Розробка уроку з літературного читання для 4 класу.
Тема "В.О.Сухомлинуький.Не забувай проджерело,"
Урок літературного читання
Клас 4
Вчитель: Пугач Вікторія Василівна
ТЕМА. В.Сухомлинський “Не забувай про джерело” Будь природі другом.Причина і наслідок.
Мета: активізувати знання учнів про життя і творчість видатного педагога і письменника В.О.Сухомлинського, удосконалювати навички літературного аналізу твору; розвивати навички критичного мислення школярів, мовленнєву компетентність, уміння передбачати, структурувати, формувати оцінні судження; виховувати бережливе ставлення до природи, уміння бачити красу навколишнього світу.
Обладнання:стікери,кольоровий папір,руханка-вітання,руханка.портрет Сухомлинського,дзеркальце,аудіозапис“Звуки природи”,чисті аркуші,стратегія
“Шість капелюшків”
Хід уроку
І.Підготовчо - організаційний етап.
Ніби сонце, що сходить над кручі,
Ніби сяйво стрімкої води, Наша мова –це диво квітуче, Без якого серцям не цвісти!
Доброго ранку,діти! Ми розпочинаємо урок літературного читання.
Сьогодні в нас за календарем .... і ми продовжуємо збагачувати знання рідним словом. Але вже після того як привітаємося один з одним та гостями,що присутні в нас на уроці.
Діти,запрошую Вас і запрошую гостей приєднатися до нашої руханки -вітання https://www.youtube.com/watch?v=PeMWpKpfBTs
А тепер визначте настрій і прошу зайняти свої місця.
Візьміть кольорові аркуші і запишіть ,що ви бажаєте собі на цей день. Передайте аркуш сусідові,що сидить праворуч від вас,а на аркуші,що отримали запишіть,що ви побажаєте своїм однокласникам.Тепер складіть літачок та запустіть його.
Підніміть літачок,що приземлився поряд з вами і прочитайте побажання ,що отримали.
Очікування
На стікерах,що є на ваших партах, запишіть свої очікування від сьогоднішнього уроку й прикріпіть на фліпчарт.
II. Підготовка до сприймання нового матеріалу Наш сьогоднішній урок я розпочну таким запитанням:
-Що для вас є добро?Утворюють на дошці “Хмару слів”.
Ваші міркування я почула,а хочете дізнатися ,що таке для мене добро?
А для мене це …
1. Гра»Криголом».
Доберіть людські чесноти до кожної букви слова «доброта»: (На дошці запис.Діти коментують ,а вчитель записує).
Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий ,дотепний
О – об’єктивний, оптимістичний
Б – благородний, благодійний
Р – ретельний, романтичний, різносторонній
О – освічений
Т – талановитий, тямущий , толерантний
А – активний( 5хв)
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Ознайомлення з життям і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.
- - Всі ці риси характеру притаманні оцій людині.( Портрет на екрані.)
Це Василь Олександрович Сухомлинський.Про нього та його оповідання й піде мова на сьогоднішньому уроці.
Стратегія «Джигсоу»
Ми з вами на уроках не один раз говорили про Сухомлинського, багато читали, знаємо про нього. А сьогодні скарбничку знань ви поповните, попрацювавши в групах використавши стратегію “Джигсоу”.Пам*ятаємо правила роботи в групі?(Говорити по черзі,поважати думку іншого,працювати тихо і тд.) В кожні групі є учень ,що готував виступ про життєвий шлях Сухомлинського. Тож прошу доповідача з першої групи розпочати,а ми всі уважно слухаємо.
(Клас об’єднаний в 4 групи. Кожна група отримує текст із цікавою інформацією про життя В. Сухомлинського читає її, обмінюється інформацією з іншими групами)
1 група
- Особливий вплив на маленького Василька мав дід Сухомлинського Омелян. У діда була велика бібліотека, яку він подарував Василеві. Ставши дорослим, Василь Олександрович часто згадував, як дід йому багато читав і його заохочував до читання, і ніколи не забував дідові слова: „Хто дітей любить, той добрий чоловік”.
2 група
- Сухомлинський в дитинстві любив малювати. Але щоб купити зошити, фарби, пензлі для малювання потрібні були гроші. Він відправлявся до лісу збирати лікарські рослини. Сушив їх і здавав до аптеки і за ці гроші купував собі все необхідне.
3 група
- У липні 1941 року Сухомлинського було призвано на війну. На фронті Василь Олександрович був двічі поранений, довго лікувався. Тяжким було поранення в руку. Хірурги хотіли її ампутувати. Але він не дав цього зробити, усе твердив: „Ні. Я вчитель!”. І це, мабуть, врятувало його. Лікарю довелося двічі оперувати Василя Олександровича, але руку він все-таки залишив. Дуже вже велика була віра Сухомлинського в життя!
4 група
- Попереду було багато планів, але 2 вересня 1970 року серце Василя Олександровича Сухомлинського перестало битися. Йому судилося народитися і померти у вересні, і це символічно. Бо вересень – це початок нового навчального року. На початку кожного навчального року сьогоднішні учні та вчителі Павлиської школи постійно відвідують могилу видатного педагога-земляка.
- Що подарував дід Василеві?
- Де брав гроші Василь,щоб купити все необхідне для малювання?
ІV.Постановка проблеми.
- Сьогодні ми познайомимося ще з одним оповіданням цієї особи.А про що йтиметься у ньому ми дізнаємося коли послухаємо аудіозапис і уявимо всю красу ,що він нам передає.Заплющуйте очі.Розпочинаємо подорож. (Відео”Звуки природи..Лісове джерело.”) (Припущення дітей щодо того,де вони були)
Дізнаємося , що це є насправді за допомогою нашого підручника. Розгорніть свої підручники на с.90.Прочитайте заголовок оповідання, яке ми будемо читати.
V. Опрацювання оповідання В.О.Сухомлинського “Не забувай про джерело.”
1.Прогнозування.
Чому,на вашу думку,автор закликає не забувати про джерело?
(Міркування дітей) 2.Первинне сприймання оповідання. - Пропоную Вам опрацювати текст.
- Слухання аудіозапису.
VI.Руханка.(2 хв)
VII .Узагальнення знань,умінь,навичок. Аналіз змісту твору із використанням стратегії “ Шість капелюшків” Сьогодні ми працюємо із капелюшками.
На партах є конверти відповідного кольору до капелюшків із завданнями.Розгорніть їх та ознайомтеся із запитаннями.Дайте відповідь на них. Білий капелюх
- Хто головний герой оповідання?
-Хто викопав ставок?
-Який закон ухвалили селяни,щоб зберегти ставок?
-Яка подія змінила ставлення селян та молоді до ставка?
-До чого призвело нехтування старим звичаєм? Чорний капелюх.
-Розкажіть,що на ваш погляд було найнеприємніше?
-Чому ставок згодом висох?
Давайте спробуємо заглянути в майбутнє і поміркуємо?
А що може статися,коли людство продовжуватиме так ставитись до всіх водойм на планеті?(Забруднюватимуть,не доглядатимуть?) Міркування дітей.
Отже,ви розповіли,що відбулося за допомогою білого капелюшка ,передбачили негативні наслідки від діяльності людей завдяки чорному капелюшку.Ми назвали ризики,які чекають людство від бездіяльності і без вміння берегти та доглядати.Але будь в чому можна знайти і позитивні сторони.Слово надається групі ,що має жовтий капелюшок.Це капелюх успіху і позитивних сторін.
Жовтий капелюшок.
-Згадайте, яким було джерело на початку твору?
-Завдяки яким діям ставок став чистіцшим і глибшим?
-З яких дій селян видно,що вони були дружніми та організованими?(До приїзду Неприкаяних)
Дійсно,дуже добре коли є однодумці.Бо як кажуть в народі :” Гуртом легко й батька бити” Червоний капелюшок.
А червоний капелюшок хоче відтворити ваші почуття і емоції ,які виникли у вас під час читання твору.
- Які почуття у Вас виникли на початку твору?
-Яка ситуація Вас засмутила?
-Коли ви найбільше хвилювалися та раділи?
А історія могла б бути й іншою.
Зелений капелюшок .
Зелений капелюшок пофантазував і придумав свою версію. Тож послухаємо її.
(Діти читають свою історію)
Синій капелюшок.
Отже,молодці.Ми попрацювали творчо і на кінець хотілося б почути відповіді на такі запитання:
Вчитель одягає дітям синього капелюшка (по черзі) і ставить запитання - З яким оповіданням ми сьогодні познайомилися?
-Хто автор цього оповідання?
Ми з вами приміряли 6 капелюшків і розглнули хороші та погані сторони.
-Тож який ми життєвий урок отримали?
Висновки дітей.
.Словникова робота.Щоденні 5 (Читання з дзеркалом)-Розпочнемо словникову роботу.
В кожній групі є карточки на яких записані слова,які автор 3,рвикористав у тексті. Вони можуть бути для вас новими та незрозумілими. Але прочитати їх можна лише за допомогою дзеркала. Візьміть до рук дзеркальця і прочитайте їх,запишіть поряд їх у звичній для нас манері( з ліва на право),а на зворотній стороні є значення цього слова,прочитайте його.
Відповіді дітей у групах.
В цьому тексті автор використав такі слова:
Неприкаяними(Який не знаходить собі місця, притулку); нинішньої(який існує, відбувається); призвід(приклад для наслідування); чистіший(не забруднень, не замазаний, без бруду, пилу і плям).
(Вчительзвертає увагу на правильність наголошення слів)
Тепер ваш словничок поповнився і ви збагатили свою мову.Не забувайте використовувати їх у повсякденному житті.
Д/з
Виразне читання оповідання. с.90-91
Рефлексія уроку
Ось і завершився наш урок і потрібно перевірити чи справдилися ваші очікування від уроку.А перевіримо ми це за допомогою портфеликів.
На партах лежать портфелики на яких ви запишете відповіді на запитання. Свої відповіді кріпимо на дошку.