Узагальнення вивченого з розділу "Лексикологія"

Про матеріал
Конспект уроку стане в нагоді для вчителів-філологів під час вивчення теми "Лексикологія" з учнями п'ятого класу
Перегляд файлу

КЛАС 5
УРОК № 22

Тема

Узагальнення вивченого з розділу «Лексикологія»

 

 

Мета:

  • повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів з розділу мовознавства «Лексикологія»;
  • узагальнити засвоєний мовний матеріал;
  • формувати уміння й навички усного мовлення;
  • розвивати в учнів пам’ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності;
  • виховувати інтерес до вивчення рідної мови, естетичні смаки.

 

 

Очікувані результати навчання:

учень / учениця:

  • знає основні поняття розділу;
  • розрізняє групи слів за значенням;
  • уміє правильно добирати синоніми, антоніми, пароніми, омоніми;
  • творчо використовує лексичні засоби, обираючи доречні нестандартні рішення;
  • знаходить та виправляє лексичні помилки;
  • збагачує власне мовлення.

 

 

Тип уроку:

урок узагальнення вивченого (урок-аукціон).

 

 

Обладнання:

мультимедійна дошка, підручник, портрет Тараса Шевченка, стікери, наліпки.

 

 

Методи, форми роботи:

Прийом «Музика та емоції», робота над проблемним питанням, прийом «Сходи успіху», розігрування лотів.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ


     І. Мотивація навчальної діяльності. Емоційне налаштування на урок

 

  •      Прийом «Музика та емоції»

Прослухавши музичний уривок, опишіть настрій: весела – сумна, задоволена – сердита, смілива – боязлива, бадьора – втомлена, тепла – холодна.

 

ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

     Діти, спробуймо пояснити значення слів аукціон, лот.

     Аукціон – це спосіб розпродажу, при якому сповіщається початкова ціна і покупці змагаються за придбання товару.

     Лот – базова одиниця в аукціонах купівлі і продажу, за яку здійснюють продаж.

 

ІІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку

 

    ІV. Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань

 

  •      Робота над проблемним питанням.

     Хто зображений на малюнку? Поміркуйте, як пов’язана доля Тараса Шевченка зі словом аукціон?

     22 квітня 1838 року за старим стилем Карл Брюллов викупив за 2,5 тис. рублів асигнаціями Тараса Шевченка з кріпацтва. Ця сума на той час була еквівалентна 45 кг чистого срібла. Щоб мати такі гроші, Карл Брюллов намалював портрет Василя Жуковського  - вихователя спадкоємця престолу, який розіграли в лотереї. Імпреза відбулася в палаці польського графа – віолончеліста та композитора Михайла Вієльгорського (Вєльгурського).

В автобіографії Тарас Шевченко про свій викуп оповідає так: «1837 року Сошенко представив мене конференц-секретареві Академії мистецтв В. Григоровичу з проханням – звільнити мене од лихої моєї долі , Григорович передав це прохання В. А. Жуковському. Той попередньо сторгувався з моїм поміщиком і просив К. П. Брюллова намалювати з нього, Жуковського, портрет, щоб розіграти його в приватній лотереї. Великий Брюллов відразу погодився, і незабаром портрет Жуковського був у нього готовий. Жуковський при участі графа М.Ю. Вієльгорського улаштував лотерею на 25000 карбованців асигнаціями, і цією ціною була куплена моя воля року 1838-го, квітня 22-го».

 

  •      Лот 1. Гра «Так - ні»
  1. Лексика – це сукупність усіх слів, що вживають у мові.
  2. Лексикологія – це розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки.
  3. Лексичне значення слів пояснюється в орфографічному словнику.
  4. Слова, однакові за звучанням і написанням, але різні за значенням , називають паронімами.
  5. Слова, які мають одне лексичне значення, називають однозначними.
  6. Слова абонент, абонемент – це антоніми.

 

  •      Лот 2. Антонім добери – прислів’я розкажи

Багатий хитрий на гроші, а ….. на видумки (бідний).

Бери здалеку жінку, купуй …. корівку (зблизька).

В добрім житті кучері в’ються, а в …. січуться (поганім).

Від малих дітей голова болить, а від …. серце (великих).

Де гроші говорять, там правда …. (мовчить).

З великої хмари - … дощ (малий).

Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину ….. (пізніше)

 

  •      Лот 3. Помилку виправляй – усім допомагай

     Виконання вправи 93, с. 42. Знайдіть лексичні помилки, запишіть відредаговані речення.

     Мандрівка тривала дві неділі. По радіо звучала його любима пісня. Наталка старанно відноситься до своїх обов’язків. Сергійко вірно відповів на запитання вчительки. Назар на уроках уважний, не мішає іншим. Слідуюче заняття гуртка відбудеться через тиждень.

 

  •      Лот 4. Хто загадку відгадає – омонім упізнає
  1. Що є в людини, і в корабля? (Ніс).
  2. Яке крило ніколи не літає? (Крило автомобіля)
  3. Якою косою не можна косити? (Дівочу)
  4. Що звичайні люди їдять, а боксери б’ють? (Грушу)
  5. Які котики мишей не ловлять? (Вербові)
  6. Яке поле не виореш? (Зошита, капелюха)

 

  •      Лот 5. Зайве слово в синонімах

Знайдіть зайве слово в синонімічних рядах.

  1. Дорога, шлях, путь, траса, діброва, шосе.
  2. Гарно, чудесно, сумно, прекрасно, добре.
  3. Старанний, сумлінний, капризний, дбайливий.
  4. Нищити, трощити, спустошувати, лаятися.

 

 

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія

 

     Підбиття підсумків аукціону.

    

«Сходи успіху»

      Сходи успіху зображені на слайді. Учні мають позначити сходинку, на якій знаходяться.

 

Сходинки успіху учня • Анонімні Алкоголіки

 

    VІ. Домашнє завдання. Підготуватись до контрольної роботи з теми «Лексикологія», підручник: с.42-43 (тести)

 

1

 

docx
Додано
26 грудня
Переглядів
5
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку