Урок заплановано з метою актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів з теми, підготувати до тематичного оцінювання, розвивати політехнічний кругозір та інтерес до навчального предмета.
Фізика, 10 клас Охотник Галина Григорівна, вчитель фізики КЗ «СЗШ № 23» Кам'янської міської ради
Узагальнюючий урок по темі «Магнітне поле»
Один погляд на річ, яку можна у всіх подробицях бачити, краще, ніж двогодинне вивчення цієї речі за описами...
Думка дитини активна.
Чому ж потрібно викликати у неї враження від речей через розум, а не через очі? Томас Альва Едісон
Мета уроку: Актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів з теми, підготувати учнів до тематичного оцінювання. Формувати і вдосконалювати навички розв’язування розрахункових, якісних та графічних задач. Продовжити формувати вміння учнів працювати з науково – технічною літературою. Здійснювати виховання в учнів гуманістичних цінностей.
Розвивати політехнічний кругозір та інтерес до навчального предмета.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
Знати:
1. Означення магнітного поля.
2. Магнітне поле прямого та колового струмів котушки.
3. Означення вектора магнітної індукції, магнітного потоку.
4. Силу Ампера, силу Лоренца, різницю між ними.
5. Графічне зображення магнітного поля.
6. Види магнітних матеріалів, їх властивості та застосування.
7. Гіпотезу Ампера.
8. Точку Кюрі.
9. Магнітну проникність.
Вміти:
1. Застосовувати правило свердлика.
2. Розраховувати величини, які характеризують магнітне поле, силу Ампера, силу Лоренца, траєкторію руху заряду у магнітному полі.
3. Наводити приклади практичного застосування сили Ампера та сили Лоренца.
Демонстрації, матеріальне забезпечення уроку: ППЗ «БЕН»:
Взаємодія струмів. Магнітна індукція. Сила Ампера. «Відкрита фізика»:
Модель 1.8 «Рамка зі струмом в магнітному полі». Модель 1.11 «Магнітне поле соленоїда». Модель 1.12 «Рух заряду в магнітному полі». ППЗ «ВФЛ». Лабораторна робота № 7 «Вивчення дії магнітного поля на провідник зі струмом». Лабораторний практикум № 12 «Вимірювання індукції магнітного поля».
Структура та основний зміст уроку:
I. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань.
1. Повідомлення теми, мети та порядку проведення уроку.
2. Фронтальне опитування по основним поняттям теми. Означення магнітного поля.
• Магнітне поле прямого та колового струмів котушки.
• Означення вектора магнітної індукції, магнітного потоку.
• Сила Ампера, сила Лоренца, різниця між ними.
II. Удосконалення та коригування знань.
1. Проект «Магнітне поле». Презентація проекту теми «Магнітне поле», який було запропоновано підготувати на домашньому комп’ютері.
2. Робота з «Бібліотекою електронної наочності».
• 1.5.1. Взаємодія струмів.
• 1.5.2. Магнітна індукція.
• 1.5.3. Сила Ампера.
Правило лівої руки та правило свердлика
3. Робота з «Відкритою фізикою».
• Модель 1.8 «Рамка зі струмом в магнітному полі».
Поспостерігати рух рамки зі струмом в магнітному полі, змінюючи модуль магнітної індукції та кут α.
• Модель 1.11 «Магнітне поле соленоїда».
Поспостерігати вигляд магнітного поля соленоїда (зображення силових ліній та металевих ошурок), змінюючи силу струму та відстань х.
• Модель 1.12 «Рух заряду в магнітному полі».
Поспостерігати вигляд та характер руху заряду в магнітному полі при зміні проекцій швидкості х та
у , модуля вектора магнітної індукції.
4. Індивідуальне розв’язування задач програми «Відкрита фізика»: задачі з розв’язками → задачі.
5. Робота з «Віртуальною фізичною лабораторією».
• Лабораторна робота № 7 «Вивчення дії магнітного поля на провідник зі струмом».
Пригадати, яку дію здійснює магнітне поле на провідник зі струмом.
• Лабораторний практикум № 12 «Вимірювання індукції магнітного поля». Випереджаюче завдання: ознайомити з порядком проведення роботи по вимірюванню індукції магнітного поля.
6. Прослуховування повідомлень.
• Магнітне поле в природі та техніці.
• Магнітні властивості речовини.
• Принцип дії електровимірювальних приладів.
• Двигун постійного струму.
• Магнітний запис інформації.
• Гучномовець.
III. Підсумки. Домашнє завдання.
Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи.