Уроку з літературного читання для 4 класу на тему: "Тамара Коломієць «Квітень». Анатолій Костецький «Квіткові сни». Степан Жупанин «Початок медоносу»
Тема: Тамара Коломієць «Квітень». Анатолій Костецький «Квіткові сни».
Степан Жупанин «Початок медоносу»
Мета:
формувати ключові компетентності: уміння вчитися – уміти організувати своє робоче місце,розраховуючи час на виконання роботи; здоров’язбережувальну – удосконалювати психічну та духовну складові здоров’я; соціальну – уміти виконувати соціальні доручення, співпрацювати в групі; інформаційну – уміти сприймати і переробляти
формувати предметні компетентності: продовжити знайомити учнів з творами про весну, познайомити з віршами «Квітень» Тамари Коломієць, «Квіткові сни» Анатолія Костецького та «Початок медоносу» Степана Жупанина; познайомити з деякими фактами біографії Т. Коломієць, А. Костецького, С. Жупанина; учити розуміти і вживати слова української мови, удосконалювати навички читання. Розвивати мовлення і творчі здібності учнів.
Створити позитивний емоційний фон, сприяти вихованню любові до рідної землі, дбайливого ставлення до природи.
Обладнання: підручник; зошит із літературного читання; портрети
Т. Коломієць, А. Костецького, С. Жупанина; книжки з творами
письменників; репродукції картин українських художників.
Хід уроку
І. Організація класу
Добрий день, в добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчата,
А за ними і хлоп'ята
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА. Робота над розвитком артикуляції
1. Вправи на вимову звуків
— Відтворіть свист вітру: сссссс.
— Передайте голосом шум моря: шшшшш.
— Продемонструйте дзижчання комах: дззззззз.
— Продемонструйте свист вітру, шум моря і дзижчання комах послідовно і швидко.
2. Вправа на розвиток дихання
— Заплющте очі, уявіть, що ви — біля куща троянди, вдихніть повітря, затримайте його і повільно видихайте (повторити двічі).
3.Чистомовка
Нами- нами- нами - ось іде весна ланами,
Сами-сами-сами – перелогами, лісами.
Млі- млі-млі – дене ступить - з-під землі
Лі –лі –лі –лізуть паростки малі.
4.Скоромовки
Перші проліски цвітуть,
Перші джмелики гудуть
Це прекрасна, чарівна
В гості йде донас весна!
Килимом зеленим зазеленіли поля.
5.Вправи на тренування зорової пам’яті — За 30 секунд знайдіть і підкресліть слова на тему «Весна».
ряст цукор соловейко бруньки
червень зелень краса травичка
конвалія зерно розмова квітень
травень насіння зустріч підсніжник
ластівка гроза сонце шпак
цвітіння горобець вбрання весна
— Поясніть, чому саме ці слова підкреслили?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Виразне читання віршів.
Вправа «Поміркуй і доведи»
- Які словосполучення вжито в прямому значенні, а які в переносному?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
( Лунає музика Вівальді « Весна»)
Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає.
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду пꞌє.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів,
І вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
А в лісі на галявині теплій
Поміж ялинок запашних
Уперше спалахнув метелик –
Тендітний вогничок весни.
( Дні стали довшими, а ночі коротшими, часто співають синички, цвірінькають горобці, сонце частіше зꞌявляється на небі і посилає на землю теплі промінці, за календарем весняний місяць – березень.)
1. Методика "Гронування"
« Асоціативний кущ»
Весна. Яка вона?
Діти, давайте складемо павутинку до слова - весна.
ТЕПЛО ЗЕЛЕНЬ
РАДІСТЬ
КАНІКУЛИ
ПТАХИ
КВІТИ
СОНЦЕ
Молодці! Ви справились із цим завданням
2.Проведення конкурсу «Комплімент весні».
Пропоную подумати і по черзі сказати свій комплімент весні, використовуючи слова-прикметники.(гарна, чарівна, весела, чудова, прекрасна, заворожуюча, квітуча, духмяна, барвиста).
V. Повідомлення теми і завдань уроку
— У багатьох письменників, поетів, художників, композиторів весна викликає величезне натхнення до творчості.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з віршами Тамара Коломієць «Квітень». Анатолія Костецького «Квіткові сни».Степана Жупанина «Початок медоносу»
VІ. Вивчення нового матеріалу
1) Опрацювання вірша Тамари Коломієць «Квітень»
1. Біографічна довідка
— Тамара Опанасівна Коломієць народилася в місті Корсунь-Шев-ченківський на Черкащині. Мати багато працювала, тому вихованням дівчинки займалася бабуся. Тамара виросла «у пелені бабусі Ганни», яка була в міру релігійною, керувалася здоровим глуздом і прислухалася до народної мудрості. Ці риси характеру вона передала внучці. Неписьменна баба Ганна знала напам’ять майже весь «Кобзар» і часто його цитувала.
Мама дівчинки працювала лікарем. Дідуся і татка, на жаль, уже в ранньому дитинстві у дівчинки не було: дідуся забрала громадянська, а татка — Друга світова війна. Але був ще маленький братик, якому доводилося власноруч майструвати вітрячки, літачки та кораблики.
Тамара Опанасівна належить до покоління, дитинство якого було перерване війною. Ще до війни дівчинка вміла читати. А потім усі підручники замінив «Кобзар» та бабусині козацькі й чумацькі сумовиті пісні, казки, загадки, лічилки, яких вона знала безліч.
2. Виразне читання вірша вчителем.
Квітень
Щедрим сонцем обігріта
Між гаїв лягає путь.
Йдуть удвох весна і квітень
І співаночки ведуть.
І такі в пісень слова —
Все довкола ожива.
І така в співців хода —
Квітне далеч молода.
Як торкне весна гілки —
Цвітом вибухнуть бруньки;
Квітень ступить між дубками —
Ряст вкривається квітками.
Як махне весна рукою —
Злинуть птахи над рікою.
Квітень вклониться землі —
Полетять на цвіт джмелі.
День дзвенить, мов на цимбали
Хтось веселий витина…
— Добре ж ми попрацювали! —
Усміхається весна.
Тамара Коломієць
— Який настрій цього вірша? (Добрий, ласкавий, ніжний)
3. Словникова робота.
Цимба́лы — струнный ударный музыкальный инструмент, который представляет собой трапециевидную деку с натянутыми струнами
Ряст-багаторічна лікарська рослина.
4. Читання стовпчиків слів на одному диханні.
сонцем обігріта
весна і квітень
співаночки ведуть
вибухнуть бруньки
Ряст вкривається
вклониться землі
цвіт джмелі.
цимбали витина
6. Виразне читання вірша учнями «ланцюжком».
7. Дискусія «Моя точка зору» (Читання вголос і відповіді на запитання)
Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Чому Тамара Коломієць обрала героєм свого вірша саме квітень?
-Які весняні перетворення відбулися в природі завдяки весні і квітню?
-Уяви, що поряд із весною та квітнем був фотограф. Які світлини він би зробив?
8. Гра «Знайди рими»
Слова-
Хода –
Гілки -
Рукою –
9. Робота за ілюстрацією
— Знайдіть рядки вірша, що проілюстрував художник.
Як будемо читати цей вірш?
6. Фізкультхвилинка
Повіяв теплий вітерець, (руки в сторони, змахи до грудей)
Прийшла весна, зимі кінець (сплеск руками)
До сонця руки підійму (руки вгору, змахи)
І помашу отак йому.
Весні вклонюсь, весні вклонюсь (нахили тулуба)
І до травички доторкнусь (присідання)
А потім встану, посміхнусь
І до роботи повернусь
2) Опрацювання вірша Анатолія Костецького «Квіткові сни»
1. Біографічна довідка
Народився А.Г. Костецький у Києві в сім’ї вчителів. Про своє дитинство розповідає з гумором: «Дитинство було важке: класний керівник тато; “нормальні” діти після школи відпочивали від учителів, а в школі — від батьків, а у мене вчителі і вдома, і в школі.». У п’ять років хлопець сам читав і писав, навчився грати в шахи й плавати. Відтоді не розлучався зі спортом, книгою, пером. Ще в дитячому садку, коли його, малого, дорослі запитували «Ким ти хочеш бути?», він упевнено відповідав: «Письменником!».
Ще в першому класі в Анатолія Костецького був зошит із власними віршами. У п’ятому він отримав на шкільному конкурсі диплом за вірші, присвячені Тарасові Шевченку.
Анатолій Костецький — автор понад п’ятдесяти поетичних і прозових книжок: «А метеликам весело», «Весняні дарунки», «Все про мене», «Лист до птахів», «Де літо живе?», «Батьки нас не розуміють», «Бюро знахідок», «Постукай у моє вікно», «Все — як насправді», «Суперклей Христофора Тюль-кіна, або Вас викрито — здавайтесь!», «Мінімакс — кишеньковий дракон, або День без батьків», «Мої та твої таємниці» та ін.
2. Виразне читання вірша вчителем.
Кожній квітці навесні
кольорові сняться сни:
кульбабі сняться жовті,
тюльпанові — червоні,
і дуже-дуже голубі
дзвіночку лісовому.
Бузку бузкові сняться сни,
волошці — волошкові,
ромашці — срібні від роси,
фіалці — фіалкові.
3.Словникова робота
Кольорові – цветные
Кульбаба - одуванчик
Волошка- василек
4.Читання вірша учнями.
-Як виявилася майстерність поета Анатолія Костецького у цьому вірші?
-Прочитайте вірш виразно. Голосом спробуйте передати настрій, виражений у ньому.
— Про які квіти йдеться у вірші?
5. Гра «Розвідники. Доповни слово».
— Які сни сняться квітам? Відповідайте словами вірша.
Кульбабі —
Тюльпанові —
Дзвіночку лісовому —
Бузку —
Волошці —
Ромашці —
Фіалці —
6. Завдання. Скласти загадку про квітку, яка з’являється першою навесні.
Розпочніть загадку словами:
Що за квітка, відгадай!
Квіточка… (біленька)
Стебельце… ( тоненьке)
Листочки… (зелененькі)
Розцвітає… (навесні)
Люблять діти її …(всі)
( Підсніжник)
3) Опрацювання вірша Степана Жупанина «Початок медоносу»
Жупанин Степан Ілліч народився 18 січня 1936 р. в селі Іршаві на Закарпатті в сім’ї селянина. Закінчив філологічний факультет Ужгородського університету. Учителював, згодом викладав в Ужгородському університеті. Отримав ступінь кандидата педагогічних наук. Пропрацювавши в школі багато років, Степан Жупанин звернувся до творчості для дітей. Перша книжка «Бджілка» з’явилася ще 1959 р. Далі друком виходять «Сестрички-смерічки», «Гірська стежинка», «Пісні для дітей», «Світле озерце», «Ватра», «Сонечко», «Барвінок», «Смерековий край», «Лісовий світанок». Вірші С. Жупанина перекладалися російською, білоруською, чеською, угорською мовами. Лауреат літературної премії імені Лесі Українки (1994). У видавництві «Веселка» твори С. Жупанина друкувалися в колективних збірниках; окремими виданнями виходили «Гірська стежинка», «Світле озерце», «Лісовий світанок», «Світлячок та бджілка». Помер 7 січня 2005 р.
2. Виразне читання вірша учнем.
Медонос весняний
Розпочався нині.
І гудуть невпинно
Вулики бджолині.
А дідусь між ними
Ходить на світанку,
Слухає, як бджоли
Дзумкають веснянку.
Бджоли дідусеві
Бороду обсіли,
Думали: то перший
Цвіт весняний білий.
-Що у вірші Степана Жупанина викликало твою посмішку?
3.Словникова робота
Медонос - медоносна рослина
Вулик - улей
Світанок - початок ранку.
Дзумкають - їдять
4.Перевірка первинного сприймання змісту твору – гра-бесіда «Мікрофон»
-Хто ходить біля вуликів?
-Хто обсів бороду дідусеві?
-Чому вони так зробили?
5. Гра «Бджілки»
Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі.
6. Гра «Не перерви ланцюжок»
Читання вірша учнями «ланцюжком».
Підготуйся до виразного читання: подумай, з якою інтонацією, у якому темпі ти читатимеш вірш, які слова захочеш прочитати з особливим почуттям
7. Розвиток читацьких навичок . Гра «Знайди початок»
- весняний розпочався нині
- між ними
- дідусеві бороду обсіли
6. Робота за ілюстрацією
— Знайдіть рядки вірша, що проілюстрував художник.
Як будемо читати цей вірш?
7. Гра «Розсипанка».
— А тепер подивіться на дошку. Весняний вітер повіяв і розсипав прислів’я. Відновіть його!
пташок, і, Квітень, землю, зустрічає, квітчає.
(Квітень землю квітчає і пташок зустрічає.)
VІІ. Рефлексія.
Складання сенкану до слова весна
Гра «Як зберегти природу»
• Якщо ти любиш весняну природу - підніми руки.
• Якщо тобі подобаються квіти – посміхнися.
• Якщо ти не збираєш великих букетів квітів –плесни в долоні над головою.
• Якщо ти не нищиш пташиних гнізд – постав руки в боки.
• Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
Підніміть руки вгору. Відчуйте уявне сонечко. Тепле сонечко наповнило вас своєю енергією. Давайте намалюємо своїми долоньками «Єдину, живу картину весни». Під мелодію «Полонез Огінського» учні малюють колективну картину.
Якими враженнями від уроку ви поділитеся вдома?
Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
Що, на вашу думку, вдалося найкраще? Чому?
Чи виправдалися ваші очікування? ( Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я…» ).
Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.
VІІІ. Оцінювання.
Я пропоную вам оцінити себе. Візьміть личка, які лежать у вас на партах, та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці.
( Якщо личко з посмішкою – працював ефективно, творчо, активно;
Якщо личко серйозне – старався );
Якщо личко зле – працював нижче своїх можливостей ).
Прошу оцінювати себе об’єктивно, чесно.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити вірш напам’ять Степана Жупанина «Початок медоносу»