Природознавство
Урок 1
Тема: Явища природи. Вплив сонця на сезонні явища в природі.
Мета уроку: ознайомити учнів з календарем погоди та умовними позначками; поглиблювати знання учнів про явища природи; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до спостережень за природою.
Очікувані результати: учні повинні знати природні явища, називати причину виникнення тих, що супроводжуються коливанням температури, розрізняти природні явища за порами року.
Обладнання та матеріали: схема на аркуші ватману «Сонечко природних явищ», фотографії явищ природи, маркери, розмальовки.
Підготовча робота: чотирьом учням заздалегідь роздати невеличкі доповіді на тему «Явища природи» для розповіді на уроці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Вправа «Погода»
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Яке число?
-
Тепло чи холодно надворі?
-
Який стан неба?
-
Яка температура повітря?
-
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
-
Діти, який у нас зараз урок? (Урок природознавства)
-
Чим ми займалися на уроках природознавства у 1-му класі? (Відкривали для себе щось нове про природу.)
-
А щоб помітити щось нове, які вміння ви маєте розвивати? (Уміння уявляти, слухати, спостерігати, аналізувати.)
-
Для того, щоб ви змогли сформулювати тему уроку, відгадайте загадки.
• Червоне коромисло
Через річку повисло.(Веселка)
• Спершу блиск,
За блиском —тріск,
За тріском —плеск.(Блискавка, грім, дощ)
• Щось на небі гуркотить,
Наче звір страшний летить.
Сильний дощ на землю ллється,
Звір у руки не дається.
Очі світяться яскраво —
Всі у дім тікайте жваво! (Грім та блискавка)
-
Отже, про що ми говоритимемо на уроці? (Про веселку, блискавку, дощ)
-
Як об’єднати ці назви спільним поняттям? (Явища природи)
-
Тема нашого уроку «Явища природи».
III. Вивчення нового матеріалу
1 Бесіда з елементами розповіді
-
Сьогодні вранці, збираючись до школи, кожен з вас подивився у вікно. Навіщо? (Дізнатися, як треба одягнутися.)
-
У природі постійно відбуваються різні зміни: то дме вітер, то йде дощ, то випаде сніг, то з’являється яскраве сонечко. Усі ці зміни в природі називаються природними явищами, або явищами природи. І ми кожного ранку, виходячи з будинку, повинні враховувати всі природні явища.
-
Чому зараз ми не можемо пройтися вулицею у шортах і майці? (Холодно)
-
Чому холодно? (Осінь)
-
Сталися природні зміни: похолоднішало, листя жовтіє, перелітні птахи відлітають, зникли комахи. Багато природних явищ пов’язано зі зміною пір року (сезонів), тому вони називаються сезонними явищами. Ось і названі нами зміни відбуваються восени.
2. Робота в групах
- Які пори року вам відомі? (Осінь, зима, весна, літо)
- Скільки їх? (4)
- Зараз ми об’єднаємося у 4 групи.
Дітям пропонують вибрати певний жетончик (жетончики 4 кольорів: жовтий, білий, зелений, червоний).
-
У нас утворилися 4 групи.
-
Учні із жетончиками жовтого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Осені) Правильно.
-
Учні із жетончиками білого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Зими) Правильно.
-
Учні із жетончиками зеленого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Весни) Правильно.
-
Учні із жетончиками червоного кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Літа) Правильно.
Вислуховують виступи кожної групи.
На дошку вивішують ілюстрації із цією порою року як допомогу і підтвердження сказаному. Звертають увагу на зміни в живій і неживій природі.
Висновок: кожна пора року гарна по-своєму, має свої особливості, тобто свої сезонні зміни.
Фізкультхвилинка (пантоміма)
Учні зображують дією текст, що розповідає вчитель.
Учитель. Ви - сніжинки. Вас кружляє вітер, він то підкидає вас угору, то знову опускає на землю. Вдень ви блищите від сонечка, а вночі, коли крутить заметіль, вам хочеться танцювати сніговий вальс.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1 Робота в парах
-
Зараз ви працюватимете в парах.
-
У сніжинки є подружки. Намалюйте їх.
-
Опишіть словесно своїх сніжинок одне одному.
-
Які явища природи бувають узимку? (Снігопад, перший сніг, іній)
2. Слухання музики
Звучить п’єса П.І.Чайковського з циклу «Пори року» («Осіння пісня»).
-
Заплющте очі, покладіть голови на руки.
-
Уявіть, що ми йдемо осіннім лісом, і у нас під ногами різнокольоровий килим. Дивіться - червоний ліхтарик - це осика випустила листячко, далі - жовта зірочка -подарував її клен, а біля ставка мила верба розсипала золотисті рибки – листочки - вузькі, довгі, тонкі. Тихо в осінньому лісі. Шелестить під ногами опале сухе листя. Щось сумне, прощальне чується в осінньому лісі.
-
Розплющте очі.
-
Діти, як називається природне явище, яке буває тільки восени? (Листопад)
-
Правильно, це природне явище називається листопадом, від слів листя падає.
-
Раптом подув сильний вітер, дерева загойдалися, листя закружляло в повітрі.
-
Підніміть руки і покажіть, як дерева загойдалися.
-
Ударив грім.(Оплески)
-
Пішов дощ.(Стукають пальцями по столу.)
-
Які ще явища природи ми назвали? (Листопад, грім, дощ, вітер)
3 Розглядання картини І. Левітана «Березень»
-
Зараз ми слухали п’єсу великого композитора П. І. Чайковського про природу. Художники також часто зверталися до цієї теми.
-
Розгляньте картину І. Левітана «Березень», де зображений той момент у житті природи, коли в усьому відчувається передчуття весни.
-
Яке явище природи зображене на картині? (Танення снігу)
-
Повільно осідає сніг, побуріла роз’їжджена саньми дорога, по-весняному сяє небо.
-
Які ще явища природи бувають навесні? (Танення снігу, повінь, льодохід)
4 Робота за малюнками
-
Поміркуйте і розкажіть, які явища можуть відбуватися із зображеними об’єктами.
2) Розгляньте картинки і знайдіть помилки, яких припустився художник.
—
Скільки помилок допущено на 1-й картинці? (5)
-
Скільки помилок допущено на 2-й картинці? (4)
- Щоб не припускатися таких помилок, потрібно знати, які природні або сезонні зміни відбуваються в природі.
V. П Підбиття підсумків. Рефлексія
- Що нового дізналися на уроці? (Про явища природи)
- Що таке явища природи? (Явища природи — це зміни, що відбуваються в природі.)
- З чим пов’язані явища природи? (З сезонними змінами)
- Наведіть приклади осінніх змін. (Дощ, дні коротші, птахи відлітають.)
- Назвіть, які явища природи бувають узимку? навесні? влітку?
- Яке найулюбленіше й яскравіше явище зимової природи ви знаєте?
- Розкажіть про сезонні явища в житті дерев, за якими ви спостерігали минулого навчального року.