0
Методична розробка
Бінарного уроку
Узагальнення та систематизація знань з теми:
«Опора і рух»
Урок з біології та фізичної культури для 8 класу
Кадубінський Микола Миколайович - учитель біології
Панченко Дмитро Ігорович – учитель фізичної культури
Супоївський НВК «ЗОШ І – ІІІ ст. – ДНЗ (ясла-садок)», Яготинського району, Київської області
ТЕМА: Узагальнення знань з теми «Опора та рух».
МЕТА: Актуалізувати та узагальнити знання про будову, функції та властивості
опорно-рухової системи; показати значення рухової активності для здоров’ я
людини та її гармонійного розвитку; розвивати нестандартність мислення,
уміння порівнювати, узагальнювати; спостережливість та увагу; формувати
практичні навички роботи; формувати бажання займатися спортом, берегти своє
здоров’ я; особисті якості: уваги й поваги один до одного.
ОБЛАДНАННЯ ТА ІНВЕНТАР:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ТИП УРОКУ: Узагальнення та систематизація знань
МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: план заняття, картки з індивідуальними завданнями
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: спортивний зал
ДАТА ПРОВЕДЕННЯ:
ХІД УРОКУ
Підготовча частина
І. Організаційний момент
ІІ. Розминка
Основна частина
ІІІ. Перевірка знань учнів
Девіз уроку:
Народна мудрість мовить:
«Скажи мені — і я забуду.
Покажи мені — і я запам’ятаю.
Дай можливість діяти самому — і я навчуся».
Тому я пропоную працювати сьогодні на уроці під таким девізом.
Ото ж розпочинаємо!
Підготовка інвентарю. Пояснення щодо виконання вправ.
Правила техніки безпеки під час виконання вправ.
9. Найдовша кістка... (Стегнова)
10. Найміцніша кістка... (Великогомілкова)
Цікаві факти
Приблизно у 20 % людей є відхилення у кількості хребців. Одна людина з кожних двадцяти має зайве ребро, причому в чоловіків зайве ребро трапляється приблизно втричі частіше, ніж у жінок.
Найдовша кістка — стегнова, її довжина становить зазвичай 27,5 % від росту людини. Найкоротша — стремінце.
Найменший м’яз — м’яз стремінця. У разі занадто сильних звуків він повертає стремінце так, що співвідношення довжини плечей кісточки-важеля змінюється, і коефіцієнт підсилення звуку зменшується.
Фахівці налічують у людини від 400 до 680 м’язів. Загальна маса м’язів у чоловіків становить близько 40 % від маси тіла, у жінок — близько 30 %.
Під час посмішки в людини «працюють» 17 м’язів.
У хребті людини 33 або 34 хребця.
Після народження в тілі дитини близько 300 кісток, у дорослому віці їх залишається всього лише 206.
Майже половина всіх кісток людини знаходиться в зап’ястках і ступнях.
Вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей росту та сполучення кісток. У разі правильного виконання ви побачите ключове слово.
Л Завдяки клітинам окістя кістка росте в довжину
С Кістки ростуть до 20—24 років
А Колінний суглоб належить до трьохосьового
Г Хрящова тканина не входить до складу суглоба
К Кістки ростуть завдяки гормону росту, який виділяється гіпофізом
Е Кульшовий суглоб належить до трьохосьового
О Порожнина суглобової сумки заповнена кров’ю
Л Ззовні суглоби укріплені зв’язками
М Кістки суглоба з’єднані нерухомо
Е Ліктьовий суглоб належить до одноосьового
А З’єднання між хребцями хребта рухоме
Т Завдяки клітинам окістя кістка росте у товщину
Б Стінки суглобової сумки утворені м’язовою тканиною
Відповідь: Скелет
Знайди зайвий термін та поясни чому він зайвий
а) гіаліновий хрящ, еластичний хрящ, кістковий;
б) червоний кістковий мозок, білий мозок, жовтий кістковий мозок;
в) хондроцити, остеосити, остеон.
Що таке сколіоз? Це хвороба нашого часу, коли у дітей спостерігається бокові викривлення хребта. У нашій школі це також не виключення.
Як ми бачимо відсоток «сколіозу» зростає. Це дуже недобре, бо це викривлення призводить до багатьох проблем. Які це проблеми і як зі сколіозом боротися?
Дайте рекомендації щодо профілактики цього захворювання
7. Вправа «Заповни таблицю» (додаток 7)
Знайди правильні твердження та познач їх знаком «+», неправильні знаком «-»
№ |
Твердження |
Знак |
1 |
Кістки черепа з’єднані між собою нерухомо. |
+ |
2 |
Хребет людини в нормі має чотири вигини. |
+ |
3 |
Атлант-це третій шийний хребець. |
- |
4 |
Гомілка складається з однієї кістки. |
- |
5 |
До плоских кісток належить лопатка. |
+ |
6 |
Пояс верхніх кінцівок складається з лопаток та ключиць. |
+ |
7 |
У людини хребет має 28 хребців. |
- |
8 |
Шийний відділ складається з 7 хребців. |
+ |
9 |
Стопа має склепіння. |
+ |
10 |
У людини більш розвинений лицьовий відділ. |
- |
«Рух-це життя» Відомий фізіолог І. П. Павлов прожив довге життя — 86 років. До кінця своїх днів він залишався бадьорим, фізично міцним, працездатним. У глибокій старості він писав: «Усе своє життя я любив і люблю розумову працю і фізичну, і, мабуть, все-таки другу — більше». Часто можна було бачити, як він копає грядку або їде на велосипеді, біжить на лижах. Це позитивно впливало на його наукову роботу. «Життя потребує руху»,— сказав Арістотель, і цього закону життя притримувався І. П. Павлов. Ми знаємо, що рухова активність залежить від скорочення м’язів, яке забезпечує переміщення тіла й окремих його частин у просторі.
8. Вправа «Функції м’язів» (додаток 8)
Допишіть функції м’язів
Функції |
|
М’язи голови |
1. Забезпечують процес жування й міміку |
М’язи тулуба |
1.Забезпечують процеси дихання, 2.Рух тулуба й кінцівок. 3.Утримують внутрішні органи. |
М’язи верхніх кінцівок |
1.Забезпечують рухливість верхньої кінцівки |
М’язи нижніх кінцівок |
1.Забезпечують рухливість нижньої кінцівки |
8. Вправа «Лови помилку» (додаток 9)
З 12 пропозицій ви повинні вибрати тільки ті цифри, які відповідають правильним судженням.
Правильна відповідь – : 1,7,11,12
За критеріями, кожен оціните свою роботу.
0 помилок – «відмінно», 1-2 помилки – «добре», 3-4 помилки – «задовільно», більш 4 помилок – «погано».
IV. Заключна частина
Щоб здоров’я гарне мати,
Цукру менше слід вживати.
Жирним теж не зловживати,
Спорт і працю поважати,
Ще й природу шанувати,
Зі стресом краще не дружіть!
Ой, як важко з ним нам жить.
Краще посмішку любіть І ніколи не тужіть.
Вам ще довго, любі, жить,
Тож здоров’я бережіть.