Тема. В.Симоненко . «Ти знаєш, що ти – людина?». Загальнолюдські цінності та ідеї.
Мета: продовжувати опрацьовувати поетичну спадщину В.Симоненка, допомагати учням усвідомити ідейно-художнє значення твору в розкритті загальнолюдських проблем; розвивати навички виразного читання віршів та вміння їх аналізувати, розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, уміння висловлювати власну думку; формувати власне уявлення про світ та про роль людини в ньому; розвивати життєві навички позитивної самооцінки, самоусвідомлення та самовдосконалення; виховувати почуття власної гідності , самодостатності.
Обладнання: спеціально облаштований клас (комп’ютер, мультимедійний проєктор, фліпчарт , стільці розставлені півколом ); портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до них, електронні носії інформації (аудіо, відео, мультимедійна презентація вчителя), картки із завданнями, маркери, квітка із паперу, роздавальний матеріал (метелики, різнокольорові фігурки)
Орієнтовний план тренінгу
Стартові завдання |
Час |
Слово вчителя |
1 хв |
Вправа «Мене цінують за…» |
5 хв |
Вправа «Метелики» (з’ясувати очікування учнів) |
4 хв |
Вправа «Повторення правил тренінгу» |
2 хв |
Перебіг тренінгу |
|
Вправа «Мозковий штурм» |
2 хв |
Інформаційно-мотиваційне повідомлення «Ти – особливий!» |
2 хв |
Перегляд відеоролика |
2 хв |
Вправа «Мікрофон» |
4 хв |
Руханка «Дзеркало» |
3 хв |
Робота в групах |
10 хв |
Підсумкові завдання |
|
Написання вільного есе «Над чим змусив мене замислитися твір В.Симоненка?» |
7 хв |
Вправа «Електричний струм» |
2 хв |
Домашнє завдання |
1 хв |
|
45 хв |
І.Стартові завдання
Дуже давно, ще перед народженням Ісуса Христа, жив у стародавній Греції філософ Діоген. Дехто вважав його великим мудрецем, а дехто навіть божевільним. Про Діогена розповідали, що одного гарного сонячного дня він виліз із бочки, в якій жив, і зі свічкою в руках почав ходити базаром і розглядатися, немовби чогось шукав. Коли філософа запитали, чого той шукає, на те Діоген цілком серйозно відповів: "Шукаю людину".
А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Доки існує людство, триватимуть пошуки людиною відповіді на запитання – хто ж вона є? Нам належить здійснити свій пошук. Сьогодні в цьому нам допоможе вірш В.Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?», але спочатку ми виконаємо декілька вправ.
1.Скільки років прожив поет? (28)
2.Який фах отримав В.Симоненко після закінчення Київського університету? (журналіста)
3.Як О.Гончар назвав поета? («Лицарем на білому коні»)
4. Жанр поезії «Лебеді материнства» (Колискова)
5. Символічні образи вірша «Лебеді материнства». (Лебеді, тополі, верби)
6. Основна думка вірша «Лебеді материнства» («Можна все на світі вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину»)
7.Ліричний образ вірша «Лебеді материнства» (Любляча мати)
8. Якого кольору лебеді у поезії? (Рожеві)
9.Що символізують лебеді? (Вірність і любов)
10. У житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не може вибирати… (Матір і батьківщину)
ІІ. Перебіг тренінгу
Отож, хто є людина? На перший погляд, це питання зовсім просте. Дійсно, хто ж не знає, хто така людина? Кожен із нас впевнено виділяє людину з навколишнього світу. Її відмінність від інших істот вважається цілком очевидною. Однак річ у тому, що те, що нам здається найближчим, найбільш знайомим, насправді є найбільш складним, як тільки ми робимо спробу збагнути його сутність.
Як ви думаєте, що люди цінують найбільше? Те, що існує в одному екземплярі чи те, що не можна замінити. «Ти не такий, як усі. Ти – особливий»,- так люди висловлюють один одному своє захоплення. І це правда, бо кожен із нас не такий, як усі. Із цього приводу В.Симоненко сказав:
Бо ти на землі – людина.
І хочеш цього чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя єдина,
Очі твої одні…
Обмін враженнями про твір (Запитання виведені на екран через проєктор)
Відгадайте, про що мова? Вона нічого не коштує, але багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, не збіднюючи при цьому тих, хто нею обдаровує. Вона триває мить, а в пам'яті залишається назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, який не став би від неї багатше. Її не можна купити, не можна випросити, не можна ні позичити, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі ні на що не годиться, поки її не віддали! То про що мова? Звичайно, це усмішка!
Руханка «Дзеркало». (Лунає «Ти на землі людина» (вокальна формація «Піккардійська Терція».) https://www.youtube.com/watch?v=B5jKBdWJnb4
Завдання для груп:
І група
Доведіть, що кожна людина – неповторна, індивідуальна. Відповідаючи, посилайтеся на власний життєвий досвід і зміст твору.
ІІ група
Вмотивуйте, чому В. Симоненко наполягає на тому, щоб кожна людина поспішала жити? Чи маєте ви досягнення за прожитий час? Якщо так, то які?
ІІІ група
Які риси характеру ви найбільше цінуєте в людині? Власну думку вмотивуйте.
ІV група
В. Симоненко у творі акцентує увагу на тому, що людина – господар на землі. У чому виявляється місія людини на землі?
Виступи груп :
І група:
Кожен з нас — неповторний, більше таких самих людей немає, немає такого неповторного голосу, такої усмішки, ніхто так не радіє і не страждає. Усвідомлення того, що ти унікальний, здається нам дуже важливим та актуальним у наш час. Адже зараз риси індивідуальності часто стираються. І тому кожна людина у своєму житті повинна бути собою, реалізувати себе тут і тепер, не зустрічаючи на своєму шляху перепон, тиску та гноблення. Життя людське не таке вже й довге, тому треба жити й радіти життю.
ІІ група:
Усі ми знаємо, як швидко минають канікули, навіть літні, але мало хто звертає увагу на те, як минають роки. Багато хто любить відкладати свої справи на завтра, і так кожного разу ми говоримо собі: ось завтра я зроблю те чи інше. В.Симоненко примушує замислитися над тим, що життя не вічне, треба встигнути реалізувати всі свої задуми, мрії, прагнення. Хоча ми ще діти, але багато чого вже встигли зробити: отримали в школі потрібні знання, багато хто з нас відвідує гуртки, секції, де теж має певні досягнення. Але справді людина повинна поспішати жити, робити добрі справи, залишаючи по собі слід.
ІІІ група:
Однією з найголовніших рис вдачі людини є доброта. На жаль, у сучасному світі ми часто забуваємо, що добро – це невід’ємна частина нашого життя, забуваємо озирнутися й подивитися , чи не потрібна наша допомога кому-небудь. І це дуже сумно … Так і хочеться крикнути: “Люди, поспішайте робити добро!”. І тут найголовніше – це бажання безкорисливо й щиро робити добрі справи. Не вимагати нічого натомість, а задовольнятися лише посмішкою на обличчі або простим “дякую”. Побажання доброго дня, комплімент незнайомій людині – це теж прояв доброти. Вона може бути абсолютно різною, але слід пам’ятайте, що все повинно йти саме від серця!
ІV група:
У вірші В. Симоненка «Ти знаєш, що ти — людина?» поет розкрив місію людини на землі: творити добро, жити за законами моралі, поважати й цінувати неповторність людської особистості: Ти на землі — людина, І хочеш того чи ні Усмішка твоя — єдина, Мука твоя — єдина, Очі твої — одні. Автор наголошує на тому, що кожна людина неповторна, має право на повагу, любов, щастя і свободу. Але ми також вважаємо, що завдання кожного –робити світ навколо себе добрішим, гуманнішим, допомагати ближнім, довіряти, розвивати свої творчі здібності, поважати інших. Ми всі прагнемо жити комфортно. А душевний комфорт можна мати тільки тоді, коли сам робиш добро й у відповідь отримуєш таке ж ставлення від інших.
ІІІ. Підсумкові завдання
Есе «Над чим змусив мене замислитися вірш В.Симоненка?»
У вірші «Ти знаєш, що ти – людина?» В.Симоненко говорить, що кожна людина неповторна, незамінна. Поет звертає увагу саме на людське, індивідуальне: «Усмішка твоя єдина, очі твої одні».
Так, ми завжди повинні пам'ятати, що, перш за все, ми — люди, ми народилися здатними не тільки їсти, пити, спати, а й думати, переживати сотні почуттів. Я думаю, що бути людиною — це бути вихованим, милосердним, доброзичливим, жити за правилом: «Поводься з людьми так, як хочеш, щоб вони поводилися з тобою». Треба пам'ятати, що ти живеш на світі не один, що тебе оточує багато людей, і, виявляючи неповагу до них, ти, в першу чергу, не поважаєш себе.
Отже, важка це справа — бути Людиною, і ми повинні розуміти покладену на нас відповідальність, щоб з честю називати себе цим словом.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. та ін.. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа): - К.: Вид-во «Алатон», 216 – 376 с.
2.Ольга Олійник. Світ українського слова. Навч. посібник для всіх, хто любить і шанує українське слово.-К. : Хрещатик, 1994.-416с.
3.Симоненко В.А. У твоєму імені живу: Поезії, оповід., щоденник зап., листи / Упоряд. та післямова В.В.Яременка; Передм. О.Т. Гончара.-3-тє вид.-К.: Веселка, 2003.-382с.: іл.
4.Ткаченко А.О. Василь Симоненко : Нарис життя і творчості.- К.: Дніпро, 1990.- 312с.
5.Чупринін О.О. Усі уроки української літератури в 7 класі. -2-ге вид., доповн. та переробл. - Х.: Вид. група»Основа», 2011.-622с.
ВИКОРИСТАНІ ІНТЕРНЕТ-ДЖЕРЕЛА
1.Відеоролик «Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина?»
https://www.youtube.com/watch?v=VAMXodCj4iA
2.«Ти на землі людина» (вокальна формація «Піккардійська Терція»)
Додатки
Орієнтовні правила проведення тренінгу
Вправа «Мене цінують за…» (привітання)
Учасники по колу, передаючи м’яч, повинні продовжити речення «Я – (ім’я). Мене цінують за …»
Вправа «Метелики» (очікування учасників)
Очікування записують на метеликах, які сідають навколо квітки, а під кінець тренінгу «сідають» ( або не «сідають») на неї.
Вправа «Дзеркало» (руханка)
Усі учасники тренінгу стають у коло. Відтак по черзі показують, як вони виявляють свої емоції ( радіють, дивуються, сумують): «Я радію ось так…», «Я сумую ось так…». Інші повторюють за ним.
Вправа «Електричний струм»
Усі учасники беруться за руки і, починаючи з тренера, передають один одному потиск руки. Коли цей сигнал надходить до тренера з іншого боку, піднімають руки вгору й промовляють: «До побачення! До наступної зустрічі!».
Й.Тишбейн «Діоген шукав людину»