Узагальнюючий урок за повістю Івана Яковича Франка «ЗАХАР БЕРКУТ»

Про матеріал
Тема. Узагальнюючий урок за повістю Івана Яковича Франка «ЗАХАР БЕРКУТ» Мета: • навчальна: закріпити та узагальнити вивчений матеріал; • розвивальна: розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності учнів, навички роботи з текстом, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, виразно читати прозові твори; • виховна: виховувати патріотичні почуття; відчуття гордості за наших предків, які мужньо обороняли свої землі від зовнішніх ворогів; зацікавлювати учнів історичним минулим нашого народу.
Перегляд файлу

 

Урок №­­­­­­­­­­­­­­­­­­__________

Тема. Узагальнюючий урок за повістю Івана Яковича Франка «ЗАХАР БЕРКУТ»

Мета:

   навчальна: закріпити  та узагальнити вивчений матеріал;

   розвивальна: розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності учнів, навички роботи з текстом, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, виразно читати прозові твори;

   виховна: виховувати патріотичні почуття; відчуття гордості за наших предків, які мужньо обороняли свої землі від зовнішніх ворогів; зацікавлювати учнів історичним минулим нашого народу.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: підручник, портрет Івана Франка, мультимедійне обладнання .

Хід уроку

I.Організаційний момент

II.Оголошення теми та мети уроку. Мотивація до навчання.

   Добрий день, хлопчики та дівчатка! Тема сьогоднішнього уроку «Узагальнюючий урок за повістю І.Я.Франка «Захар Беркут»»

    Сьогодні ми з вами попрацюємо в парах та групах, узагальнимо знання з теми…

( На екран проектується тема та мета уроку)

 «Настрій на початку уроку»

Але перш ніж розпочати нашу роботу, мені б хотілося дізнатися з яким настроєм ви прийшли на урок і чого від нього очікуєте. У нас на дошці є дерево, але воно незвичайне: одна його половина – весна - це ваші надії і сподівання на сьогоднішній урок. ( У вас на партах є квіти, листочки. Я хочу, щоб зараз на них ви написали свої сподівання і приклеїли їх до дерева)

 

III. Узагальнення та систематизація знань з теми

  1. «Квест-тест»

Ми вже з вами вміємо працювати з цим видом роботи, тож я бажаю вам успіхів

( Питання читає вчитель та проектує на екран)

 

  1. В якому році відбуваються події у творі?(1241)
  2. Коли твір був написаний? (1882)

3. Визначити жанр твору «Захар Беркут» (Історична повість)

4. Назвіть село, де відбуваються події нашого твору. (Тухля)

5. Назвіть головних героїв твору. ( Захар  Беркут, Максим, Мирослава, Тугар Вовк, хани Пета та Бурунда, тухольці, монголо-татари)

6. Визначити тему твору. (Боротьба давніх карпатських общин проти  монголо-татарської навали)

7. Хто вимовив слова, в яких закладено основну думку твору? (Захар Беркут)

8. Основна думка твору? (Сила народу -  в єдності)

9. Назвіть проблеми, що порушені у творі (Захист рідної землі; моральний вибір; згуртованість громади; людина і природа; кохання, вірність і самопожертва; стосунки батьків і дітей)

10. Яких слів багато в повісті? (Діалектних та застарілих)

11. Скільки років було Захару Беркуту?(90)

12. Скільки він мав синів?(8)

 

Тепер я вам пропоную попрацювати в парах: ви обміняєтеся зошитами зі своїм сусідом (сусідкою), перевірите один одному роботи з допомогою ключа.

(Ключ (відповіді) проектується на екран)

2.Перевірка домашнього завдання.

Вдома ви працювали в групах. І вам треба було знайти  значення діалектизмів, історизмів та архаїзмів. (Кожна група спочатку звертається до української мови та дає визначення цим термінам, а потім з’ясовує значення слів.)

1 група- з’ясовує значення історизмів. (Боярин, дружина, дружинник, хлоп, хорухва, сагайдак, лучник)

2 група – значення архаїзмів. (Уста, рамена, побідити, огнище, топор, вітець, се)

3 групи – значення діалектизмів. (Трафити, пильнувати, стрій, плай, жубровий, скімити, чепіргатий, шпара, прецінь, туратися, дідицтво)

(Презентація домашньої роботи в групах)

3. Еврестичні  запитання.

Ми продовжуємо роботу в групах. До кожного об’єкта ставиться 7 ключових запитань: Хто? Що? Що робить? Навіщо? Де? Чим? Як? Коли? ( Пропоную учням витягнути одного з героїв твору, що написані на листочках)

Захар Беркут                   Тугар Вовк                              Мирослава   

Групи презентують свої роботи

(В цей час на екран проектуються портрети героїв твору: я брала акторів фільму «Захар Беркут». Розказала, що фільм було знято ще 1971 року на кіностудії імені О.Довженка,  режисером Леонідом Осикою. Головні ролі у фільмі зіграли В.Симчич, І.Миколайчук, І.Гаврилюк, А.Лефтий, К.Степанков, Б.Брондуков та інші)

(На екран демонструється фізкультхвилинка)

 

Добре, продовжуємо працювати. Не зупиняємось, працюємо в тому ж темпі. І наступне завдання.

4.Розгадування кросворда

Розгадавши кросворд , по вертикалі прочитаєте принципи, за якими жила тухольська громада і здобула перемогу над військом монголів.

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Дітям в групах дано кросворд і питання до нього)

 1. Місто із фрази за текстом повісті: «В своїй чотирилітній мандрівці Захар Беркут пізнав світ, був і в Галичі, і в …».

2. Ім’я князя, який подарував Тугару Вовку «в Тухольщині величезні полонини і ціле одно пригір’я…».

3. Назва «пригір’я», в якому відбувалися події 1241 року.

4. Звір, від лап якого мало не загинула Мирослава.

5. Ім’я наймолодшого сина Захара Беркута, який врятував Мирославу і закохався в неї.

 6. Ім’я того, хто «був старий вояк і старий ловець, – він не знав, що то тривога».

7. Професія, якою володів п’ятий син Захара Беркута, «мав із своєю перевізною кузнею все бути на місці роботи для направи потрібних знаряддів».

 Відповіді: 1. Києві. 2. Данило. 3. Зелемень. 4. Ведмідь. 5. Максим. 6. Тугар. 7. Коваль.

(Проектується на екран провильна відповідь: Єдність.)

 

  1.               Гра «Хто швидше»

За портретною характеристикою треба вгадати літературного героя

1. ...був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з злющих тухольських ведмедів. (Тугар Вовк)

2. Товариші поводились з ним так само, як він з ними, свобідно, несилувано, сміялись і жартували з ним, а проте виповлювали його розкази точно, швидко і так весело та радо, немов і самі без розказу були би в тій хвили зробили те саме. (Максим Беркут)

3. Але в чім не мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у сміливості й рішучості, властивій тільки мужчинам, що виросли в ненастанній боротьбі з супротивними обставинами. (Мирослава)

4. Се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій громаді. Батько вісьмох синів. Рани ніякий знахар не вмів так скоро і гарно зарадити, як він. (Захар Беркут)

 

ІV. Рефлексія.   Підсумок уроку.

1. «Відкритий Мікрофон»

1) Сьогодні на уроці….

-Я дізнався…….

- Я навчився…

- Я зрозумів…..

2)Дайте відповідь на запитання:

- Чи потрібно нам вивчати твори про історичне минуле нашого народу?

- Які форми роботи на уроці вам сподобалися?

2. Робота з деревом Очікувань

Ви пам’ятаєте, що на початку уроку, я пропонувала Вам написати: чого ви очікуєте від цього уроку. І ми з вами працювали лише з однією частиною дерева. Зараз я пропоную Вам попрацювати з другою частиною дерева – осінь( у вас на партах є кольорові листочки та фрукти). А не підкажете мені, чому саме весна та осінь ( надії та результати). На цих листочках напишіть, чи збулися ваші очікування і ваші побажання, наклейте їх на дерево.

3. Самооцінювання. (результати дають вчителю)

V. Домашнє завдання

- Написати лист до одного з героїв твору.

- Ілюстрація до повісті.

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку