В. Симоненко “Цар Плаксій та Лоскотон”. Урок. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотна. (песимістична й оптимістична).

Про матеріал
Тип уроку: урок засвоєння нових знань Міжпредметні зв’язки: українська мова, етика, образотворче мистецтво, біологія.
Перегляд файлу

                          Тема: В. Симоненко “Цар Плаксій та Лоскотон”. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотна. (песимістична й оптимістична).

  Мета: 

- познайомити  п’ятикласників з непересічною особистістю В. А. Симоненка, зацікавити його творчістю; активізувати читацькі інтереси дітей, опрацьовуючи зміст та з’ясовуючи основну думку  казки, формувати читацькі смаки учнів; вдосконалювати вміння характеризувати героїв та вміння вільно висловлювати власну думку, ставлення до прочитаного;

- розвивати творче мислення п’ятикласників;  

- виховувати в дітей оптимістичний погляд на життя, вміння керувати своїми    емоціями.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

                           Обладнання: картки для тематичного оцінювання, квітка оцінювання, шаблон асоціативного куща

                          Міжпредметні зв’язки: українська  мова, етика, образотворче  мистецтво, біологія.

тттттт

Хід уроку

                           І Організаційний момент

Учитель

- Добрий день Вам, дорогі діти! Милосердя й доброта – як два крила, на яких тримається людство. Будьмо добрими і скажімо собі:                   

«Я  спокійний…»

«Я  розумний…»                                                                                                                                                          «Я  впевнений  у  собі…»                                                                                                                                                   «Я  маю  чуйне  серце…»                                                                                                                                                 «Я віддаю  його  добрим  справам…»

- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. В народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.

Учитель

Сьогодні у нас незвичайний урок:

У казку сьогодні ми зробимо крок.

Із казкою ми вже стрічались не раз,

І знову вона завітає у клас.

В казках є завжди перешкоди, та знаю,

Для творчих дітей їх ніколи немає.

Як ви вже звернули увагу, перед нами на дошці знаходяться пелюстки. З них ми складемо квіточку, яка знадобиться нам сьогодні для роботи. Давайте визначимося, що саме необхідно нам на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вірно, оцінювання у нас теж буде відбуватися за допомогою квіточок

У вас на партах знаходяться квіточки, на пелюстках яких є назви завдань, які ми сьогодні будемо виконувати, і місця для балів, які ми будемо туди вносити. У середині квіточки запишіть своє прізвище та ім’я  і починаємо працювати….

II. Актуалізація опорних знань

Вдома ви повинні були прочитати казку «Цар Плаксій та Лоскотон». Зараз ми перевіримо, чи добре ви запам’ятали зміст казки

Тестова перевірка (взаємоперевірка)

I. Три царівни стали:

а) жабами в ріці;     .

б) п'явками в ріці;

в) п'явками в болоті.

 

2. У Плаксунів від реготу поспадали:

а) сорочки і штани;

б) штани;

в) сорочки.

 

3. Плаксій помер від:

а) сліз;

б) реготу;

в) злості.

                                    .
4. Макака одружився з:

а)Вай-Вай;

б) Плакотою;

в) Нудотою.

 

5. Макака мав чин:

а) капітана;

б) лейтенанта;

в) генерала.

 

6. Країна Плаксія називалася:

а)Горелий;

б) Сльозолий;

в) Плачолий.

 

7. У Плаксія було:

а) три доньки і двоє синів;

б) дві доньки і троє синів;

в) три доньки і троє синів.

 

8. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон» складається з:

а) 6 розділів;

б) 5 розділів;

в) 8 розділів.

Правильна відповідь – 0,5 б.

 

ІІІ Оголошення теми та мети уроку

Відкрийте будь ласка зошити і запишіть число, класна робота і тему нашого уроку: «В. Симоненко “Цар Плаксій та Лоскотон”. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотна. (песимістична й оптимістична).»

Протягом сьогоднішнього уроку ми спробуємо дати відповідь на запитання: кому, на вашу думку, легше жити на світі: плаксіям чи лоскотонам? Чому?

 

ІV Змістовно-пошуковий етап

 

  1. Знайомство з автором

 

Слово вчителя

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо роботу над розкриттям таємниці казки. І головним героєм нашого уроку буде спочатку не казковий персонаж,а звичайна людина, яка створила казку.

Діти, Симоненко, чи чули ви таке прізвище, чи знаєте хто це? А чи змогли б ви відповісти на мої запитання: «Де і в якій сім’ ї народився майбутній поет, як здобув освіту, коли почав писати вірші???»

Дати відповіді на ці запитання допоможуть нам  незвичайні спогади. Чому незвичайні? Та тому, що ви зараз будете свідками зустрічі маленького Василька Симоненка і вже дорослого Василя Андрійовича Симоненка.

(Слово надається артистам. Роль малого Василя виконає п’ятикласник, а роль дорослого Василя- учень-старшокласник)

1(Василько) Рідна ненько Україно! Співуча мальовнича барвиста! А чи пригадуєш, Васильку, де ти народився?

2(Василь Андрійович) Так-так пригадую! Народився я в 1935 році, на Полтавщині, в селі Біївці. Нажаль батька свого я не пам’ятаю, а виховували мене мати, дідусь із бабусею. А коли мені виповнилося 6 рочків, розпочалася Друга світова війна. Це такий жах!!! І мені, малому,так хотілося, щоб вона якнайшвидше закінчилася Ой, а як мені бажалося тоді стати льотчиком!!!

1   Я теж пригадую! Як почую тріскотіння мотора літака, швидко вискакую з хати і біжу дивитися, як летить моя мрія в синьому шовку неба. Я навіть тоді написав свій перший вірш. А матуся моя назвала його «Я маленький льотчик». ….А взагалі любов’ю до рідної мови, мудрістю та образністю поезії я завдячую своїй матері, Ганні Федорівні.

2   Матуся моя була неграмотна, але спостережлива. Вона знала дуже багато прислів’їв та приказок.

1   А я їх записав у окремий зошит під назвою «Перлини поміж людей» і постійно використовував у своїй творчості.

2   Батька мені замінив дідусь, Федір Щербань.

1   У написаній мною «Думі про діда» є такі слова: «Безсмертячко ти моє кирпате!» То були дуже гарні слова, бо поганих він не говорив мені. Дідусь був мудрою і начитаною людиною. Він дбав про те, щоб я здобув освіту. У Біївцях я закінчив 5 класів, а середню школу в Тарандинцях. …Ходив я до школи зі шматком хліба, олівцем та зошитом. Портфеля не мав. Не дивлячись на це, закінчив 10-й клас із золотою медаллю. І все ж карався, що мало знаю. А щоб осягнути науку глибше, вирушив учитися до Києва.

2   Послухай-но, Василько, яка пригода зі мною трапилася одного разу.…Іду я центральною вулицею Черкас і підходжу до книжкового кіоску. Дивлюсь – один дядько купує мою казку. Дай, думаю, і я куплю та подарую її синові мого найкращого друга.

І що ж я почув у відповідь? - Пробачте, це вже остання…

1   Так що ж це виходить: я у твоєму віці став справжнім письменником? І що ж писав?

2  А написали ми чимало віршів, казок. Одна з них - «Цар Плаксій та Лоскотон». 

  1. Аналіз казки “Цар Плаксій та Лоскотон”

 

                                                    “Чарівне  дерево”

Слово вчителя: перед вами дерево, на листочках якого знаходяться запитання, на які нам потрібно дати відповіді, тим самим проаналізувавши зміст нашої казки.

 

  • Скільки дітей мав цар? (6)
  • Як називалась столиця країни Сльозолий? (Плаксоград)
  • Чому цар Плаксій хотів, щоб усі діти плакали?
  • Чому цар Плаксій не любив Лоскотона?
  •  Як дядько Лоскотон смішив дітей?
  •  Яким був Плаксій?
  •  Яка   сім’я   була у царя Плаксія? Зачитайте портрет царської сімейки.
  •  Як ви оцінюєте вчинки царя?
  •  Якими виступають царські посіпаки?
  •  Чи викликають у вас відразу царські посіпаки і цар? Чому?
  •  Яким був Лоскотон?
  •  Зачитайте опис дядька Лоскотона.
  •  Чому люди любили Лоскотна, не любили Плаксія?
  •  Чим приваблює вас образ Лоскотона?
  1.  Словесне малювання

Слово вчителя.

А чи знаєте ви , що позначають імена Плаксій та лоскотон? На це питання нам допоможуть відповісти наші мовознавці

 

1 мовознавець:

За тлумачним словником сучасної української мови, плаксій – це той, хто часто плаче, схильний до плачу. Синоніми:  плаксун, плаксивець, рюмса, рюма, рева, скиглій

2 мовознавець:

Слово «Лоскотон» у словнику не зафіксоване, його створив сам автор від слова «лоскотати», що означає – м’якими дотиками до шкіри викликати нервове збудження, зазвичай супроводжуване сміхом. 

 

Слово вчителя.

Я хочу познайомити вас з новим терміном, який має назву оказіоналізм. Оказіоналізми – це авторські неологізми, тобто слова, які вигадав сам автор. Давайте разом проговоримо це слово спочатку по складах, а потім одним словом.

Пригадайте, як визначити кількість складів у слові? – скільки у  слові голосних – стільки і складів. Порахуйте кількість голосних. (6 гол, 6 скл.)

о/ка/зі/о/на/лізм

 

4.Рольова гра «Даємо поради»

Слово вчителя

-Діти, скажіть, чим був сміх дядька Лоскотона : зброєю чи ліками?                     

 -Чому ви так вважаєте?

-А кого б ви хотіли запросити до себе в гості : Лоскотона чи Плаксія?

-Та до нас завітали не Плаксій, не добрий дядько Лоскотон,а… вчитель біології та психолог. Послухаємо, які поради вони принесли.

Біолог. Ви були праві. Сміх-це ліки. Вони виробляють у мозку людини такі речовини,що протистоять вірусам та інфекціям. А ще хочу повідомити вам,що щирий сміх захищає нас від нервових розладів.

Психолог . А я хочу повідомити ,що всього лише одна хвилина здорового і природного сміху  замінює склянку фруктового соку. А ще…одна година щирого сміху замінює путівку до найпрестижнішого курорту.

Слово вчителя. Ну що ж,поїдемо на 1 хвилину на курорт,щоб відпочити?

 

Фізкультхвилинка

Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи вам робити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки
Назад – вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби..                                                                                                    Раз-два! Потягнулись,
І прогнутись, розігнутись.
Ваші м'язи всі проснуться,
Ваші губи посміхнуться.

         V Системно-узагальнюючий етап

                             1. Повторення основних відомостей з теорії літератури

                           - Доведіть, що “Цар Плаксій та Лоскотон” є казкою. (Казка – від слова “казати”. В основу покладено вигадані, фантастичні події. Починається словами:  “Там, де гори і долини”.

Властиві триразові повтори: 3 сини, 3 дочки.  Засуджується жалібність, бездушність, жорстокість, тупість і, навпаки, прославляється працьовитість, чесність, мудрість, сміливість, доброта, … Добро перемагає зло.)

   -  Як називаються  казки, складені  письменникам? (літературними)

   - Якою мовою написана казка “Цар Плаксій та Лоскотон”: прозовою чи  віршованою?           

 

2. Літературний диктант

  1. В.Симоненко народився в с. Біївці на Київщині. (Ні)
  2. Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем. (Так)
  3. Плаксій разом з Лоскотоном (герой твору В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон») борються за радість, волю, щастя народних мас. (Ні)
  4. Найбільше Плаксій полюбляв пити газовану воду. (Ні)
  5. У Лоскотна були великі вуса. (Так)
  6. Капітан Макака — найкращий друг у Лоскотна. (Ні)
  7. Плаката — найстарша дочка Плаксія. (Ні)
  8. У торбині Лоскотон носив сміх. (Так)

За кожну правильну відповідь установлюється 0,5 б. (самоперевірка)

 

3.Асоціативний кущ

Слово вчителя.

 

Діти, ви не дарма сидите за двома столами. Зараз ви спробуєте попрацювати у командах. Вам потрібно скласти вже знайомий для вас асоціативний кущ, тобто записати свої асоціації з головними персонажами нашої казки. Перший стіл буде складати асоціативний кущ до Лоскотона, а другий стіл – до Плаксія. Перед вами є кущ, і ваша команда повинна вписати на його гілки свої асоціації. Починайте.

Оберіть, будь ласка капітана, який представить ваш кущ.


Я вважаю, що обидві команди впоралися зі своїм завданням, тому і перша, і друга команда отримує по 2 бали за цю роботу. Поставте на пелюстку з назвою «Асоціативний кущ» 2 бали

VІ. Оцінювання учнів

Візьміть до рук свої квіточки, підрахуйте кількість маленьких квіточок, які ви отримували за усні відповіді та впишіть їх кількість на пелюстку з назвою «Додаткові бали». Тепер зберіть свої квіточки з балами та передайте їх мені.

VІІ. Домашнє завдання.

Домашнє завдання  ви отримаєте у 3 часових вимірах: на наступний урок, на наступний рік і на весь вік.   Отже, на наступний урок: скласти сенкани до образів головних героїв казки: дівчата – до образу Плаксія, а хлопці – до образу Лоскотона;  на наступний рік: прочитати якомога більше творів В.Симоненка; на весь вік: поспішайте творити добро!

VІІІ. Підведення підсумків уроку.

Діти, так кому ж все-таки легше жити на світі, плаксіям чи лоскотонам? Чому?

Нехай ваші душі завжди будуть налаштовані на добро, і тоді ваше дерево життя буде завжди цвісти квіточками добрих справ. Так як ви сьогодні чудово попрацювали на уроці, я пропоную вам прикрасити  дерево на дошці нашими квіточками добрих справ і гарних оцінок.

Ви всі молодці, дякую за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1(Василько) Рідна ненько Україно! Співуча мальовнича барвиста! А чи пригадуєш, Васильку, де ти народився?

2(Василь Андрійович) Так-так пригадую! Народився я в 1935 році, на Полтавщині, в селі Біївці. Нажаль батька свого я не пам’ятаю, а виховували мене мати, дідусь із бабусею. А коли мені виповнилося 6 рочків, розпочалася Друга світова війна. Це такий жах!!! І мені, малому,так хотілося, щоб вона якнайшвидше закінчилася Ой, а як мені бажалося тоді стати льотчиком!!!

1   Я теж пригадую! Як почую тріскотіння мотора літака, швидко вискакую з хати і біжу дивитися, як летить моя мрія в синьому шовку неба. Я навіть тоді написав свій перший вірш. А матуся моя назвала його «Я маленький льотчик». ….А взагалі любов’ю до рідної мови, мудрістю та образністю поезії я завдячую своїй матері, Ганні Федорівні.

2   Матуся моя була неграмотна, але спостережлива. Вона знала дуже багато прислів’їв та приказок.

1   А я їх записав у окремий зошит під назвою «Перлини поміж людей» і постійно використовував у своїй творчості.

2   Батька мені замінив дідусь, Федір Щербань.

1   У написаній мною «Думі про діда» є такі слова: «Безсмертячко ти моє кирпате!» То були дуже гарні слова, бо поганих він не говорив мені. Дідусь був мудрою і начитаною людиною. Він дбав про те, щоб я здобув освіту. У Біївцях я закінчив 5 класів, а середню школу в Тарандинцях. …Ходив я до школи зі шматком хліба, олівцем та зошитом. Портфеля не мав. Не дивлячись на це, закінчив 10-й клас із золотою медаллю. І все ж карався, що мало знаю. А щоб осягнути науку глибше, вирушив учитися до Києва.

2   Послухай-но, Василько, яка пригода зі мною трапилася одного разу.…Іду я центральною вулицею Черкас і підходжу до книжкового кіоску. Дивлюсь – один дядько купує мою казку. Дай, думаю, і я куплю та подарую її синові мого найкращого друга.

І що ж я почув у відповідь? - Пробачте, це вже остання…

1   Так що ж це виходить: я у твоєму віці став справжнім письменником? І що ж писав?

2  А написали ми чимало віршів, казок. Одна з них - «Цар Плаксій та Лоскотон». 

 

1 мовознавець:

За тлумачним словником сучасної української мови, плаксій – це той, хто часто плаче, схильний до плачу. Синоніми:  плаксун, плаксивець, рюмса, рюма, рева, скиглій

 

2 мовознавець:

Слово «Лоскотон» у словнику не зафіксоване, його створив сам автор від слова «лоскотати», що означає – м’якими дотиками до шкіри викликати нервове збудження, зазвичай супроводжуване сміхом. 

 

Біолог. Ви були праві. Сміх-це ліки. Вони виробляють у мозку людини такі речовини, що протидіють вірусам та інфекціям. А ще хочу повідомити вам, що щирий сміх захищає нас від нервових розладів.

Психолог . А я хочу повідомити ,що всього лише одна хвилина здорового і природного сміху  замінює склянку фруктового соку. А ще…одна година щирого сміху замінює путівку до найпрестижнішого курорту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

активність

гарний настрій

допитливість

доброзичливість

знервованість

кмітливість

наполегливість

злість

 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2023
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку