Тема. Підсумковий урок з теми «Африка»
Мета: перевірити рівень знань і практичних умінь та навичок учнів за темою «Африка»; удосконалити у процесі виконання роботи навички узагальнення, систематизації, аналізу здобутих знань.
Тип уроку: контролю, коригування та оцінювання знань, вмінь, навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Завершено вивчення теми «Африка». Це перший материк, який ви вивчали.
У процесі ви застосували знання про загальні природні закономірності, краще зрозуміли їх на прикладі певної ділянки Землі. Також на прикладах впевнилися в унікальності материка, його особливостях. Сьогоднішній урок допоможе вам краще усвідомити, що саме визнаєте тепер про Африку.
III. Перевірка знань
Учні виконують роботу на окремих аркушах.
Варіант 1
Перший рівень (З бали)
1. Яка течія розташована біля берегів Африки?
а) Бенґальська; б) Ґольфстрім; в) Північна Пасатна; г) Куросіо.
2. Африку майже навпіл ділить така умовна лінія, як ______________
3. Дослідження внутрішніх районів материка розпочато у столітті:
а) XVIII; б) XIX; в) XX; г) XVII.
4. В основі материка Африка лежить давня платформа: а) так; б) ні.
5. На контурі виділена: а) зона перемінно-вологих лісів; б) зона вологих екваторіальних лісів; в) зона саван і рідколісся; г) зона напівпустель і пустель.
6. Над материком Африка переважає... атмосферна циркуляція:
а) західна; б) східна; в) пасатна; г) мусонна.
Другий рівень (3 бали)
1. Установіть відповідність між географічним об'єктом та причиною його утворення.
1 Сахара А Холодна течія біля узбережжя
2 Озеро Вікторія Б Положення в області складчастості
3 Пустеля Наміб В Тектонічний прогин земної кори
4 Гори Атлас Г Положення у тропічному кліматичному поясі
2. Поділіть наведені характеристики між річками Африки (запишіть від-повідні літери біля назви річки, одна й та сама характеристика може відповідати кільком річкам).
1 Ніл; 2 Конґо; 3 Ніґер
А повноводна цілий рік;
Б найдовша річка;
В належить до басейну Атлантичного океану;
Г басейн розташований в обох півкулях;
Д рівень води змінюється за сезонами;
Е найбільш повноводна
3. Оберіть правильне твердження:
а) найбільш заселеними є такі країни, як Чад, Ніґерія, Сейшельскі острови;
б) для савани характерні два сезони.
Третій рівень (3 бали)
За планом охарактеризуйте Сахару (географічне положення, рельєф і ко-рисні копалини, клімат (фактори, пояси, типи клімату), ґрунти, рослин-ний і тваринний світ, держави в її межах).
Четвертий рівень (3 бали, одне питання на вибір)
1. Проаналізуйте основні екологічні проблеми материка. Запропонуйте шляхи їх вирішення.
2. Проаналізуйте причини нерівномірного розселення і розвитку госпо-дарства населення Африки.
3. Охарактеризуйте зв'язки України з країнами африканського континен-ту.
Варіант 2
Перший рівень (3 бали)
1. Яка течія розташована біля берегів Африки?
а) Сомалійська; б) Ґольфстрім; в) Північна Пасатна; г) Куросіо.
2. Африка розташована в півкулях:_.
3. Видатним дослідником Африки був: а) Васко да Ґама; б) Ф. Маґеллан; в) Д. Лівінґстон; г) М. Поло.
4. Високою Африкою називають_частину материка:
а) північну; в) південно-східну; б) північно-західну; г) західну.
5. На контурі виділена: а) зона перемінно-вологих лісів; б) зона вологих екваторіальних лісів; в) зона саван і рідколісся; г) зона напівпустель і пустель.
6. Для сухої савани характерними є ґрунти: а) каштанові; б) чорноземи; в) червоно-бурі; г) підзолисті.
Другий рівень (3 бали)
1. Установіть відповідність між географічним об'єктом та причиною його утворення
1 Гілея А Холодна течія біля узбережжя
2 Озеро Ньяса Б Положення в області складчастості
3 Пустеля Наміб В Рифтова зона
4 Гори Атлас Г Положення в екваторіальному кліматичному поясі
2. Поділіть наведені характеристики між річками Африки (запишіть від-повідні літери біля назви річки, одна й та сама характеристика може відповідати кільком річкам).
1 Ніл; 2 Конґо; 3 Замбезі.
А повноводна цілий рік;
Б найдовша річка;
В належить до басейну Атлантичного океану;
Г басейн розташований в обох півкулях;
Д рівень води змінюється за сезонами;
Е найбільш повноводна.
3. Оберіть правильне твердження:
а) найбільш відсталими є такі країни, як Чад, Ніґерія, Південна Африка.
б) вічнозелені ліси й чагарники ростуть на півночі материка.
Третій рівень (3 бали)
За планом охарактеризуйте Атлаські гори (географічне положення, рельєф і корисні копалини, клімат (фактори, пояси, типи клімату), ґрунти, рослинний і тваринний світ, держави в їхніх межах).
Четвертий рівень (3 бали, одне питання на вибір)
1. Проаналізуйте основні екологічні проблеми материка. Запропонуйте шляхи їх вирішення.
2. Проаналізуйте причини нерівномірного розселення і розвитку госпо-дарства населення Африки.
3. Охарактеризуйте зв'язки України з країнами африканського континен-ту.
IV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання
■ Проаналізуйте виконання завдань контрольної роботи.
■ Повторіть план характеристики географічного положення материка.