Урок розвитку зв’язного мовлення
у 6 класі (з української мови)
за підручником О.В. Заболотного
« Українська мова 6 клас» 2020р.
ДАТА: 17.04 Урок№102
Тема. §56 Узгодження кількісних числівників з іменниками.
Мета: повторити відомості про загальне значення числівника, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; узагальнити й систематизувати знання про вживання числівників в українській мові; правила написання й особливості відмінювання;
Тип уроку: РЗМ, урок продовження та закріплення вивченої теми.
Обладнання: онлайн - підручник О.В. Заболотного « Українська мова 6 клас» 2020р.
Хід уроку
Числівник – це самостійна частина мови, що означає кількість або порядок предметів при лічбі й відповідає на питання скільки? (кількісні) котрий? (порядкові).
Не слід плутати числівники з іншими частинами мови, що мають числове значення: двійка, трійня, десяток, сотня, чверть, подвоєння — іменники; дворічний, семиповерховий, десятитонний прикметники; спершу, заодно, удвічі, по троє, по-четверте — прислівники; подвоїти, потроїти, розполовинити — дієслова.
Кількісні числівники виражають кількісну характеристику предметів або абстрактне число. До кількісних числівників належать: власне кількісні, збірні, дробові, неозначено-кількісні.
Власне кількісні числівники означають цілі числа: чотири, сорок один, сто двадцять п’ять, тисяча, мільйон.
Перегляньте правило §56 на стор.185. Зв’язок числівників із іменниками:
Числівники два (обидва), три, чотири узгоджуються з іменником у називному відмінку множини |
два столи, обидва дуби, три стільці, чотири вчителі |
Після числівників п’ять і більше іменник уживається в родовому відмінку множини |
п’ять олівців, шість зошитів |
Дробові числівники узгоджуються з іменниками в родовому відмінку однини |
п’ять сотих гектара, шість десятих метра, одна друга торта, дві цілі й одна третя апельсина |
ІII. Актуалізація опорних знань учнів.(20хв)
Щоб перевірити, як ви зрозуміли тему уроку, спочатку перевіримо домашнє завдання. (5хв)
Вправа 527: Запишіть послідовно, розкриваючи дужки, словосполучення у дві колонки : 1) у яких іменники вживаємо в називному відмінку; 2) у яких іменники вживаємо в родовому відмінку.
Одна (слива), одна друга (узвіз), п’ять (картина), два (кілометр), шість (автобус), три (ананас), вісім (ожина), п’ять (удав), два (килим), півтора (пиріг), десять (острів), чотири (светр), п’ятнадцяте (квітень), вісім (лящ), сім (стебло), три (колесо), два (смайлик), дев'ять (колір), чотири (будинок).
Н.В. |
Р.В. |
Одна слива |
Одна друга узвозу |
Два кілометри |
П’ять картин |
Три ананаси |
Шість автобусів |
Два килими |
Вісім ожин |
Чотири світери |
П’ять удавів |
Три колеса |
Півтора пирога |
Два смайлики |
Десять островів |
Чотири будинки |
П’ятнадцятого квітня |
|
Вісім лящів |
|
Сім стебел |
|
Дев'ять кольорів |
КЛЮЧ: У кожному іменнику підкресліть другу букву. Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкреслених букв прочитаєте крилатий вислів. Поясніть його значення.
ЛІНИВОМУ ЗАВЖДИ СВЯТО - нероба і ледар, не бажає працювати, завжди радіє, гуляє, відзначає свята. Тобто він тільки відпочиває, а працювати відмовляється.
Вправа 529: (5хв):
Ситуація. Уявіть, що ви прийшли в магазин, щоб купити шкільне приладдя. Зверніться до продавця і замовте товар відповідно до поданого списку, уживаючи іменники в правильній формі.
Відповідь: три олівці, 2 маркери, чотири стержні, два альбоми, 10 обкладинок, двадцять п’ять файлів, двадцять два зошити, п’ять ручок, два циркулі.
Вправа 532: (5хв):
Спишіть, замінюючи цифри словами й ставлячи іменники в потрібній формі. Обґрунтуйте свій вибір.
72(літр), 1/3(група), 1/8(шлях), 100(день), 2/3(склянка), 2 (велосипед), 3(ліжко), 5(бутель), 0,12(відсоток), 6,95(сантиметр), 2/3(метр), 2(нетбук), 500(метр), 4(олівець), 7(олівець), 3(трамвай), 5,6(кілограм), 3(листок), 2(номер), обидва(селянин), 23 з половиною(кілометр), 84(студент).
Відповідь: сімдесят два літра, одна третя групи, одна восьма шляху, сто днів, дві треті склянки, два велосипеда, три ліжка, п’ять бутлів, нуль цілих і двадцять сотих відсотка, шість цілих і і дев’яносто п’ять сантиметра, дві третіх метра, два нетбука, п’ятсот метрів, чотири олівця, сім олівців, три трамваї, п’ять цілих і шість десятих кілограма, три листівки, два номери, обидва селянина, двадцять три з половиною кілометри, вісімдесят чотири студенти.
Вправа 4: Для узагальнення матеріалу пройдемо невеличкий тест (5 хв):
IV. Оцінювання. Домашнє завдання (5хв)
Вивчити за підручником §56, вправа№533.