Узагальнення знань з біології людини.

Про матеріал
Мета. Перевірити і проконтролювати ступінь засвоєння навчального матеріалу з курсу «Біологія людини»; розвивати вміння порівнювати; сприяти розширенню кругозору учнів та розвивати інтерес до вивчення біології. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

Біологія 8 клас                Урок №68            Дата проведення

УРОК  -  ЗМАГАННЯ

Тема. Узагальнення знань з біології  людини.

Мета. Перевірити і проконтролювати ступінь засвоєння навчального матеріалу з курсу «Біологія людини»; розвивати вміння порівнювати; сприяти розширенню кругозору учнів та розвивати інтерес до вивчення біології. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоровя.

Обладнання: таблиці, картки,

Структура уроку.

 Організація класу.

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми завершуємо вивчати І частину курсу « Біологія людини» і маємо на меті повторити, систематизувати, закріпити та узагальнити знання з курсу. Урок проведемо у формі змагання між двома командами. У нас є дві команди по 5 чоловік. І команда « Скелет» і ІІ команда « Вітаміни». ( емблема, девіз).

І. Конкурс « Візитна картка команди».

Завдання. Цікаво і захоплююче розкажіть про назву своєї команди.

 

Скелет.

Найголовніший у скелеті я предмет.

Як зовуть мене? – Хребет!

У мене стільки є хребців,

Що стане їх для вас усіх.

Стоп, друже, дай промовлю я.

Я – Череп, і ось функція моя –

Людини мозок завжди берегти –

Важливішої ролі не знайти!

Я згоден з черепом, адже

Що мозок « скаже», те й буде.

Накаже мозок: « Швидше в путь!»

Й кінцівки нижні вже ідуть.

Усім відомо, що людина –

Така ж як деякі тварини.

Та завдяки свідомій праці

Вона над ними «піднялася».

Кінцівки верхні, тобто руки,

Життя без них – нестерпна мука.

 

 Вітаміни.

 

 Якщо хочеш довго жити,

Вітаміни треба вжити.

І картоплю і часник і шпинат і абрикоси,

Будуть в тебе гарні коси.

Ми хочем розповісти, що всім корисно їсти

І овочі і фрукти і молокопродукти.

Вітамін А у маслі, в томатах та моркві.

Для зору він корисний мені, як і тобі.

Лимон, грейпфрут, шипшина

С містять вітамін.

Кефір та жир риб’ячий –

Це -  вітамін дитячий.

Як будеш їх вживати, то результати будеш мати:

От тоді не захворієш на цингу і на рахіт,

Також яйця й молоко і багато дещо інше

Треба кожний день вживати, отака моя порада!

ІІ конкурс « Інтелектуальна розминка».

Завдання. Розвязати кросворди.

І команда « Скелет». ( Кожна правильна відповідь послідовно відкриває наступну літеру виділеного горизонтального ряду).

 

 

 

3

 

 

6

 

4

 

 

 

2

 

 

5

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Рухомі зєднання кісток.

2. Оболонка кісток, за рахунок якої вони ростуть у товщину.

3. Клітини кісткової тканини.

4. Основна речовина, яка надає кісткам пружності.

5. Кістковий мозок, у якому утворюються клітини крові.

6. Наука про будову людського організму.

Відповіді: 1. Суглоби. 2. Окістя. 3. Остеоцити. 4. Колаген.

5. Червоний. 6. Анатомія.   ( Скелет).

ІІ команда « Вітаміни». Кожна правильна відповідь послідовно відкриває наступну літеру виділеного вертикального стовпчика.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Кісткова клітина.

2. М язова тканина.

3. Тип суглоба.

4. Кістки, які утворюють грудну клітку.

5. Тип зєднання кісток.

6. Перший шийний хребець.

Відповідь: 1. Остеоцити. 2. Посмугована. 3. Одноосьовий. 4. Ребра. 5. Нерухоме. 6. Атлант.   ( Опорна).

Гра з глядачами.

1. Назвіть найважливішу складову речовину організму, вміст якої у клітинах та організмі становить 80 %. ( вода)

2. Як називається ритмічне коливання стінок кровоносних судин під викидання крові в аорту?   ( Пульс).

3. Як називається захворювання, за якого не відбувається зсідання крові?  (Гемофілія).

4. Яка наука вивчає збереження та укріплення людського організму?   (Валеологія).

5. Яка середня тривалість життя в Україні?   ( 64 роки).

6. Запах яких рослин стимулює роботу серцево – судинної системи?   (бузку, сосни, ялини).

7. Хто у свій клятві проголосив: « Не нашкодь хворому». ( Гіппократ).

8. Назва яких кісток скелета повязана з предметами господарського ужитку?  ( лопатка, таз, молоточок, сумка, чашечка, дуга).

9. Який нерв не може знайти свого місця в організмі?

 ( Блукаючий).

10. У яку сумку не можна нічого покласти? ( суглобову).

  ІІІ. Конкурс « Хто більше».

Завдання. Кожна команда протягом 1 хв. відповідає на запитання. Кожна правильна відповідь  - 1 бал. У випадку відсутності відповіді капітан повинен сказати « далі», щоб не втрачати часу.

Запитання для команди « Скелет».

1.Який фермент виробляє підшлункова залоза як залоза внутрішньої секреції?  ( Інсулін).

2. Що таке апендикс?  ( виріст сліпої кишки).

3. Яка роль жовчі?  ( розщеплення жирів).

4. Скільки зубів у дорослої людини? ( 32).

5. Під емаллю знаходиться…. ( дентин).

6. Що таке карієс?  ( хвороба зубів).

7. Соляна кислота в шлунку знищує …( мікроби).

8. Основний будівельний матеріал людського організму … (Білок).

9. Мязова трубка, якою їжа надходить до шлунка…(Стравохід).

10. Жирна їжа затримується в шлунку …( 6 – 8 год).

11. Ємність шлунка дорослої людини становить…( 2 літри).

12. Який орган нашого тіла найгарячіший? ( Печінка).

13. Як звали російського вченого Павлова? ( Іван Петрович).

14. Де розміщена підшлункова залоза? ( між селезінкою та печінкою).

15. Яких розмірів можуть бути жовчні камені? ( Від піщинки до курячого яйця).

Запитання для команди « Вітаміни»

1. Що таке гепатит? ( Хвороба печінки).

2. Зняти печію допомагає… ( розчин питної соди або мінеральна вода).

3. Яка функція печінки? ( утв. жовч, захисна, барєрна).

4. Зверху зуби покриті …( емаллю).

5. Молочні зуби зявляються в…( 6 місяців).

6. У ротовій порожнині розщеплюються… (Вуглеводи  ).

7. Жовч виробляється у … ( печінці).

8. Хімічна формула хлоридної кислоти.

9. Які зуби розрізняють у людини? ( різці, ікла, кутні).

10. Скільки зубів мудрості має людина? (4).

11. Хто розробив метод фістул? ( І.П. Павлов).

12. Яка російська назва шлунка? ( желудок).

13. Підшлункова залоза – це залоза якої секреції?

 ( змішаної).

14. Розвитку карієсу сприяють…( мікроби).

15. Коли виділяється підшлунковий сік? ( Під час травлення).

 

 

ІV. Конкурс «Допоможіть!».

Учням дають карточки із записаними ситуаціями. Учні повинні дати відповідь, що потрібно робити в даній ситуації.

Команді « Скелет».

1. Ваш сусід по парті приніс в школу гострий предмет – ніж. У результаті необережного користування ним він наніс собі травму в ділянці передпліччя. Із рани почала виділятися темна, густа кров. Надайте допомогу вашому однокласникові.

2. Під час лабораторної роботи з біології учень не дотримувався правил техніки безпеки і поранив палець накривним склом. Якими мають бути його дії в цьому випадку?

Команді « Вітаміни».

1. Під час перерви учні бігали по класі, штовхалися. Одного школяра штовхнули на вікно. Вікно розбилося і він склом порізав руку біля плеча. Із рани пульсуючим струменем почала виділятися яскраво – червона кров. Що ви будете робити в цій ситуації?.

2. Поспішаючи до школи школяр перебігав дорогу в недозволеному місці. Його збив автомобіль. Після удару в потерпілого зблідло лице, на чолі виступив холодний піт. Окрім того він почав скаржитися на сильний біль в животі. Про що свідчать такі симптоми? Як йому допомогти?

Конкурс болільників  « Біологічна реклама».

 

 

Команда « Скелет».

 

Кожна клітина мозку покрита захисною мембраною з двох шарів жиру фосфоліпідів, її еластичність залежить від консистенції жиру. Якщо жир твердне через надходження елементів свинячого жиру, мембрана втрачає еластичність, а під дією риб’ячого жиру вона ніжна та еластична. А це шлях до швидкої передачі інформації між клітинами мозку. Отже, вам варто вживати рибячий жир, щоб мозок працював у максимальному режимі упродовж усього вашого життя.

  •   Вживайте рибячий жир перед екзаменом – успіх вам гарантовано!
  •   У вас поганий настрій, ви агресивні – спробуйте скоштувати рибячого жиру!
  •   Любителі риби мають чудові розумові здібності.

Вживайте риб'ячий жир !!!

 

Команда « Вітаміни».

Рятівником мозку вважають вітамін С. Вітамін С, який міститься в апельсинах та апельсиновому соці, підвищує коефіцієнт інтелекту.

Часник піднімає настрій, бо в ньому багато селену, а селен – стимулятор мозку.

Жовток яйця – комора холіну – архітектор вашої памяті. У ще його багато в капусті.

Отже, їжте часник, яйця ,  капусту і запивайте апельсиновим соком!!!

V.Конкурс капітанів - Шаради.

І команда. Забитий у ворота мяч + жалячі комахи = неповторний засіб для спілкування.  ( Голоси).

ІІ команда. Тем + вигук, що вимовляється коли нам холодно = голос, що набуває індивідуального забарвлення.   (тембр).

 

VІ.Конкурс « Діагностичний».

Визначити за симптомами захворювання і назвати заходи профілактики.

 

Команда « Скелет».

У хворого загальна слабкість, болі в поперековому відділі, набряки обличчя, незначне підвищення температури, різке зменшення кількості сечі, в якій появились домішки крові. Яке захворювання у хворого?  ( Нефрит).

 

Команда « Вітаміни».

У хворого виникли різкі болі при сечовипусканні, часті позиви до сечовипускання, сеча набуває мутного забарвлення. Яке захворювання у хворого?  ( Цистит).

 

VІІ. Конкурс « Художник».

 

Кожна команда отримує аркуш паперу, на якому послідовно схематично зображує органи:

І команда – дихальної системи;

ІІ команда – травної системи.

 

VІІІ. Конкурс « Я в аптеці бабусі Медуниці».

 

Завдання:

І команда – порекомендувати рецепти лікування травами простудних захворювань .

ІІ команда – шкірних захворювань.

 

Підбиття підсумків змагання. ( Слово журі).

 

Учень читає вірш.

 

Найдавніша на планеті

Між наук цариця, -

Біологія – ти наша

Вірна помічниця.

               Чи рослини садиш, друже,

               Чи пливеш морями, -

                Скрізь вона тобі послужить,

               Всюди вона з нами.

У колгоспі чи у місті

В відкритті галактик,

Навіть лікар у лікарні

Мусить її знати.

             Щоб лікарями могли стати

             І у космосі літати –

             Треба перш за все

             Біологію нам знати.

Хто науку цю цікаву

Добре знатиме,

Той ніколи в кожнім ділі

Не блукатиме.

 

Визначення переможців, виставлення оцінок.

 

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку