Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Будова слова. Орфографія»

Про матеріал
Урок "Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Будова слова. Орфографія» проводиться після вивчення теми або розділу предмета перед тематичним оцінюванням (контрольною роботою). Значення даного уроку полягає в осмисленні учнями, поглибленні та узагальненні знань, умінь і навичок - увесь матеріал приводиться в певну систему, розкриваються причинно-наслідкові зв'язки. Систематизація та узагальнення знань і вмінь учнів - одна з основних умов підвищення якості навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Філоненко Юлія Володимирівна,вчителька української мови та літератури комунального закладу «Запорізька спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів «Козацький ліцей» Запорізької обласної ради. Українська мова. 5 клас

Номер слайду 2

Як ваш настрій і самопочуття? Який колір відповідає вашому настрою зараз? (Запишіть відповіді у чаті)Добрий день!

Номер слайду 3

Хто не готовий до уроку?Чи були якісь труднощі під час виконання домашнього завдання?

Номер слайду 4

Інтелектуальна вікторина "Обирай та швидко відповідай« https://quizizz.com/join/game/U2 Fsd. GVk. X18w4vipy. Q8gj33 BQ9 TUh. THNCVAe2gw9 Bbg. AQOV7 Ia. KNLRx. PV6ic0 B%252 BN?game. Type=solo

Номер слайду 5

Визначте тему уроку, заховану у "хмарку" слів

Номер слайду 6

Тема уроку. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Будова слова. Орфографія»

Номер слайду 7

Мета:повторити й узагальнити засвоєний матеріал про морфемну будову слова; удосконалити вміння і навички щодо практичного використання знань з теми; розвивати інтелектуальні здібності, критичне, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять та уяву;формувати дбайливе ставлення до власного організму та здорового способу життя; навколишнього середовища; наполегливість, доброзичливість.виховувати любов до рідної мови та сучасної української художньої літератури.

Номер слайду 8

???До якої країни Мовознавства у нас була остання подорож?А хто разом із нами мандрував Лексикологією? Так! Це завжди невгамовний Суперагент 000 Гриць Мамай!!! (герой із книги детективів Лесі Вороніної)Повернувся!!!

Номер слайду 9

Розкажемо про нашу мандрівку до Морфеміки Суперагенту 000?!Будова слова (морфеми)Основа слова. Закінчення. Корінь. Префікс. Суфікс

Номер слайду 10

ДАВАЙТЕ ПРИГАДАЄМО!ŽБудова слова - це розділ науки про мову, що вивчає значущі частини слова, їхнє значення і функціонування.ŽБудову слова вивчає розділ науки про мову - Морфеміка. Слово має здатність ділитися на найменші значущі частини (морфеми), які є будівельним матеріалом для нього.

Номер слайду 11

ІІ

Номер слайду 12

Корінь слова - це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх споріднених (спільнокореневих) слів і виражає їхнє загальне лексичне значення. НАПРИКЛАД: літо, літечко, по-літньому, влітку. Усі ці слова пов’язані загальним лексичним значенням віднесеності до пори року, що настає після весни. Це значення виражає корінь літ. Зверніть увагу! Унаслідок чергування звуків корінь може змінювати свій звуковий склад. НАПРИКЛАД: друг – друзі; сидіти – сиджу; вітер – вітру.

Номер слайду 13

Чи готові ми сьогодні знову до реальної подорожі – зараз перевіримо!Подивимося, як швидко ви зможете визначити, чи усі запропоновані слова є спільнокореневими до слова «подорож»:1. подорожній2. дорога3. дорогий4. подорожувати5. доріжка

Номер слайду 14

Спільнокореневими до слова «подорож» є усі, окрім:1. подорожній2. дорога3. дорогий 4. подорожувати5. доріжка

Номер слайду 15

Суфікс - (від лат sufficus – прикріплений) – це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. НАПРИКЛАД: палець, бідний, бігли, стріблястий, далеко, ходити. Префікс - (від лат prae - попереду і fixus– прикріплений) – це значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів. НАПРИКЛАД: пречудовий, виїхати, передплата, спитати, безхмарний.

Номер слайду 16

Потрібно розрізняти спільнокореневі слова і форми слова. Форми слова мають одну й ту саму основу, але різні закінчення й різняться між собою лише граматичними значеннями. ПОРІВНЯЙМО:уом

Номер слайду 17

Зупинка для допитливих{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Сад. Вода. Літак. Садок. Водичка. Літака. Садівник. Водяний. Літаком. Насадка. Підводний. У літаку Чи всі колонки слів можна назвати спільнокореневими? Чому? Доведіть свою думку.

Номер слайду 18

ЗАКІНЧЕННЯ – це значуща частина слова, яка змінюється.оміий. Усi змiнні слова мають закiнчення.

Номер слайду 19

Не мають закiнчення незмiнюванi слова:прислiвники (як?): голосно, зранку;дiєприслiвники (що роблячи? що зробивши?): пишучи, приїхавши;iнфiнiтив дiєслова (що робити? що зробити?): робити, читати;незмiнюванi слова iншомовного походження: таксi, бюро;службові частини мови (прийменники, частки, сполучники)вигуки (о, ой, агов, тьфу, лишенько, кукуріку, на добраніч та ін.)числівники (мало, багато).

Номер слайду 20

Суперагент Гриць Мамай сидів у своєму кабінеті у позі лотоса. На його вольовому обличчі була написана впевненість. То була впевненість у самому собі. Гриць щойно скінчив робити ранковий комплекс йогівських вправ. Кожен його м’яз сповнився життєвої снаги. Мозок працював чітко й блискавично. ("Суперагент 000 - таємниця золотого кенгуру», Л. Вороніна)- Чи дотримуєтеся ви здорового способу життя?Чим займаєтеся?Які ще, окрім йоги, оздоровчі системи вам відомі?

Номер слайду 21

Завдання: згрупуйте слова, пов’язані з оздоровчою системою Суперагента 000, виписавши у кожну колонку по 3 слова, позначте закінчення:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}з вираженим звуковим закінченням       з нульовим     без закінчень{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}

Номер слайду 22

Перевіряємо!{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}з вираженим звуковим закінченням       з нульовим     без закінчень У поз лотос йогівськвправм’язкомплексробитичітко й блискавично.іаих

Номер слайду 23

Зненацька Суперагент 000 почув у голові приємний баритон. То був його внутрішній голос:— Грицю, сьогодні на тебе чекає важлива робота. Ти здійсниш три героїчні вчинки і …Щоб дізнатися, які героїчні вчинки здійснить Гриць Мамай у майбутньому і яке прийняв рішення, вам потрібно виконати таке завдання

Номер слайду 24

Зробіть розбір слів за будовою. Складіть із цих слів речення. Вирішив, слів, Суперагент 000, розпочати, Морфеміки, знайомство, з будовою.

Номер слайду 25

Вирішив , слів , Суперагент розпочати, Морфемік , знайомств , з будов . Суперагент ООО вирішив розпочати знайомство з будовою слів Морфеміки.иоою. Перевіряємо!

Номер слайду 26

Фізкультхвилинка. Гімнастика для очей та шийного відділу1. Зажмурте очі, а потім відкрийте.2. Уявіть, що ваші вії, то крильця метелика. Давайте політаємо!3. Уявіть, що перед вами коло – обведіть його очима. Тепер квадрат, трикутник.4. Давайте намалюємо носом кожен свою першу літеру імені та прізвища. А тепер вашу улюблену цифру.

Номер слайду 27

Пригадаймо!Префікс пре- пишемо в прикметниках і прислівниках для вираження найвищого ступеня ознаки. Цей префікс за значенням відповідає слову дуже. НАПРИКЛАД: премудрий - дуже мудрий, превисоко - дуже високо. Префікс пре- пишемо також у запозичених зі старослов’янської мови словах презирство, презирливий, преосвященний і под. Префікс при - пишемо в словах, що означають: - наближення, приєднання до чогось (приїхати, приклеїти);неповноту дії чи ознаки (присісти, приморожений);знаходження біля чогось (прикордонний, пригірок).

Номер слайду 28

У Суперагента 000 Гриця Мамая був вихованець і колега крокодил Кирило, який допомагав йому розкривати злочини. Ви любите тварин? У чому це виражається?

Номер слайду 29

Робота в групах3. Продовжіть історію (2-3 речення), використовуючи у своїй розповіді префікси пре-, при- та прі-. Позначте їх. Під час мандрівки Морфемікою суперагенту 000 та його помічнику крокодилу Кирилу дуже сподобалося відпочивати на березі річки Основи, бо там …2. Вставте необхідні орфограми і розподіліть слова у три колонки: пр_добрий, пр_бережний, пр_шити, пр_дивний, пр_кордонний, пр_йти, пр_гірко, пр_будувати.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Наближення, приєднання до чогось. Знаходження біля чогось. Найвищий ступінь ознаки3211. Заміни слова та словосполучення словами з префіксами ПРИ- або ПРЕ-. Місцевість біля Карпат – … . Невеликий мороз – … . Дуже поганий – … . Лягти на кілька хвилин – … . Дуже високий – … . Посадка на землю – … . Дуже великий – … . Край біля моря – … . Повернення птахів – … . Дуже глибокий – … .

Номер слайду 30

ПРАВОПИС ПРЕФІКСІВ З- і С- https://learningapps.org/6619340

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Ментальна мапа думокhttps://flinga.fi/s/FGQ9 SBX

Номер слайду 33

Пригадайте, як на початку уроку, до суперагента Гриця Мамая звертався внутрішній голос: «Сьогодні на тебе чекає важлива робота. Ти здійсниш три героїчні вчинки і …Які ж героїчні вчинки здійснив герой?Повторив і узагальнив вивчене з теми «Будова слова. Орфографія». Удосконалив практичні навички: розбирати слова за будовою, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правопис слів із префіксами і суфіксами та усіма вивченими орфограмами. Розвинув уміння працювати фронтально, індивідуально та під час групової роботи.і …Допоміг у цьому нам під час мандрівки Морфемікою.

Номер слайду 34

Рефлексивна вправа "Дерево і три яблука"

Номер слайду 35

Домашнє завдання Підготуватися до тематичного оцінювання з теми «Будова слова. Орфографія»: § 23. С. 74-75. Виконати вправу 181 (самооцінка) – тестові завдання + запитання і завдання для самоперевірки (усно) – за підручником Заболотного.Індивідуальне завдання (високий рівень): скласти 5 тестових завдань з теми «Будова слова. Орфографія».

Номер слайду 36

Бажаю гарного дня!

pptx
Додано
14 січня 2021
Переглядів
1804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку