УрокІнтегрований урок для учнів 8 класу з психології та композиції Тема: Кольоротерапія, як засіб створення психоемоційного комфорту в учнівському колективі. Композиція «Мій нас

Про матеріал

Інтегрований урок

для учнів 8 класу

з психології та композиції

Тема: Кольоротерапія, як засіб створення психоемоційного комфорту в учнівському колективі. Композиція «Мій настрій».

Перегляд файлу

Інтегрований урок

для учнів 8 класу

з психології та композиції

 

Тема: Кольоротерапія, як засіб створення психоемоційного комфорту в учнівському колективі.  Композиція «Мій настрій».

 

Мета:

Психологічний аспект:

  • Підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів, розвиток творчої уяви та фантазії;
  • Діагностування емоційного стану дитини, розширення індивідуальної емоційної сфери;
  • Розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу;
  • Ознайомити учнів з методом арт-терапії- кольоротерапія;
  • Розвивати навички самоаналізу та саморегуляції.

 

Педагогічний аспект:

  • Навчити виражати конкретний настрій, використовуючи відповідний кольорово-тональний уклад;
  • Формувати асоціативну, абстрактну, образну здатність мислення, творчу уяву, вміння  почуття, настрій, емоції учнів передавати у малюнку;
  • Формувати навички вільного креативу;
  • Розвивати почуття прекрасного, виховувати естетичні смаки.

 

 

Обладнання:  

музичний супровід, папірА3,фломастери, фарби, кольорові картки, навчальні плакати, репродукції картин,

Тип уроку: Інтегрований (психологія +композиція)

 

 

 

План

 

І . Організаційна частина

ІІ . Повідомлення теми і завдань уроку.

 ІІІ.  Актуалізація опорних знань

IV.  Робота над новим матеріалом

V. Практична діяльність учнів.

VI. Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І.   Організаційна частина

II. Повідомлення теми і завдань уроку

 

Діти, сьогодні ми ознайомимося з одним із методів арт-терапії –кольоротерапія і будемо малювати наш настрій.

  Цей урок буде не звичайний, і ми будемо працювати…

ЯК?- АКТИВНО

ДУМАТИ - ОПЕРАТИВНО

МАЛЮВАТИ - ЧУДОВО

ДЛЯ ВСІХ ОБОВ’ЯЗКОВО

 

 

ІІI.  Актуалізація опорних знань

 

Психолог. Діти, пригадайте, що таке арт-терапія і які є види арт- терапії

(музикотерапію, сміхотерапію, танцювальну терапію, драмотерапію, казкотерапію, бібліотерапію, маскотерапію, етнотерапію, ігротерапію, кольоротерапію, фототерапію, лялькотерапію, оригамі тощо. Крім того, кожний із цих видів має безліч арт-терапевтичних технік, які застосовуються для вирішення проблем.

ІV . Робота над новим матеріалом

 

Психолог. Сьогодні ми поєднаємо два види арт-терапії – ізотерапію і кольоротерапію.

-Чи замислювалися ви ,яке значення у вашому житті мають кольори?

-Як ви думаєте, ми б змогли жити у цьому світі, якби все довкола було лише чорне та біле? Мабуть, все було б нудним ти втомливим. Кольори – це невід’ємна частина нашого життя.

 Кольори відіграють дуже важливу роль в нашому повсякденному житті та певним чином впливають на нашу діяльність. А чи знаєте ви, що кольори також можуть вплинути і на ваш емоційний та фізичний стан?

Хто і де  використовує знання про кольори? (дизайнери, рекламодавці, лікарні, школа).

Чи є у вас улюблені кольори? Де ви їх використовуєте? Як вони впливають на вас? Психологи давно виявили, що колір здатний чинити певний вплив на психіку людини. Причому виявляється це дуже різним чином. Іноді він стимулює розвиток деяких реакцій, які сприяють прийняттю рішень. Колір може поліпшити апетит або ж відбити його. Люди не помічають впливу кольору, проте він існує. Колір виявляє вплив на людину, на її підсвідомість, успішність, настрій, поведінку. За кольоровими перевагами, можна виявити темперамент, характер та психоемоційний стан особистості. Наприклад, коли за вікном похмуро, настрій починає погіршуватися. А при сонячній погоді воно навпаки поліпшується. Коли ми кажемо: «почорнів від горя; почервонів від гніву; позеленів від злості; посірів від страху», то не сприймаємо ці вирази буквально, а інтуїтивно пов'язуємо емоціональні переживання людини зі здатним виразити їх кольором.

Чи впливають кольори на ваш настрій?

 

1.Вправа

 «Квітка настрою»

Давайте перевіримо, який настрій переважає у нашій групі? Подивіться на шкалу колірного діапазону настроїв і визначте, який колір є домінуючим на даний момент  (діти вибирають пелюстку улюбленого кольору і прикріплюють до квітки).

 

 

2 .  Релаксація

Психолог . Уявіть собі, що ви лежите під чистим синім небом, світить сонце, вам спокійно і тепло. (Пауза) Ви дивитеся в небо і бачите велику веселку, вона переливається яскравими кольорами: червоним, помаранчевим, жовтим, зеленим, блакитним, синім, фіолетовим. Це не проста веселка. Це ваша особлива веселка, вона опускається на землю поруч з вами. Веселка світиться теплим, чудесним світлом, воно наповнює тебе енергією. Відчуйте, як це світло зігріває вас. (Пауза) З цим світлом ви відчуваєте себе сильними, щасливими, найкращими.

У кожного своя, особлива веселка. Може, ваша веселка пахне квітами, а може, карамеллю.... Познайомтеся з нею, посміхнися їй. (Пауза) Якщо хочете, можете забратися на веселку. Веселка сама допоможе вам піднятися на неї. А тут можна лягти або сісти, звісивши ноги, і оглянути світ навколо себе. (Пауза) Коли заочете, спускайтеся з веселки і повертайтеся сюди. Але запам'ятайте, що тепер у вас є чарівна веселка, наповнена чудовим світлом. Ви можете повернутися до неї, коли захочете, коли вам знадобиться її енергія і світло. Запам’ятайте цей стан-він буде надавати вам силу. Запам’ятайте всі свої враження, відчуття, всі кольори, звуки ,запахи…  А зараз потягніться, відкрийте очі і посміхніться собі і веселці всередині себе.

Який настрій у вас зараз? Психологи радять часто згадувати веселку для піднесення настрою.

 

V. Практична діяльність учнів       

 

1. Слово вчителя

-Ви можете передати свої емоції за допомогою крику , сміху, сліз. Можете розповісти про них другові або зберегти надовго в пам’яті, а можемо передати їх у малюнку. Що ми зараз і зробимо.

2. Послідовність виконання композиції

Для виконання нашого завдання, ми поєднаємо акварель і фломастери.

Завдання виконуємо у три етапи:

- фон;

- предмети, які викликають у нас хороший настрій; 

- допрацювання фломастерами.

Отже, зараз ми виконаємо перший етап композиції – фон. Але спершу давайте пригадаємо. На які групи художники поділяють кольори? (хроматичні й ахроматичні; холодні й теплі; спорідненні й контрастні).

Які кольори ми будемо використовувати для нашої композиції? (хроматичні, теплі, споріднені).

Практична діяльність учнів (учні замальовують фон акварельними фарбами)

 

 

3. Лікувальні властивості кольору

Психолог .Ще за часів  найдавніших цивілізацій люди використовували колір для лікування. Так, в Давньому Єгипті були спеціальні приміщення в храмах, де сонячні промені заломлювалися і давали різні кольори спектру. Людина буквально купалася в кольорі. Називався цей спосіб лікування - Ра-терапія. В наші дні їй на зміну прийшла хромотерапія. Вона вивчає вплив кольору на здоров`я людини.

Так, червоний колір стимулює нервові центри, ліву півкулю, заряджає енергією печінку і м`язи. Проте при тривалій дії може викликати втому і пришвидшене серцебиття. Він застосовується при лікуванні недокрів`я, бронхіальної астми, пневмонії, захворювань ендокринної системи, ревматизму, апатії, патології сітківки ока і косоокості. Протипоказаний червоний колір при лихоманці, нервовому збудженні, гіпертонії.

Жовтий і лимонний кольори, стимулюють і очищають печінку, кишечник, шкіру, мають жовчогінну і послаблюючу дію. Це кольори радісного настрою . Використовуються при лікуванні цукрового діабету, порушенні травлення, дисфункції жовчного міхура, печінки, кишечника. сприяє розвитку мислення, дозволяючи краще і швидше засвоювати інформацію… Не можна використовувати жовті кольори при підвищеній температурі тіла, невралгії, перезбудженні.

Синій колір має протимікробну дію. Використовують його при дезінфекції приміщень, для лікування хвороби вуха, горла і носа, шлунково-кишкового тракту… При тривалій дії синій колір може викликати втому і депресію.

Помаранчевий надає сил після хвороби чи стресу, допомагає при  бронхіті та астмі якщо (пити помаранчевого кольору  воду –зменшиться кількість нападів).

Біль знімають відтінки блакитного. Людям, які страждають від дерматологічних проблем, слід теж віддати перевагу блакитному одягу. До слова, якщо в будинку душно або занадто шумно, то заснути допоможе постільна білизна блакитного кольору. Зелений – заспокоює, зупиняє кров (колір халатів у лікарів). Він знімає стрес і привертає увагу. Багато шкіл вибирають класні дошки саме цього кольору та саме із цієї причини. Покупці часто проводять більше часу (та тратять більше грошей) у магазинах з великою кількістю зеленого кольору в декорі.Це єдиний колір, який можна використовувати без обмежень. Позитивний вплив природних кольорів ми відчуваємо на собі, коли відпочиваємо в лісі або біля водоймища. У такому випадку йдеться про комплексну терапії - свіже повітря, вода та натуральна колірна гамма допомагають нам зміцнити імунітет і заспокоїти .

 Для поліпшення настрою і працездатності краще надіти одяг чисто червоного кольору. Насичений червоний також позбавить від сонливості і нормалізує знижений тиск, тому особливо лікарі рекомендують звернути увагу на цей колір гіпотонікам. Навіть невеликий аксесуар, наприклад шийна хустка червоного кольору, допоможе підняти настрій.

 

Існує більше десятка методів кольоротерапії, але ми з вами зупинимося на декількох – найбільш дієвих і цікавих:

1. «Кольорова вода»

Найкраще цілющі властивості кольору може донести до організму вода. Як можна заряджати воду потрібним кольором?

- в ємкість з кольорового скла наливаємо рідину (це може бути вода, але можна заряджати соки і навіть молоко). Виставляємо  її на сонячне  світло. Отримуємо подвійний ефект від споживання рідини;

- беремо прозору склянку, наливаємо  в неї рідину. Склянку ставимо на кольорову серветку  із тканини або паперу чи картону на 10 -15 хв. Краще пити таку воду, заряджену кольором,  за пів години до прийому їжі.

2. «Кольорові ванни»

 Для створення такої ванни можна використовувати кольорову сіль або харчовий барвник. Вода має бути теплою, але не гарячою.

3. «Кольорова їжа»

Кольорова їжа містить дуже багато вітамінів.

Тому, так само як і вода , будь - яка їжа може підлягати соляризації. Завдяки кольору,  їжа викликає в нас апетит і стимулює слиновиділення. Ми обираємо ту їжу, властивості якої асоціюються з її кольором. Тобто, можливо саме цей колір, потрібен нашому організму для оздоровлення.

4.  «Кольорова сервіровка»

Застосовуйте посуд та предмети сервірування столу визначеного кольору для покращення функцій травлення та нормалізації апетиту .

5. «Кольоровий одяг»

Носіння одягу певного відтінку не тільки може змінити емоційний стан, а й по-різному позначається на нашому стані здоров'я:

6. «Кольоровий інтер’єр та предмети побуту».

 

4.Бесіда за запитаннями                                                

Вчитель.-Що таке композиція?

-Які ви знаєте засоби створення композиції?

-Що таке силует?

Радісний настрій можуть викликати і певні предмети, наприклад, солодощі квіти, метелики ,феєрверки іт. д.

Зараз кожен із вас подумає і назве предмет, який покращує настрій.(діти називають предмети).

Наступний етап нашої композиції-заповнення аркуша предметами, які викликають у вас хороший настрій.

Нагадую! Композиція може бути розміщена по горизонталі, вертикалі і по діагоналі.

Основні предмети малюємо 2-3 великі і розміщуємо по центру. Малюємо знову спорідненими ,теплими кольорами, силуетом.

 

5. Вправа «Кольорова забавлянка»

Психолог. Заплющіть  очі, розслабтеся і уявіть чотири кольори- жовтий ,зелений, синій, червоний. Запам’ятайте той, який вам найбільше сподобався. Саме цей колір допоможе визначити деякі особливості вашого характеру.

Люди, яким подобається жовтий колір, так звані мімози, живуть майбутнім. У їхніх головах завжди тисячі ідей і фантазій. Вони волелюбні і свою незалежність не проміняють ні за що на світі.  Його вибирають веселі, життєрадісні, цілеспрямовані, активні особистості. Людина в жовтому доброзичлива, упевнена в собі, уміє заробляти гроші. Найчастіше такі люди розсіяні і критичні до себе й оточуючих, але при цьому їх самооцінка доволі висока. Люди, які люблять жовтий, хочуть розкрити себе, досягти поставленої мети. Часто у таких людей спостерігається високий рівень креативності.

 

Основні риси людей, які надають перевагу зеленому кольору,- категоричність, впертість, прагнення усіма маніпулювати, тому їх можна назвати кактусами. Владолюбство кактусів виявляється у будь-яких партнерських стосунках.  Дім,  автомобіль, комп’ютер вони обирають за критерієм престижності. Люди, які вибирають зелений, чітко і раціонально визначають свій життєвий шлях. Вони відрізняються здатністю до критичного аналізу і послідовною логікою, до будь-якої життєвої задачі підходять з усією серйозністю. Люблять допомагати іншим. Їхній внутрішній світ багатий, але відкривати його оточуючим вони не поспішають.

 

Любителів синього кольору назвемо волошками .Вони обожнюють безтурботне життя, бажано  у комфортному котеджі на природі . Одяг вони обирають м’який, зручний. Їм байдуже, де відпочивати, лише б це було у горизонтальному положенні. Це  чутливі люди, що люблять порядок і чистоту. Спокій для них над усе, вони меланхолійні. Чутливі до потреб інших, здатні на міцну прив’язаність, такі люди важко переживають всяку зраду чи розчарування. Вони не уникають великих компаній але, тим не менш, воліють залишатися в колі близьких друзів. «Сині» люди прагнуть до гармонії, спокою, терпіння та стійкості, до умиротворення. Вони консервативні, надійні, володіють рівним характером і перш ніж сказати або зробити що-небудь — думають двічі. Якщо ваш колір — синій, у вас сильно розвинене почуття відповідальності

 

Люди «червоного кольору ,або троянди, прагнуть жити якомога яскравіше. Вони люблять підкорювати все. Полюбляють екстремальні види спорту. У розв’язанні складних ситуацій їм немає рівних. Одяг у троянд екзотичний, із яскравими прикрасами. Ці люди дуже емоційні. Люди, які надають перевагу червоному, люблять бути лідерами. Майже всі почуття у них на максимумі. Вони наполегливі, не відкладають справи на потім. Не рідко трапляється, що ті, хто обирають червоний, – егоїстичні, нетерпимі, уперті і жорстокі.  Червоний – це активність, впевненість у своїх силах, прагнення пронизати, перетворити і підкорити.

 

Продовження практичної діяльності учнів

 

І завершальний етап – допрацювання фломастерами.

Беремо фломастери теплих відтінків. Пропрацьовуємо детально головні, великі предмети, прикрашаємо їх різними елементами лініями, крапками і   т.  д. Між предметами домальовуємо деталі, які доповняють композицію узагальнено.

 

 

VI.   Підсумок уроку

 

  1.               Перегляд та оцінювання композицій
  2.               Вправа «Авторське крісло»(аналіз робіт)
  3.               Рефлексія  уроку

 

Давайте підведемо підсумок нашого уроку. Перед вами колірні символи

Давайте домовимося, що буде позначати кожен з них.

Червоний колір- сподобалося на уроці

Чорний колір- не сподобалося на уроці

Жовтий колір -дізнався(лась) нове на уроці

Зелений колір- я був активний (а) на уроці

Синій колір-  я б хотів (ла), щоб такі уроки були частіше

У кожного з вас є кола такого ж кольору. Підніміть ті кольори, які символізують ваше ставлення до уроку.

4. Бесіда

  • Що найбільше сподобалось вам на уроці?
  • У якій техніці ви навчились сьогодні працювати?
  • Який настрій переважав, на вашу думку, на цьому уроці?

5.  Домашнє завдання: визначте свій улюблений колір та спробуйте описати його  словами.

6. Підсумкове слово вчителя

Дякую за роботу на уроці. Всі ви справді працювали активно, думали оперативно й малювали чудово, а отже, виконали всі завдання уроку. Молодці!

Бажаю вам жити кольорово!!!!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кутішенко Лілія Володимирівна
    Добрий вечір! Мене зацікавила розробка цього уроку, та хотілось би прочитати чи побачити супровідь зоровий того, що зробили діти. Які композиціїї розробляли. Я так і не зрозуміла , що діти добавили на фон, та потім добрацьовували фломастерами. ні одного слова про композицію
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
2206
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку