Узагальнюючий урок по темі "Опорно-рухова система"

Про матеріал
Актуалізація та узагальнення знань про будову, функції та властивості опорно-рухової cистеми; орієнтування учнів на усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я людини та її гармонійного розвитку
Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК З ТЕМИ
«ОПОРНО-РУХОВА СИСТЕМА».

 

МЕТА:

 

освітня

Актуалізувати  та узагальнити знання про будову, функції та властивості опорно-рухової  cистеми;  зорієнтувати на усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я людини та її гармонійного розвитку.

 

розвивальна

Формувати  інформаційно-цифрову компетентність, практичні навички роботи з 

електронними носіями; розвивати нестандартність мислення, увагу,  пізнавальну активність учнів; навчати робити висновки та аналізувати матеріал.

 

здоров’я-збережувальна

Формувати здоров’язбережувальну компетентність, бажання займатися спортом,  оцінювати важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.

 

ОБЛАДНАННЯ: 

Проектор, скелет людини, роздатковий матеріал, ноутбук. 

 

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

учні систематизують знання про ОРС; пояснюють значення рухової активності для збереження здоров’я людини; називають чинники, що призводять до появи порушень ОРС та можливість уникнути їх.

 

ТИП УРОКУ: узагальнення та систематизація знань.

МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ: словесні, репродуктивні, творчі, частково-творчі, пошукові

МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: прийом «Здивуй»,  метод «Асоціації», вправа «Три журналістські запитання Як? Де? Чому?», рубрика «Анатомія в цифрах», інтерактивні вправи на сайті learningapps.org, відеосюжет з навчального фільму «Мязова система людини», випереджальні завдання та  завдання на послідовність, прийом «Думка-речення», технологія «Мозковий штурм», рубрика «Спорт і травми», проблемна ситуація на основі фактів із реального життя, прийом міні-клоуз-тест, підсумкова формула-доповни речення, презентація.

 

 

ХІД УРОКУ

 

 І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

Готовність учнів до уроку,  створюється робочий настрій.

Нумо, учні підведіться, один одному посміхніться.

Прозвенів уже дзвінок, починаєм наш урок.
Пам’ятайте, що при посмішці працюють тільки 13 м’язів обличчя, а при злості – 30! Немає сенсу експлуатувати таку кількість мязів. Налаштуйтеся на плідну працю.

 

 

 ІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Прийом «Здивуй»

 

Хвилинка цікавої інформації. Історія вивчення скелета.

         Визначити час появи людини на Землі завдання нелегке. Та вченим це вдалося зробити.  Коли людина вмирає її закопують у землю. Тіло згниває,  а кістки не стлівають.

         Під час розкопок при добуванні будівельних матеріалів ( піску, вапняку, мармуру ) люди  знаходили кістки,  за ними визначали геологічний вік людини і починали їх вивчати.

 

 

-          Давньогрецький вчений – філософ Демокріт сам збирав кістки на цвинтарі, щоб вивчати скелет.

-          Кістка людини міцніша за граніт, за міцністю наближається до міді та заліза, за пружністю переважає дуб.

-          Так стегнова кістка у вертикальному положенні може витримувати вантаж майже 1500 кг, хоча її власна маса становить лише 200 гр.

-          Знаменита трьохсотметрова Ейфелева вежа, символ Парижа, вразила наприкінці ХІХ століття весь світ своєю ажурністю. Конструкція вежі на той час – це навіть не межа інженерної думки, а стрибок вище голови – нічого схожого інженери не могли придумати ані раніше, ані десятиліття після Ейфеля. Здивовані архітектори і біологи зробили несподіване відкриття: вишукана конструкція Ейфелевої вежі повторює (співпадають навіть кути несучих конструкцій) будову… великої гомілкової кістки, яка легко витримує вагу нашого тіла. Рішення, яке свідомо шукала допитлива думка інженера, створила Природа у відшліфованому впродовж тисячоліть живому організмі.

-          А відомий римський лікар Клавдій Гален примушував своїх учнів приносити кістки мерців. Він здійснив подорож до Александрії, щоб вивчити єдиний, який був на той час скелет.

-          На початку XVІІІ ст. Петро I закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії і помістив їх у музей, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає «Кабінет рідкісних речей».

Отже, скелет є системою, яка найпершою почала вивчатися і  найкраще вивчена, тому тема «Опора і рух» вивчається першою в курсі  «Біологія  людини».

 

 

                                                                                                                                                    

Сьогодні урок узагальнення та систематизації знань з теми «Опора і рух. Порушення опорно-рухової системи». Цей урок ─ підсумок ваших знань, умінь і навичок.

 

Повідомлення мети та завдань уроку.

Тема:  Узагальнення  та систематизація знань з теми: «Опора і рух. Порушення опорно-рухової системи».

 

         Епіграф уроку «Правильна постава - запорука здоров’я і краси»

                                                   Девіз уроку “Усі захворювання лікуються правильною  

                                                                               поставою і добрим настроєм”

ІІІ.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 

В зв’язку  з випрямленням людини, сформувалась властива їй ОРС, яка повинна забезпечити певні функції в організмі. Опорно-рухова система складається зі скелета і м’язів. Основу скелета людини становлять хрящова і кісткова тканини, а м’язи утворені м’язовою тканиною

 

 Метод « Асоціації» з застосуванням прийому мнемотехніки

 

З якими функціями ОРС асоціюються малюнки, висвітлені на екрані?

 

 

  1. Автомобіль в русі     ( рухова)
  2. Стовпи ЛЕП               ( опорна)
  3. Парасолька               (захисна)
  4. Крапля крові             (кровотворна)
  5. Депо                          ( депонуюча)  

 

 

 

 

Учні називають  функції  ОРС за асоціаціями та розкривають зміст  кожної з них.

 

Зупинка: « А чи знаєте ви що …?


Повідомлення учня:

А чи знаєте ви що…?

-          Майже половина всіх  кісток людини міститься в зап’ястях  та ступнях.  

-          У тілі немовляти 300 кісток, а у дорослої людини-206.

-          Діти народжуються без колінних чашечок, вони з’ являються тільки у віці 2-6 років.

Вчитель:  А що ми отримаємо, якщо всі кістки організму людини складемо в певному порядку? ( скелет)

  Вчитель:  Людина і більшість тварин переміщується завдяки скелету.

 

  ІV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
 ІЛЮСТРАЦІЯ ТАБЛИЦІ СКЕЛЕТУ.
 

ДОСЛІД

 

 

Вчитель:  Кістки скелета з’єднані між собою, утворюючи кісткову систему (скелет).

А зараз розглянемо особливості хімічного складу та будови кістки. Кістка складається з 30 % органічних і 70 % неорганічних. Кістку поклали на добу у 10% HCl, та мінеральні речовини у ній розчинилися. Кістка стане гнучкою та пружною, і її можна зав’язати у вузол.              
Якщо кістку прожарити на вогні, то вода з неї випарується, органічні речовини згорять, і кістка стане крихкою. Отже, органічні речовини надають пружності та гнучкості, а неорганічні твердості та міцності.

 


 

 

Вправа:   « Три журналістські запитання»

(Робота  в малих групах - 3 чол.)

Спробуйте дати відповідь на три запитання Як? Де? Чому? з’єднані кістки скелета

1 група ( Як?)                         2 група (Де?)                           3 група ( Чому?)

Нерухомо                              кістки черепа                                  захист

Напіврухомо                         хребці хребта                            нахили, повороти,

Рухомо                                    суглоби (ліктьовий                розгинання,                     ,                                                колінний, плечовий,            згинання, повороти

                                                 кульшовий

                                                                                                 

                                                                                                 

Вчитель:  206 кісток.  Чимала цифра!

 

Рубрика:  « Анатомія в цифрах»

(Поставте пропущену цифру замість крапок) НА ЛИСТОЧКАХ

  1. Хребет скла дається з… хребців (33-34)
  2.  Шийних хребців…  (7)
  3. Грудних … (12)
  4. Грудна клітка складається з грудини і… пар ребер (12)
  5. Скелет голови має … рухому кіску (1)
  6. Мозковий відділ черепа має обсяг… (1500)
  7. Хребет має … вигини (4)
  8. Кістки ростуть до… років (25)
  9. Мінеральні речовини становлять … відсотків (70)
  10. …  органічні…  (30)

 

Вчитель:  Ви неодноразово чули такий вислів «Азбука – до мудрості дорога»

Кожна кістка має своє місце і назву.

Інтерактивна вправа

 

  1. Будова скелета людини
  2. Класифікація кісток
  3. Кістки черепа

 

Класифікація кісток

 

Трубчасті кістки (плечова, променева, стегнова, гомілкова)

порожнисті всередині, містять жовтий кістковий мозок, кінці кісток не містять порожнин і утворені губчастою речовиною

Короткі

(зап’ястя, п’ястя, стопи)

складаються з губчастої речовини й містять червоний кістковий мозок

Плоскі

(кістки черепа, лопатки, грудина, ребра, тазові кістки)

Як і короткі, утворені губчастою речовиною, а також містять червоний кістковий мозок, але вони більші за розмиром і мають плоску форму

Змішані кістки

(хребці, нижня щелепа, скроневі кістки)

Мають ознаки і коротких, і плоских кісток

 

У  клітинах м’язів є мікроскопічні нитки, які складаються з білків актину і міозину

 

Вправа «Абетковий біологічний суп» (НА КАРТОЧКАХ)

Ігровий момент «Назви мене» (робота в парах: один називає, другий показує)

( Учні по черзі називають кістку та вказують її місце розташування на скелеті)

( Стегно,  гомілкова, плечова, фаланга, носова, лопатка, ключиця, хребець, ребра, щелепа)

Попередньо здобуті знання є фундаментом для надбудови нових знань.

 

Вчитель: В мене запитання-загадка.

Хто вранці ходить на 4-х, вдень на 2-х, а ввечері на 3-х ногах?

(дитина, доросла людина, стара з палицею)

Чому? (Відповідь учнів)

   З віком кістки змінюються. Першочергового значення у зміні структури кістки відіграють м’язи. За поверхнею кістки можна визначити, як були розміщені й розвинуті прилеглі до них м’язи.

 

 

Отже, м’язи – друга частина ОРС. М’язів в організмі людини є 600. Їх розрізняють за формою, за розміром, за функціями. Є м’язи згиначі, розгиначі, привідні, відвідні, обертачі. За розміром – короткі, широкі і довгі. За формою – кутні, колові, стрічкоподібні, веретеноподібні. Більшість м’язів є скелетними: вони своїми кінцями прикріплюються до кісток

 

 
 ІV. ЗАСТОСУВАННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

 

 Найнебезпечнішим для людини є малорухливий спосіб життя – гіподинамія.       

Як же впливає гіподинамії на здоров’я людини?

Які ж наслідки гіподинамії?

 

Наслідки гіподинамії:

  • дистрофія скелетних м’язів;
  • послаблення сили скорочень серця й тонусу судин;
  • зниження інтенсивності обміну речовин і енергії;
  • порушення кровообігу й атеросклероз;
  • погіршення перетравлення й засвоєння їжі;
  • послаблення імунітету;
  • емоційна нестійкість.


Прийом «Думка - речення»

Висловіть одним реченням думку про небезпечність гіподинамії.

Гіподинамія – це бездіяльність і хвороби;

                        ─ приводить до стресів;

                        ─ це хвороба цивілізації;

                        ─ це грізна тінь недостатньої рухової активності.

Альтернатива гіподинамії – рухова активність, яка удосконалює силу, витривалість, швидкість, спритність. Небезпечними є порушення опорно-рухової системи, до яких відносяться сколіоз, кіфоз та лордоз.

 

Технологія «Мозковий штурм»

 

Мадам Тюссо (директор першого музею воскових фігур) заявила:

«Рух здатний за своєю дією замінити будь-які ліки, але жодний лікувальний засіб не здатен замінити дію руху».

Як ви розумієте цей вислів?

 

-          Рух – це ліки;

-          Кращі пігулки від ожиріння – це спорт;

-          Чим більше рухаєшся, тим менше хворієш;

-          Лежачи на ліжку і ковтаючи пігулки – серце не вилікуєш

 

 

Викривлення хребта:

 

Сколіоз - сколіозом називається викривлення хребта в боковій проекції.

Лікування сколіозу в дітей – це гарантія того, що здоров’я хребта буде відновлено і важких наслідків захворювання лікарі не відзначать. Терапія при захворюванні здійснюється комплексно. Масаж при сколіозі - його має виконувати тільки фахівець призначеними курсами. Чудовий результат дає поєднання лікувальної фізкультури та масажу, особливо якщо було діагностовано поперековий сколіоз.

Кіфоз –так називається викривлення хребта випуклістю назад. Найбільш поширений кіфоз грудного відділу хребта, спочатку таку форму називають сутулістю. На початку розвитку кіфоз зовсім не турбує пацієнта, а виявити його цілком можливо навіть візуально, без спеціальних обстежень. Лікування кіфозу підбирається строго індивідуально, з урахуванням ступеня викривлення хребта і загального стану хворого. Найчастіше призначається проста корекція – гімнастика при кіфозі, масаж здатні відновити поставу і попередити розвиток ускладнень.

Лордоз – так іменується вигин хребта, обернений випуклістю вперед. В нормі має бути невеликий вигин хребта в ділянці 3-4 поперекових хребців – такий стан іменується фізіологічним лордозом. Шийний лордоз діагностується рідко, причиною його розвитку можуть стати зайва вага пацієнта, травми, які призводять до деформації хребців, тривале сидіння чи стояння в незручній позі.

 

Задля уникнення порушень ОРС, потрібно дотримуватися певних правил: збереження правильної осанки, визначена форма сидіння за столом при читанні книги чи писанні тощо.

 

Частою проблемою, пов’язаною з ОРС, є так звана плоскостопість. Плоскостопість - це деформація, при якій склепіння ноги опускаються, при цьому вся підошва стопи вступає в повний або майже повний контакт із землею. Приблизно 20–30% загального населення має склепіння, яке ніколи не випрямляється.

 

Часто рухова активність може бути причиною травм ОРС.

 

Наш скелет вирізняється певною міцністю. Але під час виконання фізичної роботи, занять спортом, побутової діяльності можуть виникати ситуації, які змушують робити різкі, не завжди скоординовані рухи. При цьому інколи ушкоджується опорно-руховий апарат. Щоб зберегти потерпілому здоровя, а іноді навіть життя - важливо вміти вчасно надати йому першу допомогу. Такими навичками має володіти кожна людина. Як надати першу допомогу?

 

Рубрика «Спорт і травми»

Проблемна ситуація на основі фактів із реального життя.

  1. На уроці фізкультури учні здавали залік з бігу на 60 м. Пробігши кілька метрів Сашка ненароком штовхнув однокласник, який біг поруч. Сашко впав, в нього сильно  боліла нога, але все-таки її можна було зігнути і розігнути, поворушити пальцями. Поступово почав розвиватися набряк. Як допомогти Сашкові? Визначте за симптомами вид травми.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

                                                   

Що таке опорно-рухова система?

ОРС – це опора і рух.

ОРС – ейфелева башня організму.

ОРС – система кісток і м’язів, що взаємоузгоджено працюють.

ОРС – система, що дає можливість кожній людині пізнати світ.

 

 

 VI. РЕФЛЕКСІЯ

Підсумкова формула – доповни речення

 

1.Що нового ви дізналися на уроці?

2.Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

3.Де ви можете застосувати отримані на уроці знання… в побуті, в житті

 

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Домашнє завдання – на карточках.

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 березня
Переглядів
229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку