Узагальнюючий урок
з теми
Материки південної півкулі
географія 7 клас
Мета: повторення, узагальнення та закріплення знань про природу
материків; перевірка та розвиток навичок роботи з картою,
творчого мислення; виховання любові до природи завдяки
ширшому її пізнанню.
Тип уроку: перевірка та коригування знань, умінь, навичок.
Обладнання: фізична карта світу, карти Антарктики, Австралії,
Південної Америки, атласи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційні моменти.
ІІ. Повідомлення теми та теми уроку.
Урок проходить у вигляді змагання між рядами, результатом якого буде здобуття титулів "Найактивніший", " Найдотепніший", "Найерудованіший ряд".
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання «Хто такий і що таке?» (вчитель дає назви географічних об’єктів, а учні повинні назвати, що це за об’єкт і де він знаходиться)
2 Учня від кожної команди у карти (1 учень називає географічний об’єкт, а другий учень його знаходить і показує на карті.)
Учитель пропонує учням висловити думку щодо того, чим особливі материки, використовуючи уявний "мікрофон".
Очікувані відповіді: Австралія- найменша, найсухіша, найнижча, немає вулканів; Антарктида - найхолодніша, найвищий льодовиковий покрив, немає постійного населення; Південна Америка - найвологіша тут знаходиться найсухіша пустеля світу, найвищий водоспад світу, найповноводніша річка.
Учні згадують географічні об'єкти, які починаються на літери А та В, працюючи в парах.
Очікуванні назви: Амазонка, Арнем-Ленд півострів, Аконкагуа, Анхель, Анди, Амундсена море, Антарктичний півострів, Вінсон масив, Вернадського, "Восток" станція, Великий Вододільний хребет, Вікторія пустеля, Венесуела, Великий Артезіанський Басейн, Великий Бар'єрний Риф та ін.
Представники кожного ряду по черзі показують названі учнями об'єкти на фізичній карті світу.
4. На контурній карті учні класу наносять крайні точки Африки, Австралії та Південної Америки, позначаючи їх цифрами, під якими вчитель називає дані географічні об’єкти: м. Голковий, м. Байрон, м.Паріньяс, м. Гафун, м. Йорк і т.д
2. Мандрівка.
Вставити пропущенні слова та словосполучення. Для кожного ряду запис на дошці:
материка....., були учасники експедиції мореплавця....., який не здогадувався, що відкрив новий материк. Вперше висловив припущення, що це новий континент, флорентієць... З... року ці землі стали називатися .....
2. Останнім був відкритий материк .... Відомий англійський мореплавець ....., що досліджував східне узбережжя найсухішого материка...., під час експедиції 1772 - 1775рр. близько підійшов до незвіданого континенту, але не відкрив його тому, що ..... Здійснили відкриття .... в .... році.
3. Першими дослідниками, що побували на південному полюсі, були .... Але успішнішою стала експедиція ...., тому що .... Всебічне вивчення Антарктиди розпочалося з другої половини ХХ ст. Українська наукова станція.... почала діяти з .... року.
3. Клімат
Гра " Так чи ні"
Учитель зачитує твердження для кожного ряду, з якими учні погоджуються чи ні, дають пояснення.
1.Найвища температура на землі зафіксована в Південній Америці в басейні Амазонки - +57,8 градусів по Цельсію. ( ні, в Африці, м.Тріполі)
2. Австралія розташована в екваторіальному, двох субекваторіальних, двох тропічних кліматичних поясах. ( Ні, це Африка)
3. Материк, на всій території якого в січні літо, у липні зима - Австралія. (Так)
4.Люди навчилися діставати воду з туманів. ( Так, в Атакамі є
тумановловлювачі)
5. Причини вологості східних схилів Великого Вододільного хребта - холодні течії. ( Ні, тепла течія, пасати)
6.Антарктида в далекому минулому була жарким материком з багатою рослинністю. ( Так, доказом цього є поклади кам'яного вугілля, знайдені скелети тропічних тварин)
4. Гідрологія. Рослинний, тваринний світ
Випереджальне домашнє завдання: придумати запитання, що починаються зі слів: "Чому?", "Який?", "Яка?","Яке?", а також географічні загадки з теми. Ряди по черзі обмінюються запитаннями та загадками.
Зразки завдань
- Чому великі ріки Південної Америки належать до басейну
Атлантичного океану? ( Особливості рельєфу)
- Чому в Австралії багато кріків? (Сухий клімат)
- Чому в пустелях Австралії багатша рослинність, ніж в пустелях Африки? ( Підземні води залягають близько до поверхні)
- Чому життя в Антарктиді пов'язане з морем? ( У морі є їжа для тварин, а клімат узбережжя менш суворий)
- Яка тварина українською мовою означає "не розумію"?(Кенгуру)
- Яку тварину Південної Америки використовують як в'ючний транспорт, м'ясо вживають в їжу, використовують вовну та шкіру? (Ламу)
- Яка найпоширеніша рослина Австралії? (Евкаліпт, 350 видів)
- Сукупність живородних рослин, що живуть в солоній воді прибережжя, мають міцну деревину, що не гниє. (Мангри в Південній Америці)
- Із соку якого дерева індіанці отримали гумове взуття? (Гевея)
- Найвища у світі трава, швидко росте, рідко цвіте? (Бамбук)
- Лінивий звір, має цінне хутро, сумчастий, полюбляє їсти листя евкаліпта. ( Коала)
-Цариця всіх річок, має безліч приток, кожен її має знати і мою загадку відгадати. ( Амазонка)
6. Представлення домашнього завдання.
Кросворд по темі «Материки Південної півкулі» від кожної команди на певну літеру
7. Скласти речення з поданих слів
1.Найнижча, нащадки, в, Бразилія, густота, країна, Буенос - Айрес, населення, метиси, Австралія, столиця, індіанців, найбільша, Південної Америки, Аргентини, світів, європейців, та. ( Бразилія - найбільша країна Південної Америки. Метиси - нащадки європейців та індіанців. В Австралії - найнижча густота населення у світі. Буенос- Айрес - столиця Аргентини)
2. Аборигени, столиця, мова,Канберра, англійська, коріння, Південної Америки, жителі, індіанці, Австралія. ( Аборигени - корінні жителі Австралії. Індіанці - корінні жителі Південної Америки. Англійська - мова Австралії. Канберра - столиця Австралії)
IV. Підсумки уроку
Оцінювання учнів.