Тема: Множення натуральних чисел та їх властивості.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про зміст дії множення натуральних чисел, про переставну, сполучну і розподільну властивісті множення; властивості нуля і одиниці під час множення; формувати навички множення багатоцифрових чисел; розвивати пам’ять, увагу, мислення; виховувати наполегливість, старанність, акуратність під час виконання записів у зошитах.
Обладнання: таблиці, картки.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання. „Вибір настрою” для роботи на уроці ( за картками)
2. Бесіда:
- Який зараз рік?
-Скільки пір року має кожен рік? Назвіть їх.
- Яка зараз пора року?
- Скільки місяців має кожна пора року?
- Назвіть осінні місяці. Який зараз місяць?
-Скільки днів може бути в місяці? Скільки днів у листопаді? А скільки повних
тижнів? Скільки днів має один тиждень? Назвіть їх.
- Який сьогодні день тижня?
- А яка сьогодні число? То яка сьогодні дата?
3. Запис дати в зошити.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення теми, мети уроку.
1. Розгадування кросворду.
Вчитель:
- А щоб дізнатися над якою темою ми будемо сьогодні працювати, розгадайте кросворд (Додаток 1)
Завдання до кросворду:
1. Сума довжин усіх сторін многокутника ( периметр).
2. П’ять відняти п’ять ( нуль).
3. Чотирикутник, у якого всі кути прямі ( прямокутник)
4. Кожен відрізок має певну...( довжину)
5. Добуток чисел 15 і 4 ( шістдесят)
6. Один помножити на один (один)
7. Сімнадцять помножити на один ( сімнадцять).
8. Збільшіть 25 у 2 рази( п’ятдесят)
2. Бесіда. Запис теми з зошити.
- Яке ж слово зашифроване по вертикалі ( Множення).
- Які властивості множення вам відомі? ( Переставна, сполучна, розподільна).
- Сьогодні на уроці ми працюємо над темою „Множення натуральних чисел та їх властивості”. Тому в зошити так записуємо.
( Вчитель звертає увагу на запис на дошці, зроблений перед початком уроку для зразка)
- Якщо ви звернули увагу, то ми вже множили, коли розгадували кросворд, а значить ця тема не є для вас новою. Тож сьогодні ми тільки узагальнюємо та систематизовуємо ваші знання про зміст дії множення натуральних чисел, про властивості множення, повторимо, що є добутком будь – якого числа і одиниці та нуля і будь – якого числа, удосконалюватимемо навички множення багатоцифрових чисел. Тож починаємо роботу.
ІІІ. Повторення, систематизація та закріплення знань учнів.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бесіда:
Легко збагнути, що шукане число квадратів дорівнює 5 + 5+5=15. Пригадайте, як можна замінити суму однакових доданків?, Тобто 5 ∙ 3=5
Аналогічно 3∙ 5 = 3+3+3+3+3+3;
7∙7+7+7+7;
1∙ 3= 1+1+1;
0∙ 5=0+0+0+0+0
У буквеному вигляді записують так:
а∙ в= а+а+а+а+а+...+а.
І кажуть:
- Добутком числа а на натуральне число b, яке не дорівнює 1, називають суму, що складається з b доданків, кожний з яких дорівнює а.
2. Робота за підручником. Складіть вираз для розв’язання задачи. У двох коробках лежать олівці, причому в одній з них у 3 рази більше, ніж у другій. Скільки олівців в обох коробках, якщо у меншій коробці їх 12 штук?
3. Продовження бесіди:
- А якщо кількість доданків, тобто b, дорівнює 1. Доведеться розглядати суму, яка складається з одного доданка. Це в математиці не прийнято. Чому ж дорівнює добуток будь – якого числа і одиниці? ( тому самому числу)
- А якщо якесь число помножимо на нуль, то яке число отримаємо в добутку
( нуль).
2. Якщо один з множників дорівнює нулю, то добуток дорівнює нулю.
-Звернемось знову до нашого прямокутника, адже квадрати в ньому можна було порахувати і по – іншому ( 3+3+3+3+3=15 або 3∙5 = 15). Сформулюйте властивість. Переставна властивість. Від перестановки множників....( добуток не змінюється).
4. Усні вправи. Гра „Мовчанка”
3 ∙ 1 = 1 ∙ 17 = 45 ∙ 0 = 0 ∙ 134 = 0 ∙ 0 =
15 ∙ 2 = 25 ∙ 4 = 32∙516= 418 ∙ 46 =
( Діти легко розв’язують приклади з карток, крім двох останніх. Роблять висновок, що такі приклади розв’язати усно непросто, тому треба розв’язувати письмово).
5. Сполучна властивість. Якщо добуток двох чисел помножити на третє число, то можна перше число помножити на добуток другого та третього чисел .
6. Розподільна властивість. Щоб помножити число на суму двох чисел, треба це число помножити на кожний доданок і отримані добутки додати .
7. Повторення правил письмового множення. Гра „Знайди помилку”.
- Я ці приклади для вас розв’язала. Та чомусь не впевнена у власних силах. Мені здається, що я десь допустила помилку
516 418
х х
32 46
1022 2508
+ +
153 1672
2552 4180
( учні розглядають, знаходять помилки, при цьому повторюють правила правильного оформлення прикладів, при множенні в стовпчик)
8. Письмові вправи:
а) два учні одночасно працюють біля дошки, розв’язуючи приклади, в яких допущені помилки;
б) № 397 ( 3-6) – чотири учні працюють одночасно біля дошки.
в) Робота в парах - № 397 (7-9). Операція «Взаємодопомога».
7. Робота за підручником. Усні вправи - №403 ( 1- 3), письмово - №403 (4-6)
8. Повторення порядку виконання дій у виразах, які містять дії І і ІІ ступеня. Виконання завдання № 399 (1) – хлопці; № 399 (2) – дівчата. Гра „Хто швидше?”
9. Робота над задачею. У чотирьох школах нашого міста 368 дівчат, яких хлопці смикають за коси в середньому 3 рази на день кожну (причому як дома, так
і у школі). Скільки разів були смикнуті косички за вересень у всіх дівчат у чотирьох школах міста?
Підсумок уроку.
1. Бесіда:
- Над якою темою сьогодні на уроці ми працювали?
- Яку дію ми замінюємо дією множення?
- Як називаються числа при множенні?
- Що означає перший множник?
- На що вказує другий множник?
- Чому дорівнює добуток, якщо один з множників дорівнює нулю?
- Чому дорівнює добуток, якщо один з множників дорівнює одиниці?
- Що ж називають добутком числа a на натуральне число b?
- Сформулюйте переставну властивість множення.
2. Хвилинка цікавинка* (* - за наявності вільного часу) – „З історії виникнення знаків множення”, „Таблиця множення на пальцях”
- А чи відомо вам як з’явився знак множення?
( Якщо діти знайомі з даним питанням, то вони розповідають на клас, якщо ні – то повідомлення здійснює або вчитель, або наперед підготовлений учень)
VІ. Домашнє завдання – п.15, № 395( усно);
№№398(1-5);400( 1-2) – І група;
№№398( 6-9),404(3-4) – ІІ група.
П |
е |
р |
и |
М |
е |
т |
р |
|
|
|||
Н |
у |
л |
ь |
|
||||||||
п |
р |
я |
м |
О |
к |
у |
т |
н |
и |
к |
||
д |
о |
в |
Ж |
и |
н |
а |
|
|||||
ш |
і |
с |
т |
д |
Е |
с |
я |
т |
||||
|
о |
д |
и |
Н |
|
|||||||
с |
і |
м |
Н |
а |
д |
ц |
я |
т |
ь |
|||
п |
я |
т |
д |
е |
с |
Я |
т |
|
||||
Додаток 1