В.Сосюра. Розповідь про життя поета.

Про матеріал
План-конспект уроку допоможе вчителям української мови і літератури у висвітленні теми "Патріотичний пафос вірша "Любіть Україну!" В. Сосюри"
Перегляд файлу

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Випускна робота

В.Сосюра. Розповідь про життя поета.

Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну!»

 

 

 

 

 

 

Виконала

учитель української мови і літератури

Школи I-II ступенів школи №18

Оболонського району

Бакуменко Тетяна Іванівна

 

Категорія вища

     Керівник Авраменко Олександр Миколайович

 

 

 

Київ-2011 рік


Тема:   Володимир Сосюра. Розповідь про життя поета. Патріотичний пафос поезії “Любіть Україну!”

Мета:  ознайомити школярів з життєвим та творчим шляхом В. Сосюри, розкрити ідейно-художній зміст поезії “Любіть Україну!”, проаналізувати образ України, ідею єдності з рідною землею, розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, спостереження, робити висновки, формувати кругозір, світогляд учнів, самостійність, творчість у роботі; виховувати почуття любові до рідної України, її культури, звичаїв, образів, зневажливе ставлення до її ворогів.

Тип уроку:         засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання:   портрет В. Сосюри, аудіозапис вірша, проект “В. Сосюра.  Незабутній і невмирущий”, проект учня 8-го класу.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда за запитаннями:

  • Дайте визначення вірша як літературного жанру.
  • Пригадайте, за допомогою яких символічних образів змальовується Україна у творах літератури і живопису? (верба, калина, лебеді, крила)
  • Що ви знаєте про Другу світову війну?
  • Коли і з ким вів боротьбу наш народ?
  • Які вірші про Україну ви знаєте? Назвіть їх авторів.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя

  • Чи пізнаєте ви на портреті цю людину?

 

Так, це український поет Володимир Миколайович Сосюра. Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, задумливі карі очі. Швидка   хода. Голос високий, ніжний. Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Творчість поета назавжди залишилася однією з найяскравіших сторінок рідної України.

2.  Перегляд дослідження життєвого і творчого шляху поета у проекті учня  8-го класу «В.Сосюра. Незабутній і невмирущий» (перегляд презентації).

3. Завдання учням: скласти «Доміно» за переглянутою презентацією:

(В.Сосюра – поет – відмінник у школі – робітник – слюсар – любов до книжок – студент – солдат – кореспондент – визнаний поет).

4. Читання учнями складеного «Доміно».

5. Аналіз вірша В.Сосюри «Любіть Україну!»  (1944 рік, зб. «Щоб сади шуміли»).

  • Вступне слово вчителя. Безліч творів В.Сосюри присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається любові та клянеться у вірності рідній землі. Причому образ Вітчизни поступово розростається: від маленької Третьої Роти через степове роздолля Донеччини – до всього українського світу з неодмінними «ясними зорями» й «тихими водами». Саме за незгасну любов до України неповторному В. Сосюрі судилося зазнати найбільше прикрощів, але жодні приписи чи й навіть вироки не змусили його відректися від найдорожчого.
  • Прослуховування вірша у аудіозапису.
  • Дослідження учня про історію написання твору.
  • Виразне і осмислене читання поезії учнями.
  • Визначення теми, ідеї, основної думки, жанру поезії.

(Тема: зображення поетичного образу України, її краси і величі.

 Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.

 Основна думка: любов до України є однією з невід’ємних частин        духовності людини.  Жанр: громадянська лірика).

  • Обговорення змісту вірша. Бесіда за запитаннями:

1. Яке значення має Батьківщина для кожної людини?

2. Що приваблює автора вірша в Батьківщині?

3. З приводу чого В.Сосюра написав свій поетичний твір?

4. Чому письменник вважає, що любити Україну потрібно як у щасливу мить, так і «годину непогоди»?

5. Чим зумовлено те, що письменник, характеризуючи Україну, називає її вишневою?

6. Чим необхідно довести свою любов до рідного краю?

7. Якою В.Сосюра зображує Україну? Чим вона нагадує людину?

8. Як у вірші згадується воєнне лихоліття?

9. Від чого застерігає автор поезії юнака та дівчину у своєму зверненні до них?

  • Що є образ України для поета. Складання інформаційного гроно до образу України:

вишнева;

красива;

мова солов’їна;

в світі єдина, одна;

очі її ніжно-карі;

як та купина, що горить – не згора.

  • Що означає порівняння «як та купина, що горить – не згора»?

(Символ безсмертя народу, Батьківщини, яку не здолали вороги).

  • Словникова робота. (Перифраз (грецьк.) – в поезії стилістичний прийом, коли предмет чи явище називають не прямо, а через їхні характерні ознаки).
  • Робота в групах. Визначення художніх особливостей твору.


1 група:

– знайти в поезії епітети, риторичні оклики;

2 група:

– знайти в поезії порівняння, анафору.

  • Мозковий штурм: «Як ти  вже сьогодні можеш допомогти своїй державі?»
  • Бесіда за картиною В. Севастьянова «Пейзаж»:

1. Що нагадує вам цей пейзаж?

2. Чи вдало, на вашу думку, передає картина основні мотиви поезії «Любіть Україну!»?

3. Які злаки радують око на передньому плані картини, що вони символізують?

4. Що зображено на задньому плані полотна?

5. Який мальовничий куточок України зобразили б ви?

  • Інтерактивна вправа “Мікрофон”.

1. Висловіть своє припущення стосовно майбутнього країни у формі окремої фрази чи самостійно складеного вірша.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування по змісту вірша «Любіть Україну!»).

1.1. Уперше вірш був опублікований у:

а) «Громаді»;

б) «Житті і слові»;

в) «Літературній газеті»;

г) «Новій зорі».

1.2. Поезія має форму:

а) послання;

б) монологу;

в) діалогу;

г) полілогу.

1.3. Україну В. Сосюра називає:

а) могутньою;

б) великою;

в) радісною;

г) вишневою.

1.4. З порадою бути вірним у своїй палкій любові рідній Україні поет звертається до:

а) юнака;

б) дівчини;

в) вихованців дитячого садка;

г) тих, хто у скрутний для країни час зрадив її.

1.5. «Всім серцем любіть Україну свою, і вічні ми будемо з нею». Дані рядки у композиційній будові твору є:

а) експозицією;

б) кульмінацією;

в) зав’язкою;

г) розв’язкою.

1.6. Дерева, які шумлять над ставом:

а) тополі;

б) берези;

в) верби;

г) клени.

1.7. Українську мову В. Сосюра називає:

а) милозвучною;

б) солов’їною;

в) гучною;

г) веселою.


1.8. Рідна країна горить – не згорає, як та:

а) зірка;

б) райдуга;

в) діброва;

г) купина.

1.9. Любити свій край потрібно:

а) як вишневий сад;

б) у годину негоди;

в) мов цінну річ;

г) не звертаючи увагу на ментальність народу.

1.10. Без Батьківщини кожний українець:

а) сирота;

б) вітер у полі;

в) порох і дим;

г) дорожній пил.

1.11. Символом безсмертя українського народу у творі В.Сосюри є:

а) мова;

б) культура;

в) багряні стяги;

г) купина.

1.12. Художній засіб у творі «Любіть Україну!»:

а) гіпербола;

б) анафора;

в) антитеза;

г) епітет.

Примітка: за кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.


VІ. Підсумок уроку. Рефлексія навчальної діяльності.

1. Продовжіть речення:

  • Я висловлюю подяку поету за те, що...
  • Поезія “Любіть Україну!” змусила мене задуматись...

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІІІ. Домашнє завдання.

  • Вивчити поезію В. Сосюри “Любіть Україну!” напам’ять.
  • Скласти кросворд по біографії Володимира Сосюри.

 

1

 

docx
Додано
26 листопада 2021
Переглядів
602
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку