Узагальнюючий урок-подорож

Про матеріал
Узагальнюючий урок-подорож з теми "Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва"
Перегляд файлу

Відділ освіти Дніпропетровської райдержадміністрації

комунальний заклад

Підгородненська середня загальноосвітня школа № 2

 

 

 

 

 

УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ

УРОК-ПОДОРОЖ

З теми: « Періодична система хімічних елементів

 Дмитра Івановича Менделєєва».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вчитель хімії

Швачка В.В

 

 

 

 

Тема: Подорож періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва.

Мета: систематизувати та узагальнити знання з теми: «Періодична система хімічних елементів»; розширити кругозір учнів.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

Форма проведення: урок-подорож.

Форма та методи роботи: підготовка історичної довідки, розвиток усного мовлення, виконання завдань, проблемно-пошуковий метод.

Міжпредметні зв’язки: історія, біологія рослин та людини.

Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, ребуси; карбід, сніг, оцет, сода, миючий засіб для посуду, пісок, цукрова пудра.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За тиждень до уроку учням було дано завдання підготувати історії відкриття елементів, цікаві факти з їх біографії.

 

ХІД УРОКУ

  1.                 Організація класу.

Девізом цього уроку я вважаю доречними слова О.Фресмана: «Таблиця Менделєєва є таблиця історії і життя всесвіту». Про це говорять не тільки вчені, а й поети. І щоб налагодити вас на плідну працю, яку я від вас очікую, пропоную вам уривок вірша М.Глазкова російською мовою:

Пусть зимний день со слякотью

Не навевает грусть

ТаблицуМенделеева я знаю наизусть

Зачем я ее выучил?

Могу сказать зачем:

В ней стройность и величие

Любимейших поэм.

Без многословья книжного

В ней смысла торжество

И элемента лишнего в ней нет ни одного.

В ней пробужденье дерева

И нежных льдинок хруст

Таблицу Менделеева я знаю наизусть.

Історія - сувора. Вона прискіпливо і ретельно відбирає все, що відкрито винайдено людиною. Але не так багато зберігає протягом століття. Але періодична система хімічних елементів, я впевнена проіснує ще не одне століття.

  1.             Мотивація навчальної діяльності учнів.

Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми працюватимемо колективно та індивідуально, що дасть можливість виявити рівень навчальних досягнень.

Отже в путь! Я надіюсь, що в цій подорожі ви станете мені надійними помічниками, проявите кмітливість, покажете хорші знання з хімії.

  1.          Узагальнення наявних знань.

 

 

 

Станція «Історична»

(Доповідь учнів про історії відкриття елементів, їх значення, застосування.)

Бром

Честь відкриття елементу № 35 - Брому дісталася молодому викладачеві хімії невеликого французького містечка Монпальє - Антуану Балару. Це місто розташовано на березі моря і тут здавна добували сіль. Молодий вчений і займався дослідженнями соляних розчинів. Якось він виявив, що під час пропускання через ропу хлору рідина забарвлюється у червоно-бурий колір. Йому пощастило виділити в чистому вигляді речовину, що надавала такого забарвлення. У липні 1825 року він повідомив про це відкриття Паризьку Академію наук. Першовідкривач дав новому елементові назву «мурид», від латинського слова «розсіл». Але наукова комісія запропонувала відмовитися від першої назви. Новий елемент назвали Бромом, у точному перекладі з грецької мови означає «смердючий». Що ж, воно досить точно передає враження від запаху червоно-бурої пари брому.

 

Учитель. В таблиці є елемент відкриття якого було дуже довгим, майже півтора століття. Що ж це за елемент?

 

ТИТАН

Елемент № 22 — Титан отримав назву на честь героя давньо­грецького епосу Титана. І навряд чи можна знайти ще один метал, історія відкриття і вивчення якого були б настільки насичені драматичними подіями, помилками й оманою, як історія Титану. Першовідкривачем Титану вважається 28-річний англійський чернець Вільям Грегор. У 1790 році, проводячи мінералогічні пошуки в своєму приході, він звернув увагу на поширеність і надзвичайні властивості чорного піску і почав його досліджувати.

У піску священник знайшов крупинки чорного блискучого мінералу, що притягується звичайним магнітом. Грегор зробив з ним кілька дослідів і добув порошок, який при прожарюванні жовтів,, а при спіканні з вугіллям набував блакитного кольору. І хоча до добування чистого металу було ще дуже далеко — майже півтора століття металу дали назву «титан». Чистий титан вперше був добутий у 1875 році російським вченим Кириловим, але його

 

робота залишилася не поміченою. А у 1947 році були випущені перші 45 кг технічно чистого титану. Ось такий довгий шлях відкриття.

 

Учитель. Ви коли-небудь бачили квітку папороті?

Уже багато років її безуспішно шукають у ніч на Івана Купала! Хто знайде, той щасливчик!!!

Усі, хто вивчає біологію рослин, знає, що ніякої квітки у папороті ніколи не буває! Чому тоді є легенда?! Адже «диму без вогню не буває»?

Усьому провиною Фосфор, що може накопичуватися в місцях зростання папоротей, саме він може світитися вночі! Природно, що відбувається це вкрай рідко. Щасливчик, який знайшов «цвіт» папороті, ніколи не зможе ним заволодіти.

В нього є своя історія відкриття.

 

ФОСФОР

Фосфор елемент № 15 - отримав свою назву за здатність світитися в темноті.

Цей елемент було відкрито у 1669 році Хеннінгом Брандом, який намагався відшукати філософський камінь, за допомогою якого старі люди нібито

молодіють, хворі видужують, а неблагородні метали перетворюються на золото. Під час одного з дослідів Бранд випарив сечу, залишок змішав з вугіллям і піском і продовжував випарювати. Невдовзі у колбі утворилася речовина, що світилася в темряві (фосфор від грецького «світлоносний»). Бранд, не задумуючись скористався цією властивістю: він показував фосфор привілейованим особам, отримуючи від них великі гроші та подарунки.

Учитель. А зараз спробуйте відгадати, що знаходиться в цій шкатулці.

Якщо вірити давнім історикам, то під час походу Олександра Македонського в Індію офіцери його армій не так часто хворіли шлунково- кишковиими захворюваннями, як солдати. їжа і питво у них були однаковими, а ось металевий посуд — різним . В ящику

 

 

лежить предмет офіцерського посуду, який виготовлений з цього металу. Увага! Запитання!

Назвіть цей дивовижний метал? ( в ящику лежить ложка срібна, метал - срібло).

 

СРІБЛО

Але срібло має в своїй біографії страшні історіі, ось одна з них. Колись на Уралі гірничозаводчик Акінфій Демидов знайшов срібну руду, притаїв її від урядовців і почав потай карбувати на своєму заводі срібні гроші. Не тільки урядові чиновники, але й сама цариця Ганна Іванівна знала про існування таємного монетного двору, та ніхто не наважувався чіпати Демидова, бо не було ніяких доказів.

Та ось із заводу втік один сміливий кріпак і подався до столиці, аби викрити

жорстокого Демидова. І тоді, щоб замести сліди Демидов звелів затопити водою підземелля, в якому був монетний двір, а заодно й понад триста прикутих до стін закріпачених робітників.

 

Учитель. Ще один «елемент-герой» можна так його назвати, знаходиться він під номером 32. Що це за елемент? І в чому його героїзм?

 

ГЕРМАНІЙ

Елемент № 32 - це Германій, який важливе значення відіграв у Велику Вітчизняну війну.

Йшов 1942 рік. Фашистські орди рвалися до Волги. Гітлерівський вертмахт готує напад на Британські острови. Нічні бомбардувальники повітряної армії Геринга перелітають через Ла- Манш і смертоносним вантажем засипають міста Великобританії. Після одного великого нальоту не повертається відразу 75 літаків. Командування німецької армії лютує. Чому такі великі втрати? А в тім вони не зменшувалися і надалі.

Здатність англійців помічати літаки вночі розкрились лише після закінчення війни. Як з’ясувалось, на озброєння противоповітряної оборони Великобританії було взято радар, «серцем» якого став маленький детонатор, виготовлений з германію.

Звісно, краще звичайно, коли германій та інші рідкісні елементи використовуються в мирних цілях. Зараз не можна уявити без них

 

роботу радіоприймачів і телевізорів, лікувальних установок, лазерів, проведення космічних польотів, вивчення земних і океанських глибин.

 

Учитель.Є елементи, які названі на честь країн, міст, частин світу. Які це елементи?

Елементи, які мають назви держав:

№44 РУТЕНІЙ-Росія

№ 84 ПОЛОНІЙ - Польща

№ 31 ГАЛІИ - старовинна назва Франції

№21 СКАНДІЙ - Скандинавія

№ 95 АМЕРИЩИ - Америка

№63 ЄВРОПІЙ-Європа

№ 29 КУПРУМ - від латинської назви острова Кіпру, багатого на мідь.

 

Учитель.Дивіться стільки цікавого ми дізналися з вами. Але це ще не все.

Як ви гадаєте чи є хімічні елементи в організмі людини? Яке значення вони мають? Скільки їх?

В організмі людини міститься близько 50 елементів.

…… ви часто хворієте, постійно втомлюєтеся, навіть незначне

зусилля стомлює вас....

  • можливо вам не вистачає Феруму. Він необхідний для підтримки імунітету й формування гемоглобіну. Гемоглобін забезпечує транспорт Оксигену до клітин, якщо його мало, нам не вистачає сил, ми швидко втомлюємося.

…….ви молоді, але вже є сиве волосся....

  • можливо вам не вистачає Купруму.

…….у вас повільно гояться рани, ви погано бачите у темноті…. 

  • наймовірніше вам не вистачає Цинку.

…….Незважаючи на ретельний догляд, ваше волосся сухе, тьмяне,

ламке, а також крихкі нігті....

  • Наймовірніше вам не вистачає Селену й вітаміну Е, разом вони протистоять старінню.

 

 

 

…… якщо ваша дитина двічі або тричі на рік умудряється зламати

чи руку чи ногу;

…… якщо вам все частіше приходиться звертатися до стоматолога;

…… якщо ви «заводитися» з півоборота

• То причина у дефіциті кальцію!

 

Учитель.Ми ознайомилися з вами з невеликою кількістю елементів. А хто скаже скільки хімічних елементів знаходиться в періодичній таблиц і хімічних елементів? (110 ) Але говорити про те, який елемент важливіший не можна. Кожний елемент займає своє місце, свою нішу

Сперечатись нині годі.

Досконале все в природі –

Річка, поле, камінець.

Треба кремній і вуглець.

Бром, іридій чи ксенон,

Скандій, олово, радон,

Літій, натрій чи астат.

З ними поле зацвіта,

З ними дужчає людина,

Молодіє Україна.

Вся планета — наша мати.

Та людина має знати

Все про різні речовини —

Од найменшої росини

До складних, як світ, сполук....

Й берегти живе од мук –

Світ калини, пташку ранню –

Од хвороби, вимирання.

Речовини всі для чого?

Ледацюг карає строго

Хімія за незнання

Тож рушай не навмання

В ту країну пречудову,

Щоб продовжити розмову

Про незвичні речовини —

Друзів й недругів людини...

Там дива на кожнім кроці,

І на кожному уроці.

 

Станція «Хімічна»

Так дійсно дива, і зараз ми з вами проведемо декілька цікавих дослідів. Ці досліди ви можете провести й вдома.

 

1-й дослід: Вулкан.

Для цього досліду потрібно змішати миючий засіб для посуду з столовою ложкою соди, додати декілька крапель «Фукорцину». Цю суміш вилити у вулкан (зроблений з пластиліну) і додати дві столових ложки оцту.

2-й дослід: Палаючий сніг.

Беремо карбід кальцію зверху кладемо сніг і підпалюємо.

3-й дослід: Фараонові змії.

У миску насипати пісок і зробити посередині заглиблення. Пісок просочити етиловим спиртом. У заглиблення закласти добре розтерту в ступці суміш однієї столової ложки цукрової пудри й однієї чайної ложки питної соди. Підпалюємо пісок. Через 2-3 хвилини на поверхні суміші зявляться чорні кульки, а всередині — чорна рідина. Потім коли спирт майже згорить, суміш почорніє і з піску повільно виповзатимуть змійки.

 

Станція «Наукова»

Учні біля дошки розв’язують задачі на знаходження хімічного елемента за загальною формулою оксиду, гідроксиду, леткої сполуки.

Задача 1.

Оксид хімічного елемента третьої групи періодичної системи має відносну молекулярну масу 70. Визначити хімічний елемент.

Дано: Розв’язок

Мг(ЕдО,)=70                                    Аr (Е) = х

2х + 3» 16 = 70

Е-? 2х + 48 = 70

2х = 70 - 48

2х = 22

х = 11

Відповідь: це Бор В2О3.

 

 

 

 

Задача 2.

Відносна молекулярна маса леткої сполуки з Гідрогеном, елемента V групи, дорівнює 125. Визначте цей елемент.

Дано: Розв’язок

Мг(ЕН3) = 125                                  Аr (Е) = х

х + 3 = 125

Е-?                                                    х= 125 - З

x=122

Відповідь: це Стибій SbH3

 

Станція «Цікавишся».

 

1. Розгадування ребусів.

На дошці ребуси, учні по черзі розгадують і показують ці елементи в таблиці.

2. Перекласти рідною мовою такі вирази:

  1.                Не все те Аурум, шо блищить, (не все те золото, що блищить)
  2.                Ферумний характер (залізний характер)
  3.                За купрумний гріш продався (за мідний гріш продався)
  4.                Слово - Аргентум, а мовчання - Аурум. (слово срібло, а мовчання золото).
  1.                 Підбиття підсумків уроку.

Ось і закінчилась сьогоднішня наша подорож в цікавий світ періодичної таблиці. Завтра вона знову продовжиться на уроках хімії, а для тих, хто хоче більше дізнатися про хімічні елементи, стануть в пригоді цікаві сторінки науково- популярної літератури. Хімію потрібно вивчати, бо вона, як ви бачили сьогодні на уроці — саме життя.

(виставлення оцінок вчителем).

 

  1.              Домашнє завдання.

Підготувати цікаву інформацію про хімічні елементи.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку