Сприяти формуванню компетентності учнів із конфліктології. Визначити поняття «конфлікт» і свої емоції, пов'язані з цим терміном. Ознайомити учасників із поведінкою людей під час конфлікту.
«Шляхи подолання конфліктів серед учнів»
(заняття для учнів 7-8 класів)
Мета: сприяти формуванню компетентності учнів із конфліктології
Відкриття заняття.
Повідомлення теми, мети, завдань заняття (5 хв).
Мета: познайомити учасників заняття, з'ясувати їхні очікування, сприяти створенню позитивної атмосфери.
Проводиться за методикою «Моє життєве кредо».
Психолог пропонує кожному учаснику вибрати одну, заздалегідь підготовану кольорову (за палітрою тесту Люшера — вісім кольорів) паперову стандартну міні-футболку. За 5 хвилин учасники по черзі презентують своє ім'я та життєвий девіз, принципи, хобі, приватну інформацію про себе (за бажанням). На рукавах футболки учасники відтворюють очікування від заняття.
Тренер. Ви зняли свою «стару одежу». Протягом нашого заняття вона випереться, очиститься, а потім ви одягнете її новою на, можливо, нову особистість.
Вправа «Конфлікт — це...»
Мета: донести до учнів поняття «конфлікт» і свої емоції, пов'язані з цим терміном.
Вправа проводиться у 2 етапи .
На першому етапі Психолог звертається до бабусиної скриньки, де лежить лист від бабусь, та певний предмет, що асоціюється з поняттям «конфлікт». Психолог зачитує листа:
«Любі наші онуки!
Багато людей озирається на своє життя з жалем: «От якби ...». Те, що було зроблено, і те, чого не зробив, часто виринає у спогадах — і давніх, і сьогоднішніх. Немає сумніву, що найтяжчі жалі — це невирішені проблеми у стосунках з іншими людьми — членами родини — які так і не пробачили якоїсь образи і розірвали стосунки; це дружба, що не витримала випробування непрощенням або тихо померла серед моря мовчання; це школа — коли не зрозуміли, не помітили. Не один письменник брав до рук перо, щоб переписати минуле. Як правило, це закінчується списком переоцінених цінностей. Ось що ми знайшли у наших власних списках...
Якби я могла знову прожити життя:
Ой, чекайте, я думаю, це ми вже таки зробили!
Любі наші внуки, ми зараз озираємося на прожите життя і думаємо про все, що ми б зробили інакше, якби могли якось повернутись у свою юність, зрілість. Цього дару нам не дано, але дано вам! Пам'ятайте про це! Любимо та цілуємо вас!
Ваші бабусі».
Після цього Психолог дістає зі скриньки предмет — пожмаканий аркуш паперу і звертається до учасників: «Що це? Що це вам нагадує, з чим асоціюється?», — підводячи їх до думки про те, що це може бути конфлікт.
На другому етапі Психолог пропонує учасникам на заздалегідь підготованих аркушах паперу написати: що ж таке, на їхню думку, конфлікт, які емоції виникають у них при слові «конфлікт», при погляді на пожмаканий папір. Після чого об'єднатись із сусідом праворуч, обговорити і спільно описати поняття «конфлікт». Далі пари об'єднуються з парою праворуч і виконують завдання знову. Так триває, доки залишаться 2 чи 3 групи, які презентують свої напрацювання.
Після презентацій проводиться обговорення. Емоції, які назвали кілька груп, виписують на ватман, далі порівнюють своє визначення з підготованим психологом: «Конфлікт — це зіткнення, суперечка, плід непорозумінь, помилок, суперечність між потребами і можливостями».
Вправа «Під час конфлікту більшість людей...»
— Що вони зазвичай роблять?
Мозковий штурм (5 хв)
Мета: ознайомити учасників із поведінкою людей під час конфлікту.
Психолог просить учасників закінчити речення: «Під час конфлікту більшість людей...» (що роблять?). Усі відповіді записують на ватман паперу. Далі їх порівнюють із заздалегідь підготованим плакатом.
Під час конфлікту більшість людей:
• намагаються досягти консенсусу або компромісу.
Проводиться обговорення.
Вправа «Стіна конфлікту»
Мета: дати зрозуміти учасникам, що стає причиною конфліктів у школі. Робота в групах
Психолог об'єднує учасників у 2 групи. Кожна група одержує по 10 аркушів паперу («цеглинок»), на кожній з яких треба написати, що є причиною конфлікту між учнями. Далі проводиться презентація груп. Створюється «стіна» можливих конфліктів.
Вправа «Привітання» (5 хв)
Мета: дати учасникам відпочити, налаштувати їх на подальшу роботу.
Психолог просить усіх встати і протягом 1 хв привітатися з кожним так, ніби вони давні знайомі, після цього знову протягом 1 хв — ніби вони винні іншому гроші, далі протягом 1 хв — ніби вони посварилися. Наприкінці проводиться обговорення:
Як ви почувалися під час кожного з вітань?
Вправа «Які риси потрібні мені для подолання конфлікту?»
Мета: показати учасникам, які риси потрібно розвивати у собі, щоб подолати конфлікт.
Спочатку психолог звертає увагу на зім'ятий аркуш паперу, потім проводить розмову-коментар.
Психолог. Чи можемо ми наш папір розправити, зробити знову гладеньким? Так, можемо (починає його розгортати, розправляти). Можна його ще зволожити, випрасувати, притиснути чимось важким і почекати. Як ви думаєте, розправиться наш папір? (Психолог підводить учасників до того, що папір розгладиться тільки за якийсь час.)
— Які риси потрібні мені для того, щоб подолати конфлікт?
Мозковий штурм (відповіді записують на ватмані).
Далі всі названі риси зачитую
Вправа «Шляхи розв'язання конфліктів»
Робота в групах (10 хв).
Мета: показати учасникам, яким чином можна попереджати, усувати конфлікт.
Психолог об'єднує учасників у 2 групи розрахунком на першого і другого. Після чого звертає їхню увагу на плакат із написом: «Під час конфлікту більшість людей...», з якого вони мають виписати 5 чи 6 тез, найкорисніших, на їхню думку, для розв'язання конфлікту. Далі проводиться обговорення, знаходяться спільні шляхи розв'язання конфліктів.
Вправа «Руйнування стіни конфлікту»
Мета: навчити учасників, яким чином можна виходити, попереджати конфлікт.
Проводиться у 3 етапи (20 хв).
На першому етапі Психолог акцентує увагу учасників на тому, що ще залишилася незруйнованою стіна конфлікту (проводиться бесіда-розповідь). А знищити її — дуже просто, потрібно забрати лише по одній цеглинці. Тобто кожен має взяти на себе відповідальність, зобов'язання не порушувати правил спілкування. Забираючи кожну з цеглинок, ви висловлюєте зобов'язання, протилежне напису на цеглинці-зразку: «Я намагатимусь...», «Я буду...».
Також ми можемо призупинити конфлікт «Я»-повідомленнями» (демонструється заздалегідь підготований плакат).
«Я»-повідомлення» — спосіб передачі інформації про ваші власні почуття без образи чи осуду того, до кого звертаєтеся. Ви відстоюєте свої інтереси, але при цьому не тиснете на іншу людину, не звинувачуєте, не принижуєте її. Існують схеми побудови «Я»-повідомлень. «Коли я (бачу, чую)..., я відчуваю (опис почуттів) тому я прошу (побажання про зміну ситуації)... Мені (опис почуттів)..коли (опис ситуації) тому (побажання про зміну ситуації)... Я почуваюся (опис почуттів) коли (опис ситуації)... Я відчуваю (опис почуттів) коли (опис ситуації) тому (побажання)... Я прошу (побажання про зміну ситуації) бо я відчуваю (опис почуттів)... Оскільки (опис ситуації)..., мені (опис почуттів)..., тому (побажання про зміну ситуації)...».
На другому етапі психолог пропонує кожному учаснику картку із ситуацією на зразок такої:
Кожен з учасників по черзі висловлюється.
На третьому етапі психолог просить кожного з учасників по черзі підійти до «стіни конфлікту», обираючи одну з цеглинок, та за допомогою висловів-зобов'язань та «Я»-висловлювань зруйнувати її, кидаючи «цеглину» на підлогу.
Обговорення
Вправа «Лист собі» (8 хв)
Мета: закріплення отриманих учасниками знань.
Психолог просить учасників написати лист-пораду (за прикладом бабусиних) — поради собі у конфлікті. Далі учасники за бажанням зачитують листи — поради собі.
Завершальна вправа (10 хв)
Мета: підбити підсумки заняття.
Психолог звертає увагу учасників на кольорові футболки і пропонує пригадати свої очікування та дати відповідь на такі запитання:
— Чи справдилися ваші очікування, чи здобули ви нову інформацію? Яку?
— Чи чогось навчилися? Чого? Кожен по черзі озвучує свої відповіді.
Далі психолог просить усіх учасників встати та побажати щось сусідові праворуч.