Мета:повторити й узагальнити засвоєний матеріал про морфемну будову слова; удосконалити вміння і навички щодо практичного використання знань з теми; розвивати інтелектуальні здібності, критичне, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять та уяву;формувати дбайливе ставлення до власного організму та здорового способу життя; навколишнього середовища; наполегливість, доброзичливість.виховувати любов до рідної мови та сучасної української художньої літератури.
ДАВАЙТЕ ПРИГАДАЄМО!Будова слова - це розділ науки про мову, що вивчає значущі частини слова, їхнє значення і функціонування.Будову слова вивчає розділ науки про мову - Морфеміка. Слово має здатність ділитися на найменші значущі частини (морфеми), які є будівельним матеріалом для нього.
Корінь слова - це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх споріднених (спільнокореневих) слів і виражає їхнє загальне лексичне значення. НАПРИКЛАД: літо, літечко, по-літньому, влітку. Усі ці слова пов’язані загальним лексичним значенням віднесеності до пори року, що настає після весни. Це значення виражає корінь літ. Зверніть увагу! Унаслідок чергування звуків корінь може змінювати свій звуковий склад. НАПРИКЛАД: друг – друзі; сидіти – сиджу; вітер – вітру.
Суфікс - (від лат sufficus – прикріплений) – це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. НАПРИКЛАД: палець, бідний, бігли, стріблястий, далеко, ходити. Префікс - (від лат prae - попереду і fixus– прикріплений) – це значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів. НАПРИКЛАД: пречудовий, виїхати, передплата, спитати, безхмарний.
Не мають закiнчення незмiнюванi слова:прислiвники (як?): голосно, зранку;дiєприслiвники (що роблячи? що зробивши?): пишучи, приїхавши;iнфiнiтив дiєслова (що робити? що зробити?): робити, читати;незмiнюванi слова iншомовного походження: таксi, бюро;службові частини мови (прийменники, частки, сполучники)вигуки (о, ой, агов, тьфу, лишенько, кукуріку, на добраніч та ін.)числівники (мало, багато).
Суперагент Гриць Мамай сидів у своєму кабінеті у позі лотоса. На його вольовому обличчі була написана впевненість. То була впевненість у самому собі. Гриць щойно скінчив робити ранковий комплекс йогівських вправ. Кожен його м’яз сповнився життєвої снаги. Мозок працював чітко й блискавично. ("Суперагент 000 - таємниця золотого кенгуру», Л. Вороніна)- Чи дотримуєтеся ви здорового способу життя?Чим займаєтеся?Які ще, окрім йоги, оздоровчі системи вам відомі?
Зненацька Суперагент 000 почув у голові приємний баритон. То був його внутрішній голос:— Грицю, сьогодні на тебе чекає важлива робота. Ти здійсниш три героїчні вчинки і …Щоб дізнатися, які героїчні вчинки здійснить Гриць Мамай у майбутньому і яке прийняв рішення, вам потрібно виконати таке завдання
Фізкультхвилинка. Гімнастика для очей та шийного відділу1. Зажмурте очі, а потім відкрийте.2. Уявіть, що ваші вії, то крильця метелика. Давайте політаємо!3. Уявіть, що перед вами коло – обведіть його очима. Тепер квадрат, трикутник.4. Давайте намалюємо носом кожен свою першу літеру імені та прізвища. А тепер вашу улюблену цифру.
Пригадаймо!Префікс пре- пишемо в прикметниках і прислівниках для вираження найвищого ступеня ознаки. Цей префікс за значенням відповідає слову дуже. НАПРИКЛАД: премудрий - дуже мудрий, превисоко - дуже високо. Префікс пре- пишемо також у запозичених зі старослов’янської мови словах презирство, презирливий, преосвященний і под. Префікс при - пишемо в словах, що означають: - наближення, приєднання до чогось (приїхати, приклеїти);неповноту дії чи ознаки (присісти, приморожений);знаходження біля чогось (прикордонний, пригірок).
Робота в групах3. Продовжіть історію (2-3 речення), використовуючи у своїй розповіді префікси пре-, при- та прі-. Позначте їх. Під час мандрівки Морфемікою суперагенту 000 та його помічнику крокодилу Кирилу дуже сподобалося відпочивати на березі річки Основи, бо там …2. Вставте необхідні орфограми і розподіліть слова у три колонки: пр_добрий, пр_бережний, пр_шити, пр_дивний, пр_кордонний, пр_йти, пр_гірко, пр_будувати.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Наближення, приєднання до чогось. Знаходження біля чогось. Найвищий ступінь ознаки3211. Заміни слова та словосполучення словами з префіксами ПРИ- або ПРЕ-. Місцевість біля Карпат – … . Невеликий мороз – … . Дуже поганий – … . Лягти на кілька хвилин – … . Дуже високий – … . Посадка на землю – … . Дуже великий – … . Край біля моря – … . Повернення птахів – … . Дуже глибокий – … .
Пригадайте, як на початку уроку, до суперагента Гриця Мамая звертався внутрішній голос: «Сьогодні на тебе чекає важлива робота. Ти здійсниш три героїчні вчинки і …Які ж героїчні вчинки здійснив герой?Повторив і узагальнив вивчене з теми «Будова слова. Орфографія». Удосконалив практичні навички: розбирати слова за будовою, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правопис слів із префіксами і суфіксами та усіма вивченими орфограмами. Розвинув уміння працювати фронтально, індивідуально та під час групової роботи.і …Допоміг у цьому нам під час мандрівки Морфемікою.
Домашнє завдання Підготуватися до тематичного оцінювання з теми «Будова слова. Орфографія»: § 23. С. 74-75. Виконати вправу 181 (самооцінка) – тестові завдання + запитання і завдання для самоперевірки (усно) – за підручником Заболотного.Індивідуальне завдання (високий рівень): скласти 5 тестових завдань з теми «Будова слова. Орфографія».