В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки

Про матеріал
В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки Для учнів 6 класу
Перегляд файлу

Тема. В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки

 Мета: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати героїв, розкривати риси їх вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації головне; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.

Обладнання:  підручник, завдання, ілюстрації.

                              Яку дружбу заведеш, таке й життя проведеш

                                                                             Народне прислів’я

  Хід уроку

 І. Організаційний момент

Поетична хвилинка.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вчитель: Сьогодні ми продовжимо знайомство  з повістю В.Нестайка  «Тореадори  з  Васюківки»,  на  якому  ми   будемо розвивати вміння і навички виразного читання, переказування, коментування подій та  вчинків  героїв.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1). Робота в парах.

Завдання: задати одне одному питання за змістом прочитаного твору.

2). Робота  біля дошки. Розшифруй висловлювання:

Нема нічого кращого в житті за дружбу

В. Нестайко

3). Зачитати виписані засоби творення комічного.

Засоби комічного

Приклади

Надання незвичайних для тварин кличок.

Корова Контрибуція, бугай Петька, цап Жора, цуценя Собакевич.

Слова і вислови жартівливого характеру

Пискля мале (про Яву в дитинстві); друзяка; ім’я причепилось, як реп’ях до собачого хвоста

Пестливі слова

Льоха Манюня

Надання словам протилежного значення

Орли, соколи; гангстери, а не хлопці; сталь, а не характер (про Яву)

 Вживання порівнянь жартівливого характеру.

«анциболотники», «шминдрики», «авантюрист шмаркатий». «гангстери», «буцегарня», «шелегейдики», «шмарогузи», «катові гаспиди»,

 

 Жартівливі народні прислів’я та приказки.

«Сам ти дуля з маком», з’явився, «мов бульба з носа», «випустив дух», «шукай вітра в полі»,

 Дитячі дефекти у мовленні дітей.

«загаза чортова», «щоб ти гозбив свою погану могду».

Зачитати лист, який написали учні Яві та Павлуші з порадою, що треба було зробити, аби не сталося провалу вистави.

Гра «Впізнай героя»

Учитель  читає уривок з тексту, а діти повинні дізнатись, про кого іде мова.

1. « Це мій найкращий друзяка і напарник …» Павлуша

2. «Будь ласка, любий бгатику, їж» (Яришка)

3. « Ми, з тобою хлопцi будь здоров. Точно-точно, без брехнi, ми таки хлопцi з фантазiєю. Скажи.» ( Ява)

4.«Iдiть, iдiть уже. Але знайте, ще раз щось таке - вуха пообриваю i свиням викину.» (Дід Варава)

5.«Слухай, а давай зробимо... пiдводного човна.» (Ява)

6.«От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні» (Дід Салимон)

Учитель. У кожного у дитинстві є мрії. Людина схильна мріяти. Ми мріємо про своє майбутнє. Прагнути чогось хорошого завжди приємно і корисно. Хтось мріяв стати видатним актором, хтось —льотчиком. Не полишили ці мрії і наших головних героїв — Яву Реня і Павлушу Завгороднього.

Про пошуки майбутньої професії вам розповідатимуть самі герої.

Інсценізація уривку

Ява. Ти знаєш, Павлушо, все-таки нема в світі краще, як бути міліціонером. По-перше, благородно! Борешся з усякими злодіями, бандитами та хуліганами.

 По-друге, усі тебе поважають, а коли треба, й бояться.

 По-третє, цікаво. Не життя, а суцільне тобі кіно пригодницьке. Я, мабуть, таки стану міліціонером. А ти?

Павлуша. А я льотчиком. Ти ж знаєш!

Ява. Як хочеш.

Учитель. Ява міняв професії, як циган коні. Сьогодні він моряк, капітан далекого плавання. Завтра він геолог. Післязавтра директор кондитерської фабрики («по три кілограми «Тузика» на день можна їсти»). Тоді футболіст київського «Динамо». Тоді художник. Тоді звіролов. А сьогодні, бачте, міліціонер.

Ява. Ти знаєш, Павлушо, я вирішив: я, мабуть, коли виросту, в артисти піду.

Павлуша. А хто ж шпигунів ловитиме? Хто ж тоді міліціонером буде? Як усі міліціонери в артисти підуть? І Тарапунька, і ти… Розведеться тих злодіїв і шпигунів, як комашні, - проходу від них не буде. Що ти собі думаєш!

Ява. Нічого, і без мене знайдеться кому ловити.

Учитель. Яка ж найбільша мрія була у хлопців? (найбільшою мрією їхнього життя була мрія стати героєм, щоб про них говорили по радіо, як на травневі свята).

  •             Що є буденне? (батьки карають дітей; діти часто б’ються між собою; хтось жорстоко повівся з цуценям).

-  Що є романтичне в повісті? (побувати на театральних гастролях по світу; організувати екзотичне видовище - кориду; створити чудо техніки – метро).

Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.

2. Перегляд епізоду кінофільму «Тореадори з Васюківки»

Учитель: А зараз я пропоную вам переглянути цей епізод з короткометражної дитячої комедії Самарія Зелікіна за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Фільм отримав Гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені, Німеччина, 1968 року і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії, Австралія, 1969 року.

-   Чим же закінчився бій биків? (невдачею, це небезпечне заняття вимагає певних фізичних якостей, вміння, чого у хлопчиків ще не було ).

- Що в різних ситуаціях перемагає? (Дружба)

  •             Які риси характеру ви цінуєте в друзях? (доботу, дотримування слова, щедрість, доброзичливість, чесність, принциповість, наполегливість, допитливість, порядність,  справедливість, сміливість, працьовитість).

Гронування

Ява і Павлуша


 


ІV. Формування і вдосконалення вмінь та навичок

Виразне читання. Читання учнями уривків, які найбільше сподобалися, пояснення, чому саме цей уривок обрано).

Розділ «Усе! Кінець! Я дарую велосипед. «Загаза чортова!» Я видужую».

Словникова робота

Партика – шматок

Причандалля – прилади; інструменти

Вмаламурити – з’їсти

Відремізувати – відрізати

Тема: зображення «смертельної» хвороби Яви, його рішення подарувати велосипед сестрі на згадку про себе.

Ідея: возвеличення любові, доброти, чуйності Яришки до хворого брата, якого вона доглядала; засудження дріб’язковості, непослідовності у своїх рішеннях на прикладі Яви.

Основна думка:

  •             відповідальність за свої слова, обіцянки;
  •             бережливе ставлення до власного здоров’я.

Композиція .

Експозиція: хвороба Яви, яку він уявляв ймовірною смертю.

Зав’язка: вирішення Яви подарувати Ярині велосипед на згадку про себе.

Кульмінація: жалкування Яви за власним подарунком, зробленим сестрі; радість і щастя Яришки від катання на велосипеді.

Розв’язка: видужання Яви ; обіцянка брата давати кататися сестрі на велосипеді, коли вона цього забажає.

Проблематика:

  •             повага до ближнього, вміння розуміти його;

Обговорення змісту твору за питаннями:

-Як Яришка доглядала хворого брата?

-Чому Ява насторожився, коли до нього звернулася сестра з промовою: «Любий бгатику !»

-Чому Ява подарував Яришці велосипед?

-Чим пояснити те, що Ява вважав краще вмерти, ніж жити без велосипеда?

-Яким ми бачимо Яву наприкінці розділу?

-Як ви ставитеся до своїх братів, сестер?

-Чим вразив вас цей розділ? Чого він учить вас?

V. Робота в парах

І-ша. Завдання: записати 3-5 «моральних уроків», настанов, які дає нам автор у цьому розділі устами та діями героїв.

 (Не треба думати про найгірше, передбачати його; слід добре ставитися до молодших; ніколи не впадай у відчай; дотримуйся слова).

ІІ-га Завдання: схарактеризувати Яву за цим розділом.

(Ява емоційний та вразливий, може легко впасти в паніку; розуміє, що найбільша цінність людини – це її життя, і його слід прожити гідно; прагне до добрих справ; по-дитячому безпосередній, щирий, любить природу).

ІІІ-тя Завдання:   з’ясувати, якою є роль лайливих, просторічних слів у творі.

(Вони наближають нас  до реального життя, до дитячої, підліткової мови, роблять розповідь щирою, цікавою).

ІV- та Завдання: Визначити головну думку твору.

(Треба цінувати життя, прагнути до дружби, бути допитливими і веселими).

V- та Завдання: виписати художні засоби з прочитаного уривку.

Солодким голосом.  Цi звуки шматували моє умираюче серце. Я витягся, як мрець. Серце моє розчахнулося вiд болю,  як гине велосипед!

VІ –та Завдання: яким у творі зображено велосипед?

А який же був велосипед! «Україна». З багажником, i з фарою, з ручним гальмом. А швидкiсть яка! Вiтер, а не велосипед. Був!

.Мікрофон

Які риси характеру ви хочете в собі виховати?

- Кожного дня ми стикаємося з різними проблемами, які треба вирішувати. Чим старшими ми стаємо, тим більші проблеми на нас чекають. Щоби не втратити повагу до себе, треба рішуче та сміливо їх вирішувати.

- Я сподіваюсь, що зможу виховати в собі  доброту, чесність, справедливість;

- сміливість, рішучість, впевненість  в собі;

-сміливість і хоробрість. Сміливі люди завжди попереду. Їх не лякають ніякі життєві труднощі, все їм по плечу. 

VІІ. Гра «Складіть слова»

Дружба           мрія                 сміх

Закріплення знань, умінь та навичок.

Тестові завдання   

1. Яришка відклала журнал і звернулася до Яви: 
а) любий братику; *б) так тобі і треба; 
в) зараза чортова («загаза чортова») 

2. Хворого Яву дратувала 
а) спритність сестри Яришки; * 
б) надокучливість Яришки; в) усмішка сестри. 
3. Хлопець подумав, що його рахунки з життям майже зведені, коли 
а) прийшла медсестра; б) кольнуло в боці; 
в) подарував сестрі велосипед.* 
4. Голова Яви крутилася від 
а) того, що багато з’їв; в) довгого лежання.* 
б) від високої температури; 
5. Щастя так засліпило Яришку, що вона 
а) весело посміхалася брату; 
б) нічого не бачила;* 
в) думала про брата. 
6. Ява навіть перед смертю не міг спокійно дивитися, як 
а) гине велосипед; * 
б) лежить під колесом сестра; 
в) як друзі граються м’ячем. 


6. Складання   сенкану.

Ява, Павлик.

 Розумні, кмітливі.      

 Бешкетують, будують, здобувають.

 Справжні друзі.

 Фантазери.

      ***           

Ява, Павлик

Винахідливі, справедливі

Будують, вирішують, обіцяють

Вони є справжніми друзями.


Романтики.                                                        

Заповіт дружби від Всеволода Нестайка

     Святе це діло – дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в

світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі – це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це!


ІV. Підсумки уроку. Рефлексія. Продовжіть речення: 

* Я знаю…(засоби творення комічного).

* Я вмію… (визначати комічне у творі).

* Я можу…( виокремити романтичне у творі).

* Я вмію…( коментувати епізоди повісті).

* Я вмію… (виразно читати й коментувати епізоди в повісті).

* Я вмію… (характеризувати образи головних героїв).


V. Оцінювання учнів.

 

VI.  Домашнє завдання.  


 

 

 

1

 

docx
Додано
16 травня 2020
Переглядів
5053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку