Урок з історії України для 8-го класу на тему «Нова Січ. Практична робота: визначити способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, аби відстояти суверенітет Гетьманщини"

Про матеріал

Тема. Нова Січ. Практична робота: визначити способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, козацька старшина, аби відстояти суверенітет Козацької держави

Мета: охарактеризувати адміністративно-територіальний поділ та освоєння запорозьких земель Нової (Підпільненської) Січі в другій половині 18 ст.; визначити причини та наслідки ліквідації Запорізької Січі; проаналізувати процес заселення Південної України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, навички робото з історичними картами та документами; виховувати зацікавленість до вивчення історії Батьківщини.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з історії України

для 8-го класу

на тему

«Нова Січ. Практична робота: визначити способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, козацька старшина, аби відстояти суверенітет Козацької держави»

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

 

2018

Тема. Нова Січ. Практична робота: визначити способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, козацька старшина, аби відстояти суверенітет Козацької держави (Слайд 1)

Мета: охарактеризувати адміністративно-територіальний поділ та освоєння запорозьких земель Нової (Підпільненської) Січі в другій половині 18 ст.; визначити причини та наслідки ліквідації Запорізької Січі; проаналізувати процес заселення Південної України; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, навички робото з історичними картами та документами; виховувати зацікавленість до вивчення історії Батьківщини.   (Слайд 2)

Обладнання: підручник «Історія України для 8 класу» (В. С. Власов), роздатковий матеріал, історична карта, портрети історичних діячів, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, проектор.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Самостійна робота.
  1. Укажіть роки гетьманування К. Розумовського.

А) 1722-1727 рр.    Б) 1727-1734 рр.    В) 1722-1724 рр.    Г) 1750-1764 рр.

  1. Укажіть рік, у якому Єлизавета Петрівна зайняла імператорський престол.

А) 1740 р.         Б) 1741 р.     В) 1742 р.       Г) 1743 р.

  1. Кого було обрано гетьманом України у лютому 1750 р.?

А) О. Розумовського  Б) О. Шаховського  В) К. Розумовського   Г) П. Рум'янцев

  1. Де знаходиться відомий палац К. Розумовського?

А) м. Глухів        Б) м. Батурин        В) м. Чернігів        Г) м. Конотоп

  1. Хто очолив Другу Малоросійську колегію?

А) С. Вельямінов      Б) П. Ізмайлов    В) О. Шаховський    Г) П. Рум'янцев

  1. Картинки по запросу Кирило розумовськийКого зображено на портреті?

А) Д. Апостола                  Б) К. Розумовського   

В) О. Розумовського         Г) П. Рум'янцева

  1. Установіть відповідність між подією та її наслідком.
  1. діяльність Другої Малоросійської колегії
  2. гетьманування К. Розумовського
  3. маніфест про скасування на Слобожанщині козацького устрою
  4. ліквідація козацького війська

А   позбавлення судових повноважень Генеральної військової канцелярії

Б відокремлення окремого стану населення – казенних селян

В перепис населення, обмеження вільного переходу селян від одного пана до іншого

Г створення Слобідсько-Української губернії

Д утворення Малоросійського генерал-губернаторства

  1. Установіть хронологічну послідовність подій.

А Ліквідація полково-сотенного устрою на Лівобережній Україні
Б Указ про перетворення лівобережних козацьких полків на регулярні полки російської армії

В Ліквідація полкового устрою на Слобожанщині та утворення з козацьких п’яти гусарських полків

Г Правління Єлизавети Петрівни.

  1. Виберіть три твердження, що стосуються К. Розумовського
  1. опікувався культурою та мистецтвом
  2. підписав Коломацькі чолобитні
  3. вдався до спроб встановити спадкове гетьманство
  4. був похований у Спасо-Преображенській церкві на Полтавщині
  5. співав у імператорському хорі
  6. був останнім гетьманом України
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
    1. Робота з літературним джерелом.   (Слайд 3)
  • Прослухайте вірш.
  • Про яку подію йдеться?
  • Які рядки із вірша вам підказали про це?
  • Що вам відомо про цю подію? Коли вона відбулася? Чим закінчилася?
  • Які мала наслідки для козаків?

ПОЛТАВСЬКА БИТВА


Встають  перед  зором  задимлені  далі,
Полтава,  Батурин  і  Ворскло  встають.
Козацькі  загони,  за  волю  повсталі,
На  північ  верстають  окрилену  путь.

Над  ними  гетьманські  гойдаються  стяги,
Гранчасто  цвіте  золота  булава.
Рушає  Мазепа,  свідомий  звитяги,
І  славу  навколо  співає  трава.
І  в  ноги  лягають  степи  неозорі,
Привітно  лунають  байраки  здаля...
-  На  поміч!  На  поміч!  -  волає  у  зморі
Поранений  швед,  посланець  короля.

 

І  дальні  дзвіниці  ридають  в  одчаї,
І  в  жалощах  никнуть  і  поле,  і  сад.
І,  зором  шугаючи  в  далі  безкраї,
Мазепа  вельможно  відходить  назад.


Сьогодні ми  дізнаємося, як склалася доля запорожців після Полтавської битви. охарактеризуємо адміністративно-територіальний поділ та освоєння запорозьких земель Нової (Підпільненської) Січі в другій половині 18 ст.; визначимо причини та наслідки ліквідації Запорізької Січі; проаналізуємо процес заселення Південної України.


  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з історичним джерелом.   (Слайд 4)

«Цар, бажаючи помститися Мазепі, проти якого опублікував грізний маніфест, наказав Меншикову негайно атакувати його столицю, поки шведи не прибули на допомогу. Меншиков напав на неї 3 листопада і взяв. Потім віддав наказ замучити всіх незалежно від віку і статі, а після нелюдської різанини силою вивів жінок, які ще залишалися живі [...] Він забрав звідти важкі гармати, а було їх близько сорока. Так само по-варварськи розорив і спалив все місто та млини».

  • Яка доля чекала прихильників гетьмана Мазепи?
  1. Слово вчителя.

Зруйнування Чортомлицької Січі та жорстока розправа над прибічниками І. Мазепи дали запорожцям зрозуміти, що у рідному краї залишатися небезпечно. (Слайд 5) У 1709 р. козаки заснували Кам'янську Січ на землях, що були близькими до володінь кримського хана Девлет-Герея. (Слайд 6) Однак царський уряд погрожував послати велике військо, щоб зігнати їх з Кам’янки. Тому запорожці змушені були просити протекції кримського хана, і той за згодою турецького султана призначив їм інше місце для облаштування Січі – неподалік Олешок (нині м. Цюрюпинськ, Херсонської області).  (Слайд 7)

Упорядкування Олешківської Січі відбувалося по закінченні невдалої війни царя Петра І із Туреччиною 1710 – 1711 рр.

Каменська та Олешківська Січі відрізнялися від попередніх. Олешківська Січ була зовсім відірвана від земель Запорожжя й до того ж стояла в дуже сумній та непридатній місцевості. Замість широкого Дніпра бігла вузенька річка Конка з дуже піскуватими берегами.

Татари намагались бути у них панами і примушували їх воювати проти татарських і турецьких недругів – час від часу хан посилав козаків воювати то з черкесами, то з калмиками. Татари надали козакам саме Олешки, щоб мати їх перед очима, бо все ж таки продовжували їх бояться. Та найбільше дошкуляли козакам переслідування православної віри. У 1728 р. козаки повернулися на місце Кам'янської Січі.

У 1731 р. на Січ надійшла  царська грамота, якою «прощалися усі провини запорожцям», а самі вони переходили  у царське підданство. Так царський уряд прагнув залучити запорожців на свій бік напередодні нової російсько-турецької війни.

Врешті, у квітні 1734 р. понад 30 тис. запорожців на чолі з отаманом Іваном Білицьким повернулися на Запоріжжя й за 7 км від колишньої Чортомлицької Січі заклали Нову Січ, яку пізніше стали називати Підпільненською. (Слайд 8, 9)

  1. Самостійна робота з текстом підручника (с. 221 – 222) (Слайд 10)
  • Опрацюйте текст підручника та дайте відповіді на запитання.
  • Що таке паланка?
  • Охарактеризуйте адміністративний апарат паланок.
  • Що стало прикметною рисою Запоріжжя часів Нової Січі?
  • Охарактеризуйте повсякденне життя запорожців.
  • Охарактеризуйте процес заселення Південної України.
  • Які сучасні міста виникла у той час на території Південної України?
  1. Слово вчителя.

Царський уряд непокоївся через зростання економічної могутності Запоріжжя, відсутність кріпацтва та демократичний устрій Козацької республіки.

Після перемоги у російсько-турецькій війні Росія здобула вихід до Чорного моря. Це пришвидшило процес ліквідації козацького устрою на Запоріжжі.

4 червня 1775 р. війська генерала П. Текелія раптово оточили Січ-столицю та зажадали її капітуляції. Від 25 травня до 8 червня 1775 р. російська армія повністю захопила запорізькі землі. Останнього кошового Петра Калнишевського ув’язнили в Соловецькому монастирі, де він провів 25 років.   (Слайд 11)

  1. Постать в історії.

Перегляд відеоролику https://www.youtube.com/watch?v=SMjEWZK5_GI

  • Де та коли народився П. Калнишевський?
  • Що дізнаємося про нього, як про кошового?
  • За що запорожців було нагороджене російським урядом?
  • Коли помер П. Калнишевський?
  • Де було поховано кошового отамана?
  1. Слово вчителя.

Російсько-турецька війна 1768 – 1774 рр. закінчилася підписанням Кючук-Кайнарджійського мирного договору. Росія отримала вихід до Чорного моря, а Кримське ханство фактично опинилося в залежності від російської імперії.  (Слайд 12)

1783 року Кримське ханство було ліквідоване і назавжди зникло з карти.

У 1788р. вийшов царський указ про формування з колишніх запорізьких козаків Війська вірних козаків (Чорноморське). Російсько-турецька війна 1787 – 1791 рр. закінчилася підписанням Ясського мирного договору. Османська імперія остаточно визнала перехід Криму до Росії.   (Слайд 13)

Так усе Причорномор’я, Приазов’я та Кримський півострів опинилися в складі Російської імперії.

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
    1. Робота з історичною картою (с. 217 підручника).
  • Покажіть місця заснування Запорозьких Січей.
  • Покажіть міста, які виникли в останні десятиліття 18 ст. на території Південної України.
  • Території, що були приєднані до Російської імперії 1774 – 1791р.
    1. Практична робота.
  1. Робота з візуальними джерелами.   (Слайд 14)

Картинки по запросу Іван Скоропадський      Картинки по запросу П. Полуботок      Картинки по запросу Д. Апостол     Картинки по запросу К. Розумовський

І. Скоропадський  П. Полуботок        Д. Апостол           К. Розумовський

  • Назвіть історичних діячів, що зображені на портретах.
  • Розташуйте їх у тій послідовності, в якій вони гетьманували.
  1. Робота з таблицею.   (слайд 15)

Заповніть таблицю «Способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, козацька старшина, аби відстояти суверенітет Козацької держави»

Гетьман

Способи боротьби

І. Скоропадський

 

Сформував Решетилівські статті 1709 р.

Виступав проти створення Малоросійської колегії

П. Полуботок

 

 

 

 

Обєднав навколо себе ту козацьку старшину, що чинила опір наступу царської влади;

Гальмування інкорпораційної реформи восени 1722 року за відсутності Петра І.

Скасування через Сенат постанов Вельямінова.

Д. Апостол

 

 

Подав Петру ІІ чолобитні з проханням розширити автономію Війська Запорозького

Поновлення 1727 р. гетьманства в Україні, що на деякий час послабило наступ царату на Українську державу.

К. Розумовський

Намагався перебудувати Гетьманщину на Європейський лад.

Розширив повноваження козацької старшини.

Здійснив спробу зробити гетьманство спадковим.

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.   (Слайд 16)
  1. Опрацювати § 33 підручника та конспект уроку.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Данилюк Мар'яна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Волошина Альона Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
13994
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку