Урок на тему «Великі географічні відкриття»

Про матеріал

Матеріал містить кроссенс, сенкан, посилання на відео, історичне джерело з теми «Великі географічні відкриття»

Перегляд файлу

Тема: Великі географічні відкриття.

Всесвітня історія 8 клас.

Мета: визначити причини та наслідки  Великих географічних відкриттів, з'ясувати як було відкрито Америку, морський шлях до Індії, здійснено першу навколосвітню подорож; як розвивалось мореплавство в Португалії та Іспанії, вдосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, давати характеристику історичним діячам.

Після цього уроку учні зможуть:

  • називати:
  •       держави-учасниці Великих географічних відкриттів;
  •       дати:

відкриття  Америки Х. Колумбом;

відкриття морського шляху до Індії Васко да Гамою;

першої навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана.

  • характеризувати передумови і причини Великих географічних відкриттів;
  • показувати на карті напрямки подорожей європейців;
  • давати характеристику діяльності Х. Колумба, Васко да Гами, Ф.Магеллана

Основні дати та події:

12 жовтня 1492 р. – відкриття  Америки Х. Колумбом

1498 р. – відкриття морського шляху до Індії Васко да Гамою

1519-1522 рр. – перша навколосвітня подорож Ф. Магеллана.

Обладнання : карта «Великі географічні відкриття», атласи для 8 кл. «Нова історія», мультимедійна дошка

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Оголошення теми, цілей уроку

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 Бесіда.

- Згадайте, якою європейці уявляли Землю в період Античності та Середньовіччя?

 - Яким було життя  народів  Індії в Середні віки?

- Купці яких держав найактивніше торгували з країнами Сходу в цей період?

- Що вам відомо про морський похід вікінгів до Америки?

- Укажіть хронологічні рамки епохи Нового часу.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Період в історії людства, коли європейцями були відкриті невідомі раніше моря й океани, острови і материки, здійснені кругосвітні подорожі, що докорінно змінило уявлення людини про Землю, називають Великі географічні відкриття. Більшість дослідників вважають, що він тривав від середини XV до середини XVI століття.

 

  1. Причини те передумови Великих географічних відкриття
  1.      Робота в групах. Самостійна робота з підручником

Учні за змістом тексту підручника вибирають передумови та причини Великих географічних відкриттів (1 група – передумови, 2 група – причини) та записують їх у зошит.

  1.      Робота з малюнком (Жак де Во. Використання морських приладів).

 


- Які дії виконували моряки за допомогою морських приладів?

 

  1.      Прийом «Коло думок».

 «Великі географічні відкриття розпочались тоді, коли для цього склались відповідні умови.» Чи погоджуєтесь ви з такою думкою?

 

  1. Мандрівники доби Великих географічних відкриттів.
  1.      Прийом «Порівняй».

Зіставте  глобус Мартіна Бехайма,  розрізаним по одному з меридіанів навпіл (XV ст.) з сучасним. Яких відомих географічних об’єктів на ньому немає?

  •       Х. Колумб

Прийом «Відеоексперти». Робота  в малих групах. (Перед переглядом відео учні об’єднуються в 4 групи, кожна з яких отримує завдання). Перегляд відео «Одна історія. Як Колумбу вдалося відкрити Новий Світ» https://www.youtube.com/watch?v=8_xsXvMQ1Q0).

  •           Якими знаннями володів Х. Колумб?
  •           Які риси характеру були притаманні йому?
  •           Яке відкриття він здійснив?
  •           Чому Америку не названо його ім’ям?

 

  •       Васко да Гама

Шлях до Індії навколо Африки відкрив португальський мореплавець Васко да Гама.

(виступ учня)

 

  1.      Прийом «Інформаційне гроно».

                 На основі виступу учні складають «Інформаційне гроно».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •       Ф. Магеллан

Уперше в історії людства здійснив навколосвітнє плавання і довів, що Земля має форму кулі Ф. Магеллан. Подорож тривала з 1519 по 1522 рік.

П’ять кораблів вийшли в море, мають на борту 265 чоловік команди.  Подолавши південну частину Атлантики, експедиції  пощастило знайти  вузьку протоку (названу згодом Магелановою), що з’єднувала Атлантичний океан з невідомим на той час величезним океаном. Понад три місяці перебували моряки у відкритому морі. За цей час кораблі не потрапили в жодну бурю.

 

  1.      Прийом «Я досліджую».

 Робота з історичним джерелом.

Зі щоденника  Пігафетті, супутника Магеллана

«У середу, 28 листопада 1520 р., ми вибралися з цієї протоки та вступили у велике море, яке прозвали «Тихим». Упродовж трьох місяців і дванадцяти днів ми були зовсім позбавлені свіжої їжі. Сухарі, якими ми харчувалися, являли собою не хліб, а порох, який був змішаний із хробаками… Вода, яку ми мали пити, була гнила й смердюча…

Щоб не вмерти з голоду, ми їли волячу шкіру, яка вкривала гротгрей…»

 

  •             Які перешкоди  мали подолати мореплавці під час експедиції?
  •             Чому новий океан моряки Магеллана назвали Тихим?

 

У 1521 р експедиція досягла Філіппінських островів. В одній із сутичок з місцевими жителями Магеллан загинув. Два кораблі дістались Молуккських островів. Шлях  до Іспанії з вантажем прянощів продовжив лише один – «Вікторія». На батьківщину повернулось  18 чоловік. Це була перша в історії людства подорож, яка підтвердила кулясту форму Землі і нероздільність океанів.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1.         Вправа «Кроссенс».

«Кроссенс - це асоціативний ланцюжок, що складається з дев’яти картинок. Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом відразу декілька картинок. Читати кроссенс потрібно зверху вниз і зліва направо, далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному 5 квадраті. Таким чином виходить ланцюжок, загорнутий «равликом». Учні мають розгадати кожне із зображень, побачити взаємозв’язки і виходячи із центрального зображення запропонувати загальну назву.

  1.         Складіть сенкан за темою «Великі географічні відкриття»  Робота в парах.

(Інструкція до складання сенкану.

Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків.

Перший рядок – тема (іменник).

Другий – опис теми (два прикметники).

Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.

Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.

Останній рядок – одне слово – синонім до слова (теми) ніби висновок  вірша).

 

  1.      Метод «Пресс»

Доведіть або спростуйте вислів:

«Кожне відкриття, кожний винахід стає цінним не тільки завдяки тому, хто розкрив його істинний сенс і справжню силу; якщо Колумбові належить заслуга подвигу, то Веспуччі… належить історична заслуга осмислення подвигу» (С.Цвейг).

Відповідь побудуйте за схемою:

Я вважаю що….

Тому, що…

Наприклад….

Отже….

 

VI. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

Учням пропонується назвати основні висновки, які вони зробили під час уроку, враження від уроку.

 

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний матеріал підручника

Підготувати повідомлення (презентацію) на тему «Доколумбові цивілізації Америки»

 

Використана література:

  1. Васильків І. Д. Всесвітня історія : підручник для 8 класу закладів загальної

середньої освіти / І. Д. Васильків, В. В. Островський, О. Я. Басюк, І. Л. Паршин, М. І. Костікова. — Тернопіль: Астон, 2021. — 176 с. : іл.

  1. Гісем О. В. Всесвітня історія : підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти / О.  В.  Гісем, О.  О.  Мартинюк.  — Харків : Вид-во «Ранок», 2021. — 144  с.  : іл.
  2. Ладиченко Т. В. Всесвітня історія : підруч. для 8-го кл. закл. заг.серед. освіти / Тетяна Ладиченко, Ілона Лукач, Наталія Подаляк. - Київ : Генеза, 2021. - 176 с. : іл., карти.
  3. Методика викладання курсу «Історія України. 9 клас». Історія і суспільствознавство в школах України : теорія та методика навчання № 2 (14) 2017 липень-грудень.
  4. Скуратович О.Я. та ін. Загальна географія: Підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів. / О.Я. Скуратович, Р.Р. Коваленко, Л.І. Круглик. – К.: Пед. преса, 2006. – 256 с.: іл.
  5. https://www.youtube.com/watch?v=8_xsXvMQ1Q0)
  6. https://naurok.com.ua/zbirka-aforizmiv-visloviv-fraz-dlya-vchitelya-37242.html

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 серпня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку