Узагальнення та систематизація знань вивченого з теми «Прикметник»

Про матеріал
Конспект уроку-конкурсу буде корисний для вчителів української мови та літератури при вивченні теми “Прикметник”, підготовці до відзначення Міжнародного дня рідної мови, а також для класних керівників для проведення позакласних заходів з метою патріотичного виховання та виховання любові й пошани до рідного слова, своєї держави, своєї родини. Елементи уроку можна використати для проведення літературних турнірів, змагань, вікторин.
Перегляд файлу

 

 

Узагальнення та систематизація вивченого з теми “Прикметник”

 

 

 

Урок української мови

в  6-А класі

Гімназії № 10 Червоноградської міської ради Львівської області

Учитель:

Остапик Ірина Михайлівна

 

Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань вивченого з теми «Прикметник»

 

 

 

Мета уроку:

  • повторити, систематизувати та поглибити знання учнів про прикметник як частину мови;
  • розвивати навички лінгвістичного дослідження, лінгвістичного експерименту  та сприяти розвитку аналітичного мислення;
  • формувати вміння розпізнавати прикметники в мовленні, визначати рід, число та відмінки прикметників, з'ясовувати їх синтаксичну роль та їх роль у мовленні;
  • розвивати комунікативні уміння , навички вживати прикметники в усному та писемному мовленні, сприяти збагаченню образного мислення шестикласників.
  • удосконалювати навички роботи в групі
  • виховувати  шанобливе ставлення до рідної мови, родини, України, патріотизм

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань з використанням ІКТ

Обладнання: правила успіху на уроці, дидактичні матеріали, рефлексійна анкета, ноутбук, частинки серця, що символізує єдність, вислови про мову.

Методи, прийоми, форми роботи: прийоми «Мікрофон», «Незакінчене речення», робота в групах, проблемно-пошуковий метод, метод спостереження, дослідження, лінгвістичного експерименту, синтаксичного конструювання.

Елементи особистісно-орієнтованого навчання(ОЗОН): цілевизначення «Мої очікування», групова робота, рефлексія, само-, взаємооцінювання, інтерактивні вправи (інтелектуальна розминка, бліц-опитування, лінгвістичний експеримент).

 

Перебіг  уроку

І. Етап орієнтації , стимулювання та психологічного налаштування  на урок

 

 Сьогодні, 21 лютого, — Міжнародний день рідної мови. Ми українці, і нашою державною мовою є українська. Споконвіку наш народ виборював право на свою мову і свою назалежність. Мусимо пам’ятати (звертаємо увагу на епіграфи до уроку), що:

Без мови в світі нас — нема! (Тарас Шевченко)

Зникає мова — зникає нація. (Олесь Гончар)

Отже, мова нероздільно зв’язана з державою, а держава - з родиною. Бо саме в родині формуються ті духовні і національні цінності, які людина пронесе крізь життя.

1. Емоційне налаштування на урок.

Розпочнемо наш урок з пісні “Рідна мова” у виконанні народного артиста України Павла Дворського. А поки звучить пісня, емоційно налаштуймося  на урок та поміркуймо.

 Які ви можете дібрати прикметники до запропонованих слів, якими ніжними словами можемо описати найдорожчі для нас поняття.

    

 

 

 

 

 

 

 Родина   Україна    Мова

       

  •                українська  рідна     мелодійна
  •                дружна    славетна    рідна
  •                міцна    квітуча    найдорожча
  •                надійна   чудова    багата
  •                щаслива   благословенна   пишна
  •                тепла   неповторна   милозвучна
  •                чудова   гостинна    влучна
  •                бездоганна   сонячна    виразна
  •                творча   багата    прадавня
  •                щедра   неозора    калинова

     чарівна    барвінкова

    незалежна    квітуча

     незламна    неповторна

  незборима    незбагненна

  найдорожча   цілюща

          життєдайна

          промениста

           солов’їна

 

 

2. Створення позитивного настрою.

 Що нам допомагає у житті досягати успіху? Коли нам легше працювати: коли ми засмучені чи коли усміхнені?

 Усміхніться один одному, усміхніться нашим гостям, усміхніться мені, а я вам. Налаштуймося позитивно на урок.

Вчитель констатує готовність учнів до уроку та пропонує перебороти небажання, лінь за допомогою пам’ятки-навіювання та формули успішного навчання:

Я вчуся, бо хочу знати рідну мову

Я розумна, творча особистість

 Я знаю, вмію, зможу

 

ІІ .Етап мотивації навчально-пізнавальної діяльності .

1. «Мозковий штурм». Вироблення правил поведінки та спілкування на уроці              Пригадаймо правила успіху на уроці:

    • Я навчаюся легко, із задоволенням

    • Мої здібності та мої знання — основа мого успіху

    • Я розумна, творча особистість

    • Я навчаюся, бо хочу знати рідну мову

    • Умію грамотно говорити та уважно слухати

   • Я активний на уроці, вмію переборювати труднощі

    • Поважаю усі висловлені думки

    • Знаю, вмію, зможу

    • Один за всіх, і всі за одного

    • Умію робити висновки

 

Вивчаючи тему «Прикметник як частина мови», ми урок за уроком долали  мовні перешкоди.

Сьогодні ми маємо узагальнити все те, що вивчили про цю частину мови.

 Яку б мету ви поставили перед собою відповідно до теми сьогоднішнього уроку?

2. «Вільний мікрофон». (Прогнозована відповідь:)

  • Правильно виділяти в реченні прикметники
  • Робити морфологічний розбір прикметника як частини мови
  • Правильно пояснювати орфограми при написанні  прикметників
  • Складати повідомлення на лінгвістична тему: «Що я знаю про прикметник?»
  • Визначати граматичні ознаки прикметника
  • Правильно вживати прикметники у мовленні
  • Збагатити та доповнити отримані знання

 

За кожну правильну відповідь учні кожної групи будуть отримувати нагороду

 

3. Вправа «Мікрофон». Закінчити речення, навести приклади.

  • Прикметник – це…
  • Означає…
  • Відповідає…
  • Початковою формою прикметника є…
  • Змінюється за …
  • У реченні виступає…
  • Поділяється на такі групи за значенням...
  • Можуть переходити з одного розряду ...
  • Якісні можуть утворювати...
  • Не утворюють ступенів порівняння...
  • Способами творення прикметників є...
  • Подвоєння –нн- відбувається...
  • Складні прикметники — це...
  • Відтінки кольору і смаку пишемо...
  • Складні прикметники, утворені від словосполучення пишемо...
  • Не з прикметниками пишемо разом...
  • Не з прикметниками пишемо окремо...
  • Поясніть, яка  ж роль прикметника у мовленні? (Прикметники допомагають давати ознаки предметам, змальовувати картини природи.

Роблять мовлення змістовним, виразним.

ПРИКМЕТНИКИ надають мовленню точності та виразності. Найчастіше вони вживаються в описах предметів, тварин, зовнішності людей тощо.)

 

Ш. Системно-узагальнювальний етап (Практичний блок)

 

1. Робота з текстом

 У гулі століть, у нездоланності народної пісні зростало і розпросторювалось у світ найкоштовніше творіння українського народу, основа його духовності — рідна мова.

 Благословенна земля і блакить неба, ніжна і героїчна душа народу, його творча наснага міцнили українське слово. Поставили його в лави наймелодійніших у світі.

 Усі прояви життя — від тремтінння травинки на лузі до пророчої Тарасової думи — зберігає народ у рідному слові. Проходять віки, вмирають люди. Але живе народ, допоки лунає рідна мова й рідна пісня.

         (За І.Вихованцем)

 

 

 

Завдання для І групи. Виписати прикметники з тексту, з’ясувати їхню роль у мовленні. Визначити групу за значенням.

 Завдання для ІІ групи. Від виділених іменників утворити прикметники, визначити спосіб творення.

 Завдання для ІІІ групи. Випишіть виділені прикметники, поясніть написання. Доберіть свої приклади. Утворити від іменника Тарас присвійний прикметника і поєднати його з іменником “Кобзар”.

 

2. Лінгвістичне спостереження

Завдання для І групи

Виписати прикметники, у тому числі і ті, що перейшли в іменники. Пояснити, як ви це з’ясували.

Згадаймо і любім святе минуле -

І з вірою в майбутнє ясно йдім,

Щоб ми, як інші, сонця світ здобули

І власний мали храм і власний дім!

Завдання для ІІ групи

Виписати прикметники, визначити їх синтаксичну роль, пояснити написання складного прикметника.

Є щось святе в словах “мій рідний край”.

Для мене — це матусі пісня ніжна,

І рідний сад від квіту білосніжний,

І той калиновий у тихім лузі гай.

3. Лінгвістичний експеримент “Стань автором”.

 Завдання для ІІІ групи

Відтворити поезію, вставивши потрібні прикметники з довідки у правильній відмінкові формі.

Більше розуму і хисту,

Талану без краю,

Мати душу ..., ...,

Вдачу ..., ..... -

Ось чого бажаю.

Не ходить рабом .....,

Плачучи з одчаю,

А з обличчям..., ...,

Бути ..., бути ..... -

Ось чого бажаю.

 

Довідка: ясний, сильний, чистий, чесний, добрий, смілий, певний, мужній, плечистий, відважний, кременистий, милий, безсилий.

4. Перевірмо уважність та спостережливість

  І група “Четверте зайве”. Вибрати зайве слово, пояснити написання.

 1.  Чавун..ий, цін..ий, склян..ий, бездон..ий.

  2.  Незлічен..ий. невблаган..ий. шален..ий, височен..ий.

    3.  Кін..ий,  орли..ий,  качин..ий,  бджолин..ий.

 

  ІІ група. Установити відповідність, поєднавши прикметники із способом їх творення

1   паризький, материн, чеський                                а   префіксальний

2   багатогранний, синьоокий, білосніжний             б   суфіксальний

3   предобрий, нездоровий,  заширокий                    в   основоскладання

4   безмежний, зарубіжний, настільний                     г   префіксально-суфіксальний           

                  ґ перехід із однієї частини                                           мови в іншу

 

 ІІІ група. Установити відповідність, пояснити вибраний суфікс правилом.

 

Прикметник   Суфікс

1   плеч..вий, кош..вий, гай..вий                                                   а –ев-

2   павич..вий, груш...вий, яблун..вий                                         б –ичн-

3   Шевченк...ва, Франк..ве, Михайл..ві                                      в –ов-

4   патріот..ий                                                             г –єв-

                                                                                             ґ –ічн-

 

5. Хвилинка афоризмів. Згадати і записати прислів’я, вислови відомих людей

I група       II група      III група

про мову, слово,    про Україну, рідний край,        про родину

 

1 група (орієнтовні відповіді)

  •                Скільки української мовної території, стільки й української державності. Іван Заєць
  •                Для кожного його мова — найкраща й найсолодша.
  •                Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
  •                Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
  •                Рідна мова — не полова: її за вітром не розвієш.
  •                Слово до слова — зложиться мова.
  •                Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.
  •                Мова – то серце народу: гине мова – гине народ. Іван Огієнко
  •                Бринить-співає наша мова, чарує, тішить і п’янить. Олександр Олесь
  •                Рідна мова дається народові Богом, чужа – людьми, її приносять на вістрі ворожих списів. Василь Захарченко
  •                Мова росте елементарно, разом з душею народу. Іван Франко
  •                Хто нікчемну душу має, то така ж у нього мова. Леся Українка
  •                Слова росли із грунту, мов жита. Добірним зерном колосилась мова. Вона як хліб. Вона свята. І кров’ю предків тяжко пурпурова. Ліна Костенко
  •                Освіта – це вид гігієни. Письмо з помилками – то як невимиті руки чи зуби. Василь Стус
  •                Мова зникає не тому, що її не вчать інші, а тому, що нею не говорять ті, хто її знає. Хосе-Марія Арце
  •                Рідна мова – мати єдності, батько громадянства і сторож держави. Мікалоюс Даукша
  •                Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя. Франсуа Вольтер
  •                Ну що б здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється – ожива, Як їх почує!.. Тарас Шевченко
  •                Найбільше і найдорожче добро кожного народу — це його мова, та жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає І своє давнє життя і свої сподіванки, розум, досвід, почування. Панас Мирний
  •                Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ.  Костянтин Ушинський
  •                Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за приступність мови, за багатство мови... Максим Рильський
  •                Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи. Володимир Сосюра
  •                Слово – то мудрості промінь, слово – то думка людська. Олена Пчілка
  •                Мова – коштовний скарб народу. Іван Франко

2 група (орієнтовні відповіді)

Своя сторона не буває холодна.

Рідна землиця і уві сні сниться.

Кожному свій край солодкий.

І дим батьківщини солодкий.(Овідій)

Кожному мила своя сторона.

Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову і мову її солов'їну. (В. Сосюра)

Свою Україну любіть, любіть її... во врем'я люте. В останню тяжкую минуту за неї Господа моліть. (Т. Шевченко)

Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)

Там   земля    мила,    де   мати    народила.

У ріднім краю навіть дим солодкий. (Леся Українка)

 

3 група (орієнтовні відповіді)

  •                Яка сім'я – такий і я
  •                Родичі хоч і сваряться, та одне одного не цураються
  •                Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько
  •                Земля без води мертва, людина без сім'ї – пустоцвіт
  •                Міцна сім’я – міцна держава
  •                Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу
  •                Молодь багата мудрістю батьків

 

6.  Синтаксичне конструювання

З окремих слів скласти прислів’я чи вислови

      Без сім’ї і свого роду – немає нації, народу.

      Молодь багата мудрістю батьків.

 

      У ріднім краю навіть дим солодкий.

      Рідна землиця і уві сні сниться.

 

      Мова – то серце народу: гине мова – гине народ. 

      Мова – коштовний скарб народу.

 

7. Зробити синтаксичний розбір речення та морфологічний розбір прикметників. (Робота біля дошки)

  У ріднім краї навіть дим солодкий. (Леся Українка)

Молодь багата мудрістю батьків.

  Мова – коштовний скарб народу.

8. Хвилинка для роздумів

Як кожен з нас може допомогти наблизити перемогу? Що ми робимо для цього? Чи не є ми байдужими?

 Найстрашніша хвороба нашого часу — байдужість. Задумайся на хвилинку, читачу. Чи не “мовчав” і ти часом там, де треба було на весь світ кричати?! Чи не втікав задля власного спокою в життєві кущики, щоб нічого “не бачити” і “не чути”, “не знати”? Пригадай, читачу, Чи не проходив ти мовчки, коли хтось нівечив вроду твоєї землі?

 Сполохані орли злітають у небо, щоб у бойовому леті опуститися помстою на тих, хто руйнує їхні гнізда. Сполохані жаби стрибають у болото, щоб тихо і спокійно пересидіти небезпеку.

 Задумайся, читачу, і зваж: хто ти?

            За Є.Дударем

Чи поодинці можемо сподіватися на перемогу над злом?

 

Притча-казка про єдність

В одного чоловіка було семеро синів. Між собою вони жили не до ладу, все сварилися. Скільки разів батько наказував дітям, щоб жили в мирі та злагоді. Але діти не слухали старого.

Раз батько дуже заслаб; він знав, що після його смерті діти поділять хазяйство, розійдуться й будуть терпіти голод і холод. Щоб краще діти зрозуміли громадську силу й гуртову працю, слабий батько звелів принести віник. Діти принесли. Батько каже: “Зламайте його!” Як не ламали діти, та не переломили віника. Тоді батько розв’язав віник і по прутику переломив його весь.

“Дивіться, діти! Отак і ви: як будете жити в згоді, ніхто вас не подужає. Окремо ж кожного й абихто здолає”, - промовив батько.

          Народна творчість

 

9. Творча робота. Твір-роздум “Рідна земля”. Використати словосполучення найдорожча країна, вільний народ, героїчний вчинок, мужні захисники, рідний край.

10.  Конкурс «Хто більше?»

Утворіть прикметники, що починаються з кожної літери запропонованого слова і характеризують його.

М     У     Р

О     К     О
 В     Р     Д

А     А     И

яка?     Ї     Н

      Н     А

      А     яка?

      яка?

 

11. Інтерактивна вправа « Сенкан» (випереджувальні завдання)

 

 

 

 

 

 

 

IV. Рефлексія. Оцінювання та самооцінювання .  Підсумок уроку

  На сьогоднішньому уроці кожен з вас зрозумів, що Україна починається з кожного з вас, що мова - це душа нашого народу, сила наша - у єдності, у взаємодопомозі, у порядку.

 Ви плідно працювали. Відповідали. Думали, аналізували, робили висновки. Щира сумлінна праця кожного з нас наближає нашу перемогу і зміцнює нашу незалежність. І на завершення нашого уроку об’єднаймо частинки наших сердець в єдине і пам’ятаймо, що наша сила в єдності.

 

 

 

 

  Україна обов’язково здобуде перемогу, адже ми плекаємо, любимо, розвиваємо нашу мову, ми вчимося не бути байдужими, ми єдиний народ.

 

  •           Чи зможете ви колись забути цей урок і все, що на ньому дізналися?
  •         То чого ж ми навчилися на цьому уроці?
  •       Про що ви дізналися?
  •         Про що Ви хотіли б дізнатися більше?
  •         Що сьогодні на уроці  для Вас було важко?
  •        Як ви будете використовувати свої знання?
  • Рефлексія «Незакінчене речення»

Наш урок наблизився до кінця, висловіть свої враження від уроку, опишіть прикметником, яким він був? Чи сподобався?

 

V.Оцініть свою роботу на уроці

 

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

                               

 

VІ. Домашнє завдання (диференційоване):

 

1. Скласти лінгвістичну казку “На гостині у Прикметника”

  2. Пояснити зміст вислову чи прислів’я, яке справило найбільше враження на уроці.

doc
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку