Урок за системою “Перевернутий клас " познайомить школярів з творчим доробком В. Сосюри, пригадає учням відомості з теорії літератури (поняття про інтимну лірику), дасть можливість опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Васильки» та поезії «Осінь»;
запропонує цікаві і творчі завдання. "
Тема. В. Сосюра. «Васильки» - взірець інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії “ Осінь” .
Т.Л.: інтимна лірика, пейзажна лірика.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань. Урок за системою “Перевернутий клас”
Цілі.
Учні знають : зміст твору, його проблематику; провідні риси характеру ліричного героя; визначення поняття «інтимна лірика».
Учні вміють: виразно, вдумливо читати твір; робити ідейно-художній аналіз поезії;
Учні знатимуть; висловлювати власні думки з приводу прочитаного; робити висновки; визначити своє ставлення до щирого почуття — кохання, любов до природи.
Обладнання: портрет В.М.Сосюри, виставка його творів, підручник, роздатковий матеріал
Методи, форми і прийоми роботи: таблиця символічних знаків, , «Випереджувальне завдання», енциклопедична хвилинка, евристична бесіда, , «Колаж», робота в групах, робота з текстом, робота в парах, словесне малювання, “Утвори пару » “ Подаруй ім'я поезії”, “ Намалюй вірш”, “ Народна скарбничка”.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
Українська поезія щедра на таланти, на прекрасних і задушевних поетів. Одним з них є поет, якого ми відкрили для себе — це Володимир Сосюра.
Коли згадуємо його ім’я, відразу постають в уяві вся наша запашна, вишнева, сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив своїм словом поет, бо як не любити місця, де ти народився, як не любити рідну землю, ім’я якій Україна. І мені дуже хочеться розпочати наше заняття саме такими музичними акордами , які вас налаштують на позитивні думки, і будуть епіграфом до уроку.
ІІ. Цілевизначення і планування.
1. Повідомлення теми і мети.
- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість В. Сосюри і ознайомимось із його поезією «Васильки» та « Осінь» Нагадую, що ми працюємо за системою « Перевернуте навчання» , тому тема вам уже відома.
У нас будуть працювати дві групи: це – « Васильки», і - «Осінь», і звичайно я, яка буде допомагати у ваших завданнях , а ще я запросила Тітоньку Сову , яка буде спостерігати за вашою активністю і в кінці уроку підіб'є ваші результати. Привітайтеся з нею .
( Слайд Сови)
Ніякого змагання між групами не буде відбуватись, це лише всього-на-всього обмін здобутими знаннями. Ми будемо керуватись такими правилами.
Слайд.
Знайди, прочитай , навчись
І з іншими знаннями поділись!
Перед тим , як перейти до уроку дайте відповідь на такі запитання:
-Що вам вдалось дізнатись з моїх відеолекцій.?
( Я засвоїла практичні знання з системи віршування.)
( Поняття про пейзажну та інтимну лірику)
( Про історію написання поезії « Васильки»,)
Вчитель: Ваші запитання , на які ви б хотіли почути відповідь. Пишемо і прикріплюємо в зошиті.
( Я не можу знайти відповіді , чому такий сумний настрій у головного героя поезії «Осінь»)
( Не можу збагнути , за що В. Сосюра обрав синій колір у вірші «Васильки») - Художники вважають блакитний, синій кольори холодними. Чому ж у В.Сосюри « Синіє щастя у моїй душі»?)
( Чому під віршем поетом виведено дві дати? 1938-1958. Невже такий маленький вірш у з строфи писано 20 років.?)
Вчитель : На ці і всі інші запитання ми і спробуємо знайти відповіді протягом уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. Актуалізація суб’єктивного досвіду і опорних знань.
Вчитель: Відомий український письменник А.Головко в оповіданні «Пилипко писав: «У нього очі, наче волошки в житі». Які це очі? (дитячі, ясні, чесні, сповнені великої любові, гарні).
Отож, і В.Сосюра звернув свою увагу на цю дивовижну квітку у своїй поезії «Васильки».
Тема нашого уроку : Слайд. ( записуємо у зошит)
Робота зі змістом поезії. « Васильки»
Вчитель. Але перед тим, як ми почнемо працювати над віршем, давайте познайомимося з волошками. Що ми знаємо про цю рослину ?
Випереджальне завдання.
Слайд
Учениця –біолог Народні назви: волошка польовий, волошка посівної, волошки, васілечек, синюшник, синюха, синюха-сінецветка, блакитні квіти.
Ботанічна характеристика. Сімейство складноцвіті. Однорічна трав'яниста рослина висотою до 60 см. Стебло пряме, гіллясте. Листки чергові, цілісні, ланцетово-лінійні. Квіткові кошики дзвонові, поодинокі, розташовані на кінцях стебел і гілок, крайові квітки воронкоподібні, сині. Цвіте у червні - липні, плодоносить у серпні.
Поширення. Зустрічається як бур'ян у посівах жита, пшениці та інших культур, за покладами, в садах і городах в європейській частині СРСР (крім Крайньої Півночі), на Уралі, в Криму, на Кавказі.
Вчитель: А скільки легенд складено про волошки.
Слайд
Учениця ВАСИЛЬКИ або ВОЛОШКИ — символ ніжної і тонкої душевної краси, праведності і святості, душевної чистоти, скромності і привітності. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле і залоскотали — і він перетворився у квітку, названу його іменем.
Вважається, що васильки мають значну магічну силу як оберіг від злих духів, лихої долі та всіляких напастей — витівок лукавого. Тому їх навіть вирощують при садибах, освячують на Маковея та Великого Спаса. Вінки з васильків, сплетені на Зелені свята, протягом року зберігають в домівці. Особливу силу мають васильки для молодих: пучком васильків кроплять наречених на весіллі; настоєм з васильків окроплюють галявини, де гуляють хлопці та дівчата Купальської ночі; таким же настоєм дівчата вмиваються — і їх краса стає недоступною злим чарам.
В окремих регіонах України васильки називають волошками, що зовсім не змінює символіки цієї квітки.
Вчитель: А чи знаєте ви історію написання цього вірша?
Учень: Поет зізнавався, що написав його разом з коханою жінкою: «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав “Васильки”... Добре пам’ятаю свій настрій в той вечір, коли з’явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: “Васильки” я написав разом з Марією». (Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його до написання пристрасних віршів).
Слайд .
Вчитель: Під цим віршем поетом виведено дві дати? 1938-1958. Ви, можливо, здивуєтеся, що такий маленький вірш у з строфи писано 20 років.
- Як ви гадаєте, чому? (Бо коли людина тобі не байдужа, то слів, як завжди, бракує..
- Такою людиною для В. Сосюри була його дружина Марія, і мала вона– волошково-сині очі. (Погляньте на фото в підручнику, саме ця жінка була для поета його Любов'ю, його душею). ( Зверніть увагу на екран) Відео про дружину
Вчитель: Тепер ви розумієте дату написаня вірша?
Відповідь: Коли у твоєму серці живе одна-єдина або один-єдиний, коли життя без цієї людини втрачає сенс). Тут і відповідь на запитання
Зараз ми послухаємо цю поезію.
2. Виразне читання вірша за відеопоезією читають хлопці.
Слайд ( Відео « Васильки»)
з. З’ясування емоційного враження від твору.
- Знаєте, коли я слухала дану поезію, то відчула, тепло літнього дня,
- А що ви відчули, почувши поезію?
6. Евристична бесіда. Слайд
- У чому поет вбачає щастя?
- Чому закохані можуть перетворитися на квіти? (щоб бути завжди разом).
- Що символізує плинність часу? (хмари).
- Які почуття охоплюють поета, коли він думає про конечність життя? (у його душі не згасає оптимізм, адже життя продовжується).
- Яким чином внутрішні почуття героя гармонують з красою василькового поля? (все цвіте, живе,радіє сонцю,життю, природа одухотворена, вона разом з ліричним героєм).
- Художники вважають блакитний, синій кольори холодними. Чому ж у В. Сосюри « Синіє щастя у моїй душі»?
Відповідь. У вірші немає суму, що таке недовговічне життя. Оптимістична у своїй основі поезія співця допомагає людям жити й любити.
Вчитель: Виконайте такі завдання
Група “ Васильки” |
Група “Осінь” |
|
1. Визначити тему, ідею, основну думку вірша |
1. Схарактеризуйте образи поезії |
|
2. Користуючись онлайн платформою знайдіть прислів”я про кохання
|
2. Користуючись онлайн платформою знайдіть прислів”я про щастя |
|
3. Виконання онлайн тесту. |
||
Вчитель; Чи знаєте , що на слова цієї поезії створений музичний твір.
І група « Васильки»
Тема. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у житті закоханих.
Ідея. Возвеличення кохання – смисл життя кожної людини.
Основна думка. «…і синіє щастя у моїй душі.»
Віршовий розмір: шестистопний хорей з елементами пирихію.
Чому ? ( зачитування правила)
Жанр. Інтимна лірика. Чому? ( зачитування терміну)
- Діти, а яку роль відіграють слова, коли ти хочеш передати свою любов?
А як це зробив В.Сосюра, ми зараз дослідимо.
Робота в парах.
Знайти художні засоби:
( Озвучують результати).
Художні особливості твору.
Повтори: «васильки у полі».
Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє в душі», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять».
Порівняння: «васильки у полі – васильки з – під вій», «одсіяють роки, мов хмарки на небі».
Епітет: «рідні очі».
Сині васильки автор порівнює з кольором очей коханої. Цю барву художники – живописці вважають холодною. А під пером поета вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй».
Природа у вірші одухотворена, вона радіє і сумує разом з ліричним героєм, у душі якого панує оптимістичний настрій навіть тоді, коли він усвідомлює конечність людського життя. На зміну одному поколінню приходить інше, а вічними й нетлінними зостаються краса кохання, теплота людських сердець, єднання людини з природою.
… Так же буде поле, як тепер, синіти і хмарки летіти в невідомий час, і другий, далекий, сповнений привіту, з рідними очима порівняє нас.
ІІ група. Схарактеризуйте образи поезії «Васильки».
Образи |
Характеристика, цитати |
васильки |
(ніжні голубі квіти «у полі») |
мила |
(«васильки з-під вій» — голубі очі дівчини) |
гаї |
(«синіють» — знаходяться далеко, як мрія, як затишок, як мета) |
щастя |
(«синіє… у душі» — ліричний герой щасливий зі своєю коханою) |
роки |
(«одсіяють» — минуть швидко, особливо щасливі) |
двоє |
(нове покоління, яке по-новому для себе буде відкривати кохання) |
квіти |
(прикраса землі) |
поле |
(вічність землі, хліба) |
хмарки |
(швидкоплинний час) |
другий |
(закохана молодь нового часу) |
|
|
Вчитель :Слайд. Робота зі змістом поезії. « Осінь» «ОСІННІ» НАСТРОЇ ПОЕТА
Вчитель: Чи замислювалися ви над тим, як часто ми використовуємо художні образи? Ми сприймаємо їх як щось природне: наприклад, захоплення красою осіннього довкілля передаємо словами «золота осінь», а взимку нарікаємо на «лютий холод».
Цікаво, що в літературі з різними порами року ототожнюються різні емоції: наприклад, весняна пора, яка супроводжується пробудженням природи від зимового сну, викликає радісні почуття, натомість осіння природа найчастіше навіює смуток. Але осінь буває і красивою. Відео про осінь А погляньте , які чудові знімки зробили наші фотографи . «Осінь у нашому селі». Чому тоді такий сумний настрій викликаний у ліричного героя? Давайте переглянемо візуалізацію до вірша “Осінь". Я гадаю , що настала черга дівчатам показати своє вміння виразного читання. .
I ОСІНЬ відеослайд .
Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.
По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навмання.
В’яне все навколо, де пройдуть копита, золоті копита чорного коня.
Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розлита, і берізка гола мерзне за вікном.
1938
Виразне і осмислене читання вірша «Осінь»
.Опрацювання ідейного змісту. Бесіда за питаннями:
- Які картини викликає у вашій уяві ця поезія?
мальовничі картини осіннього довкілля сприяють розкриттю
душевного стану автора. Краєвид нагадує пустку, навкруги панує тиша —
усе скорилося силі цієї казкової вершниці.
- Яким настроєм проникнутий вірш?
- Що хоче сказати нам автор своєю поезією?
Узявши за основу образ красивого згасання природи, поет збагатив його неповторністю індивідуальних переживань. Замилування красою осені поєднується у творі з філософським усвідомленням неминучої втрати.
Колаж “ Осіння заметіль”
Група “ Васильки” |
Група “Осінь” |
1. Скласти літературне гроно до слова “осінь” |
1. Скласти інформаційне гроно щодо характеристики ліричного героя. |
2. Утворити пару і визначити зайве ( робота біля дошки). |
2. Заповніть паспорт вірша “ Осінь” |
3. Колір вірша |
3. Зорові образи , які створив поет |
4. Народні прикмети |
4. Чому плаче осінь? |
Відповідь Васильки
2. Скласти літературне гроно до слова “осінь”
обриває вітер пелюстки печальні
в синій тишині
облітають квіти по садах пустинних
Осінь жовтокоса
синьоока
в’яне все навколо золоті копита чорного коня
в далечінь холодну
3.. Утворити пару і визначити зайве
1. Синь А. Берізка
2. Печаль Б. Осінь
3. Гордовитість В. Кінь
4. Золото Г. Покора
5. Мерзлякуватість Д. Тиша
6. Бяскість Е. Пелюстки
Є. Копита
Відповідь. Група « Осінь»
1. Паспорт вірша.
Володимир Сосюра "Осінь" ("Облітають квіти, обриває вітер...") Аналіз вірша
Тема: зображення приходу осінньої пори.
Ідея: вираження душевної тривоги ліричного героя через зображення осінньої природи.
Рід літератури: лірика.
Жанр: вірш з пейзажної лірики.
Художні засоби.
Епітети: пелюстки печальні, синій тишині, садах пустинних, їде гордовито,
осінь жовтокоса, далечінь холодну, синьоока осінь, золоті копита, чорного коня.
Постійний епітет: баскім коні, берізка біла.
Метафора: «покора розлита», «В’яне все навколо, де пройдуть копита».
Персоніфікація: «обриває вітер пелюстки», «їде осінь», «вітер пелюстки розкида», «берізка мерзне».
Інверсія: обриває вітер, пелюстки печальні, садах пустинних, їде осінь,
Жанр: пейзажна лірика
2. Інформаційне гроно щодо характеристики ліричного героя.
Спостерігає за змінами природи внаслідок
приходу осені
відчуває дискомфорт у душі
Ліричний шкодує , що закінчилось літо герой не може утримати тепло і красу , що
поступово зникає
не в змозі зупинити час
вразливий, мрійливий
здатний до глибокого мислення , аналізу.
2. Зорові образи , які створив поет
Особливе враження справляє яскравий зоровий образ: жовтокоса й синьоока вершниця на чорному коні, під золотими копитами якого, немов у казці, змінюється все довкола Образи тиші й покори доповнюють філософський зміст твору, навіюючи роздуми про невблаганий рух природи, виявом якого є зміни в нашому житті.
3. Чому плаче осінь? ( народні прикмети, легенди)
Вчитель: Знаєте , слухаючи дану поезію я пригадала свою. Одного разу 24 серпня , повертаючись додому побачила квіти , які я доглядала. Їхні пелюстки розносив вітер , а голівки похилились від дощу. І мені стало дуже шкода їхньої краси. Хотілося зупинити час і не відпускати. Але я зрозуміла, що думаю тільки про себе. Я задумалась. Можливо в цю хвилину хтось відчуває гострий біль і хоче , щоб він швидше минув , хтось чекає на одужання, хтось чекає свого тата з війни .... і цих “хтось” у моїй голові прокрутилось сотні. Мені стало ясно: кожна хвилина в нашім житті є невипадковою. І завжди потрібно вірити в щось хороше. Бажаєте послухати?
Читання вчителем власної поезії.
В обіймах літа до зустрічей осінніх
Вчитель. Прослухавши поезію , ви мені допоможете. У неї не має назви . Дайте їй ім'я . Оголошую конкурс “ Ім'я вірша” Свої варіанти пишіть мені в повідомлення на нашій сторінці. Переможця самої кращої назви буде оголошено в стрічці новин.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Рефлексія.
На завершення – «вузлик сподівань»:
- висловіть одним реченням те повчальне, що взяли ви у життя з цього заняття?
- чи збулися ваші сподівання щодо сьогоднішнього уроку?
- чи досягли ви поставлених цілей? Якщо ні, то чому?
- що вам (групі) найбільше вдалося сьогодні, а що – ні? Чому?
- як оцінюєте власну роботу і роботу групи?
V. Домашнє завдання. Чекайте на сторінці моїх вказівок щодо нового уроку.
Для творчих учнів на вибір:
1. Намалювати щастя, яким його уявляєш.
2. Написати лист-подяку автору вивченої поезі
3.Дібрати мелодію, яка відображала б внутрішній світ
В.Сосюри.
4.Створити асоціативний малюнок «Внутрішній світ мій і автора» («кольоровий портрет» характеру).
Оцінювання учнів.
Читці- декламатори : підготували виразне читання поезії «Васильки»
Літературознавці: визначали художні особливості поезії та віршові розміри
Фотохудожники : підготували фотоілюстрації до твору
Біологи: підготували повідомлення про квіти васильки
Історики: дібрали легенди та перекази про ці квіти
Слайд Сови. З оцінками.
VІ. Висновок учителя.
Твори В. Сосюри нам показали, що коханні ми відкриваємо щось особливе, неповторне, близьке нашій душі.
Ті, що кохають, борються до останньої миті за душу коханої людини. І нехай інколи в наших серцях панує “ жовтокоса осінь”, але ми маємо любов , яка додає нам величі і відваги! А ще у нас є незалежність , кольори якої не випадково сплелися у сьогоднішніх віршах. Погляньте на ці картини. Я щиро вдячна за співпрацю. І хочу завершити урок музичними акордами, якими починався наш урок , лише тепер ви змушені його проспівати самі.
Слайд пісні.