Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг. Завоювання Карла Великого

Про матеріал

Допоможе вчителю ефективно та якісно ознайомити учнів з утворенням "варварських королівств", появою імперії Карла Великого, правління та значення історіячної діялності Карла Мартелла.

Перегляд файлу

ТЕМА: Утворення «варварських королівств». Франкська держава. Хлодвіг. Завоювання Карла Великого.

 

Мета уроку: називати час існування Франкської держави Меровінгів та імперії Карла Великого, дату Верденського договору; характеризувати правителів: Хлодвіга, Карла Мартелла, Карла Великого; показувати на карті напрями завойовницьких походів Карла Великого та території «варварських» королівств, розділу Франкської імперії.

Основні поняття: «Велике переселення народів», «германці», «варвари», «імперія», «вандали»,  «вестготи»,  «остготи», «династія», «імперія», «майордом»,  «варварські королівства».

Основні події:

410-захоплення Рима вестготами;

455-зруйнування Рима вандалами;

476-кінець Західної Римської імперії;

498-утворення Франкської держави;

500- хрещення Хлодвіга;

732 р. – битва при Пуатьє;

843 – Верденський договір.

Хід уроку

І.Організаційна частина уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Фронтальне опитування класу.

2.Робота з картками.

Картка № 1.

Співвіднесіть наведені поняття  за видами історичних джерел.

Вид історичних джерел

Поняття

А)Речовинні

Хронічки, гобелен, балади, щит, меч лицаря, середньовічна мозаїка, заповіт лицаря, вітражі у соборі, монети, листи, арбалет, літопис, скульптури.

Б)Письмові

В)Усні

Г)Образотворчі

Картка №2.

Вставте пропуски у реченнях.

1.Епоху історії, яка наступила після епохи стародавнього світу, називають  ……….(Середньовіччям) .

2.Ця епоха починається  з ……..(падіння  Західної Римської імперії);

3.Епоха Середньовіччя поділяється  на періоди: _____________,______________,______________. (раннє,середнє, пізнє).

4.У вивченні епохи Середньовіччя допомагають науки ______,__________та багато інших історичних наук.  (археологія та етнологія).

Картка 3.

Розв’яжіть  хронологічну задачу.

З’ясуйте скільки років  і століть відділяє падіння Західної Римської імперії від нашого часу. (2017-476 = ………)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  І. Народження середньовічної Європи.

          Учням пропонується назвати географічні кордони Європи, які їм відомі  з курсу географії. (Географічно Європа сягає від Скандинавії до узбережжя Середземного моря, від Атлантичного океану до Уральських гір).

       Розповідь учителя. Для жителів Римської  імперії Європа – це лише  північне узбережжя Середземного моря. Величезні простори  Західної, Центральної та Східної Європи лежали за межами уявлень  римлян про культурний світ і були лише світом варварів.  Саме  ж слово «Європа» пройшло до давніх греків  з аккадаської мови, «ерреб» означає захід сонця. Від греків це слово потрапило до римлян, яких греки теж вважали варварами.

  Для римлян варварами були народи, що проживали на величезних просторах сучасної Європи: слов’яни, кельти, германці.

2. Велике переселення народів.

Робота з терміном. «Велике переселення народів» - це епоха масових переміщень племен, що привели до загибелі Західної Римської імперії та утворення «варварських королівств».

Робота з картою.

Завдання: визначити та показати територію розселення:

А) слов’ян  ( між річками Вісла та Дніпро), кельтів (північ Європи) та германців (між річками  Рейн та Ельба);

Б)Визначити за назвою кельтські племена (іри, белги, скоттти, брити);

В) Які племена  прийшли на простори Римської імперії під час Великого переселення народів ? (гуни, остготи, вестготи,вандали, франки, англи).

Учитель пропонує учням прочитати документ і дати відповіді на запитання.

«Хоча країна не зовсім одноманітна на вигляд, але, в загалі, вона є або страшним лісом, або огидним болотом. Для посівів вона родюча, але не годиться для розведення фруктових дерев. Худобою вона  багата.

    Германці люблять, щоб худоби було багато, у цьому єдиний та найприємнішій для них вид багатства. У золоті та сріблі Боги їм відмовили.

   Утім, германці й не одержимі такою пристрастю до володіння (дорогоцінними металами) та до користування ними (як інші народи). В тім, найближчі (до Рейну та Дунаю племена) цінують  золото й срібло,як використання у торгівлі.

   Заліза у ніх також небагато, про що свідчить характер їхньої наступальної зброї.

      Напоєм германцям служить рідина  з ячменю або пшениці, перетворена на деяку подібність вина шляхом бродіння. Їжа у них проста: дикорослі плоди, свіжа дичина або кисле молоко. Жінки часто носять покривало з полотна, яке розмальовують пурпуровою фарбою.»

   Запитання до тексту.

1.У долинах яких річок селилися германці?

2.Назвіть заняття германців, про яких згадуються в тексті?

3.Що германці їли?

3.Падіння Західної Римської імперії.

Учням пропонується самостійно прочитати відповідний текст параграфу та скласти хронологічну таблицю «Падіння Західної Римської імперії».

Дата

Подія

Наслідки або значення

378р.

 

 

395 р.

 

 

410 р.

 

 

451 р.

 

 

455р.

 

 

476р.

 

 

4. Виникнення варварських королівств.

    Учитель повідомляє, що після падіння Західної Римської імперії на її території утворилися безліч королівств варварів.

  Учитель пропонує за допомогою карти – атласу з’ясувати де які королівства виникають у V ст.. Відповіді оформити в зошиті у вигляді схеми

 

Королівства варварів

Галія – Бургундське королівство. Франкське королівство

Італія – Остготське королівство.

Іспанія – Вестготське королівство.

Північна Африка  - Вандальське королівство.

Розповідь учителя. Найміцнішою державою виявилося Франкське королівство. Першою династією, яка прийшла тут до влади, були Меровінги, ім’я засновника якої в перекладі  означає «народжений морем». Франкське королівство охоплювало значну частину територію сучасної Франції. 

   Германські племена розташовувалися уздовж Рейну. Вони зберігали традиції родоплемінних стосунків, на чолі кожного племені стояв вождь.

    Робота з текстом.

«З голови на обличчя опадає їхнє руде волосся, голона потилиця сяє на сонці. У них світлі очі сіро-блакитного віддитинку,  і всі вони чисто поголені. Замість  бороди носять рідкі вуса, за якими старанно доглядають.

   Чоловіки носять тісний одяг. Розважаються тим, що кидають дволезові сокири та списи на великі відстані. Кинувши спис, вони стрибками намагаються його випередити, щоб таким чином, першим досягти ворога.

Любов до війни у них закладається  з дитинства».

Запитання до тексту.

1.Опишіть  зовнішність франків.

2.Опишіть зброю франкських воїнів.

3.Що можна сказати про характер франків на основі тексту.

У V ст.. серед германських  вождів виділився Хлодвіг. У 486 р. франки на чолі  з вождем Хлодвігом з роду Меровингів розгромили військо намісника у битві при Суасонні, а у 500 р. Хлодвіг став королем.

Робота  з текстом.

«Легенда про Суасонську чашу»

     Здобувши перемогу при Суасонні, франки серед іншої здобичі захопили дивної краси і розмірів чашу. Хлодвіг попросив віддати цю чаше йому понад належну йому частку. Воїни відповіли:  «Роби все, що тобі заманеться, бо ніхто не може опиратися твоїй владі. Але один воїн підняв бойову сокиру  і розбив чашу сказавши: «Нічого з цього не отримаєш крім того, що дісталося тобі за жеребом. Всі були вражені цими словами, а король приховав образу.

      Через рік він наказав всьому війську зібратися на військовій огляд. І ось обходячи ряди підійшов до цього воїна і сказав : «Ніхто не тримає у такому безладі збою ніж ти …» Вирвавши в нього сокиру кинув її на землю, а коли воїн нахилився, щоб підняти сокиру король розрубав йому голову.

-Так , сказав – ти вчинив  з чашею  в Суасонні »». Коли воїн помер Хлодвіг наказав іншим розійтися по домівкам вселивши їм ще більший страх до себе.

Запитання до тексту.

1.Що можна сказати про характер Хлодвіга?

2.Як змінилася влада Хлодвіга, порівняно з владою вождів племен?

     Розповідь учителя. Хлодвіг прагну одноосібної влади. Проте він був змушений спиратися на підтримку графів, королівського двору, військової дружини та армії. Зміцнення влади Хлодвіга сприяло ухвалення письмової збірки законів «Салічна правда» та введення у державі нової релігії – християнства. Сам Хлодвіг охрестився у 498 р.

      Клас заслуховує повідомлення окремих учнів про Карла Мартелла та Карла Великого. Під час розповіді вони складають питання, які використовують у грі «Сніжний ком». (один з учнів ставить питання  будь-якому іншому учневі. Учень, що отримав питання відповідає, а потім ставить  своє питання іншому учневі).

Розповідь учителя.

       По смерті Хлодвіга між його спадкоємцями почалися міжусобні війни. Королі  з династії Меровингів тратили владу, проте зріс вплив майордомів.

      Спочатку VІІ ст.. реальна влада у державі була зосереджена в їхніх руках. Могутній майордом Карл  Мартелл провів військову реформу. У 732 р. він розбив арабів при Пуатьє.

Робота зі схемою «Військова реформа Карла Мартелла».

 

 

 

 

 

 

      Учитель акцентує увагу учнів на понятті «феод» - земля, що давалася як правило, на особливих умовах за службу.

       Розквіту Франкського королівства  досягло за часів правління Карла Великого. Цей король перебував при  владі майже  50 років, протягом яких здійснив численні завойовницькі походи, сприяв розвиткові науки та освіти. У 800 р . – з рук Папи Римського отримав титул імператора Франкської імперії, але 843 р. імперія Карла Великого розпалася. Його онуки підписали угоду в місті Вердені про розподіл імперії на самостійні  держави: Францію, Німеччину та Італію.

    Робота з картою-атлас «Франкське королівство. Імперія Карла Великого» та «Розподіл Франкської імперії».

Дати відповіді  на питання:

1.Назвіть напрями та дати найважливіших походів Карла Великого.

2.Назвіть території, завойованими Карлом Великим.

3.Назвіть території, які були залежні від імперії Карла Великого.

4.Назвіть столицю імперії Карла Великого.

5.Назвіь королівства, які виникли після розподілу Карла Великого.

ІV. Закріплення знань учнів. Метод «Незакінченого речення».

V. Підсумок уроку.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Прочитати відповідний параграф підручника.
  2. Заповнити таблицю «Зміна у королівстві франків »

Об’єкт порівняння

Держава Хлодвіга

Імперія Карла Великого

Організація управління

 

 

Організація війська

 

 

Закони

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осадча Інна
    Дякую, прекрасна розробка, досить доступно
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 липня 2018
Переглядів
20751
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку