Мета: повторити, узагальнити, закріпити й оцінити знання, набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати вміння та навички, сформовані на попередніх уроках; виховний аспект уроку реалі- зується в результаті осмислення учнями розглянутих подій історії України і формування позитивного емоційно-особистісного ставлення до них; спонукати учнів до подальшого поглиблення своїх знань.
Урок 10 Історія України 10 клас
Тема. Узагальнення знань учнів за темою «Україна на початку ХХ ст.».
Мета: повторити, узагальнити, закріпити й оцінити знання, набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати вміння та навички, сформовані на попередніх уроках; виховний аспект уроку реалі- зується в результаті осмислення учнями розглянутих подій історії України і формування позитивного емоційно-особистісного ставлення до них; спонукати учнів до подальшого поглиблення своїх знань.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий із перевіркою набутих учнями вмінь та навичок. Обладнання: підручник, атлас, схеми, таблиці, стінні карти, що використовувалися впродовж вивчення теми.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
Учитель повідомляє учням тему, завдання уроку та інформує про заплановані форми роботи.
ІІ. Повторення й узагальнення знань
Учитель стисло нагадує основний матеріал, що вивчався впродовж опрацювання теми.
Вступна бесіда
1. Яку назву має тема, вивчення якої ви завершили? Якими є її хронологічні межі?
2. У чому, на вашу думку, полягає важливість цього періоду для курсу історії України в цілому? Обґрунтуйте свою точку зору.
Запитання і завдання
1. Складіть перелік подій з історії України початку ХХ ст., які ви вважаєте найважливішими. Обґрунтуйте свій вибір.
2. Поясніть значення термінів і понять: русифікація, індустріаліза- ція, концентрація виробництва, монополія, кооператив, пролетар, сепаратизм, ради робітничих депутатів, чорносотенці, великодер- жавний шовінізм, реалізм, модернізм, сектантський рух.
3. На історичній карті покажіть:
а) які регіони України у складі яких держав перебували на початку ХХ ст.;
б) якою була господарська спеціалізація українських земель у цей період; в) найбільші місця виступів робітників, селян і військових в Україні в роки революції 1905—1907 рр.;
г) місця, пов’язані з розгортанням українського національного руху в Наддніпрянській та Західній Україні; д) місця, пов’язані з розвитком культури України на початку ХХ ст.;
е) регіони переважання православної та греко-католицької церков серед віруючих у цей період.
4. Назвіть імена видатних історичних діячів початку ХХ ст. У чому ви вбачаєте їхній внесок в історію України цієї доби?
5. Опишіть основні прояви індустріалізації й модернізації суспільного життя в тогочасній Україні.
6. Порівняйте процеси індустріалізації й модернізації суспільного життя в Наддніпрянській та Західній Україні між собою, а також з аналогічними західноєвропейськими та світовими процесами.
7. Наведіть факти політизації тогочасного українського суспільства і національно-визвольного руху.
8. Визначте та схарактеризуйте особливості, прояви та здобутки укра- їнського національного руху в Наддніпрянській Україні та на за- хідноукраїнських землях на початку ХХ ст.
9. Назвіть та конкретизуйте фактами характерні риси розвитку куль- тури України в цей період.
10. Розкрийте взаємозв’язки між процесами становлення індустріаль- ного суспільства, розвитком культури та розгортанням українсько- го національного руху в Україні.
Тестові завдання
А шість
Б сім
В вісім
Г дев’ять
А трести
Б синдикати
В картелі
Г концерни
А деревообробна
Б металургійна
В нафтовидобувна
Г текстильна
А 1900
Б 1901
В 1902
Г 1903
А УРП
Б РУП
В УНП
Г УДП
А Ю. Романчук
Б А. Шептицький
В А. Потоцький
Г М. Січинський
А 1900
Б 1901
В 1904
Г 1905
А УНП
Б УДП
В РУП
Г УРП
А Першої
Б Другої
В Третьої
Г Четвертої
А більшовики
Б кадети
В октябристи
Г чорносотенці
А В. Винниченко
Б В. Стефаник
В О. Кобилянська
Г Леся Українка
А А. Шептицький
Б Ю. Фірцак
В А. Гриневич
Г М. Сендерко
1) Землі залишалися внутрішньою колонією Австро-Угорської імперії.
2) Починається формування основних галузей фабрично-заводської промисловості.
3) Починається новий період в історії нафтодобування.
4) У промисловості був великий приплив іноземного капіталу.
5) Промисловість розвивалася рівномірно по всій території.
6) Західноукраїнські землі залишалися сільськогосподарським краєм.
7) Селянство західноукраїнських земель було соціально однорідним.
Відповідь: 1, 3, 4, 6.
1) «Молода Галичина»;
2) «Сокіл»;
3) «Січ»;
4) «Запорозька Січ»;
5) «Спілка»;
6) «Пласт»;
7) «Січові Стрільці
Відповідь: 2, 3, 6, 7.
А Українська революційна партія
1 М. Меленевський,
О. Скоропис-Йолтуховський
Б Українська демократична партія
2 О. Лотоцький, Є. Чикаленко
В Українська радикальна партія 3 Б. Грінченко, С. Єфремов
Г_Українська соціал-демократична робітнича партія
4 М. Порш, В. Винниченко
5 М. Русов, О. Коваленко
Відповідь: А — 5; Б — 2; В — 3; Г — 4.
ІІІ. Підсумки уроку
Учитель підсумовує роботу учнів на уроці й оцінює результативність їхньої участі у ньому. Доцільно акцентувати також увагу на тому, якими є навчальні досягнення учнів за темою в цілому.
IV. Домашнє завдання
За курсом всесвітньої історії повторити матеріал про утворення Антанти, Троїстого союзу й основні суперечності між провідними держа- вами світу на початку ХХ ст.
Додаток
Вправа «Розгадай кросворд»
Кросворд 1
1. Найпоширеніша форма монополій в Україні. (Синдикат)
2. Товариство українських поступовців. (ТУП)
3. Один із найбільших синдикатів в Україні. («Продвагон»)
4. «Клуб російських __». (Націоналістів)
5. Один із керівників повстання на броненосці «Потьомкін». (Вакуленчук)
6. Місто в Україні, де виникла перша рада робітничих депутатів. (Катеринослав)
7. Місце, де виділялась земля селянину за реформою П. Столипіна. (Відруб)
8. «Загальний єврейський робітничий союз». (БУНД)
9. Законодавчий орган влади Російської імперії — __ Дума. (Державна)
10. Керівник і організатор «Просвіти» в Миколаєві, відомий український історик. (Аркас)
11. Український підприємець, який фінансував видання газети «Громадська думка». (Семиренко)
12. Крейсер, на якому відбулося повстання восени 1905 року. («Очаків»)
13. Журнал, який видавала українська громада І Державної думи, — «Украинский __». (Вестник)
14. Член російської Конституційно-демократичної партії. (Кадет)
15. Член українського руху, що боровся за повернення до українства сполонізованої шляхти. (Тишкевич)
16. Відомий український громадський діяч, видавець газети «Громадська думка». (Чикаленко)
17. Ім’я активного учасника повстання на броненосці «Потьомкін» Коваленка. (Олександр)
18. Перша політична партія у Н аддніпрянській Україні. (РУП)
19. Вугільний синдикат Донбасу. («Продвугілля»)
20. Податок у Р осії, що стягувався з неросійських народів. (Ясак)
Кросворд 2
1. Ім’я автора 4-томного «Словаря української мови». (Борис)
2. Майстер української новели. (Стефаник)
3. Справжнє прізвище О. Олеся. (Кандиба)
4. Ім’я Кримського, вченого, який вивчав староукраїнські тексти. (Аґатанґел)
5. Автор геологічної карти Донецького басейну. (Лутугін)
6. Військовий льотчик, який вперше у світі виконав «мертву петлю». (Нестеров)
7. Ім’я першого президента Академії Наук України. (Володимир)
8. Сільськогосподарське знаряддя праці, яке ще й на початку ХХ ст. використовувалось у господарстві селян. (Рало)
9. Ім’я поета з пункту № 3. (Олександр)
10. Опера М. Лисенка «__ніч». (Різдвяна)
11. Беззастережний захисник, прихильник чогось. (Апологет)
12. Українське наукове__ (товариство).
13. Місто, в якому діяв університет у даний період. (Одеса)
14. Брати, видатні діячі українського театру. (Тобілевичі)
15. Львівський політехнічний__ (інститут).
16. Ще одна опера М. Лисенка «__ Бульба». (Тарас)
17. Ім’я Людкевича, відомого українського композитора. (Станіслав)
18. Один із найпопулярніших українських письменників і драматургів початку ХХ ст. (Винниченко)
19. Український композитор, продовжувач творчих заповітів Лисенка. (Леонтович)
20. Місто на Буковині, в якому діяв університет. (Чернівці)
21. Твір М. Грушевського «__ України-Руси». (Історія)
22. Ім’я Степового, відомого українського композитора. (Яків)
Вправа «Вгадай героя»
Учням пропонується за уривками тексту вгадати, про якого відомого діяча української культури початку ХХ ст. йдеться.
1. Активний діяч громадівського руху. Змушений був у 1887 р. залишити Україну. Був професором Вищої Школи Антропології у Парижі. Із 1905 р. працював професором у Петербурзькому університеті. Був учасником і організатором наукових експедицій в Україну. (Федір Вовк)
2. Голова Українського Наукового Товариства, яке було утворене у 1907 р. Найвидатніший історик України. Автор 10-томної «Історії України-Руси». (Михайло Грушевський)
3. Почесний доктор Харківського університету. Викладала історію України на Вищих жіночих курсах у Петербурзі. Її праці з історії України користувалися широкою популярністю. (Олександра Єфименко)
4. Боровся з поширенням інфекційних хвороб. Перші відкриття зробив на Одеській бактеріологічній станції. Працюючи лікарем, брав участь у боротьбі з чумою, холерою та іншими інфекційними хворобами на Поволжі і в Туркестані. (Данило Заболотний)
5. Член Київського товариства повітроплавання. Виконав вперше у світі «мертву петлю». Підготував та очолив перший груповий політ літаків за маршрутом Київ — Ніжин — Київ. (Петро Нестеров)
6. Один із найбільш популярних письменників і драматургів початку ХХ ст. Обрав реалістичний напрям своїх творів. Першим в українській літературі створив галерею образів революціонерів, що діють у складних психологічних ситуаціях. (Володимир Винниченко)
7. Він є зачинателем українського стилю в архітектурі. Широко використовував мотиви українського бароко і народного дерев’яного будівництва. Автор споруди Полтавського губернського земства. (Василь Кричевський)
8. Йому належить провідне місце в музичній культурі України початку ХХ ст. Писав музичні твори. Займався педагогічною діяльністю. Здійснював активну музичну і концертну діяльність. (Микола Лисенко)
9. Очолював «Товариство південноросійських художників». Мав звання академіка. Найвідоміші його картини: «В люди», «Старенькі», «З пташиного польоту». (Киріяк Костанді)