Тема: Явища природи. Вплив сонця на сезонні явища в природі.

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з календарем погоди та умовними позначками; поглиблювати знання учнів про явища природи; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до спостережень за природою. Очікувані результати: учні повинні знати природні явища, називати причину виникнення тих, що супроводжуються коливанням температури, розрізняти
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 1

Тема: Явища природи. Вплив сонця на сезонні явища в природі.

Мета уроку: ознайомити учнів з календарем погоди та умовними позначками; поглиблювати знання учнів про явища природи; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати інтерес до спостережень за природою.

Очікувані результати: учні повинні знати природні явища, називати причину виникнення тих, що супроводжуються коливанням температури, розрізняти природні явища за порами року.

Обладнання та матеріали: схема на аркуші ватману «Сонечко природних явищ», фотографії явищ природи, маркери, розмальовки.             

Підготовча робота: чотирьом учням заздалегідь роздати невеличкі доповіді на тему «Явища природи» для розповіді на уроці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вправа «Погода»

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

  • Діти, який у нас зараз урок? (Урок природознавства)
  • Чим ми займалися на уроках природознавства у 1-му класі? (Відкривали для себе щось нове про природу.)
  • А щоб помітити щось нове, які вміння ви маєте розвивати? (Уміння уявляти, слухати, спостерігати, аналізувати.)
  • Для того, щоб ви змогли сформулювати тему уроку, відга­дайте загадки.

Червоне коромисло

Через річку повисло.(Веселка)

Спершу блиск,

За блиском —тріск,

За тріском —плеск.(Блискавка, грім, дощ)

Щось на небі гуркотить,

Наче звір страшний летить.

Сильний дощ на землю ллється,

Звір у руки не дається.

Очі світяться яскраво —

Всі у дім тікайте жваво! (Грім та блискавка)

  • Отже, про що ми говоритимемо на уроці? (Про веселку, блискавку, дощ)
  • Як об’єднати ці назви спільним поняттям? (Явища природи)
  • Тема нашого уроку «Явища природи».

III.  Вивчення нового матеріалу

1 Бесіда з елементами розповіді

  • Сьогодні вранці, збираючись до школи, кожен з вас подивився у вікно. Навіщо? (Дізнатися, як треба одягнутися.)
  • У природі постійно відбуваються різні зміни: то дме вітер, то йде дощ, то випаде сніг, то з’являється яскраве сонечко. Усі ці зміни в природі називаються природними явищами, або явищами природи. І ми кожного ранку, виходячи з будинку, повинні враховувати всі природні явища.
  • Чому зараз ми не можемо пройтися вулицею у шортах і майці? (Холодно)
  • Чому холодно? (Осінь)
  • Сталися природні зміни: похолоднішало, листя жовтіє, перелітні птахи відлітають, зникли комахи. Багато природних явищ пов’язано зі зміною пір року (сезонів), тому вони називаються сезонними явищами. Ось і названі нами зміни відбуваються восени.

2. Робота в групах

- Які пори року вам відомі? (Осінь, зима, весна, літо)

- Скільки їх? (4)

- Зараз ми об’єднаємося у 4 групи.

Дітям пропонують вибрати певний жетончик (жетончики 4 кольорів: жовтий, білий, зелений, червоний).

  • У нас утворилися 4 групи.
  • Учні із жетончиками жовтого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Осені) Правильно.
  • Учні із жетончиками білого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Зими) Правильно.
  • Учні із жетончиками зеленого кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Весни) Правильно.
  • Учні із жетончиками червоного кольору мають виявити не менше 5 сезонних змін якої пори року? (Літа) Правильно.

Вислуховують виступи кожної групи.

На дошку вивішують ілюстрації із цією порою року як допомогу і підтвердження сказаному. Звертають увагу на зміни в живій і неживій природі.

Висновок: кожна пора року гарна по-своєму, має свої особливості, тобто свої сезонні зміни.

Фізкультхвилинка (пантоміма)

Учні зображують дією текст, що розповідає вчитель.

Учитель. Ви - сніжинки. Вас кружляє вітер, він то підки­дає вас угору, то знову опускає на землю. Вдень ви блищите від со­нечка, а вночі, коли крутить заметіль, вам хочеться танцювати сніговий вальс.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1 Робота в парах

  • Зараз ви працюватимете в парах.
  • У сніжинки є подружки. Намалюйте їх.
  • Опишіть словесно своїх сніжинок одне одному.
  • Які явища природи бувають узимку? (Снігопад, перший сніг, іній)

2. Слухання музики

Звучить п’єса П.І.Чайковського з циклу «Пори року» («Осіння пісня»).

  • Заплющте очі, покладіть голови на руки.
  •                   Уявіть, що ми йдемо осіннім лісом, і у нас під ногами різно­кольоровий килим. Дивіться - червоний ліхтарик - це осика ви­пустила листячко, далі - жовта зірочка -подарував її клен, а біля ставка мила верба розсипала золотисті рибки – листочки -  вузькі, довгі, тонкі. Тихо в осінньому лісі. Шелестить під ногами опале сухе листя. Щось сумне, прощальне чується в осінньому лісі.
  • Розплющте очі.
  • Діти, як називається природне явище, яке буває тільки во­сени? (Листопад)
  • Правильно, це природне явище називається листопадом, від слів листя падає.
  • Раптом подув сильний вітер, дерева загойдалися, листя за­кружляло в повітрі.
  • Підніміть руки і покажіть, як дерева загойдалися.
  • Ударив грім.(Оплески)
  • Пішов дощ.(Стукають пальцями по столу.)
  • Які ще явища природи ми назвали? (Листопад, грім, дощ, вітер)

3 Розглядання картини І. Левітана «Березень»

  • Зараз ми слухали п’єсу великого композитора П. І. Чайков­ського про природу. Художники також часто зверталися до цієї теми.
  • Розгляньте картину І. Левітана «Березень», де зображений той момент у житті природи, коли в усьому відчувається передчуття весни.
  • Яке явище природи зображене на картині? (Танення снігу)
  • Повільно осідає сніг, побуріла роз’їжджена саньми дорога, по-весняному сяє небо.
  • Які ще явища природи бувають навесні? (Танення снігу, повінь, льодохід)

4 Робота за малюнками

  1.               Поміркуйте і розкажіть, які явища можуть відбуватися із зображеними об’єктами.

 

 

2) Розгляньте картинки і знайдіть помилки, яких припустився художник.

Скільки помилок допущено на 1-й картинці? (5)

 

  • Скільки помилок допущено на 2-й картинці? (4)

- Щоб не припускатися таких помилок, потрібно знати, які природні або сезонні зміни відбуваються в природі.

V. П Підбиття підсумків. Рефлексія

- Що нового дізналися на уроці? (Про явища природи)

- Що таке явища природи? (Явища природи — це зміни, що відбуваються в природі.)

- З чим пов’язані явища природи? (З сезонними змінами)

- Наведіть приклади осінніх змін. (Дощ, дні коротші, птахи відлітають.)

- Назвіть, які явища природи бувають узимку? навесні? влітку?

- Яке найулюбленіше й яскравіше явище зимової природи ви знаєте?

- Розкажіть про сезонні явища в житті дерев, за якими ви спостерігали минулого навчального року.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Круковська Наташа
    Дякую за суперовий матеріал. Гарний, доступний ,відповідно до вікових особливостей .
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
14096
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку