Тема: Узагальнюючий урок по темі «Тварини»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звірів, птахів, комах, риб, плазунів і земноводних; удосконалювати вміння розрізняти тварин цих груп, визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності, розвивати бажання дізнатися більше про тварин, їхню поведінку; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення до самореалізації у пізнавальній діяльності; любов до тварин, прагнення охороняти, піклуватися про них.
ХІД УРОКУ
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень
-Яка зараз пора року?
-Яке сьогодні число?
-Яка температура повітря?
-Що можна сказати про стан неба?
-Чи є сьогодні вітер? Який він за силою?
-Чи були сьогодні опади? Які?
Діти говорять про зміни в неживій та живій природі і встановлюються причини цих змін. У кінці робиться висновок.
Проблемне питання: Як змінилася висота Сонця над горизонтом?
Висновок: Всі зміни в живій і неживій природі зумовлені положенням Сонця на небі.
ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжимо мандрівку царством Тварин і закріпимо знання про братів наших менших та навчимося практично їх застосовувати при виконанні різних завдань. Кожен із вас сьогодні спробує роль журналіста. Ви зможете запропонувати свої статті для публікування в журналі про тваринний світ.
Пропоную розгадати кросворд.
1.Відгадайте, діти, хто
Має носик – долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. ( Дятел )
2.В теплій шубі він лежить.
Цілу зиму міцно спить.
А пробудиться від сну –
Зустрічатиме весну. (Ведмідь )
3.Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок,
Швидкий побігайчик,
А зветься він … (зайчик)
4.Хто його в б’ є, свою кров проллє. (Комар )
5.В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її … ( Лисиця )
6.Я скажу, а ти – повір.
Пробігав по лісу звір.
Ніс на лобі два куща,
Їх йому носить не лінь
Ну на те він і … (Олень)
7.У лісі біля пня біготня, метушня,
Народ робочий весь день клопоче. ( Мурашки )
Прочитайте слово у виділених клітинках. ( Тварини )
Отже, розпочинаймо наше журналістське розслідування. Допоможіть нашим журналістам визначити до якої групи відносяться тварини з його розповіді.
1. Це найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, жуки, мурашки, коники, джмелі та багато інших. Вони стрибають, бігають, повзають, літають, плавають.
Мають шість ніг. Їх тіло поділено на три частини: голова, груди, черевце. На голові є очі, вусики і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запах. Нюх у них дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі.
- Отже, яку назву має перша група тварин?
( Комахи)
- Яка ж істотна ознака комах?
(Істотна ознака комах – шість ніг)
А чи знаєте що в одному мурашнику може бути близько 300 тис. особин? Коник-стрибунець “ чує ” ногами: органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.
2. Вони мешкають в океанах, морях, річках і ставках.
Тіло у них складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, швидко рухаються у воді.Плавають за допомогою хвосткового плавця, якому допомагають інші плавці.
Дихають зябрами, киснем, розчиненим у воді.
- Отже.яку назву має друга група?
( Риби)
- Яка ж істотна ознака риб?
(Тіло вкрите лускою та слизом)
Цікаво! Риби можуть потонути. Звучить дивно, але це може статися, якщо у воді недостатньо кисню. Морський коник може рухати кожним зі своїх очей окремо. Наприклад, одне може дивитися вперед, а інше назад.
3. Ці тварини добре пристосувалися до польоту, але деякі тварини цього виду не літають. Тіло вкрите пір’ям, яке захищає від холоду.
Розміри дуже різні. Є окрасою природи.
- Яку назву має третя група?
( Птахи)
- Яка ж істотна ознака птахів?
(Тіло вкрите пір’ям)
Цікавий факт, що в одному курячому яйці одного разу знайшли цілих 9 жовтків.
Якщо ви захочете зварити яйце страуса, його доведеться кип'ятити протягом 2 годин.
4. Тіло цих тварин складається з голови, тулуба, хвоста. Шкіра суха, вкрита лусочками. А у деяких лусочки зрослися, утворюючи панцир. Більшість – хижаки. Корисні тварини: знищують багато шкідників. Укус багатьох небезпечний.
Яку ж назву має п’ята група?
(Плазуни).
Яка ж істотна ознака плазунів?
(Тіло укрите сухими лусочками, на суші рухаються «плазуючи»)
ЦІКАВО! Змії можуть спати 3 роки поспіль, нічого не приймаючи в їжу. Крокодили ковтають крім їжі каміння. Воно потрібне для перетравлення їжі.
5.
Їх тіло вкрите вологою і тонкою шкірою. Частину життя проводять на суші , а частину - у воді .Вони - корисні тварини, знищують комах –шкідників сільського господарства. Більшість живляться вночі і тому поїдають комах, які недоступні птахам, що полюють вдень.
Яку ж назву має четверта група?
( Земноводні)
- Яка ж істотна ознака цієї групи?
(Тіло вкрите м’якою, слизькою, вологою шкірою)
Цікавий факт! У давнину жаб опускали у молоко, щоб воно не кисло. Жаб’ячий слиз не дозволяє розвиватися молочнокислим бактеріям.
6. В Україні живе 108 видів цих тварин. Вони лазять по деревах, бігають по землі, плавають у воді, літають та живуть під землею.
Яку ж назву має шоста група?
( Звірі).
- Яка ж істотна ознака цієї групи?
(Тіло вкрите шерстю і вигодовують малят молоком)
Цікаве знаєте про звірів.
В Нью-Йорку можна побачити пам'ятник собаці Болто. Це вожак їздових собак, які врятували жителів Аляски від дифтерії: через ураган не було змоги доставити ліки, на допомогу прийшли собаки.
А в Парижі існує пам'ятник сенбернару Баррі. Його встановили за розшук і врятування 40 чоловік, загублених в горах.
Нашому журналістському розслідуванню треба знайти зайвих тварин і пояснити чому вони зайві.
Вправа «Знайди «зайве» слово». Поясніть чому воно зайве.
Собака, білка, корова, кріль, кіт.
Щука, карась, ведмідь, лящ.
Карась, окунь, комар, короп.
Бджола, комар, метелик, вуж.
Жаба, рапуха, тритон, змія.
Ящірка, черепаха, змія, жаба.
Тварини завжди поряд з людиною. Ще з давніх -давен люди складали казки, пісні, загадки, прислів’я про тварин. Спостерігали за ними. Давайте допоможемо нашим журналістам дослідникам назвати героїв казок.
1. Як звати мишенят з відомої казки «Півник і двоє мишенят»? (Круть і Верть)
2. У якій народній казці негарна на вигляд тварина перетворилася на прекрасну царівну? («Царівна-жаба»)
3. Який «страшенний звір» покарав козу – дерезу, що забралася до зайчикової хатки? (Рак)
4. Які звірі жили у дідовій рукавичці? (7- лисичка, жабка, мишка, зайчик, вовк, кабан, ведмідь)
5. Яких звірів привів додому солом’яний бичок? (4-зайчик, лисичка, вовк, ведмідь)
6. Які тварини допомагали дідові вирвати ріпку? (3 -кішка, собачка, мишка)
Послухаєте дуже цікаві прикмети, які підготували для вас наші журналісти.
Вправа «Передбачення»
- Уявіть собі, що у природі зникли всі тварини. До чого це призведе?
- Як поводитися людині, щоб цього не стало?
-А що таке Червона книга? Для чого вона потрібна?
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
-Отже, життя тварин залежить і від вашої поведінки у природі.
Давайте пригадаємо правила поведінки у природі.
Пам'ятайте про майбутнє. Від вас залежить, як буде виглядати вибране вами місце наступного разу. Бережіть природу! Відпочивайте ВІДПОВІДАЛЬНО!!!
ІІІ. Підсумок уроку.
Наші журналісти провели дослідження, тож зараз ми можемо підвести підсумок виконаної роботи.
До якої природи належать усі тварини ?
На які групи розподіляється світ тварин?
Чим же різняться тварини?
На скільки важливі тварини для природи Землі?
IV. Повідомлення домашнього завдання.
Колективне домашнє завдання: на основі отриманої інформації про тварин створити журнал .