Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4
Підготувала:
вчитель початкових класів
Кінер Тетяна Миколаївна
Тема: Периметр багатокутника. Робота з геометричним матеріалом. Обчислення значення виразів. Розв’язування задач.
Мета: активізувати вміння записувати вирази; формувати обчислювальні навички; актуалізувати поняття « стільки само»; удосконалювати вміння розв’язувати задачі; добирати до них розв’язання у вигляді виразу; актуалізувати знання учнів про многокутники та ламану лінію, спосіб обчислення довжини ламаної лінії ; ознайомити учнів з поняттям «периметр многокутника»; розвивати мовлення та логічне мислення учнів; виховувати старанність, товариськість, розуміння того, що спільними зусиллями можна досягти більшого результату й успіху.
Обладнання: підручник « Математика» Н. Листопад , Київ : Оріон, 2019; таблиці, геометричний матеріал; зображення персонажів казки "Ріпка ", аудіоказка « Ріпка» на новий лад, розмальовка до казки.
Тип уроку: комбінований .
Освітні галузі : математична, мовно-літературна.
Форма проведення: урок-казка.
Методи навчання: словесні (бесіда); наочні (метод ілюстрації);
метод пізнавальної гри.
Форми навчання: індивідуальні, колективні, робота в парх.
Хід уроку
1.Мотивація навчальної діяльності.
Уже дзвінок нам дав сигнал,
І на урок він нас покликав,
А отже, часу не витрачаймо
Роботу швидше починаймо.
2.Урок сьогодні не звичайний, а казковий.
Відгадайте назву цієї казки.
Сиднем у землі сиділа
Час настав-і всіх здружила:
Діда, бабу, внучку й Хвінку,
Мишку та кицюню Мінку.
("Ріпка")
(Вчитель вивішує малюнок ріпки перевернутою іншим боком)
ІІ. Основна частина.
Раз весною взяв дід мотику, скопав у городі грядку велику, гною трохи наносив, грабельками підпушив, зробив пальцем дірку та й посадив ріпку.
Працював дід не марно: зійшла ріпка гарно. Щодень ішов дід у город, набравши води повен рот, свою ріпку поливав, їй до життя охоти додавав.
Росла дідова ріпка , росла! Зразу така, як мишка була, потім, як кулак, потім, як буряк, потім, як два, а нарешті стала така, як дідова голова. Тішиться дід, не знає , де й стати. « Час,- каже,- нашу ріпку рвати».
Пішов він на город- гуп, гуп! Узяв ріпку за зелений чуб; тягне-потягне, а ріпка сидить у землі, як пень.
2. - Кличе він бабу Марушку: « Ходи, бабусю, не лежи, мені ріпку вирвати допоможи!»
- Допоможу, якщо діти 2 клас у допоможуть мені вирази обчислити.
Запис на дошці
*40 зменшити на 1;
*Різниця чисел 100 і 10;
*Сума чисел 50 і 5;
*70 збільшити на 9;
*Від 67 відняти 0;
*До 69 додати 1.
(Виходять діти до дошки записують вирази і розв'язують їх)
-Пішли вони на город- гуп, гуп! Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за плече. Смикає дід ріпку за гичку, смикає баба діда за сорочку, працюють руками, упираються ногами- промучились увесь день, а ріпка стоїтьу землі, як пень.
3.- Кличе баба дочку Мінку: « Ходи, доню, не біжи, нам ріпку вирвати допоможи!»
– Допоможу, якщо дітки 2 класу допоможуть мені розв’язати приклади (с.45, № 263).
67-7+10 50-1-9 43+1-4
79+1+20 17-7+1 80+5-1
-Дякую, друзі!
-Пішли вони на город- гуп, гуп! Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку- тягнуть руками, упираються ногами, промучились увесь день, а ріпка сидить у землі, як пень.
4. -Кличе дочка собачку Хвінку: « Ходи, Хвіночко, не біжи, нам ріпку вирвати допоможи!»
– Допоможу, але я сильно втомився охороняти господарство. Хочу, щоб дітки 2 класу зробили зі мною фізхвилинку і допомогли розв’язати задачу.
Фіз.хвилинка. Щось не хочеться сидіти,
треба трохи відпочити.
Руки – вгору, руки – вниз,
на сусіда подивись.
Руки – вгору, руки – вбоки,
зробимо чотири кроки.
Вище руки підніміть,
а тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
до роботи! Все гаразд!
Розв’язування задачі ( с.45, №264).
У вчителя було 30 аркушів кольорового паперу. На уроці учні використали 10 аркушів жовтого кольору і стільки само аркушів червоного кольору. Скільки аркушів кольорового паперу залишилося у вчителя?
( Учні розв’язують задачу по діях і складають вираз колективно )
Вираз: 30-(10+10)=10 (арк.)
Відповідь : 10 аркушів кольорового паперу залишилося у вчителя.
- Пішли вони на город- гуп, гуп! Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку, собачка дочку з спідничку- тягнуть руками, впираються ногами, промучились увесь день, а ріпку стоїть , як пень.
5. - Кличе собачка кицьку Варварку: « Ходи ,Варварочко, не лежи, нам ріпку вирвати допоможи!»
– Допоможу, але я сииииильно втомилася, хочу, щоб учні 2 класу зробили зі мною фізхвилинку і допомогли розібратися з геометричними фігурами і перевірили, чи правильно знайшли периметри трикутника і чотирикутника.
Фізхвилинка. Сірий котик міцно спав,
Навіть пісню не співав.
Та нарешті він проснувся,
І довкола озирнувся.
Став смачненько потягатись,
Та чистенько умиватись.
Порозчісував він вуса
Довгі-довгі, русі-русі.
Зуби й кігті нагострив
Й до комірчини побрів.
Буде мишку полювати
І добро оберігати.
Й ми як котик відпочили,
Щоб міцніли наші сили.
(Діти виконують вправи, запропоновані вчителем)
Робота над геометричним матеріалом ( с.45, № 266- 268).
-Розподіліть фігури на дві групи. Назвіть ознаки, за якими ви робили розподіл. ( І варіант- многокутники і немногокутники(овал), ІІ варіант- чотирикутники та інші фігури).
2) Практична робота. Робота в парах.
(Діти зі смужок паперу методом згинання утворюють різноманітні многокутники.)
Робимо висновок. Межею багатокутника є замкнена лінія. Ланки ламаної є сторонами багатокутника.
3) Обчислення периметра многокутників ( визначення правильності обчислення периметра трикутника і чотирикутника).
- Скільки чисел потрібно додати при обчисленні периметра трикутника?
- А чотирикутника ( п’ятикутника, шестикутника) ? Чому?
- Чи вірно зайшли периметр даних фігур?
- Пішли вони на город- гуп, гуп! Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку, собачка дочку з спідничку , киця собачку за хвостик. Тягнуть руками і зубами , впираються ногами, промучились увесь день, а ріпку стоїть , як пень.
6. - Кличе киця мишку Сіроманку : « Ходи, Сіроманочко, не біжи, нам ріпку вирвати допоможи!»
– Допоможу, якщо учні 2 класу допоможуть розв’язати задачу непросту.
Логічна задача. Петрик і Софійка на уроці мистецтва вирізали прапорці. Вони були трикутної форми зеленого кольору і прямокутні жовтого кольору. Які прапорці вирізала Софійка, якщо відомо, що периметр кожного прапорця був більший за периметр кожного прапорця Петрика? ( При умові, що трикутні прапорці мали сторони 4, 5 та 3 см. У прямокутних прапорців сторони 4 та 5 см).
- Пішли вони на город- гуп, гуп! Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку, собачка дочку з спідничку , киця собачку за хвостик, мишка кицьку за лапку- як потягнуууули, так і покотилися !
Упала ріпка на діда Андрушку, дід на бабу Марушку, баба на дочку Мінку, дочка на собачку Фінку , собачка на кицю Варварку , а мишка – шусть у шпарку .
Учителька показує зворотній бік ріпки, де написано слово « Дружба».
ІІІ. Заключна частина.
1.Підсумок уроку. Рефлексія.
-Чи сподобалася вам наша математична казка?
-Чому нас навчила ця казка?
-Чи вартує бути дружніми, приходити на допомогу один одному?
Вправа « Мікрофон».
- На уроці я навчився(лася) …
-Найкраще у мене вийшло …
-Я почувався(лася) не дуже впевнено, коли …
1