Урок "Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв ".

Про матеріал
Урок з української літератури для 8 класу на тему: "Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв".
Перегляд файлу

8 клас

Тема: Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв

 Мета: навчитися, спираючись на текст, розкривати тему кохання Остапа й Соломії, розповідати про почуття героїв, удосконалювати навички характеризувати образи персонажів, дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини; розвивати вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв, пояснювати образи часу й вічності в повісті; виховувати повагу до почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, необхідних для боротьби зі злом.

Методи, прийоми та форми роботи: бесіда, робота з підручником, проблемний виклад, усна зв’язна розповідь, виразне читання, метод «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», діаграма Вена.

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки:  зарубіжна література література, мистецтво, історія України.

Обладнання: підручник, портрет М. Коцюбинського, ілюстрації до твору, дидактичний матеріал, відео.

Хід  уроку

І.  Організаційний момент.

 ( звернення до гостей)

Ми вам раді, люди добрі,

 І вітаєм щиро вас.

Та запрошуєм ласкаво

На урок у 8 клас.

(смайлик на слайді)

Емоційне налаштування на урок

Добрий день, діти!

Іще один урок прийшов до нас за розкладом сьогодні,

Отож, давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть в літератури творчу безодню.

II. Мотивація навчальної діяльності

 (Перегляд буктрейлера до твору «Дорогою ціною»)

  1. Інсценізація уривку із твору.

(Звучить ніжна мелодія)

З’являються головні герої повісті Остап та Соломія.

— То ти, Остапе?

— Я, Соломіє...

— Що ж воно буде?

— А що ж буде? Хай воно загориться без вогню й диму... Втечу... Піду за Дунай, може ще там люде не пособачились. От бачили — сакви... Бувай здорова, Соломіє.

— Тікаєш, покидаєш мене... І отже я лишуся сама з тим осоружним чоловіком... Ні, тікай, Остапе... Коли б ти знав, що робиться у горницях. Пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар, — кричить, — гайдамака. Він мені людей баламутити!...» Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику...»

— Так.

— «З живого шкуру здеру, чисто оббілую... Я ж йому пригадаю, гайдамаці, кондю...»

— Так...

— «В некрути, — каже, — оддам». Тікай, Остапе, тікай, серце... Спіймають — катуватимуть, нелюди, живого не пустять...

— Враг його бери... Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що... Ех, піду, де воля, де інші люди... Бувай здорова, Соломіє...

Учитель. Ось вони — наші головні герої повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»: волелюбні, чисті серцем і помислами.На цьому складному шляху до волі гартуються характери героїв, залежно від обставин вони роблять життєво- важливий вибір. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, якими вони постали перед нами.

  1.               Поетична «п’ятихвилинка» ( учень декламує поезію про кохання)

(Перегляд відео)

Прочитайте акровірш і дайте відповідь, що за слово-відгадка має незбагненну силу, яка керує нашими героями.

Коли приходить вірності той час,

Обоє все прощатися не хочуть

Хай у житті буває кожен раз,

А їх уста нехай завжди шепочуть:

Навіки разом, крізь усе життя

Нести крізь біль і радість ніжне почуття,

Яке ми називаємо…

Отже, я думаю ви зрозуміли, що на уроці ми говоритимемо про щире і велике почуття – кохання та стосунки між Остапом і Соломією.

Тож тема нашого уроку:«Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»

Протягом уроку ми з вами будемо:

  • удосконалювати навички характеризувати образи персонажів (Остапа, Соломії), досліджувати, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;
  • розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;
  • виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання.

Епіграф

Той, хто любить, повинен розділяти долю того, кого він любить.

Михайло Булгаков

Саме ці слова я обрала, епіграфами до сьогоднішнього уроку.

III. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. Перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках. 

  1. Вправа «Незакінченеречення»

1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).

2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).

3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).

4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).

5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).

6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).

8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).

10) Цигани виявилися... (злодіями).

11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).

12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

2. Цифрова літературна вікторина«Пізнай героя за його висловлюванням»

  1. Соломія
  2. Остап
  3. Пан
  4. Панночка
  5. Іван
  1. «Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…».   (Остап)
  2. «Бунтар… гайдамака! Він мені людей баламутить!». (Пан)
  3. «…Тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого дідуся в Умані». (Панночка)
  4. «Ну, хай тебе боронить і хова од лихого мати божа… Прощавай!».     (Соломія)
  5. «Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив   віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…». (Остап)
  6. «З живого шкуру здеру, чисто оббілую… Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню…». (Пан)
  7. «За Дунай, у Січ із тобою… Приймаєш товариша чи не приймаєш?». (Соломія)
  8. «Пропадай воно все пропадом… Піду і я світ за очі… Вже ж за тобою, хоч серцеві легше буде…». (Соломія)
  9. «Шукай тепер, пане, парубка з молодицею… ніхто не бачив, лиш двох парубків стрічали». (Соломія)
  10. «Хіба я боюся смерті? Сохрани боже!.. Пошли, господи, й завтра.. Раз вмирати — не двічі. Вмер — і край, більш не встанеш». (Іван)
  11. «Бодай ти, запалася, треклята країно, з твоїми порядками!..». (Остап)
  12. «Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму… все ж краще на волі, ніж під паном…». (Остап)

Правильні відповіді:  2 3 4 1 2 3 1 1 1 5 2 2

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Робота  з  текстом  твору.

А  зараз   звернімося  до  змісту повісті.

  • Якими  ж були  Остап  і  Соломія, ці  молоді  люди,  які  так   віддано  і  щиро  кохали?
  • Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія?
  • Що‌ таке кохання?(щастя, радість, родина, діти, серце, вірність, самопожертва).
  • Запишіть, будь ласка,  ваші асоціації до слова кохання?

 

 

 

 

 

  •           Чи‌ щирекохання головних героїв? Свою думку доведіть. 
  •           Про‌ що мріяли Остап і Соломія?

Складіть сюжетний маршрут персонажів «Шлях до волі»

Прагнення до волі втеча з рідного краю      переправа через  річку        поранення Остапа      пожежа у плавнях      арешт Остапа      прагнення Соломії врятувати коханого    загибель Соломії   дорога воля

 ( перевдягається в чоловічий одяг, обстригає своє волосся, ховає Остапа в плавнях, шукає вихід із ситуації, щоб урятувати Остапа, гине у водах Дунаю, рятуючи Остапа).

  • Як  характеризують  героїню  ці вчинки?

- Охарактеризуйте думки Соломії, коли вона залишила Остапа самого й пішла шукати виходу з плавнів.

- Виразно прочитайте уривок, як Соломія заблукала в плавнях (Голос її прогучав глухо…до І вона заплакала.

- Про кого думає Остап, коли залишився на самоті ?

Як проявляються почуття Остапа до Соломії? (Більш скупо, але він кохає Соломію)

-Чи відчував у душі Остап, що Соломія його кохала?

- Зачитайте цитату, де зображено думки Остапа, коли віндумає про смерть. Чому він хоче жити?

- Знайдіть і зачитайте епізод, коли до Остапа прийшов вовк. Прокоментуйте майстерність Коцюбинського в змалюванні цієї напруженої сцени.

 - Що давало сили героям долати такі великі труднощі?

- Який спосіб придумала Соломія, щоб сповістити Остапа про їхній напад на турецький човен?

- Що трапилося із Соломією?

-  Дійсно, кохання – це  вірність  і  відданість, взаємодопомога  і  

  взаєморозуміння, саме  вони  допомагають  долати  будь - які  перешкоди. Багато  з  цих  рис  притаманні  і  нашим героям. І  зараз  я  пропоную  вам обрати   із  запропонованих  рис  ті, які  притаманні  кожному  з  героїв, а  також  ті, що  є  для них  спільними.   

Остап Соломія

- Сміливість

- Рішучість

- Патріотизм

- Пошана традицій

- Повага до діда

- Товариськість

- Жертовність

-  Відчайдушність

- Відданість

- Упевненість

- Прагнення до волі

- Взаємодопомога

- Сила  волі

- Оптимізм

- Вірне і щире кохання   

Діаграма Вена

 

 

 

 

 

 

Отже, ви помітили, що у Остапа й Соломії багато спільного. Мабуть тому їм так добре було разом, а їхнє почуття було таким щирим.
Можливо, почуття героїв Коцюбинського вам не до кінця зрозумілі, але у світовій літературі є приклади, коли справжнє почуття кохання переживають і ваші однолітки, саме воно допомагає закоханим долати усі перешкоди, і хоч і дорогою ціною, але здобувати перемогу. Здогадалися, про кого я говорю? … Так, це славнозвісні Ромео і Джульєтта Шекспіра.

Давайте пригадаємо закохані пари літературних творів із зарубіжної  та української літератури, виконавши інтерактивну вправу «Знайди пару»

Том – Беккі

Кай – Герда

Остап – Соломія

Ромео – Джульєтта

Гриць – Маруся

Мирослава – Максим

Лаура – Петрарка

Ассоль – Грей

Оксана – Вакула

Робота в групах

V. Закріплення знань, умінь та навичок

  • А чи знайшли наші герої своє щастя? Чи збулися їхні мрії?

(Ні, адже не були разом, а така жадана воля дісталася Остапові занадто «дорогою ціною»).

  • Фінал повісті трагічний. Гине Соломія, Остап залишається самотнім. Але чи обривається зі смертю Соломії їхнє кохання?

(Кохання залишається жити в Остапові).

- Чи до кінця свого життя Остап зберіг вірність? Зачитайте останні монологи

Остапа. Чим він живе?

- Що чує в душі все своє життя Остап?(Поклик Соломіїної душі).

- Назвіть три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».

Відповідь: воля, кохання, боротьба.

Отже, ми можемо зробити висновок, що кохання непереможне, воно виявляється сильнішим за смерть.

Рефлексія.

  1.               «Мікрофон»

 На уроці я переконався (переконалася), що кохання…

  1.               Метод «Незавершене речення».

Продовжіть речення:

НА СЬОГОДНІШНЬОМУ УРОЦІ

Я навчився ….

Я дізнався …

Мені було цікаво…

Мене вразило …

Мені не вистачало …

Я зумів …

Домашнє завдання

1.Написати власне висловлювання« Кохати – значить жити» (10-12б.)

2. Дібрати прислів’я та приказки про волю. (4-6б.)

 Оцінювання.

У кожного з вас на парті лежить «Картка самооцінки учня». Оцініть свою роботу на уроці, виставивши бали в цих картках. Загальний бал і буде вашою оцінкою.

Карта самооцінки учня

Критерії

Оцінка (від 0 до 3)

1. Підготовка до уроку (опрацювання змісту повісті «Дорогою ціною»)

 

2. Активна участь на уроці

 

3. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування

 

4. Виконаннявсіхпоставленихзавдань

 

Загальнаоцінка:

 

 

Дякую всім за плідну роботу.

1

 

docx
Додав(-ла)
Губрій Оксана
Додано
6 грудня 2021
Переглядів
818
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку