10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Усний журнал "Птахи рідного краю"

Про матеріал

Позакласний захід, спрямований на знайомство учнів із птахами Запорізького краю

Перегляд файлу

 

           Запорізька загальноосвітня школа IIII ступенів №33

                                  Запорізької міської ради

                                  Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                УСНИЙ ЖУРНАЛ

                                            ПТАХИ НАШОГО КРАЮ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          Підготувала

                                                                                                Атанова Лідія Миколаївна

                                                                                                           вчитель                                                                                                              

                                                                                                      початкових класів

                                                                                                      ЗОШ I – III ст. № 33

                                                                                                            спеціаліст                     

                                                                                                        вищої категорії

                                                                                                     « Вчитель - методист »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Тема. ПТАХИ РІДНОГО КРАЮ

     Мета. Продовжувати знайомити учнів з птахами Запорізького  краю, розвивати інтерес до читання пізнавальної літератури, вміння конкретно висловлювати свої думки. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи, частиною якої є і птахи, розуміння користі пернатих друзів для людини, прищеплювати вміння культурно поводитися на природі.

     Обладнання. Записи голосів птахів, П. І. Чайковський «Пори року», виставка книг, листівок, фотографій  птахів, малюнки.

(Класна кімната прикрашена силуетами різних птахів. Плакати – вислови про птахів: «Птахи – це політ і пісня», «Птахи – діти веселки»)

 

     Слово вчителя. Шановні друзі! Весна – наулюбленіша пора року дітвори. Після довгої зимової холоднечі та негоди, всім  кортить поспілкуватися з живою природою – на власні очі побачити, як проростають перші весняні квіти, босоніж побігати по теплій землиці, погратися у веселі ігри. Цю одвічну радість нам може подарувати тільки весна. Недарма її називають ранком року.

(Звучить музика П. Чайковського «Пори року»  – «Жайворонок»)

     З давніх - давен існує обряд закликання весни та зустрічі перелітних птахів. Віддавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.

   Які перелтні птахи вам відомі? (відповіді учнів)

     Птахи – невід'ємна частка нашого життя, вони нас звеселяють, прикрашають наше сьогодення співом, цікавою, а інколи і загадковою поведінкою.

     Головними героями сьогоднішнього усного журналу будуть птахи, які живуть на території нашого Запорізького краю.

  • Які птахи живуть на території Запорізького краю?(відповіді учнів)

 

     Перша сторінка «Відгадайте, що за птах?» (група «Ерудити»)

1. Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

2. Чорномазий, жовтодзьобий,

Він за плугом важко ходить,

Сторож вірний, друг полів,

Перший вісник теплих днів. (Грак)

3. Не людина, а живе в хатині. (Шпак)

4. Біла латка, чорна латка. По дереву скаче. (Сорока)

5. Б'ється, б'ється молоток, поправляє нам садок. (Дятел)

6. Бідовий хлопчик в теплій сорочці по дворах стрибає, крихти підбирає. (Горобець)

7. Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

8. Сіла пташка на дубку, завела свої ку-ку!

    Стрепенулись їжачок, заєць і козуля.

    Всіх збудив той голосок, пісенька ... (зозулі)

9. Великий має хвіст і співає як артист, спів той радісний усюди  дуже люблять слухать люди. (Соловей)

     Слово вчителя. Діти, ви правильно відгадали загадки. Тепер настав час відкрити наступну сторінку нашого усного журналу.

 

     Друга сторінка «Цікавинки про птахів» (група «Знавці»)

     Колись на Землі зовсім не було птахів. Жили лише змії та ящури. Один із давніх ящурів і став пращуром птаха. Луска його поступово перетворилася на пір'я, передні лапи – на крила. І перший птах піднявся в повітря. Трапилося це 150 млн.років тому.

     Рекорд ненажерства встановила зозуля. Вона з'їдає за день 39 великих коників, 43 капустяних черв'ячків, 5 личинок травневого хруща, 4 павуки-хрестовики, 3 хруща й багато інших комах.

     Одна сова з'їдає за літо 1000шт.полівок сірих і звичайних мишей, зберігаючи 1т зерна, тобто 20 мішків. За добу знищує 5 мишей.

     Пара великих синиць прилітає щодня до гнізда 390 разів. Синиця з'їдає за добу стільки комах, стільки важить сама. Пара синиць за сезон оберігає від комах 40 плодових дерев.

     Ластівка за рік з'їдає близько 2000кг комах (це майже повний кузов вантажної машини). Цей птах живиться в основному під час польоту. Ластівка розкриває рот і носиться з великою швидкістю, захоплюючи комах, які попадаються на шляху. Навіть сидячих комах ластівка спочатку сполохує, а коли ті злетять – схоплює.

     Найдовший язик у дятла – 14см, висовується такий язик на віддаль, яка більша за довжину дзьоба в 4 рази.

     Шпак працює на добу 17годин, міська ластівка – 18 годин.

     Ластівка літає на висоті 4000м, ворона – 2500м, голуб – 100м, шпак – 50 – 100м.

     Найрухоміша голова у сови.

     Шия горобця має вдвічі більше хребців, аніж шия жирафа.

      Слово вчителя. Група «Знавців» підготувала корисну інформацію про птахів, які мешкають на території нашого краю.

     Перегортаємо цю сторінку журналу.

 

     Третя сторінка «Дивне у поведінці птахів» (група «Народознавці»)

  1. Горобці дружно цвірінчать узимку на тепло.
  2. Побачиш шпака – знай весна біля порога.
  3. Перелітні птахи летять з вирію зграями на дружну весну.
  4. Ворони взимку розкаркались на заметіль.
  5. Зозуля стала кувати морозу не бувати.
  6. Ранній приліт ластівок, граків на ранню весну.
  7. Сорока під стріху лізе – на хуртовину.
  8. Синиця пищить – зиму віщить. 

 

Слово вчителя.  Ця сторінка познайомила нас з  дивним  у поведінці птахів. Настав

час відкрити слідуючу сторінку журналу.

 

 

Четверта сторінка «Музей птахів» (група «Екскурсоводи»)

 – Про яку пташку буде перша розповідь, дізнаєтесь, відгадавши загадку та почувши її голос:

Жовті груди маю

І за день комах з'їдаю,

Скільки важу сама.

(Синичка.)

 

 

 

 

     Розповідь учня. Це маленька чепурна пташка, трохи менша за горобця.У синички ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може провисати вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або в синичниках. Дуже корисний птах, якого слід охороняти і приваблювати.

 

 

     Учитель. А друга пташка загадала про себе ось яку загадку: (слухаємо голос птаха)

Б'ється, стука молоток,

Поправляє нам садок.

(Дятел.)

 

 

      Розповідь учня. Дятел - птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста - поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя - яскраво-червоне.  Дятел - досить помітний і галасливий птах, частіше за інших дятел селиться біля людини і при нагоді годується непридатними харчовими залишками. Як правило, він проводить час наодинці; навіть під час насиджування і виведення пташенят самці і самки часто добувають їжу на різних кінцях загальної території.  Живиться комахами, узимку - насінням хвойних дерев.

 

     Учитель демонструє малюнок,  діти слухають голос птаха (учні відгадують).

 

 

 

 

 

     Розповідь учня про сороку. Упізнати сороку легко: цей гарний птах має чорне і біле забарвлення, довгий хвіст. Такий хвіст визначає характер польоту сороки. Вона летить нерівно, ніби пірнає: вгору – вниз, вгору – вниз. Метушлива сорока обережна, вертка, швидка, смілива, нахабна, хитра. До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдається сорока, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові, фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справжнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відвести непроханого гостя від своїх гнізд. Сорока виконує роль санітара в природі, знищує багато гризунів, отже, користь від неї очевидна.

     Вірші – ігри «Сорока-ворона» (діти розказують слова та імітують пальчиками рухи)

На припічку сиділа,

 Діткам кашку варила.

 Ложечкою мішала,

 Своїх діток годувала:

 - Цьому дам, цьому дам,

 Цьому дам і цьому дам,

 А цьому не дам,

 Бо цей бецман

 Дров не носив,

 Діжі не місив,

 Хати не топив,

 Діток гулять не водив -

 Справжній лежень.

***

Сорока-ворона

 На припічку сиділа,

 Дітям кашу варила,

 Ополоничком набирала,

 Діткам кашку давала:

 Тому дала, бо маленький,

 Тому дала, бо кривенький,

 Тому дала, бо файно просить,

 Тому дала, бо воду носить.

 А цьому не дала.

 Той бецман

 Води не носив,

 Печі не топив,

 Каші не варив.

 

 ***

 Сорока-ворона

 Діткам кашку варила,

 На порозі студила.

 Діткам роздавала

 І таке казала:

 – Цьому кашки дам,

 Бо дрова рубав,

 І цьому накладу,

 Бо ходив по воду.

 Оцей піч топив,

 Оцей хату мів,

 А оцей сидів на ґанку

 До самого ранку,

 Ніц не робив,

 То ж на кашу не заслужив.

 Не сиди на ґанку,

 Слухай добре мамку.

 

 

     Учитель наступна пташка подала свій голос і  запропонувала таку загадку:

Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться...

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.

Ху-ху-ху! – кричить вона.

Відгадали? Ні?.. (сова)

 

 

 

     Розповідь учня про сову. Для більшості сов характерна сутінкова і нічна активність. Зголодніла за день сова починає полювати звичайно зразу ж після заходу сонця. Біля півночі наступає спад інтенсивності полювання або воно навіть припиняється, але перед світанком спостерігається новий пік діяльності. Помічено, що в темні, хмарні ночі сови менш активні, ніж в місячні. Спостереження за життям сов показали, що максимальна активність цих птахів також приурочена до сутінків, хоча вони тут дуже нетривалі. Таким чином, абсолютно очевидно, що оптимальні умови для полювання сови знаходять в сутінках, а не вночі. В похмуру погоду сови з вечора вилітають на полювання раніше, ніж в безхмарну. Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м'ячики вилітають вони із гнізда і, не здригнувшись, завмирають на місці.

 

     Учитель Відгадайте загадку про наступного птаха, послухайте його голос

На дворі хатка,

Солом'яний дах.

Живе там маленький

Сіренький птах.

Із сонечком разом

Встає пташеня.

Цвірінька, стрибає,

Шука черв'яка.

Хто відгадає –

Той молодець.

Сіренька пташка –

Це ... (горобець)

.

 

 

     Розповідь учня про горобця. Ця мала пташка настільки всім відома, так часто трапляється на подвір'ях, на вулицях, навіть залітає в приміщення, що ми не помічаємо, яка вона приємна і гарна. Горобці – птахи осілі, що живуть в одних місцях протягом року. Гніздо – пухка будівля з соломи, ганчір'я, паперу, вовни і різного мотлоху. На деревах – великі кулясті гнізда, які іноді дають притулок кільком парам птахів. Горобці живляться не тільки рослинною, а й тваринною їжею, знищуючи безліч шкідливих комах. 

 

     Слово вчителя.  Ми побували у музеї птахів, поглибили свої знання про птахів

Запорізького краю. Учні групи «Екскурсоводи» підготували цікаву інформацію про птахів. Відкриваємо наступну сторінку усного журналу.

 

 

      П'ята сторінка «Правила поведінки на природі». Складання пам'ятки (група «Охоронці природи»)

Правила поведінки на природі

Знаходячись на відпочинку не слід забувати, що і на природі існують правила поведінки, яких треба неухильно дотримуватися.

  Найбільша і головна проблема - це сміття.

Категорично заборонено залишати в лісосмузі упаковки з пластмаси, пластика і жерсть, а також консервні банки і скляні пляшки, вони украй руйнівно діють на природний фон. Не везіть в лісосмугу сміття, його там і так предостатньо. Навпаки, на своєму прикладі покажіть, що захистити природу не так вже складно, якщо дотримувати елементарні норми поведінки.

Якщо вирішили провести вільний час на природі, то візьміть з собою  спеціальний мішок для сміття, його ви викинете після приїзду в смітник чи спалите.

Для розведення багаття використовуйте тільки сухі гілки, не можна рубати живі дерева і навіть залишати на них які-небудь відмітини.

Не забивайте цвяхи в живі дерева, що б щось повісити, натягнути і т.п. 

Пам'ятайте, що окрім вас в природі знаходяться тисячі живих істот, для яких він є будинком.

• Не зривайте і не толочить рослини, вони можуть бути занесені в Червону книгу і знаходяться під охороною держави.

Не розводьте багаття поряд з лісовою  гущавиною, ретельно гасіть  їх перед відходом. Завжди заливайте багаття! 

У лісосмузі ходіть по стежинам і доріжкам. Пам'ятайте: у траві і в лісовій підстилці мешкає багато маленьких тварин, яких можна ненавмисно роздавити. Крім того, від ходьби ущільнюється грунт, оголяється коріння дерев, гинуть рідкісні рослини

Не чіпайте змій.  І тоді вони вас теж не чіпатимуть.

Якщо ви майстер  рибного полювання - не ловіть більше, ніж можете з'їсти.

Не шуміть. Крик і гучна музика лякають лісових мешканців, і вони можуть покинути свої житла. Не беріть  музику.  Дайте відпочити собі і іншим від звуків .

Не рвіть квіти. Зірвані рослини швидко загинуть і не дадуть насіння. Не буде насіння - не буде і квітучих рослин

Не ловіть метеликів. Вони прикрашають природу і опилюють рослини. Пам'ятайте: метелика погубити легко, досить потримати його в руці, і з його крилець опадуть луски, він не зможе більше літати

Не руйнуйте мурашники. Мурашки по соломинці довго будують свій будинок, будь-яку працю треба поважати. Мурашки - санітари лісу, вони не дають сильно розмножуватися комахам-шкідникам

Не збирайте неїстівні гриби, вони теж потрібні лісу. Неїстівні для вас, вони служать їжею багатьом тваринам

Не чіпайте пташині гнізда. Якщо побачили гніздо з яйцями або пташенятами, то постарайтеся тихо піти. Пам'ятайте: потривожені птахи можуть покинути гніздо, а прим'ята трава або зламана гілка зроблять його помітним для хижаків.

Не ловіть  інших тварин. Ліс - їх рідний будинок, їм буде погано в вашій  квартирі

Не рвіть павутину, краще простежте, як павук полює.

Не залишайте сміття в лісосмузі. Пам'ятайте: це будинок для тварин, в ньому повинно бути чисто

                                            Пам'ятка

  1. Не зривайте і не толочить рослини.
  2. Не розводьте багаття поряд з лісовою  гущавиною.
  3. Ходіть по стежинам і доріжкам.
  4. Не шуміть.
  5. Не ловіть метеликів.
  6. Не руйнуйте мурашники.
  7. Не збирайте неїстівні гриби.
  8. Не чіпайте пташині гнізда.
  9. Не ловіть  тварин, не несіть їх до свого  дому.
  10. Не рвіть павутину.
  11. Не залишайте сміття.

 

     Інсценування пташиного базару

                                   Сорока

Сидить сорока на містку,

Кричить сорока: — Скре-ке-ку!

Скажіть, будь ласка, скре-ке-ке!

Чи де ви бачили таке?

Усі летять в далекий край,

А ти мовчи та поглядай!

Ну, хай летять лелеки в путь,—

Вони ж узимку пропадуть.

А тут дивлюся — горобець

За ними чеше навпростець!

Ще й він подався в дальній світ.

...Звичайно, я за ним услід.

— Ану,— кричу йому,— спинись!

Ану,— кричу,— назад вернись!

А він на це: — Ні, тьотю, ні!

Загину десь на чужині.

Тут я його за ці слова

Таки скубнула раз чи два.

А він — гадаєте — у крик?

Він тільки видерся і втік.

Скажіть, будь ласка, скре-ке-ке!

І де це бачено таке?

Ви гадаєте, дуже приємно,

Як тебе відлупцюють даремно?

Ви гадаєте, мило та любо,

Як тобі та насмикають чуба?

І летить наш горобчик і плаче

— Отаке ти, життя гороб'яче!

Воював з усіма я немало,

Та за що ж мені зараз попало?!

Раптом весело свиснули крила,

Мимо зграя шпаків пролетіла.

І здалось горобцеві крізь сльози,

Наче шпак погрозив по дорозі.

Наче крикнув до нього сердито:

— Ти куди, волоцюго, куди-то?

А вже хмари посунули швидко,

Синє море попереду видко.

Буйний вітер із хвиль налітає,

Біля моря шляхи заступає.

І вже крила в горобчика мліють,

Ніби зовсім летіти не вміють.

Вітер кида його, мов пір'їну,

Повертає на бік і на спину,

Бо немає в горобчика звички:

Він літав лиш у поле й до річки.

— Мамо! — крикнув він з жахом.— Боюся?

Поможи, бо назад не вернуся!           (Марія Пригара)

 

    Звернення птахів

1.Бережіть нас.

2.Не руйнуйте наші гнізда.

3.Допомагайте нам взимку, розвішуйте годівнички.

4. Оберігайте нас від хижаків.

5. Не шуміть в лісі весною, коли ми висиджуємо пташенят.

І тоді ми будемо розвеселяти вас чарівним співом!

 – Що ми можемо на прощання пообіцяти птахам?

1. Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у ріднім краю.

2. Нехай звеселяють природу -

Співають для нас у гаю.

3. Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережем повсяк час

Пташок, що літають у вирій,

І тих, що зимують у нас.

 

     Слово вчителя.   Група учнів «Охоронці природи» підготували корисний матеріал з правил повединки на природі. Всі разом ми створили пам'ятку про те, як треба правильно поводитися на природі.

      На нас чекає заключна сторінка ношого журналу.

 

 

     Шоста сторінка «Фотовиставка птахів Запорізького краю» (група «Фотографи») та «Вірші про птахів» (група «Шанувальники поезії»)

 

               Синиця

 Синичка дзьобала сало,

 Прив´язане до вікна,

 А потім сала не стало,

 Та все прилітала вона.

 

 На скрипці грала під хатою,

 Але не просила їди,

 Бо стала сама багатою –

 Минулися холоди.

 

 І з вдячності вона грала,

 Неначе скрипаль-корифей.

 А хата їй відповідала

 Щасливим сміхом дітей.    (Дмитро Павличко)

 

 

               Сова

 

На деревах в холодочку,

 Десь далеко у гайочку,

 Спить собі вона одна

 Темнокрилая сова.

 

 Вдень завжди вона дрімає,

 В ніч мишей не пропускає.

 Дуже вже на кажана -

 Є подібна вона.

 

 І великі має очі

 Спить сова собі до ночі.

 Налякаєшся й заплачеш,

 Як в гаю її побачиш.

 

 

 

               Сорока і намисто

 

 Одного разу, на світанку,

 Знайшла сорока серед ганку,

 Чарівний відблиск аметисту,

 Нове коштовнеє намисто.

 Сорока, враз за те намисто,

 Вона ж бо в цьому мала хист то,

 Здійнялася і в мить злетіла,

 І тільки очі заблистіли.

 На гілці вправно походжає,

 Хвалиться, що намисто має,

 Немов вона така багата,

 Та хвалькувата і пихата.

 Та все ж не довго красувалась,

 Не довго вправно вихвалялась.

 За сук намистом зачепилась,

 І аметисти розлетілись.               (Антоніна Чернишенко )

 

               Горобчик-розбишака

 

Жив горобчик у садку,

Гарно жив!

Знав він пісеньку таку:

— Чив! Чив!

Мав він шестеро братів,

Забіяк,

Але всіх по черзі бив,

Та ще й як!

Мама плакала весь час:

— Як це так?

Не бувало ще у нас

Розбишак!

А синочок їй кричить:

— Цінь-цвірінь!

Ти покинь мене учить,

Ти покинь!

А як тато прилітав

До синів,

Він синочкові давав

Стусанів.

— Обскубуть тобі чубок,

Обскубуть!

Ой, не будь таким, синок,

Ой, не будь!

А синок йому на злість:

— Не лякай!

Ось як виросту колись,

Ось нехай!            (Марія Пригара)

 

 

 

               Дятел

 

По рецепту на базарі

 Дятел вибрав окуляри,

 Натягнув собі на ніс,

 Полетів трудитись в ліс.

 У осінню хмуру пору

 Хитрий жук зашивсь під кору.

 Дятел глянув, сів на сук,

 Носом тук — і згинув жук.

 От які-то окуляри

 Вибрав дятел на базарі!      (Михайло Стельмах)

 

     Слово вчителя.  Дорогі діти! Сьогодні ми з вами продовжили знайомство  з птахами Запорізького  краю, дізналися про цікаві подробиці із їхнього життя. Я сподіваюся, що учні нашого класу будуть вести роз'яснювальну роботу серед своїх друзів про  бережливе ставлення до природи, частиною якої є і птахи, про розуміння користі пернатих друзів для людини. Птахів, як і все живе, необхідно оберігати. Чи будуть вони збережені – залежить від усіх нас. Адже й нашим нащадкам потрібні будуть птахи, які оточують нас.

 

docx
Додано
2 лютого 2019
Переглядів
842
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку