КЛАСНА ГОДИНА 05.10.2021
ТЕМА: УСНИЙ ЖУРНАЛ «ПРО ВІРНУ ДРУЖБУ»
Мета: розширити уявлення дітей про те, що таке дружба, сприяти поглибленому осмисленню поняття «дружба» і «друг»; формувати моральні якості учнів: уміння дружити, цінувати і берегти дружбу, бути вірним другом.
Обладнання: тексти оповідань В. Сухомлинського, М. Водоп’янова, казки Т. Вершиніної та японської народної казки; конверти із завданнями для роботи в групах.
ХІД ЗАХОДУ
I. Сторінка «Що таке дружба?»
1. Читання оповідання В. Сухомлинського «Наш папа видужав»
У маленької Каті велика радість — видужав її папа. Більше року він хворів, лежав у лікарні, переніс три операції. Мама і Катя горювали. Не раз, бувало, прокинеться Катя вночі і чує: мама плаче.
А сьогодні батько вже на роботі. Здоровий і бадьорий.
Зустріла дівчинка у дворі своїх однокласників — Петрика і Гришу — і поділилася радістю:
— Наш папа видужав!
Хлопчики подивилися на Катю із здивуванням, повели плечима і, нічого не сказавши, побігли ганяти м’яч.
Катя пішла до дівчаток, що грали в класики.
— Наш папа видужав! — сказала вона.
Одна дівчинка із здивуванням запитала:
— Ну і що ж?
Катя відчула, як до горла підкотилася грудка, дихати їй стало важко. Вона відійшла до самотнього дерева і заплакала.
Учитель. Чому заплакала Катя?
— Чому ти плачеш, Катю? — почула вона тихий, ласкавий голос Кості, мовчазного хлопчика, що сидів за самою останньою партою.
Катя підняла голову і, схлипуючи, відповіла:
— Наш папа видужав.
— Як це добре! — зрадів Костя. — Біля нашого будинку в бору вже зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо пролісків і понесемо вашому папі.
Радість засяяла в Катрусиних очах.
Учитель. Чому радість засіяла в очах Катрусі?
2. Гра «Ланцюжок»
На дошці написаний початок речення «Друг — це той, хто...».
Діти «ланцюжком» висловлюються про того, хто називається другом, а учитель під час виступу учнів складає на дошці перелік ключових слів.
• Взаємна допомога
• Емоційна близькість
• Розуміння
• Вірність
• Підтримка
• Уміння зберігати таємниці
Висновок. Дружба припускає взаємну допомогу й емоційну близькість, тобто схожість почуттів, переживань. Від друга чекають вірності, у друга шукають підтримки — допомоги в скрутну хвилину. До друга йдуть з радістю — він розділить її з вами. Друг зрозуміє ваші заповітні мрії, збереже ваші таємниці.
3. Складання моделі слова «друг»
II. Сторінка «Вірний друг»
Читання оповідання М. Водоп’янова «Один — за усіх і всі — за одного»
Видатний математик Лев Семенович Понтрягин осліп, коли був ще учнем початкової школи. У нього захворіли очі, була зроблена невдала операція, і хлопчик назавжди занурився у безпросвітну пітьму. Хлопчик був пригнічений катастрофою, що спіткала його.
Одного разу додому прийшли Левкові товариші і твердо заявили, що вони всім класом допоможуть йому.
І вони допомогли. Кожен вечір хто-небудь приходив до Левка вчити разом з ним уроки, читати йому вголос підручники і книги. Сусід по парті під час уроків напівголосно розповідав йому, що написано на дошці, який дослід демонструє учитель. Товариші ходили з Левком і на каток, і до театру, і на концерти, і на лекції.
За допомогою вірних друзів Лев Понтрягин відмінно закінчив школу і вступив до Московського університету. І тут знайшлися хороші товариші. Студенти охоче допомагали юнакові. Понтрягин виявився дуже талановитим математиком і в 23 роки став професором і членом-кореспондентом Академії наук.
Учитель. Отаке диво! Дружба врятувала людину, вірні друзі! Уявіть-но собі, у 23 роки сліпа людина стала вченим завдяки своїм друзям. Адже все могло бути інакше.
IІІ. Сторінка «Народна мудрість»
>> Робота в групах
У кожної групи — конверт з прислів’ям з окремих слів. Потрібно зібрати прислів’я і прикріпити їх до дошки.
• Один за одного стій, і виграєш бій.
• Без друга на душі туга.
• Вірний друг дорожчий за гроші.
ІV. Сторінка «Вчимося у природи»
Учитель. У природи є чого повчитися: як придбати друзів, однодумців у справі, яка цікавить тебе.
V. Сторінка «Ігрова»
>>Гра «Так — ні — можливо»
• Твій друг не зробив домашнє завдання і просить твій зошит, щоб списати. Чи ти погодишся?
• Твій друг уживає погані слова і вирази. Ти станеш учиняти, як він?
• Твій друг отримує погані оцінки, і тобі забороняють з ним дружити. Ти виконуватимеш заборону?
• Твій друг зробив щось погане, а наказують тебе. Ти розповіси правду?
• Щоб мати друзів, потрібно вміти їх завойовувати. Ти згоден із цим?
• Щоб мати друзів, потрібно вміти бути другом. Це так?
VI. Підсумок заходу
>> Робота в групах. Складання законів дружби
ЗАКОНИ ДРУЖБИ
• Не обзивай і не принижуй свого друга.
• Допомагай другу в біді.
• Умій розділити радість з другом.
• Не смійся над недоліками друга.
• Вибирай друзів за душевними якостями, а не за одягом.
• Не обманюй друга ні в чому. Будь з ним чесним.
• Умій у тактовній формі вказати на недоліки друга.
• Не ображайся на критику або пораду товариша: він бажає тобі добра.
• Умій визнати свої помилки і помиритися з другом.
• Не зраджуй свого друга.
• Не обзивай і не принижуй свого друга.
• Допомагай другу в біді.
• Умій розділити радість з другом.
• Не смійся над недоліками друга.
• Вибирай друзів за душевними якостями, а не за одягом.
• Не обманюй друга ні в чому. Будь з ним чесним.
• Умій у тактовній формі вказати на недоліки друга.
• Не ображайся на критику або пораду товариша: він бажає тобі добра.
• Умій визнати свої помилки і помиритися з другом.
• Не зраджуй свого друга.