Узагальнення теми «Лексикологія»

Про матеріал
Конспект уроку розроблений відповідно чинним підручникам і програмам з української мови
Перегляд файлу

Тема.  Узагальнення теми «Лексикологія»

 

Мета : - узагальнити та систематизувати набуті знання з вивченої теми

               «Лексикологія»,

               закріпити набуті лексикологічні знання і навички;

-         розвивати культуру усного й писемного спілкування,

збагачувати словниковий запас учнів;

 - виховувати правописну пильність.

 

Тип уроку:  комбінований ( узагальнення та

                   систематизація вивченого).

 

Обладнання: дидактичний матеріал,проектор.

 

 

 

 

ХІД  УРОКУ

 

 

 

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову...

М.Рильський

 

 

 

 

 

 

І. Актуалізація набутих знань та вмінь.

 

1. Бліц – опитування.

 

1)Лексикою називається...

а) розділ науки про мову, що вивчає значення слів;

 б) сукупність слів мови, її словниковий склад;

в) розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови.

2)Неологізми — це слова:

а) які вийшли з активного вжитку; 

б) якими користуються представники певних професій;

 в) які недавно з'явилися і з’являються.

3)За вживанням усі слова поділяють на...

 а) загальновживані та стилістично забарвлені;

б) літературні та просторічні;

в) активну та пасивну лексику.

4)Позначте рядок, у якому всі слова є старослов'янізмами.

   а) Вознести, предтеча, гординя, добродушний;

б) мрія, гонор, візерунок, собака;

в) фільм, ґатунок, лексика, арфа.

5)Позначте речення, в якому е слова іншомовного поход­ження.

а) Возрадуйся, граде, на дніпровій кручі. (Б. Олійник.)

б) Заглянула мрія у вічі мені голубими очима. (С. Лепех.)

в) Американська компанія «Місгоsoft» оголосила про ви­пуск нової комп'ютерної програми.

6)Звукосполуки -ла-; -ра-; -ре-; префікси воз-; со-, пред-; суфікси -тель;-ин(я) — це ознаки:

 а) старослов'янизмів;

б) корінної української лексики;

в) інтернаціоналізмів.

7)За походженням слова української мови поділяються на дві групи:

а) загальновживану лексику та обмежену у вживанні;

 б) корінну українську лексику та запозичені слова;

 в) активну та пасивну лексику.

8)Позначте рядок, у якому всі слова діалектизми.

 а)  Втомився, вивірка, крокувати, варення;

       б)   файно, рибальство, ловити, красиво;

     в) неньо, бордзо, верем'я, банувати.

9)Позначте речення, в якому є історизми:

а) Місяць у хмарах лілових срібну згубив корогов. (М. Са- щійленко.)

б) Кінець першої чверті приніс свої радості і свої болі. (Ю. Збанацький.)

в) Млинарство на Україні відоме з давніх-давен. (В. Ску- ратівський.)

10) У висловлюванні: « Речення це слово або сполучення слів, яке виражає повідомлення, питання, прохання, наказ чи пораду…»- виділені слова — це:

а) розмовна лесика;

б) офіційно-ділова лексика;

 

в )наукова лексика.

11)Позначте рядок, у якому всі сполучення записані правильно,

 

 а)Прийти по справах; трапилося із-за недбалості; лікар

по професії;

б) за взаємною згодою; за свідченням очевидців; писати за зразком;

в) в захист прав споживачів; в сім годин дня; на наступний день.

12) З'єднайте іншомовні слова з їх українськими відповідниками.

      імідж                           зрадник, втікач

толерантність                 згода

консенсус                 образ

дезертир                         терпимість

 

 

ІІ Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Бесіда.

   1) Які групи слів за походженням ви знаєте?

   2) Якими словниками треба користуватися для з’ясування значення і написання іншомовних слів?

   3) Як ви розумієте поняття активна й пасивна лексика?

   4) Що вам відомо про застарілі слова та їх стилістичну роль?

   5) Які слова називаються неологізмами?

   6) Що таке авторський неологізм і яка його роль у тексті?

   7) Які сова вважаються загальновживаними?

   8) На які групи поділяється лексика залежно від стилістичного використання?

   9) Які професій поширені у вашій місцевості? Назвіть властиві їм слова-професіоналізми.

 10) Що таке терміни? Наведіть приклади.

 11) Які слова називають діалектними?

 12) З якою метою письменники вживають у творах діалектні слова?

 

2. Робота біля дошки

   /Записати речення, підкреслити в них фразеологізми. Розкрити їх значення, пояснити походження (із античної міфології, Біблії, фольклору)./

 

Брехня потрапляє у Лету, а правда живе у віках. Давно вже не течуть молочні ріки для мене в киселевих берегах… Співай, ридай і будь готовий замість лаврового терновий вінець узяти на чоло. Над кордоном тиша висне, мов дамоклів меч.

 

Для довідок.

 Потрапити (впасти) у Лету – бути забутим. Молочні ріки в киселевих берегах – символ добробуту й благополуччя. Лавровий вінок – символ перемоги у змаганні. Терновий вінок – символ страждань. Дамоклів меч – щось невідворотне.

 

3. Творча робота

   /Записати фразеологізми, дібравши до кожного фразеологізм-антонім. Скласти й записати речення з однією з антонімічних пар/

 

 1) За тридев’ять земель // під самим носом. 2) Не видавиш ні слова // проворний на язик; язик без кісток. 3) Не викурити й ладаном // Не заманити й калачем. 4) Як гриби після дощу // Як язиком злизало. 5) Як черепаха; як слимак // як стріла; як на пожежу. 6) Тримати хвіст трубою // Опускати руки. 7) Сам не свій // На сьомому небі. 8) Пустити в очі оману // Відкрити очі. 9) Пройти крізь вогонь і воду // Мало каші з’їсти.

 

ІІІ. Домашнє завдання.

   Записати 5 фразеологізмів, пояснити їх значення, із 2 скласти речення та записати.

 

 

docx
Додано
5 березня
Переглядів
21
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку