був Леонід Глібов.

 

Додаток №2

Завдання бібліографів: розказати про батьків письменника, про дитинство Леоніда Глібова, навчання, роботу.

 1. Батьки письменника. Народився Леонід Глібов у селі Веселий Поділ на Полтавщині. Батько його, Іван Назарович, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Вони поважали його за ретельну службу, за розум, завжди з ним радились у всіх господарських справах. Мати, Орина Гаврилівна, виховувалась у родині пана Трощинського, в якого домащнім театром керував батько Миколи Гоголя. Орина Гаврилівна була освіченою і культурною жінкою, отож стала і першою вчителькою Глібова.

 2. Дитинство письменника. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося все красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Його й прозвали „королем квітів”. Знайомі й родичі, вітаючись з ним, казали: „Здоров був, Льолику, квітчастий королику”. Але поруч з красивим він бачив і сумні картини, особливо на панському дворі, де хлопчик був свідком жорстокого катування селян. Серед дворових кріпаків він мав багато друзів. Іноді хлопчик не витримував і сам ходив до пана просити за селян.

 Коли слухав казки баби Одарки, Льоликові настільки виразно вимальовувались риси вдачі тих лисиць, вовків, левів та інших звірів, що хлопчикові навіть здавалося, ніби тварини насправді думають, говорять, що серед них теж є добрі й злі, бідні й багаті. Оселю Івана Назаровича ніколи не минали колядники й щедрувальники, і Леонід любив слухати ці пісні.

 3. Навчання. Початкову освіту Ленід здобув удома: на сьмому році читати навчила мати, писати – пан Родзянко, місцевий священик – арифметики, латинської і грецької мов, Закону Божого.У 1840 році Леоніда відвезли до Полтавської гімназії. У 1847 році Леонід тяжко захворів і повернувся до батьків. Гімназія залишилася незакінченою. У 1849 році він вступив до Ніжинського ліцею вищих наук. Однак нещасливий випадок змусив Глібова перервати навчання: його батько, переїжджаючи через Дніпро, провалився під лід, застудився й раптово помер. Невдовзі померла й мати. Закінчив ліцей Леонід Глібов уже одруженим чоловіком і знаним байкарем у 1855 році.

 4. З 1855 року він учителював: викладав історію та географію у дворянському училищі містечка Чорний Острів на Поділлі, згодом переїхав до Чернігова, де дістав посаду вчителя географії в чоловічій гімназії. Леонід Глібов був талановитим педагогом, цікаво проводив уроки, ніколи не карав своїх учнів. Робота. З 1861 року він почав видавати газету „Черниговский листок”. Йому доводилося бути і редактором, і автором, і коректором. У 1863 році видання газети було заборонено. У 1867 році Леонід Глібов отримав посаду завідувача Чернігівської земської друкарні, яку обіймав до кінця свого життя.

 

Додаток №3

Завдання літературних критиків: дізнатися про перший твір Леоніда Глібова, про долю першої збірки творів, історію написання байки „Вовк і Кіт”, про літературні псевдоніми. (Додаток №3)

 1.Перший твір Леоніда Глібова. У 1840 році Леоніда відвезли до Полтавської гімназії. Відірваний від родини, він сумував за батьками, рідною домівкою. Туга виливалася в поезії. Так народився перший твір – вірш „Сон”. Друзям-гімназистам цей вірш сподобався, схвалив його й учитель і ще більше заохотив юного поета до літературної творчості.

 2. Доля першої збірки творів. У 1847 році в Полтаві вийшла перша збірка поетичних творів під назвою „Стихотворения Леонида Глебова”. Радість гімназиста-шестикласника була короткою: розлючений інспектор гімназії не зміг пробачити хлопцеві, що той посмів друкуватися без його дозволу.Невдовзі Леонід захворів і повернувся до батьків. Гімназія залишилася незакінченою.

 3. Історія написання першої байки. Улітку 1848 року Глібов перебував в рідній Хорольщині. Саме в цей час йому до рук потрапили дві книжки – „Кобзар” Тараса Шевченка та „Приказки” Євгена Гребінки. Вражений прочитаним, він почав писати українською мовою. Цього ж літа в його зошиті з’являються байки „Вовк і Кіт”, „Лебідь, Щука і Рак”, „Зозуля й Півень”, які були надруковані аж у 1853 році.

 4. Літературні псевдоніми.

 а) Простодушний. З 1861 року він почав видавати газету „Черниговский листок”. Глібов-редактор порушував у газеті важливі проблеми того часу, зокрема жіночої освіти, викладання рідною мовою. Свої статті він підписував псевдонімом Простодушний.

 б) Непостоянный сотрудник. У 60-70 роках ХIХ століття Глібов писав переважно прозово - поетичні фейлетони російською мовою під псевдонімом Непостоянный сотрудник.

 в) Капитан Ботвиван. У 60-70 роках ХIХ століття Глібов писав також гумористичні вірші за підписом „Капитан Ботвиван”.

 г) „Дідусь Кенир”. Свої твори для дітей Леонід Глібов підписував псевдонімом „Дідусь Кенир”. Розказують, що колись його батько купив дуже співучу пташку, через що сусіди прозвали Івана Назаровича „Кенир”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бараненко В.В.,

учитель української мови

та літератури Макіївської

загальноосвітньої школи

I – III ступенів № 59

 

Тема: Леонід Глібов. Літературна байка. Алегорія.

Мета: знайомити учнів з байками Леоніда Глібова, вивчати поняття «літературна байка», «алегорія»; розвивати навички захисту власних творчих робіт, вміння узагальнювати матеріал у таблиці, визначати алегоричність образів байок; формувати соціокультурну та діяльнісну компетентності; прищеплювати любов до праці, виховувати чесність та порядність.

 

Обладнання: вислів І.Я.Франка

 

Хід уроку

 

 Емоційна підтримка. Я рада бачити вас здоровими і бадьорими цього осіннього дня. Як приємно бачити стільки добрих, розумних очей. Відчувається, що ви вже готові до співпраці. Отже, розпочинаймо.

 Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 В історії кожної літератури є письменники, які, незважаючи на різноманітність творчого доробку, уособлюють певний жанр, оскільки саме в ньому найповніше виявилось обдаровання митця, а його здобутки в цьому жанрі посіли визначальне місце в літературному процесі. В українській літературі – це відомий байкар Леонід Глібов. Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з байками Леоніда Глібова – віршованими творами алегоричного характеру, які завжди мають повчальний зміст.

 Отже, тема нашого уроку – „Байки Леоніда Глібова. Літературна байка. Алегорія.” Завдяки Леоніду Глібову українська байка досягла найвищого розвитку й утвердилася в українському письменстві. Він був байкарем-новатором, який відкрив нову сторінку історії розвитку цього жанру в українській літературі. Не випадково Іван Франко назвав Леоніда Глібова «найкращим українським байкописом”», а його байки вважав «головним титулом заслуги сього талановитого поета».

 

 Перевірка домашнього завдання «Проба пера».

 Одне із завдань було творче: написати твір-мініатюру „Зустріч з Леонідом Глібовим”. Учні представляють свої роботи.

 

Зразок роботи

Голікової Інни, 6-А клас

 На уроці української літератури ми зустрілись з Леонідом Глібовим – українським байкарем. Це розумний та кмітливий чоловік. У дитинстві його прозивали «королем квітів». Знайомі й родичі, вітаючись з ним, казали: „Здоров був, Льолику, квітчастий королику”. У дитинстві він через хворобу не ходив до школи, проте багато читав і навіть почав писати вірші. У дорослому віці, закінчивши навчання, Леонід Глібов вчителював спочатку на Поділлі, а потім у Чернігові. Цікавим є те, що він був учителем батька Лесі Українки.

 У доробку Леоніда Глібова сто сім байок, п’ятдесят загадок, чотирнадцять акровіршів. Мені дуже подобаються його твори, у яких говориться про серйозне з добродушною посмішкою. Я хочу познайомитися з усіма творами Леоніда Глібова. Чекаю нових зустрічей.

 

 Вивчення нової теми.

 Перші байки Леоніда Глібова, написані в 50-их роках ХIХ століття, були перекладами творів І.Крилова, російського байкаря. Але вже на початку 60-их років він пише оригінальні твори. Який твір називається байкою?

 

  Хвилинка теорії літератури.

 Байка – це невеликий, епічний, здебільшого віршований твір алегоричного характеру, який має повчальний зміст. (Визначення подається за підручником: Гуйванюк Н., Бузинська В., Тодорюк С. Українська література: Підручн. для 6 кл. загальноосвітніх навч. закладів з навчанням російською мовою. – Львів: Світ, 2006. – С.50)

 

 

 Давайте поринемо у світ байок Леоніда Глібова.

 

 Інсценування байок «Вовк і Кіт», «Щука», «Муха й Бджола», «Вовк та Ягня» (твори визначені для вивчення програмою). Діти оплесками підтримують своїх однокласників – акторів.

 

 Домашнє завдання:

  • вивчити байку «Щука» напам’ять (за підручником: Гуйванюк Н., Бузинська В., Тодорюк С. Українська література: Підручн. для 6 кл. загальноосвітніх навч. закладів з навчанням російською мовою. – Львів: Світ, 2006. – С.46-47)

 

Евристична бесіда – починаємо від простих запитань, потім переходимо до складніших:               1. Хто герої байок? Назвіть їх.

2. Чи можна поділити їх на групи – позитивні герої та негативні?

3. Кого віднесемо до позитивних?

4. Кого віднесемо до негативних?

Робота в зошиті: складання таблички «Позитивні та негативні герої байок Леоніда Глібова»

5. А чи не схожі герої-звірі на людей? Чим?

 

 Хвилинка теорії літератури.

 Справді, в образах звірів заховані люди, їхні вчинки. Такий художній прийом у творі називається алегорією.

Алегорія – це спосіб двопланового художнього зображення, який ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під художніми образами. (Визначення подається за підручником: Гуйванюк Н., Бузинська В., Тодорюк С. Українська література: Підручн. для 6 кл. загальноосвітніх навч. закладів з навчанням російською мовою. – Львів: Світ, 2006. – С.50)

 

 «Прихована правда».

Давайте розгадаємо алегорію байок, з якими познайомилися на уроці та продовжимо складання таблиці.

 

Позитивні герої

Алегорія

Негативні герої

Алегорія

1. Кіт

мудрість

1. Вовк

жорстокість

2. Бджола

працьовитість

2. Лисиця

хитрість

3. Ягня

безпомічність

3. Щука

жорстокість

 

 

4. Осел

слабкий розум

 

 

5. Муха

ледарство

 

 Рефлексія.

  • Байка – це повчальний твір. Чого навчили вас байки Леоніда Глібова? (Наприкінці обов’язково дати слово учням „слабшим”, відповіді не критикувати)
  • У 1863 році 500 примірників збірки «Байки Леоніда Глібова» було спалено на книжковому складі. Як ви думаєте, чому? (1863 рік – рік виходу Валуєвського циркуляру, яким було заборонено українську мову, а збірник Леоніда Глібова названо «вредным изданием, которое не должно иметь места в народном училище».)

 

 

 Підведення підсумків уроку. Оцінки за урок.

 Сьогодні на уроці ми здійснили неймовірну мандрівку у світ байок Леоніда Глібова. Попереду в нас ще багато цікавих уроків, присвячених вивченню творчості цього поета та байкаря. Хочу відзначити вашу наполегливість у вивченні нового матеріалу, уважність, акторську майстерність, аналітичні здібності. Які враження у вас залишив цей урок? (Наприкінці обов’язково дати слово учням „слабшим”, відповіді не критикувати, досягнення цінувати, не порівнюючи).

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. весела тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
3669
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку