Заняття для учнів 7-8 класів "Шляхи подолання конфліктів серед учнів"

Про матеріал

Сприяти формуванню компетент­ності учнів із конфліктології. Визначити по­няття «конфлікт» і свої емоції, пов'язані з цим терміном. Ознайомити учасників із поведін­кою людей під час конфлікту.

Перегляд файлу

«Шляхи подолання конфліктів серед учнів»

 (заняття для учнів 7-8 класів)

Мета: сприяти формуванню компетент­ності учнів із конфліктології

Відкриття заняття.

Повідомлення теми, мети, завдань занят­тя (5 хв).

Мета: познайомити учасників заняття, з'ясувати їхні очікування, сприяти створен­ню позитивної атмосфери.

Проводиться за методикою «Моє життєве кредо».

Психолог пропонує кожному учаснику вибрати одну, заздалегідь підготовану кольо­рову (за палітрою тесту Люшера — вісім ко­льорів) паперову стандартну міні-футболку. За 5 хвилин учасники по черзі презентують своє ім'я та життєвий девіз, принципи, хобі, приватну інформацію про себе (за бажан­ням). На рукавах футболки учасники відтво­рюють очікування від заняття.

Тренер. Ви зняли свою «стару одежу». Протягом нашого заняття вона випереться, очиститься, а потім ви одягнете її новою на, можливо, нову особистість.

Вправа «Конфлікт — це...»

Мета: донести до учнів по­няття «конфлікт» і свої емоції, пов'язані з цим терміном.

Вправа проводиться у 2 етапи .

На першому етапі Психолог звертається до бабусиної скриньки, де лежить лист від бабусь, та певний предмет, що асоціюєть­ся з поняттям «конфлікт». Психолог зачитує листа:

«Любі наші онуки!

Багато людей озирається на своє життя з жалем: «От якби ...». Те, що було зроблено, і те, чого не зробив, часто виринає у спогадах — і давніх, і сьогоднішніх. Не­має сумніву, що найтяжчі жалі — це невирішені проблеми у стосунках з іншими людьми — членами родини — які так і не пробачили якоїсь образи і розірвали стосун­ки; це дружба, що не витримала випробу­вання непрощенням або тихо померла серед моря мовчання; це школа — коли не зро­зуміли, не помітили. Не один письменник брав до рук перо, щоб переписати минуле. Як правило, це закінчується списком пере­оцінених цінностей. Ось що ми знайшли у наших власних списках...

Якби я могла знову прожити життя:

  1.  Я б більше сміялась на людях.
  2.  Я б їла більше морозива та менше кар­топлі.
  3.  Я б менше переймалася тим, що дума­ють мої друзі, а більше дбала би про те, що я думаю про них.
  4.  Я б не поспішала з головою кидатись у те, про що мало знаю.
  5.  Я б уважніше прислухалася до того, що кажуть старші (замість того, щоб думати, що я вже все знаю).
  6.  Я б відкрила своє серце і не боялася, що мені буде боляче.
  7.  Я б прожила своє життя, а не просто спостерігала, як живуть у книгах чи в кіно.
  8.  Я б навчилася так грати на якомусь музичному інструменті, що можна було б виступати на сцені.
  9.  Я б придумала, як можна допомогти жебракам, яких бачила на вулиці, замість того, щоб удавати, що зовсім їх не бачу.
  1.          Я б жодної миті не тримала образи після того, як помітила, що образилася.
  2.          Я б нагадувала собі щодня, що «ні» — це слово, яке приносить свободу і яке можна вимовляти, нікого не ображаючи.
  3.          Я б не чекала, поки хтось зробить перший крок і скаже: «Пробач», «Я тебе люблю» чи «Давай поговоримо».
  4.          Я б писала листи тим, кого люблю, щоб вони знали: те, ким вони є, набагато важливіше за те, що вони роблять.

Ой, чекайте, я думаю, це ми вже таки зробили!

Любі наші внуки, ми зараз озираємося на прожите життя і думаємо про все, що ми б зробили інакше, якби могли якось повер­нутись у свою юність, зрілість. Цього дару нам не дано, але дано вам! Пам'ятайте про це! Любимо та цілуємо вас!

Ваші бабусі».

Після цього Психолог дістає зі скриньки предмет — пожмаканий аркуш паперу і звертається до учасників: «Що це? Що це вам нагадує, з чим асоціюється?», — підво­дячи їх до думки про те, що це може бути конфлікт.

На другому етапі Психолог пропонує учас­никам на заздалегідь підготованих аркушах паперу написати: що ж таке, на їхню думку, конфлікт, які емоції виникають у них при слові «конфлікт», при погляді на пожмака­ний папір. Після чого об'єднатись із сусідом праворуч, обговорити і спільно описати по­няття «конфлікт». Далі пари об'єднуються з парою праворуч і виконують завдання зно­ву. Так триває, доки залишаться 2 чи 3 гру­пи, які презентують свої напрацювання.

Після презентацій проводиться обгово­рення. Емоції, які назвали кілька груп, ви­писують на ватман, далі порівнюють своє визначення з підготованим психологом: «Конфлікт — це зіткнення, суперечка, плід непорозумінь, помилок, суперечність між потребами і можливостями».

Вправа «Під час конфлікту більшість лю­дей...»

— Що вони зазвичай роблять?

Мозковий штурм (5 хв)

Мета: ознайомити учасників із поведін­кою людей під час конфлікту.

Психолог просить учасників закінчити речення: «Під час конфлікту більшість лю­дей...» (що роблять?). Усі відповіді записують на ватман паперу. Далі їх порівнюють із за­здалегідь підготованим плакатом.

Під час конфлікту більшість людей:

  •    сперечаються;
  •    намагаються зрозуміти одне одного;
  •    допомагають одне одному;
  •    кричать одне на одного;
  •    співпрацюють;
  •    уважно слухають одне одного;
  •    підозрюють одне одного;
  •    намагаються перемогти;
  •    посміхаються;
  •    б'ються;
  •    змагаються;
  •    звинувачують;
  •    ображаються;
  •    намагаються закінчити розмову;

• намагаються досягти консенсусу або компромісу.

Проводиться обговорення.

Вправа «Стіна конфлікту»

Мета: дати зрозуміти учасникам, що стає причиною конфліктів у школі. Робота в групах

Психолог об'єднує учасників у 2 групи. Кожна група одержує по 10 аркушів паперу («цеглинок»), на кожній з яких треба написати, що є причиною конфлікту між учнями. Далі прово­диться презентація груп. Створюється «стіна» можливих конфліктів.

Вправа «Привітання» (5 хв)

Мета: дати учасникам відпочити, налаштувати їх на подальшу роботу.

Психолог просить усіх встати і про­тягом 1 хв привітатися з кожним так, ніби вони давні знайомі, після цьо­го знову протягом 1 хв — ніби вони винні іншому гроші, далі протягом 1 хв — ніби вони посварилися. Напри­кінці проводиться обговорення:

Як ви почувалися під час кож­ного з вітань?

Вправа «Які риси потрібні мені для подолання конфлікту?»

Мета: показати учасникам, які риси потрібно розвивати у собі, щоб подолати конфлікт.

Спочатку психолог звертає увагу на зім'ятий аркуш паперу, потім про­водить розмову-коментар.

Психолог. Чи можемо ми наш па­пір розправити, зробити знову гладеньким? Так, можемо (починає його розгортати, розправляти). Можна його ще зволожити, випрасувати, притиснути чимось важким і почекати. Як ви думаєте, розправиться наш папір? (Психолог підводить учасників до того, що папір розгладиться тільки за якийсь час.)

 Які риси потрібні мені для того, щоб подолати конфлікт?

Мозковий штурм (відповіді записують на ватмані).

Далі всі названі риси зачиту­ю

Вправа «Шляхи розв'язання конфліктів»

Робота в групах (10 хв).

Мета: показати учасникам, яким чином можна попереджати, усувати конфлікт.

Психолог об'єднує учасників у 2 групи розрахунком на першого і другого. Після чого звертає їхню увагу на плакат із напи­сом: «Під час конфлікту більшість людей...», з якого вони мають виписати 5 чи 6 тез, най­корисніших, на їхню думку, для розв'язання конфлікту. Далі проводиться обговорення, знаходяться спільні шляхи розв'язання кон­фліктів.

Вправа «Руйнування стіни конфлікту»

Мета: навчити учасників, яким чином можна виходити, попереджати конфлікт.

Проводиться у 3 етапи (20 хв).

На першому етапі Психолог акцентує увагу учасників на тому, що ще залишилася незруйнованою стіна конфлікту (проводить­ся бесіда-розповідь). А знищити її — дуже просто, потрібно забрати лише по одній цеглинці. Тобто кожен має взяти на себе відповідальність, зобов'язання не порушу­вати правил спілкування. Забираючи кожну з цеглинок, ви висловлюєте зобов'язання, протилежне напису на цеглинці-зразку: «Я намагатимусь...», «Я буду...».

Також ми можемо призупинити конфлікт «Я»-повідомленнями» (демонструється за­здалегідь підготований плакат).

«Я»-повідомлення» — спосіб передачі ін­формації про ваші власні почуття без образи чи осуду того, до кого звертаєтеся. Ви відсто­юєте свої інтереси, але при цьому не тиснете на іншу людину, не звинувачуєте, не прини­жуєте її. Існують схеми побудови «Я»-повідомлень. «Коли я (бачу, чую)..., я відчуваю (опис почуттів) тому я прошу (побажання про зміну ситуації)... Мені (опис почуттів)..коли (опис ситуації) тому (побажання про зміну ситуації)... Я почуваюся (опис почут­тів) коли (опис ситуації)... Я відчуваю (опис почуттів) коли (опис ситуації) тому (побажання)... Я прошу (побажання про зміну ситуації) бо я відчуваю (опис почуттів)... Оскільки (опис ситуації)..., мені (опис почуттів)..., тому (побажання про зміну ситуації)...».

На другому етапі психолог пропонує кож­ному учаснику картку із ситуацією на зразок такої:

  1. Учні, які сидять на задній парті, зава­жають вам, розмовляючи. Ви...
  2. Вас змушують ніяковіти, розповідаючи випадок із вашого життя. Ви говорите...

Кожен з учасників по черзі висловлю­ється.

На третьому етапі психолог просить кож­ного з учасників по черзі підійти до «стіни конфлікту», обираючи одну з цеглинок, та за допомогою висловів-зобов'язань та «Я»-висловлювань зруйнувати її, кидаючи «цегли­ну» на підлогу.

Обговорення

  •            Чи навчилися ви чогось нового?
  •            Чого саме?

Вправа «Лист собі» (8 хв)

Мета: закріплення отриманих учасни­ками знань.

Психолог просить учасників написати лист-пораду (за прикладом бабусиних) — по­ради собі у конфлікті. Далі учасники за ба­жанням зачитують листи — поради собі.

Завершальна вправа (10 хв)

Мета: підбити підсумки заняття.

Психолог звертає увагу учасників на кольорові футболки і пропонує пригадати свої очікування та дати відповідь на такі запи­тання:

 Чи справдилися ваші очікування, чи здобули ви нову інформацію? Яку?

 Чи чогось навчилися? Чого? Кожен по черзі озвучує свої відповіді.

Далі психолог просить усіх учасників встати та побажати щось сусідові праворуч.

 

 

 

doc
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
1131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку