Узагальнення досвіду роботи "Впровадження компетентнісного підходу та формування ключових та предметних компетентностей на уроках географії"

Про матеріал
Педагогічна діяльність учителя є результатом творчого пошуку та несе в собі елементи новизни. Вона спрямована на вирішення актуальних завдань сучасної освіти, забезпечує ефективність освітнього процесу як у межах існуючих форм роботи, так і на основі їх удосконалення. Пропоную узагальнення досвіду роботи з теми: "Впровадження компетентнісного підходу та формування ключових та предметних компетентностей на уроках географії"
Перегляд файлу

Узагальнення педагогічного досвіду роботи : "Впровадження  компетентнісного підходу та формування ключових та предметних компетентностей на уроках географії"

 

Сучасне життя висунуло суспільний запит на виховання  творчої особистости, здатної самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі та нестандартні рішення. Формування особистости сучасного типу, громадянина й патріота суверенної Української держави є одним із найважливіших завдань сьогодення, реалiзацiя якого покладається на систему освіти, де провідна ланка  – у впровадженні компетентнісного підходу в освітньому процесі та формуванні особистости, компетентної в усіх сферах людського життя.

Як прогнозують учені, ХХІ століття буде століттям розвинених інформаційних технологій, глобальної комп'ютеризації виробництва. Життя вимагає інтелектуально розвиненої особистости і разом із цим толерантної, відкритої до демократичного спілкування й розвитку в національному та міжнародному вимірі. Провідна роль у формуванні такої особистости належить освіті.

Тож, осучаснення змісту освіти потребує від учителя географії досконалого володіння сучасними технологіями і методиками навчання, використання яких дозволить найбільш оптимально формувати предметні компетентності здобувачів освіти. Розв'язуючи задачі компетентнісної освіти розумію, що головним є не предмет, якому я навчаю, а особистість, яку формую. Тому будую свою діяльність під девізом "Від школи знань - до школи компетентностей".

У навчальній Програмі з географії,  розробленій на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20.04.2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.) зазначено, що Програма забезпечує перехід від предметоцентризму до дитиноцентризму, щоб теза «навчати учня, а не викладати предмет» стала дієвою, а не залишалася гаслом. На підставі компетентнісного підходу знання мають стати не багажем «про всяк випадок», а ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної самореалізації у соціумі, облаштування особистого життя.

У новому Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти компетентнісний підхід є головним підходом і направлений на спрямування освітніх галузей на розвиток сформованих і формування нових предметних (галузевих) компетентностей. Предметні (галузеві) компетентності стосуються змісту, наприклад, такого предмету, як географія. Тому на своїх уроках використовую такі ключові поняття: учень «знає і розуміє», «уміє і застосовує», «виявляє ставлення і оцінює».

Сьогодні неможливо навчити дитину всього, значно важливіше сформувати в неї потребу в неперервній освіті. Враховуючи аспекти моделі сучасного учня

та тенденції розвитку загальної середньої освіти, приділяю увагу:

- інтересам і потребам кожного учня;

- розвитку здібностей дитини, незалежно від соціально-економічного та суспільного статусу її сім'ї, стати, національности, віросповідання;

- вихованню громадянина, формуванню системи цінностей та відношень, які відповідають багатонаціональному суспільству;

- особистісно зорієнтованому освітньому процесу, котрий враховує й розвиває індивідуальні здібності учнів, формує загальнонавчальні вміння та навички;

- відкритости, доступности знань та інформації для дітей і батьків.

Спираючись на вищезазначене, працюю над реалізацією провідної педагогічної теми: "Впровадження  компетентнісного підходу та формування ключових та предметних компетентностей на уроках географії".

Чому я працюю саме над цим?  Актуальність цієї теми зумовлена необхідністю компетентнісного підхіду та формування пізнавальної спрямованости навчання географії, пошуку ефективних форм і методів організації освітнього процесу, удосконалення технологій проведення уроку, підвищення його ефективности, досягнення високого рівня інтелектуального розвитку учнів, забезпечення саморозвитку та самореалізації особистости в процесі навчання.

Метою моєї діяльности як вчителя географії є створення умов для формування особистости, яка володіє просторово-географічними знаннями, культурно-географічними ціннісними орієнтирами; особистости, яка пов`язує своє майбутнє у географічному середовищі на основі взаємодії з природою, тобто –  формування компетентної, обізнаної особистости з активною громадською позицією. Тому сьогодні освітній процес спрямовую на досягнення ключових та предметних компетентностей.

Головне завдання як вчителя географії – правильно обрати той чи інший метод, вдало використати його на певному етапі уроку.

Відповідно до змісту науки географії та компетентнісного потенціалу предмету географії будую свою діяльність за етапами:

І. Робота над складанням календарного планування з урахуванням формування предметних компетентностей.

ІІ.  Розробка та оприлюднення критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів відповідно до компетентнісного підходу.

ІІІ. Розробка практичних завдань, тестів, контрольних, практичних робіт тощо з урахуванням критеріїв оцінювання.

ІV. Розробка Конструктору теми "Технологічні прийоми компетентнісного підходу".

V. Розробка технологічної карти  "Формування ключових компетентностей в рамках реалізації Концепції НУШ".

VІ. Розробка відображального журналу самооцінювання учнів (Reflective journal).

VІІ. Спільна розробка  плану "Індивідуальний прогрес учня".

VІІІ. Розробка Пам´ятки "Правила взаємооцінювання".

ІХ. Опрацювання таблиці "Форма оцінювання роботи в групі (команді).

Х.  Розробка плану-конспекту уроку.

ХІ. Порівняльний аналіз навчальних досягнень новоприбулих учнів із рівнем навчальних досягнень у попередніх закладах освіти, що використовується для оптимізації процесу адаптації новоприбулих учнів.

ХІІ. Моніторинг навчальної діяльности на кінець навчального року.

Міжнародна комісія Ради Європи розглядає поняття компетентности як загальні базові уміння. Європейські науковці визначають поняття  «компетентність» як здатність успішно задовольняти індивідуальні та соціальні потреби, а їх внутрішня структура розкриває взаємозалежність між ними.

У системі компетентностей більшість науковців виокремлюють ключові, які відносяться до загального змісту освіти, загальнопредметні, що належать до певного кола навчальних предметів та освітніх галузей, і предметні, яких учень набуває впродовж вивчення того чи іншого предмета у всіх класах середньої школи.

Сам термін “ключові компетентності” вказує на те, що вони є “ключем”, підставою для інших, більш конкретних і предметно орієнтованих питань. Щодо особливостей формування ключових компетентностей у процесі навчання географії, то вони ґрунтуються, по-перше, на концептуальних засадах шкільної географічної освіти; по-друге, на основних видах діяльности учнів, необхідних для формування їхнього географічно-орієнтованого світогляду, оволодіння соціальним досвідом і набуття вмінь, навичок та установок практичної діяльности в сучасному суспільстві. Рівень сформованости ключових компетентностей визначається ступенем оволодіння учнями основними видами діяльности, необхідними для формування соціального досвіду і набуття вмінь та навичок практичної діяльности в сучасному суспільстві.

Крім ключових компетентностей, на уроках географії приділяю увагу формуванню предметних компетентностей географічного спрямування, що, як зазначається у Державному стандарті базової і повної середньої освіти, передбачають «здатність учня застосовувати щодо міжпредметного кола проблем знання, уміння, навички, способи діяльности та ставлення, які належать до певного кола навчальних предметів і освітніх галузей».

Формування предметних та ключових компетентностей учнів на уроках географії особливо актуальне для учнів 6 і 7 класів, які уже навчаються за новою навчальною програмою, складеною відповідно до компетентнісного, діяльнісного та особистісно зорієнтованого підходів.  

Вчені вивели формулу компетентности, яку я беру за основу.

зеленый человек 3d плюс показывать большие пальцы руки вверх ...зеленый человек 3d плюс показывать большие пальцы руки вверх ...Карточки по математике, 1 класс - Математические знакизеленый человек 3d плюс показывать большие пальцы руки вверх ...Карточки по математике, 1 класс - Математические знакиНаведу приклади підходів реалізації компетентнісного потенціалу предмета на власних уроках, в яких відзначається методологічна переорієнтація процесу навчання на розвиток особистости учня, формування основних компетентностей.

У своїй діяльности працюю над розвитком предметних компетентностей у школярів.

Так, формуючи інформаційну компетентність, використовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків; стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа інтернет); консультую учнів, як працювати з підручником, картою, нагадую плани характеристик географічних об’єктів; формую вміння школярів складати плани, схеми, робити висновки та узагальнення; залучаю школярів до краєзнавчої роботи, дослідницької та пошукової діяльности.

Комунікативна компетентність  – провожу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (конференції, семінари); залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проєктів; використовую на уроках інтерактивні методи (метод ПРЕС, «мозковий штурм», «мікрофон»); заохочую учнів до вживання географічної термінології та вивчення географічної номенклатури.

Соціальна компетентність – використовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей; залучаю дітей до проведення нестандартних уроків: уроків-подорожей, уроків-телепередач, ігор, конференцій; постійно залучаю учнів до природоохоронної, краєзнавчої роботи. Вважаю необхідним вивчення  і врахування  життєвого  досвіду учнів, їхніх інтересів.

Розвиваючи мовленнєву компетентність, використовую завдання: надати усну або письмову характеристику об’єктів, явищ, подій; скласти таблицю або схему чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці; навчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати особисту позицію; складати різні типи планів характеристик географічних об’єктів; готувати доповіді, складати тези, розгорнутий та опорний конспекти й будувати відповідь на цій основі.

Полікультурна компетентність – під час вивчення країн світу використовую на уроках різноманітні матеріали, які свідчать про досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв); використовую випереджувальні завдання з метою створення учнями візитних карток – презентацій країн світу; стимулюю учнів до опрацювання питань полікультурного характеру в періодиці.

Компетентність самоосвіти та саморозвитку – формую і розвиваю інтерес до предмета; залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури; розвиваю уміння працювати з текстом, картою; залучаю дітей до самостійного складання структурно-логічних схем, таблиць; здійснюю обов’язковий зворотній зв’язок у процесі самоосвіти через проведення бесід, тестів, проєктів, презентацій; залучаю учнів активно готуватися до участи в олімпіадах.

Компетентність продуктивної творчої діяльности – навчаю учнів розв’язувати проблеми, працюючи індивідуально та в групах;  заохочую ініціативу учнів; залучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам.

Картографічна компетентність – навчаю учнів орієнтуватися у географічному просторі; працюю над формуванням вмінь роботи з картами,  умінь визначати географічне положення об’єктів, аналізувати розміщення природних умов та ресурсів, населення та господарства окремих країн та світу; проводжу картографічні розминки, групові змагання біля карти.

Розвиваючи інтелектуальну та логічну компетентність, допомагаю учням оволодіти найбільш продуктивними методами на­вчально-пізнавальної діяльности, навчаю їх вчитися;  привчаю їх працювати над  встановленням  логічних зв’язків,  прослідковувати головну думку; намагаюсь якомога  частіше використовувати питання «чому?», щоб на­вчити мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; привчаю учнів думати та діяти самостійно.

На уроках даю змогу учням зрозуміти, що кожна людина обов’язково знайде своє місце у сучасному світі, якщо ще у школі навчиться знаходити шляхи, які є необхідними для реалізації її майбутніх життєвих пла­нів.

Формування загальногеографічних  компонентностей учнів зумовлене реалізацією не тільки відповідного оновленого змісту освіти, але й сучасних методів та технологій. У своїй діяльности використовую активні методи навчання, які допомагають у формуванні перелічених раніше  компетентностей.
Розділяю думку вчених-педагогів, які підкреслюють, що активним методам навчання притаманна чітка пізнавальна діяльність учнів, тісний взаємозв’язок теорії з практикою, оволодіння діалектичним методом аналізу та розв’язання складних проблем, розвинена атмосфера співпраці та партнерства, розвиток необхідних навичок міжособистісного спілкування. 
Ефективним є використання таких активних методів і прийомів навчання: аналіз конкретних ситуацій; мозковий штурм;  рольові ігри; моделювання; незакінчені речення; "вірю - не вірю»;  метод рефлексії; 

асоціативний кущ; метод проєктів; «Кути» та ін. .

Розуміючи, що навчання повинне будуватися у такий спосіб, щоб усі учні хотіли і могли вчитися, керуюсь у своїй роботі такими принципами, як  демократизація (співробітництво) та гуманізація (повага до інтересів та потреб особистостей). Моя роль як учителя та наставника у цьому складному, але цікавому процесі – це роль помічника та організатора, який стимулює та спонукає учня до засвоєння змісту навчання. Вірю, що мети досягає той, хто її прагне. Ніколи не зупиняюсь на досягнутому, адже...

ТАКА  ДІСТАЛАСЬ ВЖЕ НАМ РОБОТА:

Є В НІЙ І РАДІСТЬ,

ТА Є Й ТУРБОТА,

Є ВІЧНИЙ ПОШУК,

БЕЗСОННІ НОЧІ,

ТА ГРІЮТЬ ДУШУ ДИТЯЧІ ОЧІ...

                                                               Н. П. УТКІНА

ЛІТЕРАТУРА ТА ЕЛЕКТРОННІ ДЖЕРЕЛА:

1. Бех І. Д. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. – Режим доступу: http://www.ipv.org.ua.

2. Вішнікіна Л. П. Ретроспектива розвитку компетентнісної географічної освіти / Л. П. Вішнікіна, І. О. Діброва // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, ІV (43), Issue: 88, 2016. – C. 37-40.

3. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392). – Режим доступу: www.mon.gov.ua.

4. Загальна методика навчання географії: Підручник [з грифом МОНМС України] / О. М. Топузов, В. М. Самойленко, Л. П. Вішнікіна. – К.: ДНВП «Картографія», 2012. – 512 с.

5. Маршицька В. В. Виховання емоційно-ціннісного ставлення до природи у дітей старшого дошкільного віку: Автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.08 / В. В. Маршицька; Ін-т пробл. виховання АПН України. – К., 2003. – 20 с.

6. Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в 2014/2015 н. р. у загальноосвітніх навчальних закладах (лист МОН України від 01.07.2014 р. № 1/9-343). – Режим доступу: www.mon.gov.ua.

7. Савлук Г. І. Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках географії шляхом використання новітніх освітніх технологій та педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. – Режим доступу: www.pm-koippo.edukit.kr.ua.

8. Титаренко Л. М. Формування екологічної компетентности студентів: Дис… канд. наук: 13.00.07 – 2007. – Режим доступу: www.disser.com.ua/content.

9.file:///E:/%D0%B3%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%202020-2021/UkrProfOsvita_1_2017-103-112.pdf

10.http://dspace.univer.kharkov.ua/bitstream/123456789/9704/2/zhemerov_blazun.pdf

11.http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/7924/1/Vischnikina.pdf

12.https://artemivkaschool.at.ua/publ/kompetentisnij_pidkhid_do_vivchennja_geografiji/1-1-0-1

13. http://vpu25.km.ua/pdf/Metodkabinet2/6.pdf

 

 

1

 

doc
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
1275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку