Розробка містить теоретичну інформацію про кейс-технології та особливості їх використання у школі, мультимедійну презентацію та зразки кейс-завдань із біології
Завдання для кейсів із біології
Якої біологічної помилки припустився письменник?
Що це було за світло? Ніякого світла в хатині тубільців або від звичайного
багаття на березі не можна побачити з такої відстані, ні про які маяки, чи
сигнали в тубільців не могло й бути мови. Один натураліст не так давно
висловив припущення, що світло, яке відродило надії змучених тривалою
подорожжю Колумба і його людей, було мінливими проблисками
свічення одного із мешканців океану.
Висловіть припущення, хто б це міг бути?
Який же вихід знайшли вчені й уряд із ситуації, що виникла?
Як і чому змінюється число еритроцитів крові залежно від висоти? Що
потрібно врахувати альпіністові, мешканцю Одеси, коли він
здійснюватиме сходження на Говерлу?
Я. ван Гельмон описав свій експеримент таким чином: «Я взяв глиняний горщик і поклав у нього 200 фунтів землі, які були висушені в печі. Все це я полив дощовою водою та посадив там вербову гілку вагою п'ять фунтів. Через п'ять років з гілки виросло дерево вагою 169 фунтів і близько трьох унцій. Глиняний горщик поливався завжди, коли це було необхідно, дощовою або тільки дистильованою водою... Я не стежив за вагою листя, що опадало кожної з чотирьох осеней. І, в решті решт, я просушив землю в горщику ще раз, і знайшов ті ж 200 фунтів, не вистачало лише 2 унції. Таким чином, 164 фунтів деревини, кори і коренів виросли за рахунок однієї лише води».
Через 100 років М.В. Ломоносов припустив, що рослина живиться із повітря.
Хто із учених виявився правим?
Як відбувається процес живлення рослин?
Якою ж була причина трагедії?
В нас білесенькі хустинки,
Ми – маленькі квасолинки.
Виростали у стручках ,
А смачні у пирогах,
І у супчику, в борщі.
Покуштуйте нас мерщій!
Ця широколиста пані
На землі і на паркані.
У стручки, як у торби
Заховала всі скарби.
(квасоля)
Яку небезпеку може становити дана подія?
Яких правил поведінки у даній ситуації має дотримуватись господар?
Якими мають бути дії працівників ветеринарної служби та
керівництва міста ?
Кейс-технології у навчанні
як засіб формування основних компетентностей учнів
Компетентнісний підхід до освітнього процесу у сучасній школі змінює акценти у роботі вчителя: замість стереотипу дати якнайбільше знань зі свого предмета, приходить розуміння необхідності засобами свого предмета формувати творчу особистість, здатну вирішувати життєві проблеми.
Кейс-технології, як одна із сучасних освітніх технологій, розвивають уміння учнів:
- аналізувати і встановлювати проблему;
- чітко формулювати, висловлювати і аргументувати свою позицію;
- спілкуватися, дискутувати, сприймати і оцінювати вербальну і невербальну інформацію;
- приймати рішення з урахуванням конкретних умов і наявності фактичної інформації.
Кейс-технології допомагають виробити впевненість у собі, сформувати стійкі навички раціональної поведінки і проектування діяльності в життєвих ситуаціях.
Батьківщиною кейс-методу є США, де його використання в галузі права та медицини розпочалось ще на початку XX століття. Однак провідна роль у поширенні цього методу належить Гарвардській школі бізнесу. На початку 20-х рр. минулого століття декан Гарвардської школи управління бізнесом у Бостоні Дін Донхем переконав своїх колег-викладачів використовувати цей метод на заняттях. Навчання відбувалося за схемою, коли учням-практикам пропонували конкретну ситуацію (проблему), а вони робили аналіз проблеми та надавали відповідні рекомендації. “Новий” метод мав неабиякий успіх і поступово перетворився на основний метод навчання на факультеті.
Гарвардська школа бізнесу подає таке визначення кейс-методу: “Метод навчання, за яким студенти та викладачі беруть участь у безпосередньому обговоренні ділових ситуацій та задач. Ці кейси, зазвичай, підготовлені в письмовій формі та сформульовані, виходячи з досвіду реальних людей, що працюють у сфері підприємництва, читаються, вивчаються та обговорюються студентами. Вони є основою для проведення бесіди, дискусії в групі під керівництвом викладача».
Таким чином кейс - це події, які реально відбулися в певній сфері діяльності і які автор описав для того, щоб спровокувати дискусію в навчальній аудиторії, підштовхнути учасників до обговорення та аналізу ситуації, до прийняття рішень.
На теперішній час кейс-технологія — це загальна назва технологій навчання, що представляють собою методи аналізу. Суть технології полягає у використанні конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються "кейсом") для спільного аналізу, обговорення або вироблення рішень учнями з певного розділу навчальної дисципліни.
До кейс-технологій відносяться:
Метод інциденту полягає в тому, що учень повинен сам відшукати потрібну інформацію для ухвалення рішення з даної проблеми. При цьому учень вчиться працювати з інформацією (усвідомлювати її, систематизувати, аналізувати), формувати власну позицію (або стати на чиюсь сторону, або залишатися стороннім спостерігачем, констатуючим полярність думок) і на підставі цього робити висновки.
Метод розбору ділової кореспонденції передбачає здобуття кейса з детальним описом ситуації: пакет документів, що допомагають знайти вихід із складного положення (у тому числі документи, що не відносяться до даної проблеми, щоб учні могли вибирати потрібну інформацію) і питання, які дозволяють знайти рішення.
Ігрове проектування - процес створення або вдосконалення об'єктів; може включати проекти різного типу: дослідницький, пошуковий, творчий, прогностичний, аналітичний.
Метод ситуаційно-рольових ігор
Мета методу в тому, щоб у вигляді інсценування створити перед класом правдиву історичну, правову, соціально-психологічну ситуацію і потім дати можливість оцінити вчинки і поведінку учасників гри. При "розігруванні ситуацій в ролях" учасники виконують роль так, як самі вважають потрібними, самостійно визначаючи стратегію поведінки, сценарій, плануючи результат. Основне завдання — проявити творчі здібності до рішення несподівано виникаючих актуальних проблем.
Метод дискусії
Дискусія — обмін думками з якого-небудь питання відповідно до більш менш певних правил процедури.
Метод ситуаційного аналізу передбачає спільними зусиллями групи учнів проаналізувати ситуацію, що виникла, розробити практичне рішення, а на закінчення процесу – оцінити запропоновані алгоритми, вибрати кращий з них в контексті поставленої проблеми. Можуть бути також запропоновані для аналізу вже реалізовані кроки. У такому разі головним завданням буде визначити (шляхом аналізу) їх доцільність.
Робота над кейсом має наступні етапи
Етапи роботи |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
До заняття |
Підбирає кейс. Визначає основні і допоміжні матеріали для підготовки учнів. Розробляє сценарій заняття. |
У випадку якщо кейс досить обємний: одержує кейс і список рекомендованої літератури. Індивідуально готується до заняття |
Під час заняття |
Організовує попереднє обговорення кейса. Поділяє групу на підгрупи. Керує обговоренням кейса |
Ставить запитання, що поглиблюють розуміння кейса і проблеми. Розробляє варіанти рішень. Бере участь у прийнятті рішень. |
Після заняття |
Оцінює роботу учнів. Оцінює прийняті рішення і поставлені запитання. |
Складає письмовий звіт про заняття з даної теми. |
Вимоги до створення кейсів (проблемних ситуацій):
Кейси можуть бути представлені у паперовому вигляді (надруковані: можуть містити графіки, таблиці, ілюстрації, діаграми), мультимедіа-кейс та відео-кейс (може містити фільм, відео- чи аудіоматеріали).
Кейси повинні бути правдивими, реалістичними, однак, в той же час, не обтяженими деталями, бути за тематикою зв’язаними з матеріалом, що вивчається.
Добрим вважається кейс, який відповідає десяти характеристикам якісного кейсу: