Географія
7 клас
Тема: Південноамериканський калейдоскоп. Узагальнюючий урок-гра.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Південна Америка»; розвивати творчі здібності дітей, вміння працювати з джерелами географічних знань, вибирати необхідну інформацію, об'єктивно оцінювати її; формувати навички працювати в парах та групах, вихонувати інтерес дітей до предмета, взаємодопомогу, товариськість.
Обладнання: фізична карта Південної Амери-,ки, політична карта світу, атласи, прапори та герби держав.
Хід уроку
Вступне стою вчителя
Важко переоцінити роль гри в житті людини, починаючи з дитинства і до зрілих років. Ще видатний мислитель Платон казав: «Гра — це дарунок богів». Мабуть, усім вам відомий вислів; «Життя — це гра, а люди в Ній актори». Грати люблять усі: і малі, і дорослі. Тому я вам сьогодні пропоную взяти участь у незвичайному уроці-грі «Південноамериканський калейдоскоп». Калейдоскоп — це цікава дитяча іграшка. Дивлячись у його віконце, бачиш зміну яскравих кольорових візерунків. Так і на нашому уроці весь час будуть змінюватися картини вашої діяльності, корисне буде поєднуватися з цікавою інформацією, веселі латиноамериканські ритми будуть доповнюватися розповіддю гостей нашого уроку. А їх у нас сьогодні багато. За відповіді, виступи та доповнення кожен із вас буде отримувати жетони-бали, за кількістю яких наприкінці уроку ми виявимо кращих знавців теми. Вони отримають нагороди. Кількість жетонів-балів визначить оцінку кожного учасника гри. Бажаю успіхів усім учасникам гри.
А на дошці сяє різними барвами калейдоскоп. Обертання його на одне коло визначає новий вид гри (новий етап уроку).
Калейдоскоп повертається. Урок-гра починається.
І. Географічна гра
А. Що таке? Хто такий?
(Учитель читає поняття, а учні називають їхні значення. Правильна відповідь — жетон-бал.)
Девіз ігрової частини:
Розкажи — і я забуду.
Покажи — і я згадаю.
А пограй — запам 'ятаю.
Б. Географічна вікторина «Що таке? Хто такий?»
12. Анаконда. (Найдовша у світі змія.)
В. «Третій зайвий»
З трьох географічних назв треба вибрати зайве слово та пояснити, чому воно зайве.
Г. «Один, два, три...»
Учитель лічить до трьох, каже, що саме треба назвати, І кидає м'яча учневі. Учень має назвати номенклатурне поняття:
І. 1—2—3 — назви рівнину;
ІІ. 1—2—3 — назви річку;
III.1—2—3 — назви природну зону.
Ґ. «Картографічна»
На аркушах намальовані фізико-географічні об'єкти, їх треба впізнати й назвати.
II. «Географічна п'ятихвилинка»
Як ви гадаєте, чи потрібно знати географічну номенклатуру і карту світу? Які ви знайшли вислови про значення карти?
Після таких висловлювань стає зрозумілим значення карти, і ми працюємо з географічною номенклатурою:
а) проговорювання номенклатури (хором);
б) робота в парах;
в) взаємоперевірка;
г) контрольна перевірка;
г) оцінювання круглими жетонами:
червоний — 10 балів; зелений — 7 балів; синій — 4 бали.
(Учні кладуть жетони до своїх скриньок.)
III. «Уявна мандрівка»
Учитель читає короткий нарис про природу Південної Америки.
Південна Америка — країна, де казкова краса Амазонки межує зі сліпучо білими снігами Анд, мертва пустеля Атакама змінюється безмежними просторами трав 'янистих рівнин Пампи, високогірні озера, високі водоспади та повноводні річки, різноманітне населення та яскравий бразільський карнавал з чарівними ритмами аргентинського танго, «Ча-ча-ча» та «Ламбади» — це все вона. Південна Америка. Кому б не хотілось там побувати ? (Звучить музика.)
А тепер заплющіть очі, уявіть себе мандрівником. Які яскраві картини природи ви уявили? У яких частинах материка ви побували у своїй уяві. (Діти розповідають про свою уявну мандрівку.)
IV. Творчі ігри з випереджальним завданням
Кожній групі дітей завчасно давалося завдання підготувати ігри, конкурси, творчі завдання або мандри по Південній Америці.
А, «Географічний чемпіонат» (підготувала І група)
Треба назвати якомога більше південноамериканських «чемпіонів». Інші групи можуть доповнювати «чемпіонат» своїми фактами. Кожен «чемпіон» оцінюється одним жетоном-балом. Наприклад: найповноводніша річка — Амазонка.
Б. «Заморочки з бочки» (II група)
За правильну відповідь на кожну з них — 2 жетони-бали.
1, Росте в Південній Америці найлегше дерево на землі. У 1947 році 6 дослідників пропливли по Тихому океану від Перу до Полінезії на плоту, зробленому з цього дерева. Як називається цей пліт? (Кон-Тікі.) Назвіть ім'я керівника експедиції (Тур Хейєрдал.)
2. Тут майже ніколи не буває дощів. Середньорічна кількість опадів — 7 мм. Якщо випадає дощ, то він є справжнім лихом: руйнуються цегляні будинки, провалюються дахи. Де спостерігається таке явище? (Пустеля Атакама.)
В. Зустріч з гостями (ІІІ група)
Не обійшлося сьогодні без гостей. З радістю ми привітаємо «делегації» з найбільших південноамериканських держав — Бразілії, Аргентини та Чілі,, які прийняли наше запрошення і хотіли б вам сказати, що...
Чілі — це держава на узбережжі Тихого океану. У перекладі це слово означає «мідна». На острові Пасхи, який їй належить, є музей просто неба з кам'яних баб. Одну з них як подарунок привезла «делегація». (Дарують макет «кам 'яної баби».)
Аргентина — у перекладі «срібна» — це друга за площею та рівнем розвитку держава.
Брязілія — найбільша держава за площею і населенням. Виділяється розвитком як промисловості, так і сільського господарства. Підтримує тісні стосунки з державами материка і світу. Особливо цікаво проходить бразільський карнавал.
V. Підбиття підсумків
А тепер настав дуже відповідальний час. Підіб'ємо підсумки нашого уроку-калейдоскопа. Чому ж він називався калейдоскопом? (Тому що на ньому весело, цікаво. Ми працювали з картою, грали в різні ігри, мандрували, зустрічалися з «делегаціями* різних країн.)
А хто ж у нас був найактивнішим у кожній групі і взагалі в класі? Полічіть кількість жетонів-балів. Зверніть увагу, що вартість круглих жетонів визначається за кольором.
Інші жетони (трикутні, квадратні тощо) незалежно від кольору позначають 1 бал.
(Нагородження крайове знавців теми «Південна Америка» медалями.)
А тепер у кожній групі виявіть учнів, які набрали найбільшу кількість балів. (Нагородження їх заохочувальними призами.)
VI. Заключне слово вчителя
«Південноамериканським калейдоскопом» ми закінчили вивчення теми «Південна Америка» і взагалі материків південної півкулі, які (як ви вже знаєте) мають багато спільних рис. Попереду — материки північної півкулі.
VI. Домашнє завдання
Скласти кросворд на тему «Південна Америка» на 10—20 запитань (залежно від бажаної оцінки): 10—15 запитань — 6 балів; 15—20 запитань — 9 балів; більш ніж 20 — 12 балів.