Даний урок допоможе розкрити проблему емансипації жінки, визначити вплив внутрішнього світу письменниці на творення характерів літературних героїв.
Овчарова Наталія Петрівна
учитель української мови та літератури
Урок позакласного читання з української літератури у 10 класі
ТЕМА. Позакласне читання. Повість Ольги Кобилянської «Людина»
МЕТА. Розкрити проблему емансипації жінки, визначити вплив внутрішнього світу письменниці на творення характерів літературних героїв; виховувати в учнів повагу до людини, доброту, порядність, вміння поважати думку інших людей.
ОБЛАДНАННЯ. Презентація, портрети та фотографії жінок-сучасниць, картки самооцінок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (привітання).
ІІ. Оголошення теми і мети уроку, сформулюйте завдання на сьогоднішній урок. Очікуваний результат напишіть на аркушах.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Бліц-турнір»
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.
Інсценізація «Розмова Олени Ляуфлер і вчительки Маргарет про одруження Олени».
Учитель. Вгадали цих героїв? Хто вони?
Слово вчителя.
Повість «Людина» є першою в українській літературі спробою розкрити проблему емансипації жінки. Разом зі своєю героїнею Олена Ляуфлер письменниця повстає проти традиційного трактування ролі жінки в суспільстві, проти насильного обмеження її інтересів трьома німецькими «К»: Kinder, Kircrhe, Kuche (діти, церква, кухня).
Олена - жінка, яка обстоює своє право бути людиною, мати право на саморозвиток і зростання, на особистий вибір, і мати змогу реалізувати це своє право.
Як це в неї виходить і наскільки?
Про що мріє Олена Ляуфлер? Чи збуваються її мрії?
Як оточення впливає на її характер і життя?
Ці питання сьогодні будуть досліджувати групи учнів.
Учитель: Спікерів груп прошу підійти до мене і вибрати своє питання.
І група: Характеристика середовища, в якому зростала Олена Ляуфлер.
ІІ група: Безрадісне, безперспективне життя з незаможної інтелігентної родини на тлі важких суспільних умов.
ІІІ група: Крах мрій Олени Ляуфлер, його причини.
(Робота в групах 5-7 хвилин.)
Учитель: Як оточення вплинуло на характер і життя Олени?
Учитель: Про що мріяла Олена Ляуфлер?
Учитель: Олена терпить клах у своїх мріях. Чому? У цьому питанні пробували розібратись члени ІІІ групи.
Учитель: Чому ж мрії Олени так і залишились мріями?
Учитель: Яке майбутнє чекає на Олену після одруження з Фельсом? Чи задумувались ви над цим? Спробуйте його уявити.
Робота в групах.
Учитель: Друзі, як би ви повели себе в тій ситуації, в яку потрапила героїня?
Учитель: Пройшло більше 100 років з того часу, як Ольга Кобилянська написала повість «Людина». чи змінилося становище жінки у суспільстві?
Учень: Звичайно, змінилося. Жінки вибороли собі права нарівні з чоловіками здобувати освіту, обирати професію(навіть важку – суто чоловічу – тракториста, льотчика, моряка). Сьогодні жінка має право займатися науковою діяльністю, бути обраною до органів влади і самоврядування. Сьогодні жінка навчає дітей у школі, лікує хворих, керує державою, пише книги, досягає вершин у спорті і мистецтві. Ось декілька яскравих прикладів:
Юлія Тимошенко – лідерка політичної партії, народний депутат Верховної Ради.
Катерина Амосова – член-кореспондент Академії медичних наук України, завідуюча кафедрою СТО Київського медичного інституту імені Боголюбця, донька відомого хірурга М. Амосова.
Софія Ротару – співачка, народна артистка України.
Ніна Матвієнко – народна артистка України.
Олена Грушина – українська фігуристка, неодноразова чемпіонка України, призер олімпійських ігор у танцях на льоду 2006 року.
Алла Мазур , Неля Шовкопляс– популярні ведучі на каналі 1+1.
Яна Клочкова – плавчиня, неодноразова чемпіонка світу і олімпійських ігор з плавання.
Олена Зорич, Лідія Доценко – поетеси Харківщини.
Руслана Лижичко, Джамала – переможниці «Євробачення».
Учитель: Що набули і що втратили, виборовши собі права рівні з чоловіками?
Повідомлення учнів про результати соціологічних досліджень і опитувань.
Учитель: Є у Василя Симоненка чудовий вірш, «Ти знаєш, що ти людина», послухаймо ж його (звучить вірш В. Симоненка).
Учитель: Мені хочеться, любі друзі, побажати вам, щоб кожен з вас дбав про людину в собі, а також бачив, розумів і цінував її в усіх, хто поряд з вами.
VІ. Підсумок.
Учитель: Ось і закінчується урок, пора підводити підсумки нашої роботи.
1. Скажіть, що означало для Олени Ляуфлер бути людиною? (Бути людиною для неї – це самостійно мислити, «жити по своїй натурі і правді», вільно і сповна користуватися своїми правами.)
2. А що для вас особисто означає бути людиною?
(Метод мікрофона)
Жити чесно
Чинити по совісті і закону
Перейматися проблемами оточуючих
Поважати ближнього
Проявляти милосердя
Допомагати людям у біді
VІІ. Оцінювання роботи на уроці учителем та учнями за допомогою карти самооцінки.
Підведення підсумків очікуваних результатів.
VІІІ. Домашнє завдання:
Написати есе на одну із запропонованих тем:
1. У чому полягає драма життя Олени Ляуфлер – головної героїні повісті Ольги Кобилянської «Людина»?
2. Чи відстояла Олена Ляуфлер власний ідеал людини?
3. Життєві шукання Олени Ляуфлер і не сумісність їх із пріоритетами оточення.
4. Мій улюблений герой у повісті О. Кобилянської «Людина».