Тема: Стародавній Єгипет. Урок узагальнення і систематизація знань.
Мета: узагальнити знання з даної теми, підготувати їх до підсумкового тематичного оцінювання, повторити основні дати та історичні поняття; розвивати уміння учнів давати чіткі короткі відповіді на прості запитання, відповідати на проблемні питання, висловлювати свою точку зору; виховувати почуття відповідальності, організованість та працелюбність, дружбу; сприяти розширенню кругозору учнів, розвивати їх пам’ять.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизація знань. Гра-уявна подорож.
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютери, підручники, атласи, пазли, карта Єгипту.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Підготовка класу, перевірка присутніх на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Наш сьогоднішній урок незвичайний. Я пропоную вам стати учасниками захоплюючої експедиції, сподіваючись на те, що немає серед вас жодного учня, хто б не мріяв про це. Ми здійснемо «подорож у часі» і побуваємо у Давньому Єгипті. На уроці ви зможете перевірити свої знання з теми, закріпити основні історичні терміни і поняття, і відтворити хронологічні рамки вивченого періоду, попрацювати з історичним документом. Наприкінці подорожі ви маєте відповісти на запитання: «Який скарб найдорожчий?»
А щоб фортуна вам посміхнулася, візьміть у мандрівку знання, силу волі, вихованість, прагнення до перемоги. Отож у подорож.
У храмі фараона Рамзеса ІІ, вирізьбленому на скелі, на вас чекає скарб. Але дістатися до нього можна, лише пройшовши підземний лабіринт. Спробуйте дійти до нього, але будьте обережними!
ІІІ. Основна частина.
(Учні об’єднуються в чотири групи за допомогою карток. 5 карток рукописів, 5 карток ремесел, 5 карток портретів фараонів, 5 карток з пірамідами). Після об’єднання капітанам роздаються картки з оцінюванням учнів.
Випереджаюче завдання повідомлення про лабіринт Аменхотепа. (розповідь супроводжується відео https://www.youtube.com/watch?v=NUeNV51H1MQ)
Учень: Він був побудований Аменхотепом і мав форму велетенської підкови, що займала ділянку землі в тисячу кроків завдовжки і шістсот завширшки. Будівля ця була найбільшою скарбницею Єгипту. У ній покоїлися мумії багатьох прославлених фараонів, знаменитих жерців, полководців, будівельників, а також опудала священних тварин, особливо крокодилів. Тут зберігалися накопичені протягом багатьох століть багатства єгипетського царства, про які в наш час важко навіть скласти собі уявлення. Лабіринт не був недоступним ззовні і не дуже пильно охоронявся: охорону його становив лише невеликий караул солдатів жрецької армії і декілька жерців випробуваної чесності. Безпека скарбниці ґрунтувалася, власне, на тому, що за винятком декількох осіб, ніхто не знав, де шукати її серед Лабіринту, що складався з двох ярусів, - надземного і підземного, в якому налічувалося по тисяча п’ятсот кімнат.
Вчитель: ось і ми з вами будемо подорожувати Лабіринтами Стародавнього Єгипту. (дозволяється відкрити першу станцію учневі який розповідав про Лабіринт).
Перша кімната Лабіринту це Географічний квест. https://www.learnis.ru/529481/
(1 завдання Яку назву має гарячий вітер пустелі Сахара(Хамсин). Остання буква слова – це буква від коду.
2 завдання. Обов’язок, який має виконувати населення для забезпечення загальнодержавних або місцевих громадських потреб (Повинність). Сьома буква слова – це буква від коду.
3 завдання. Що в перекладі позначає Та-Кемет? (Чорна земля) Четверта буква другого слова – це буква від коду).
Вчитель: Як річка Ніл вплинула на життя єгиптян?
Але яка ж подорож без карти? Тому наступне випробування: із частин скласти карту стародавнього Єгипту, а також назвати головні тогочасні міста. Вийти до карти показати сучасний Єгипет і назвати першу столицю об’єднаного Єгипту. (учні складають пазл і яка команда першою впорається із завданням виходить до дошки представник команди і дає відповіді на запитання.)
Вчитель: наступна наша сходинка «Міфологічна». У вас на партах знаходяться плікерси, зараз ми перевіримо ваші знання з міфології стародавнього Єгипту. https://www.plickers.com/library
1. Ім’я бога річки Ніл.
A Хапі
B Ра
C Сет
D Осіріс
2. Бог підземного царства
A Ра
B Маат
C Осірс
D Тот
3. Ім’я бога сонця в Єгипті
A Анубіс
B Ра
C Атон
D Сет
4. Покровитель мертвих, хранитель отрут і ліків
A Маат
B Осіріс
C Геб
D Анубіс
5. Богиня правосуддя і гармонії – брала участь у творенні Всесвіту
A Маат
B Ра
C Нут
D Тот
(Учень який найкраще відповів на запитання робить наступний крок в грі).
Вчитель: вам відомо, що одним із чудес світу, якими уславився Єгипет, є піраміди. Отже наступні перешкоди пов’язані саме з ними. Піраміди гарно описані у творі Б.Пруса «Фараон». (робота з твором).
Піраміди, і особливо піраміда Хеопса, як творіння людської праці, вражають своїми розмірами. Остання є загостреним кам’яним горбом заввишки в тридцять п’ять ярусів (137 метрів), що стоїть на квадратній підставі, кожна сторона якої рівна майже трьомстам п’ятдесяти крокам (227 метрів). Піраміда займає близько 10 поверхів, а її чотири трикутні грані покрили б поверхню в сімнадцять поверхів. На споруду пішла така величезна кількість каменю, що з нього можна б було спорудити стіну вищу за людський зріст і завтовшки в півметра, а завдовжки в дві тисячі п’ятсот кілометрів.
Вчитель: вашим наступним завданням буде використовуючи лего побудувати піраміду.
Вчитель: Крім пірамід у Єгипті є ще одна мовчазна памятка стародавньої цивілізації, про яку ми не можемо не згадати, - це Сфінкс (розповідь супроводжується показом відео https://www.youtube.com/watch?v=EwlVNbHooPs з 8.40 хвилини).
«Ось і сфінкс – це дітище жерців! Це емблема священної касти жерців: велика мудра голова і левові кігті… ідол, дволикий і неначе гордий тим, що ми поряд з ним подібні до сарани. Не людина, не тварина, не камінь… Що ж він таке? Яке його призначення? А усмішка… Дивуєшся непорушності пірамід – він посміхається, йдеш поговорити з трунами – він теж посміхається. Чи зазаленіють поля Єгипту, або шифон пустить в усі кінці своїх вогнених скакунів, чи невільник шукає свободи в пустелі, або Рамзес Великий переслідує переможені народи, - у нього для всіх одна й таж млява посмішка. Девятнадцять династій пройшли перед ним, як тіні, а він посміхається… і посміхався б, якби навіть висох Ніл і Єгипет зник під пісками. Ну хіба це не чудовисько, тим більше жахливе, що в нього покірлива людська подоба? Вічний, він ніколи не знав жалю до тлінного світу».
ІV. Підсумок уроку та оцінювання навчальних досягнень.
Вчитель: Ось і закінчився наш незвичайний урок. Та народ Єгипту залишив про себе згадку, про яку українська поетеса Леся Українка сказала:
І кожна цегла, статуя, колона,
Мережечка, різьба і малювання
Незримими устами промовляє:
«Мене створив єгипетський народ
І тим навік своє імення вславив».
V. Домашнє завдання.
Скласти розповідь «Моє враження від подорожі до стародавнього Єгипту»