Урок позакласного читання з української літератури. Тема. "Повість Ольги Кобилянської "Людина". .

Про матеріал

Даний урок допоможе розкрити проблему емансипації жінки, визначити вплив внутрішнього світу письменниці на творення характерів літературних героїв.

Перегляд файлу

Овчарова Наталія Петрівна

учитель української мови та літератури

Урок позакласного читання з української літератури у 10 класі

ТЕМА. Позакласне читання. Повість Ольги Кобилянської «Людина»

МЕТА. Розкрити проблему емансипації жінки, визначити вплив внутрішнього світу письменниці на творення характерів літературних героїв; виховувати в учнів повагу до людини, доброту, порядність, вміння поважати думку інших людей.

ОБЛАДНАННЯ. Презентація, портрети та фотографії жінок-сучасниць, картки самооцінок.

 

                                     ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (привітання).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку, сформулюйте завдання на сьогоднішній урок. Очікуваний результат напишіть на аркушах.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

                   Метод «Бліц-турнір»

  1. Твір «Людина» був написаний у ______________________
  2. За жанром це _____________________________
  3. «Людину» Ольга Кобилянська присвятила _____________________
  4. У повісті «Людина» порушено проблему________________________
  5. Прототипом Олени була ______________________________
  6. Криком розпуки твір назвав _______________________________

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.

Інсценізація «Розмова Олени Ляуфлер і вчительки Маргарет про одруження Олени».

Учитель. Вгадали цих героїв? Хто вони?

Слово вчителя.

          Повість «Людина» є першою в українській літературі спробою розкрити проблему емансипації жінки. Разом зі своєю героїнею Олена Ляуфлер письменниця повстає проти традиційного трактування ролі жінки в суспільстві, проти насильного обмеження її інтересів трьома німецькими «К»: Kinder, Kircrhe, Kuche (діти, церква, кухня).

Олена - жінка, яка обстоює своє право бути людиною, мати право на саморозвиток і зростання, на особистий вибір, і мати змогу реалізувати це своє право.

Як це в неї виходить і наскільки?

Про що мріє Олена Ляуфлер? Чи збуваються її мрії?

Як оточення впливає на її характер і життя?

Ці питання сьогодні будуть досліджувати групи учнів.

Учитель: Спікерів груп прошу підійти до мене і вибрати своє питання.

І група: Характеристика середовища, в якому зростала Олена Ляуфлер.

ІІ група: Безрадісне, безперспективне життя з незаможної інтелігентної родини на тлі важких суспільних умов.

ІІІ група: Крах мрій Олени Ляуфлер, його причини.

(Робота в групах 5-7 хвилин.)

Учитель: Як оточення вплинуло на характер і життя Олени?

Учитель: Про що мріяла Олена Ляуфлер?

Учитель: Олена терпить клах у своїх мріях. Чому? У цьому питанні пробували розібратись члени ІІІ групи.

Учитель: Чому ж мрії Олени так і залишились мріями?

Учитель: Яке майбутнє чекає на Олену після одруження з Фельсом? Чи задумувались ви над цим? Спробуйте його уявити.

Робота в групах.

Учитель: Друзі, як би ви повели себе в тій ситуації, в яку потрапила героїня?

Учитель: Пройшло більше 100 років з того часу,  як Ольга Кобилянська написала повість «Людина». чи змінилося становище жінки у суспільстві?

Учень: Звичайно, змінилося. Жінки вибороли собі права  нарівні з чоловіками здобувати освіту, обирати професію(навіть важку – суто чоловічу – тракториста, льотчика, моряка). Сьогодні жінка має право займатися науковою діяльністю, бути обраною до органів влади і самоврядування. Сьогодні жінка навчає дітей у школі, лікує хворих, керує державою, пише книги, досягає вершин у спорті і мистецтві. Ось декілька яскравих прикладів:

Юлія Тимошенко – лідерка політичної партії, народний депутат Верховної Ради.

Катерина Амосова – член-кореспондент Академії медичних наук України, завідуюча кафедрою СТО Київського медичного інституту імені Боголюбця, донька відомого хірурга М. Амосова.

Софія Ротару – співачка, народна артистка України.

Ніна Матвієнко – народна артистка України.

Олена Грушина – українська фігуристка, неодноразова чемпіонка України, призер олімпійських ігор у танцях на льоду 2006 року.

Алла Мазур , Неля Шовкопляс– популярні ведучі на каналі 1+1.

Яна Клочкова – плавчиня, неодноразова чемпіонка світу і олімпійських ігор з плавання.

Олена Зорич, Лідія Доценко – поетеси Харківщини.

Руслана Лижичко, Джамала  – переможниці  «Євробачення».

Учитель: Що набули і що втратили, виборовши собі права рівні з чоловіками?

Повідомлення учнів про результати соціологічних досліджень і опитувань.

Учитель: Є у Василя Симоненка чудовий вірш, «Ти знаєш, що ти людина», послухаймо ж його (звучить вірш В. Симоненка).

Учитель: Мені хочеться, любі друзі, побажати вам, щоб кожен з вас дбав про людину в собі, а також бачив, розумів і цінував її в усіх, хто поряд з вами.

VІ. Підсумок.

Учитель: Ось і закінчується урок, пора підводити підсумки нашої роботи.

1. Скажіть, що означало для Олени Ляуфлер бути людиною? (Бути людиною для неї – це самостійно мислити, «жити по своїй натурі і правді», вільно і сповна користуватися своїми правами.)

2. А що для вас особисто означає бути людиною?

              (Метод мікрофона)

Жити чесно

Чинити по совісті і закону

Перейматися проблемами оточуючих

Поважати ближнього

Проявляти милосердя

Допомагати людям у біді

VІІ. Оцінювання роботи на уроці учителем та учнями за допомогою карти самооцінки.

Підведення підсумків очікуваних результатів.

VІІІ. Домашнє завдання:

Написати есе на одну із запропонованих тем:

1. У чому полягає драма життя Олени Ляуфлер – головної героїні повісті Ольги Кобилянської «Людина»?

2. Чи відстояла Олена Ляуфлер власний ідеал людини?

3. Життєві шукання Олени Ляуфлер і не сумісність їх із пріоритетами оточення.

4. Мій улюблений герой у повісті О. Кобилянської «Людина».

 

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку