Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про вивчені класи оксигеновмісних і нітрогеновмісних органічних сполук, їх взаємозв'язок; розширювати кругозір учнів в процесі самостійного вирішення проблемних завдань; поглибити вміння розв'язувати експериментальні задачі; розвивати компетентнісно-орієнтований підхід учнів під час вивчення предмету хімія, їх логічне мислення, формувати уміння: розповідати, пояснювати, конкретизувати набуті знання; показати нерозривний зв'язок вивчених речовин з існуванням живої природи і застосуванням знань на практиці в житті людини.
Узагальнення знань з теми:
«Оксигеновмісні та нітрогеновмісні органічні сполуки»
Мета уроку:
Навчальна: узагальнити й систематизувати знання учнів про вивчені класи оксигеновмісних і нітрогеновмісних органічних сполук, їх взаємозв’язок; розширю-вати кругозір учнів в процесі самостійного вирішення проблемних завдань; поглибити вміння розв’язувати експериментальні задачі.
Розвивальна: розвивати компетентнісно-орієнтований підхід учнів під час вивчення предмету хімія, їх логічне мислення, навички роботи із різними джерела- ми інформації; вдосконалювати їх хімічну мову; формувати уміння: розповідати, пояснювати, одержувати із тексту та ілюстрацій нові знання, конкретизувати набуті знання; показати нерозривний зв’язок вивчених речовин з існуванням живої природи і застосуванням знань на практиці в житті людини.
Виховна: виховувати уважність, зібраність, спостережливість, тактовність та корект- ність під час роботи в групі.
Обладнання: комп’ютерна презентація, комп’ютер, картки–завдання, косметичні засоби.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок, їх творчого і практичного застосування на практиці.
Форми роботи: робота з роздатковим матеріалом, виконання тренувальних вправ, фронтальна робота, робота в групах, розв’язування задач.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(Бесіда)
Добрий день! Вітаю всих присутніх! На протязі всього ІІ семестру ми вивчали органічну хімію та органічні речовини. Як відомо їх дуже багато більше 20млн. речовин. Давайте разом згадаємо:
Епіграф уроку:
Мало знати, треба ще й застосовувати.
Гете
Мета уроку: повторити та узагальнити знання про вивчені класи оксигеновмісних і нітрогеновміних органічних сполук, показати нерозривний зв’язок вивчених речовин з існуванням живої природи і застосуванням знань на практиці в житті людини.
Клас попередньо поділений на 3 команди.
Правила успішної командної роботи:
Девіз уроку:
Істина відкривається лише тим, хто її шукає.
Д.І.Менделєєв
ІІІ. Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань
Розпочнемо з конкурсу «Розминка»
(за кожну правильну відповідь можна отримати 1бал, даю фішку організаторам команд, вони їх рахують і відмічають активність своєї команди)
1. Термінологічний марафон (максимум 10 балів)
(СпН2п+1-СООН)
10. Органічні речовини, що містять одну гідроксильну групу сполучену з вуглеводневим радикалом називають (спиртами)?
2. Хімічний диктант (кожна правильна формула 1 бал) (максимум 15 балів)
Етин |
Гліцерол |
Стеаринова кислота |
Метан |
Метиловий спирт |
Натрій стеарат |
Сахароза |
Бутен |
Етанова кислота |
Крохмаль |
Оцтова кислота |
Гексан |
Етанол |
Глюкоза |
Лінолева кислота |
Взаємоперевірка (робота в парах)
С2Н2 |
С3Н5(ОН)3 |
С17Н35СООН |
СН4 |
СН3ОН |
С17Н35СООNa |
С12Н22О11 |
С4Н8 |
СН3СООН |
(С6Н10О5)п |
СН3СООН |
С6Н14 |
С2Н5ОН |
С6Н12О6 |
С17Н31СООН |
3. Конкурс «Хімія в моєму житті» (максимум 5 балів)
Питання до першої команди
Погляньте на слайд. На ньому зображені: крем для рук, рідина для миття посуду, тістечко з масляним кремом, шкіряна рукавичка, засіб для виведення плям.
Назвіть речовину, що об’єднує цю продукцію. Саме з неї почалася історія, що закінчується присудженням п’яти найпрестижніших премій світу.
Про яку речовину іде мова? Наведіть формулу цієї речовини, назвіть її за міжнародною номенклатурою. Які властивості вона має?
Відповідь: це гліцерин або гліцерол або пропантріол – С3Н5(ОН)3
Питання до другої команди
Послухайте монолог однієї із речовин: «Людина, що познайомиться зі мною, за короткий час набуває чотирьох якостей: спочатку вона стає схожою на павича – рухи її плавні та неспішні; потім вона набуває характеру мавпи і починає з усіма шуткувати і загравати; далі стає схожою на лева – самонадійного, гордого, впевненого в собі і, в кінці кінців, перетворюється на свиню що валяється у багнюці.
Монолог якої із речовин ви прослухали? Наведіть її молекулярну формули. Яка страшна хвороба є супутником цієї речовини? Назвіть властивості і згубну дію на організм людини.
Відповідь: це етанол або етиловий спирт – С2Н5ОН
Питання до третьої команди
Погляньте на слайд. На ньому зображені: салат «Вінегрет», деревина, аспірин і виноградне вино. Ці зображення об’єднує речовина, яка відома з давніх часів. Але в чистому вигляді її виділили лише в 1700р., хоча до цього користувалися її водним розчином. Утворюється вона дуже просто – внаслідок прокисання вина. Цією речовиною заправляли один із відомих французьких салатів – вінегрет.
Відповідь: це оцтова або етанова кислота – СН3СООН
Що це за речовина? Назвіть речовину, наведіть її молекулярну формулу та зазначте галузі її застосування. Де 9% оцет застосовується?
Які слова називаються антонімами? Назвіть слова-антоніми до хімічних термінів.
10. Мономер – полімер
11. Відновник – окисник
12. Каталізатор – інгібітор
5. Конкурс «Салон косметолога» (максимум 5 балів)
Задача. З віком уміст вологи в шкірі епідермісу зменшується. Ользі порадили використовувати засіб для відновлення та пом’якшення шкіри. Вона звернулася до косметолога з проханням підібрати засіб з більшим вмістом Оксигену.
Косметолог запропонував етаноловий, гліцериновий, і стеариновий засоби.
Який із запропонованих засобів буде найефективніший?
Задача для першої команди:
Дано: Розв’язок
С2Н5ОН Мr (С2Н5ОН) = 46
ω(О) - ? ω(О) = × 100% = 34,78%
Відповідь: ω(О) = 34,78%
Задача для другої команди:
Дано: Розв’язок
С3Н8О3 Мr (С3Н8О3) = 92
ω(О) - ? ω(О) = × 100% = 52,17%
Відповідь: ω(О) = 52,17%
Задача для третьої команди:
Дано: Розв’язок
С17Н35 СООН Мr (С17Н35 СООН) = 284
ω(О) - ? ω(О) = × 100% = 11,26%
Відповідь: ω(О) = 11,26%
Який із запропонованих засобів буде найефективніший?
Отже, висновок – крем з гліцерином буде найефективнішим.
Фізхвилинка.
6. Конкурс «Хімічні знання на практиці» (максимум 5 балів)
Випереджальне завдання на тему: «Прості способи визначення якості
продуктів в домашніх умовах».
Одна команда нам розповість як перевірити якість молочнокислих продуктів, друга – про якість яєць та м’ясних продуктів, а третя – про вибір чаю і якість меду.
Дослід №1. Визначення якості творогу, молока і сметани за допомогою спиртового розчину йоду.
Дослід №2. Визначення свіжості курячих яєць за допомогою розчину кухонної солі.
Дослід №3. Визначення якості акацієвого меду за допомогою хліба.
ІV. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів на уроці.
Рефлексія. Я зрозумів (ла), що:
Я знаю Я вмію
Закінчити урок бажаю словами великого Леонардо да Вінчі:
"Якщо запастися терпінням і виявити старання, то посіяні насіння –
знання неодмінно дадуть добрі сходи".
V. Домашня робота
Повторити §26-33, опрацювати узагальнюючі схеми на с.223, 230, 238, 245, 252, 263.