Урок №__________
Тема. Узагальнюючий урок за повістю Івана Яковича Франка «ЗАХАР БЕРКУТ»
Мета:
• навчальна: закріпити та узагальнити вивчений матеріал;
• розвивальна: розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності учнів, навички роботи з текстом, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, виразно читати прозові твори;
• виховна: виховувати патріотичні почуття; відчуття гордості за наших предків, які мужньо обороняли свої землі від зовнішніх ворогів; зацікавлювати учнів історичним минулим нашого народу.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: підручник, портрет Івана Франка, мультимедійне обладнання .
Хід уроку
I.Організаційний момент
II.Оголошення теми та мети уроку. Мотивація до навчання.
Добрий день, хлопчики та дівчатка! Тема сьогоднішнього уроку «Узагальнюючий урок за повістю І.Я.Франка «Захар Беркут»»
Сьогодні ми з вами попрацюємо в парах та групах, узагальнимо знання з теми…
( На екран проектується тема та мета уроку)
«Настрій на початку уроку»
Але перш ніж розпочати нашу роботу, мені б хотілося дізнатися з яким настроєм ви прийшли на урок і чого від нього очікуєте. У нас на дошці є дерево, але воно незвичайне: одна його половина – весна - це ваші надії і сподівання на сьогоднішній урок. ( У вас на партах є квіти, листочки. Я хочу, щоб зараз на них ви написали свої сподівання і приклеїли їх до дерева)
III. Узагальнення та систематизація знань з теми
Ми вже з вами вміємо працювати з цим видом роботи, тож я бажаю вам успіхів
( Питання читає вчитель та проектує на екран)
3. Визначити жанр твору «Захар Беркут» (Історична повість)
4. Назвіть село, де відбуваються події нашого твору. (Тухля)
5. Назвіть головних героїв твору. ( Захар Беркут, Максим, Мирослава, Тугар Вовк, хани Пета та Бурунда, тухольці, монголо-татари)
6. Визначити тему твору. (Боротьба давніх карпатських общин проти монголо-татарської навали)
7. Хто вимовив слова, в яких закладено основну думку твору? (Захар Беркут)
8. Основна думка твору? (Сила народу - в єдності)
9. Назвіть проблеми, що порушені у творі (Захист рідної землі; моральний вибір; згуртованість громади; людина і природа; кохання, вірність і самопожертва; стосунки батьків і дітей)
10. Яких слів багато в повісті? (Діалектних та застарілих)
11. Скільки років було Захару Беркуту?(90)
12. Скільки він мав синів?(8)
Тепер я вам пропоную попрацювати в парах: ви обміняєтеся зошитами зі своїм сусідом (сусідкою), перевірите один одному роботи з допомогою ключа.
(Ключ (відповіді) проектується на екран)
2.Перевірка домашнього завдання.
Вдома ви працювали в групах. І вам треба було знайти значення діалектизмів, історизмів та архаїзмів. (Кожна група спочатку звертається до української мови та дає визначення цим термінам, а потім з’ясовує значення слів.)
1 група- з’ясовує значення історизмів. (Боярин, дружина, дружинник, хлоп, хорухва, сагайдак, лучник)
2 група – значення архаїзмів. (Уста, рамена, побідити, огнище, топор, вітець, се)
3 групи – значення діалектизмів. (Трафити, пильнувати, стрій, плай, жубровий, скімити, чепіргатий, шпара, прецінь, туратися, дідицтво)
(Презентація домашньої роботи в групах)
3. Еврестичні запитання.
Ми продовжуємо роботу в групах. До кожного об’єкта ставиться 7 ключових запитань: Хто? Що? Що робить? Навіщо? Де? Чим? Як? Коли? ( Пропоную учням витягнути одного з героїв твору, що написані на листочках)
Захар Беркут Тугар Вовк Мирослава
Групи презентують свої роботи
(В цей час на екран проектуються портрети героїв твору: я брала акторів фільму «Захар Беркут». Розказала, що фільм було знято ще 1971 року на кіностудії імені О.Довженка, режисером Леонідом Осикою. Головні ролі у фільмі зіграли В.Симчич, І.Миколайчук, І.Гаврилюк, А.Лефтий, К.Степанков, Б.Брондуков та інші)
(На екран демонструється фізкультхвилинка)
Добре, продовжуємо працювати. Не зупиняємось, працюємо в тому ж темпі. І наступне завдання.
4.Розгадування кросворда
Розгадавши кросворд , по вертикалі прочитаєте принципи, за якими жила тухольська громада і здобула перемогу над військом монголів.
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Дітям в групах дано кросворд і питання до нього)
1. Місто із фрази за текстом повісті: «В своїй чотирилітній мандрівці Захар Беркут пізнав світ, був і в Галичі, і в …».
2. Ім’я князя, який подарував Тугару Вовку «в Тухольщині величезні полонини і ціле одно пригір’я…».
3. Назва «пригір’я», в якому відбувалися події 1241 року.
4. Звір, від лап якого мало не загинула Мирослава.
5. Ім’я наймолодшого сина Захара Беркута, який врятував Мирославу і закохався в неї.
6. Ім’я того, хто «був старий вояк і старий ловець, – він не знав, що то тривога».
7. Професія, якою володів п’ятий син Захара Беркута, «мав із своєю перевізною кузнею все бути на місці роботи для направи потрібних знаряддів».
Відповіді: 1. Києві. 2. Данило. 3. Зелемень. 4. Ведмідь. 5. Максим. 6. Тугар. 7. Коваль.
(Проектується на екран провильна відповідь: Єдність.)
За портретною характеристикою треба вгадати літературного героя
1. ...був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з злющих тухольських ведмедів. (Тугар Вовк)
2. Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним, а проте виповлювали його розкази точно, швидко і так весело та радо, немов і самі без розказу були би в тій хвили зробили те саме. (Максим Беркут)
3. Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у сміливості й рішучості, властивій тільки мужчинам, що виросли в ненастанній боротьбі з супротивними обставинами. (Мирослава)
4. Се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій громаді. Батько вісьмох синів. Рани ніякий знахар не вмів так скоро і гарно зарадити, як він. (Захар Беркут)
ІV. Рефлексія. Підсумок уроку.
1. «Відкритий Мікрофон»
1) Сьогодні на уроці….
-Я дізнався…….
- Я навчився…
- Я зрозумів…..
2)Дайте відповідь на запитання:
- Чи потрібно нам вивчати твори про історичне минуле нашого народу?
- Які форми роботи на уроці вам сподобалися?
2. Робота з деревом Очікувань
Ви пам’ятаєте, що на початку уроку, я пропонувала Вам написати: чого ви очікуєте від цього уроку. І ми з вами працювали лише з однією частиною дерева. Зараз я пропоную Вам попрацювати з другою частиною дерева – осінь( у вас на партах є кольорові листочки та фрукти). А не підкажете мені, чому саме весна та осінь ( надії та результати). На цих листочках напишіть, чи збулися ваші очікування і ваші побажання, наклейте їх на дерево.
3. Самооцінювання. (результати дають вчителю)
V. Домашнє завдання
- Написати лист до одного з героїв твору.
- Ілюстрація до повісті.