Урок 3
6 клас
Тема: УЯВЛЕННЯ ПРО ЗЕМЛЮ У ДАВНИНУ
Мета: забезпечити засвоєння знань учнями про розвиток науки географії в стародавньому світі, ознайомити їх з основними вченими того часу; розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів; виховувати інтерес до вивчення науки географії.
Місце уроку в навчальній темі: поточний
Методи та прийоми:словесний - розповідь, бесіда, робота з підручником
Обладнання: підручник, атлас
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
Привітання. Перевірка присутніх. Перевірка домашнього завдання.
Продовж речення
Географія це наука про ….
До джерел географічної інформації належать….
Існують такі методи географічного дослідження ….
Першим ввів поняття географія ….
Географію поділяють на ….
Суспільна географія вивчає….
Фізична географія вивчає…..
Наука про карти називається ….
Спосіб отримання інформації називають …
До дистанційного методі в географії належать ….
Прогнози погоди створюють за допомогою ….
З якими науками взаємодіє географія ….
Бесіда
Що таке географія? Кого вважають «батьком» географії?
На які дві великі частини поділяється географія?
Що вивчає фізична та соціально – економічна географія?
Яке значення географії для людини?
Як можна проводити географічні дослідження?
Як проводять фенологічні спостереження?
Детектор правди «Всезнайки»
3. Географія як наука з’ явилася відносно недавно. (ні)
(так)
Прийом «Відстрочена відгадка»
Колись давно спекотного літнього ранку зустрілись на курному шляху два подорожанина. Змучені довгою дорогою, вони були раді зустрічі та несподіваному відпочинку. Один мандрівник — старий і мудрий, другий — молодий, розговорилися, засперечалися.
Довго точилася їхня суперечка, кожен намагався довести свою правоту. Сьогодні розмови про пласку Землю та трьох китів здаються нам смішними, а між тим багато часу минуло і багато відкриттів було зроблено, перш ніж науково довели кулястість Землі. Спробуймо подумки перенестися в давні часи та подивімося, як різні народи уявляли собі влаштування Світу.
Розповідь вчителя про початок і значення географічних досліджень і відкриттів в географії
Прийом «Орацюй» + робота в групах
Учні отримують картки з описом уявлень різних стародавніх народів про Землю, опрацьовують їх та розповідають іншій групі.
Китай
У давньому Китаї кожен імператор ділив землі по-своєму. У всі сторони йшли чиновники з компасом, щоб потім доповісти імператору, на що схожі його землі. «Твоя земля плоска, схожа на рисове зерно. По краях стоять стовпи, що підпирають небо»,— говорили вони імператору.
Вавилоняни
Вавілоняни вважали, що Земля має вигляд гори, західний схил якої займає Вавілонія. Вони помітили, що на південь від Вавілону – море, а на сході височать гори, через які не наважувались переходити. Тому їм здавалось, що Вавілонія розташована на західному схилі „світової” гори. Гора ця – кругла, і оточена вона морем, а на море, як перевернута чаша, спирається тверде небо – небесний світ. На небі, як і на Землі, є суша, вода та повітря. Небесна суша – це пояс сузір’їв Зодіаку, який як гребля, простягнувся серед небесного моря. По цьому поясі суші рухаються Сонце, Місяць і п’ять планет.
Під Землею знаходиться безодня – пекло, куди спускаються душі померлих; уночі Сонце проходить через це підземелля від західного краю Землі до східного, щоб уранці знову почати свій денний шлях по небу.
Палестина
Народи, які жили в Палестині, інакше уявляли собі Землю, ніж вавілоняни. Стародавні євреї жили на рівнині, і Земля здавалась їм рівниною, на якій подекуди височать гори. Особливе місце у світобудові євреї відводили вітрам, які приносять з собою то дощ, то посуху. Оселя вітрів, на їх думку, міститься в нижньому поясі неба і відокремлює собою Землю від небесних вод: снігу, дощу і граду. Під Землею залягає вода, від якої догори йдуть канали, що живлять моря і ріки. Уявлень про форму всієї Землі у стародавніх євреїв, очевидно, не було.
Схід
Народи Давнього Сходу залишили по собі письмові джерела, у яких погляди на Землю ґрунтувалися на міфах та легендах. Наприклад, у Давньому Єгипті ще за довго до початку нашої ери Землю вважали богинею. Над нею живе богиня неба, яка тримає на собі небозвід, по якому плаває корабель бога Сонця, який вказує шлях небесному світилу зі сходу на захід
Індія
У Давній Індії на початку нашої ери уявляли Землю у вигляді випуклого диску, який лежить на спинах чотирьох слонів, які стоять на спині величезної черепахи, а та, в свою чергу, на змії, яка згорнувшись кільцем, замикає навколоземний простір (див. мал.6 ). Дещо подібні погляди мали індіанці Америки. Лише замість слонів, вони уявляли плоску Землю на спині у китів, які плавають у безмежному океані.
Розповідь вчителя про уявлення стародавніх вчених про Землю, перші карти та перші подорожі
Опитування :
Порівняйте зображення Землі на картах:
«Реставратор» Відновити текст, заповнивши пропуски
У сиву давнину уявлення людей про навколишній світ обмежувалися знаннями прилеглих територій, власним досвідом і релігійними віруваннями. Індійці вважали, що Земля має форму………………………….. Такий народ як ………вважали Землю диском, який омивається рікою – Океаном. Вавилоняни думали, що Земля………………………………… . Єгиптяни мали своє пояснення, як виглядає Земля, а саме……………….. . А ось корінні жителі Північної Америки – індіанці - думали, що світобудова подібна до ……………., в якій…………………………………….. А ось слов’ яни вважали, що Земля має форму………………………………….. Отже найбільш поширеною була думка, що Земля має форму…………………….., тому що…………… .
Підказки – орієнтири: Півсфера, що лежить на спинах слонів; греки;
світова гора, що оточена морем та накрита твердим небом; над
богинею Землі схилилася |
богиня неба Нут, яка |
сяє зорями; статуетка, |
|||
в якій людство – фігурки чоловіка та жінки, Земля – це кит, |
а орел – |
||||
небо; диск, що лежить на трьох китах; плоского диска |
|
||||
Географічне лото |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
1.Першим наніс на |
|
2. В 1492 році створив |
|
3. Першим |
навів |
карту паралелі та |
|
глобус, назвавши його |
|
докази кулястості |
|
меридіани |
|
«земним яблуком» |
|
Землі |
|
4.Назвав збірник карт |
|
5.Першим оцифрував |
|
6. Першим досить |
|
усієї земної кулі |
|
градусну сітку на карті |
|
точно визначив радіус |
|
«Атласом» |
|
|
|
Земної кулі |
|
7.Першим при |
|
8.Першим описав |
|
9. Першим створив |
|
створенні карт |
|
плавання фінікійців |
|
докладну карту Землі, |
|
врахував кулястість |
|
довкола Африки |
|
якою користувалися |
|
Землі |
|
|
|
протягом 14 століть |
|
|
|
|
|
||
Ератосфен |
|
Геродот |
|
Птолемей |
|
Бегайм |
|
Меркатор |
|
Арістотель |
Відповіді: 1 – Ератосфен; 2 – Бехайм; 3 – Арістотель; 4 – Меркатор; 5 – Птолемей; 6 – Ератосфен; 7 – Птолемей; 8 – Геродот; 9 - Птолемей
Прийом «Вірю – не вірю»
Прийом «Ерудит»
Розгадайте ребуси
Один із учнів підводить підсумки уроку. Вчитель виставляє бали за роботу на уроці учням.
Опрацювати параграф вашого підручника