В.Сосюра. «Васильки» - взірець інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії “ Осінь” . Т.Л.: інтимна лірика, пейзажна лірика.

Про матеріал

Урок за системою “Перевернутий клас " познайомить школярів з творчим доробком В. Сосюри, пригадає учням відомості з теорії літератури (поняття про інтимну лірику), дасть можливість опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Васильки» та поезії «Осінь»;

запропонує цікаві і творчі завдання. "

Перегляд файлу

Тема.  В. Сосюра. «Васильки» - взірець інтимної лірики. Щирість ліричного самовираження в поезії  “ Осінь” .

Т.Л.: інтимна лірика, пейзажна лірика.

Мета:

  • навчальна: продовжувати знайомити школярів з творчим доробком В. Сосюри, повторити відомості з теорії літератури (поняття про інтимну лірику), опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Васильки» та поезії «Осінь»;
  • розвивальна: розвивати  пам'ять, логічне та образне мислення, уяву, спостережливість, вміння виразно і вдумливо читати твір, висловлювати власні думки, робити висновки;
  • виховна: виховувати почуття поваги до українських майстрів слова, пошану до щирого почуття кохання до щирого почуття – кохання та  любов до природи, до рідної землі, до Батьківщини.

 

Тип уроку:  засвоєння нових знань. Урок за системою “Перевернутий клас”

Цілі.

Учні знають : зміст твору, його проблематику; провідні риси характеру ліричного героя; визначення поняття «інтимна лірика».

Учні вміють: виразно, вдумливо читати  твір; робити ідейно-художній аналіз поезії;

Учні знатимуть;  висловлювати власні думки з приводу прочитаного; робити висновки; визначити своє ставлення до щирого почуття — кохання, любов до природи.

Обладнання: портрет В.М.Сосюри, виставка його творів, підручник, роздатковий матеріал

Методи, форми і прийоми роботи: таблиця символічних знаків, , «Випереджувальне завдання», енциклопедична хвилинка, евристична бесіда, , «Колаж», робота в групах, робота з текстом, робота в парах, словесне малювання,  “Утвори пару »  “ Подаруй ім'я поезії”, “ Намалюй вірш”, “ Народна скарбничка”.

 

 

                                        Хід уроку

 

І. Мотиваційний етап.

Українська поезія щедра на таланти, на прекрасних і задушевних поетів. Одним з них є поет, якого ми відкрили  для себе — це Володимир Сосюра.

Коли згадуємо  його ім’я, відразу постають в уяві    вся наша запашна, вишнева, сонячно усміхнена Україна. Її безмежно любив, голубив і ніжив своїм словом поет, бо як не любити місця, де ти народився, як не любити рідну землю, ім’я якій Україна.   І мені  дуже  хочеться розпочати наше заняття саме такими музичними акордами , які вас налаштують на позитивні думки, і будуть епіграфом до уроку.

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Повідомлення теми і мети.

- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість В. Сосюри і ознайомимось із його поезією «Васильки» та « Осінь» Нагадую, що ми працюємо за системою  « Перевернуте навчання» , тому тема вам уже відома.

 У нас будуть  працювати  дві групи: це – « Васильки»,  і - «Осінь», і  звичайно я, яка буде допомагати у ваших завданнях , а ще я запросила  Тітоньку Сову  , яка буде спостерігати за вашою активністю і в кінці уроку підіб'є ваші результати. Привітайтеся з нею .

  ( Слайд  Сови)        

 

  Ніякого змагання між групами не буде відбуватись, це лише всього-на-всього обмін здобутими знаннями. Ми будемо керуватись такими правилами.

Слайд.

   Знайди, прочитай , навчись

   І з іншими знаннями поділись!

   Перед тим , як перейти до уроку дайте відповідь на такі запитання:

  -Що вам вдалось дізнатись з моїх відеолекцій.?

  ( Я засвоїла практичні знання   з  системи  віршування.)

         ( Поняття про пейзажну та інтимну лірику)

         ( Про історію написання поезії « Васильки»,) 

Вчитель:  Ваші запитання , на які ви б хотіли почути відповідь. Пишемо і прикріплюємо в зошиті.

 

       ( Я не можу знайти відповіді , чому такий сумний настрій у головного героя поезії «Осінь»)

        ( Не можу збагнути , за що В. Сосюра обрав синій колір у вірші «Васильки»)   - Художники вважають блакитний, синій кольори холодними. Чому ж у В.Сосюри « Синіє щастя у моїй душі»?)

 

  ( Чому під віршем поетом виведено дві дати? 1938-1958.  Невже такий маленький вірш у з строфи писано 20 років.?)

 

Вчитель :  На ці і всі інші  запитання ми і спробуємо знайти відповіді  протягом уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. Актуалізація суб’єктивного досвіду і опорних знань.

Вчитель: Відомий український письменник А.Головко в оповіданні «Пилипко  писав: «У нього очі, наче волошки в житі». Які це очі? (дитячі, ясні, чесні, сповнені великої любові, гарні).

Отож, і В.Сосюра звернув свою увагу на цю дивовижну квітку у своїй поезії «Васильки».

 Тема нашого уроку : Слайд. ( записуємо у зошит)

      Робота зі змістом поезії. « Васильки»

  1. Опрацювання ідейно – художнього змісту поезії В.Сосюри «Васильки» (1938р.)

Вчитель. Але перед тим, як ми почнемо працювати над віршем, давайте познайомимося з волошками. Що ми знаємо про  цю рослину ?

Випереджальне завдання.

Слайд

      Учениця –біолог Народні назви: волошка польовий, волошка посівної, волошки, васілечек, синюшник, синюха, синюха-сінецветка, блакитні квіти.
Ботанічна характеристика. Сімейство складноцвіті. Однорічна трав'яниста рослина висотою до 60 см. Стебло пряме, гіллясте. Листки чергові, цілісні, ланцетово-лінійні.  Квіткові кошики дзвонові, поодинокі, розташовані на кінцях стебел і гілок, крайові квітки воронкоподібні, сині. Цвіте у червні - липні, плодоносить у серпні.
Поширення. Зустрічається як бур'ян у посівах жита, пшениці та інших культур, за покладами, в садах і городах в європейській частині СРСР (крім Крайньої Півночі), на Уралі, в Криму, на Кавказі.

Вчитель:  А скільки легенд складено про волошки.

Слайд

Учениця  ВАСИЛЬКИ або ВОЛОШКИ — символ ніжної і тонкої душевної краси, праведності і святості, душевної чистоти, скромності і привітності. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле і залоскотали — і він перетворився у квітку, названу його іменем.

Вважається, що васильки мають значну магічну силу як оберіг від злих духів, лихої долі та всіляких напастей — витівок лукавого. Тому їх навіть вирощують при садибах, освячують на Маковея та Великого Спаса. Вінки з васильків, сплетені на Зелені свята, протягом року зберігають в домівці. Особливу силу мають васильки для молодих: пучком васильків кроплять наречених на весіллі; настоєм з васильків окроплюють галявини, де гуляють хлопці та дівчата Купальської ночі; таким же настоєм дівчата вмиваються — і їх краса стає недоступною злим чарам.

В окремих регіонах України васильки називають волошками, що зовсім не змінює символіки цієї квітки.

Вчитель:   А чи знаєте ви історію написання цього вірша?

Учень:  Поет зізнавався, що написав його разом з коханою жінкою: «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав “Васильки”... Добре пам’ятаю свій настрій в той вечір, коли з’явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: “Васильки” я написав разом з Марією». (Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його до написання пристрасних віршів).

Слайд .

Вчитель:  Під цим віршем поетом виведено дві дати? 1938-1958. Ви, можливо, здивуєтеся, що такий маленький вірш у з строфи писано 20 років.

- Як ви гадаєте, чому? (Бо коли людина тобі не байдужа, то слів, як завжди, бракує..

- Такою людиною для В. Сосюри була його дружина Марія, і мала вона– волошково-сині очі. (Погляньте  на фото в підручнику, саме ця жінка була для поета його Любов'ю, його душею).  ( Зверніть увагу на екран) Відео про дружину

Вчитель: Тепер ви розумієте дату написаня  вірша?

       Відповідь: Коли у твоєму серці живе одна-єдина або один-єдиний, коли життя без цієї людини втрачає сенс). Тут і відповідь на запитання

Зараз ми послухаємо цю поезію.

2. Виразне читання вірша за відеопоезією читають хлопці.

    Слайд  ( Відео « Васильки»)

      з. З’ясування емоційного враження від твору.

- Знаєте, коли я слухала дану поезію, то відчула, тепло літнього дня,

- А що ви відчули, почувши поезію?

6. Евристична бесіда.  Слайд

- У чому поет вбачає щастя?

       - Чому закохані можуть перетворитися на квіти? (щоб бути завжди разом).

- Що символізує плинність часу? (хмари).

- Які почуття охоплюють поета, коли він думає про конечність життя?   його душі не згасає оптимізм, адже життя продовжується).

- Яким чином внутрішні почуття героя гармонують з красою василькового поля? (все цвіте, живе,радіє сонцю,життю, природа одухотворена, вона разом з ліричним героєм).

- Художники вважають блакитний, синій кольори холодними. Чому ж у В. Сосюри « Синіє щастя у моїй душі»?

Відповідь. У вірші немає суму, що таке недовговічне життя. Оптимістична у своїй основі поезія співця допомагає людям жити й любити.

Вчитель: Виконайте такі завдання

 

 Група

  Васильки”  

 Група

“Осінь”   

1. Визначити тему, ідею, основну думку вірша

1. Схарактеризуйте образи поезії

    2.  Користуючись онлайн платформою знайдіть прислів”я про кохання

 

       2. Користуючись онлайн платформою знайдіть прислів”я про щастя 

                                        3. Виконання онлайн тесту.

 

 

Вчитель; Чи знаєте , що на  слова цієї поезії створений музичний твір.

 І група  « Васильки»

     Тема. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у житті закоханих.

Ідея. Возвеличення кохання – смисл життя кожної людини.

Основна думка. «…і синіє щастя у моїй душі.»

      Віршовий розмір: шестистопний хорей з елементами пирихію.

         Чому ? ( зачитування правила)

Жанр. Інтимна лірика. Чому? ( зачитування терміну)

- Діти, а яку роль відіграють слова, коли ти хочеш передати свою любов?

А як це зробив В.Сосюра, ми зараз дослідимо.

 Робота в парах.

Знайти художні засоби:

 ( Озвучують результати).

   Художні особливості твору.

Повтори: «васильки у полі».

Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє в душі», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять».

Порівняння: «васильки у полі – васильки з – під вій», «одсіяють роки, мов хмарки на небі».

Епітет: «рідні очі».

 

  1. Зміст вірша.

Сині васильки автор порівнює з кольором очей коханої. Цю барву художники – живописці вважають холодною. А під пером поета вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй».

Природа у вірші одухотворена, вона радіє і сумує разом з ліричним героєм, у душі якого панує оптимістичний настрій навіть тоді, коли він усвідомлює конечність людського життя. На зміну одному поколінню приходить інше, а вічними й нетлінними зостаються краса кохання, теплота людських сердець, єднання людини з природою.

… Так же буде поле, як тепер, синіти і хмарки летіти в невідомий час, і другий, далекий, сповнений привіту, з рідними очима порівняє нас.

 

 

ІІ група. Схарактеризуйте образи поезії «Васильки».  

Образи

Характеристика, цитати

васильки

(ніжні голубі квіти «у полі»)

мила

(«васильки з-­під вій» — голубі очі дівчини)

гаї

(«синіють» — знаходяться далеко, як мрія, як затишок, як мета)

щастя

(«синіє… у душі» — ліричний герой щасливий зі своєю коханою)

роки

(«одсіяють» — минуть швидко, особливо щасливі)

двоє

(нове покоління, яке по-­новому для себе буде відкривати кохання)

квіти

(прикраса землі)

поле

(вічність землі, хліба)

хмарки

(швидкоплинний час)

другий

(закохана молодь нового часу)

 

 

 

Вчитель :Слайд. Робота зі змістом поезії. « Осінь»   «ОСІННІ» НАСТРОЇ ПОЕТА

Вчитель: Чи замислювалися ви над тим, як часто ми використовуємо художні образи? Ми сприймаємо їх як щось природне: наприклад, захоплення красою осіннього довкілля передаємо словами «золота осінь», а взимку нарікаємо на «лютий холод».

  Цікаво, що в літературі з різними порами року ототожнюються різні емоції: наприклад, весняна пора, яка супроводжується пробудженням природи від зимового сну, викликає радісні почуття, натомість осіння природа найчастіше навіює смуток. Але осінь буває і красивою. Відео про осінь А погляньте , які чудові знімки зробили наші фотографи . «Осінь у нашому селі». Чому тоді такий сумний настрій викликаний у ліричного героя? Давайте переглянемо візуалізацію до вірша “Осінь". Я  гадаю , що настала черга дівчатам показати своє вміння виразного читання. .

 

I    ОСІНЬ відеослайд .

Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні в синій тишині.

По садах пустинних їде гордовито осінь жовтокоса на баскім коні.

В далечінь холодну без жалю за літом синьоока осінь їде навмання.

В’яне все навколо, де пройдуть копита, золоті копита чорного коня.

Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печальні й розкида кругом.

Скрізь якась покора в тишині розлита, і берізка гола мерзне за вікном.

1938

 

Виразне і осмислене читання вірша «Осінь»

 

.Опрацювання ідейного змісту. Бесіда за питаннями:

- Які картини викликає у вашій уяві ця поезія?

мальовничі картини осіннього довкілля  сприяють розкриттю

 душевного стану автора.  Краєвид нагадує пустку, навкруги панує тиша —

 усе скорилося силі цієї казкової вершниці.

- Яким настроєм проникнутий вірш?

- Що хоче сказати нам автор  своєю поезією?

       Узявши за основу образ красивого згасання природи, поет збагатив його неповторністю індивідуальних переживань. Замилування красою осені поєднується у творі з філософським усвідомленням неминучої втрати.

             Колаж “ Осіння заметіль”

 Група

  Васильки”  

 Група

“Осінь”         

1.  Скласти літературне гроно до слова “осінь”

1. Скласти інформаційне гроно щодо характеристики ліричного героя.

  2. Утворити пару і визначити зайве

( робота біля дошки).

     2.  Заповніть паспорт вірша

“ Осінь”

3. Колір вірша

3. Зорові образи , які створив  поет

 4. Народні прикмети

4. Чому плаче осінь?

 

Відповідь Васильки

2.   Скласти літературне гроно до слова “осінь”

обриває вітер                       пелюстки печальні                                    

  в синій тишині

облітають квіти                                            по садах пустинних

      Осінь                              жовтокоса

   синьоока

в’яне все навколо                       золоті копита чорного коня

                                            в далечінь холодну

 

3.. Утворити пару і визначити зайве

 

          1. Синь                                                          А. Берізка

 

2. Печаль                                                      Б. Осінь

 

3. Гордовитість                                           В. Кінь

 

4. Золото                                                       Г. Покора

 

5. Мерзлякуватість                                    Д. Тиша

6. Бяскість                                                    Е. Пелюстки

                                                                        Є. Копита

 

 

 

 

 

Відповідь.  Група « Осінь»

1. Паспорт  вірша.

Володимир Сосюра "Осінь" ("Облітають квіти, обриває вітер...") Аналіз вірша

Тема: зображення приходу осінньої пори.

Ідея: вираження душевної тривоги ліричного героя через зображення осінньої природи.

Рід літератури: лірика.

Жанр: вірш з пейзажної лірики.

 Художні засоби.

Епітети: пелюстки печальні, синій тишині, садах пустинних, їде гордовито,  

осінь жовтокоса, далечінь холодну,  синьоока осінь, золоті копита,  чорного коня. 

Постійний епітет: баскім коні, берізка біла. 

Метафора: «покора розлита», «В’яне все навколо, де пройдуть копита».

Персоніфікація: «обриває вітер пелюстки», «їде осінь», «вітер пелюстки розкида», «берізка мерзне».

Інверсія: обриває вітер, пелюстки печальні, садах пустинних, їде осінь,

Жанр: пейзажна лірика

 

2.  Інформаційне гроно щодо характеристики ліричного героя.    

                                 Спостерігає за змінами природи внаслідок     

                                                приходу осені

                                   відчуває дискомфорт у душі


                         
Ліричний                          шкодує , що закінчилось літо герой                                не може утримати тепло і красу , що 

                                                          поступово зникає

                                 не в змозі зупинити час

                                вразливий, мрійливий

                                здатний до глибокого мислення , аналізу.

2. Зорові образи , які створив  поет

 Особливе враження справляє яскравий зоровий образ: жовтокоса й синьоока вершниця на чорному коні, під золотими копитами якого, немов у казці, змінюється все довкола Образи тиші й покори доповнюють філософський зміст твору, навіюючи роздуми про невблаганий рух природи, виявом якого є зміни в нашому житті.

3. Чому плаче осінь? ( народні прикмети, легенди)

 

Вчитель: Знаєте , слухаючи дану поезію я пригадала свою.  Одного разу 24 серпня , повертаючись додому  побачила  квіти , які  я доглядала.  Їхні пелюстки розносив вітер  , а  голівки похилились  від дощу. І мені стало дуже шкода їхньої краси. Хотілося зупинити час і не відпускати. Але  я зрозуміла, що думаю тільки про себе. Я задумалась. Можливо в цю хвилину хтось відчуває гострий біль і  хоче , щоб він швидше минув , хтось чекає на одужання, хтось  чекає свого тата з війни .... і цих “хтось” у моїй голові прокрутилось сотні.  Мені стало ясно: кожна хвилина в нашім житті є невипадковою. І завжди потрібно вірити в  щось хороше. Бажаєте послухати?

Читання вчителем власної поезії.

 

В обіймах літа до зустрічей осінніх
 

 

Вчитель. Прослухавши поезію , ви мені допоможете. У  неї не має назви . Дайте їй ім'я . Оголошую конкурс “ Ім'я вірша”   Свої варіанти пишіть мені в повідомлення на нашій сторінці.  Переможця самої  кращої   назви  буде оголошено  в стрічці  новин.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Рефлексія.

На завершення – «вузлик сподівань»:

- висловіть одним реченням те повчальне, що взяли ви у життя з цього заняття?

- чи збулися ваші сподівання щодо сьогоднішнього уроку?

- чи досягли ви поставлених цілей? Якщо ні, то чому?

- що вам (групі) найбільше вдалося сьогодні, а що – ні? Чому?

- як оцінюєте власну роботу і роботу групи?

V. Домашнє завдання. Чекайте на сторінці моїх вказівок щодо нового уроку.   

 

Для творчих учнів  на вибір:

                   1. Намалювати щастя, яким його уявляєш.

                   2. Написати лист-подяку автору вивченої поезі

                   3.Дібрати мелодію, яка відображала б внутрішній світ                              

                                                                             В.Сосюри. 

           4.Створити асоціативний малюнок «Внутрішній світ мій і     автора» («кольоровий портрет» характеру). 

 

Оцінювання учнів.

    Читці- декламатори : підготували виразне читання поезії «Васильки»

  Літературознавці: визначали  художні особливості поезії та віршові   розміри

 Фотохудожники : підготували  фотоілюстрації до твору

    Біологи: підготували  повідомлення про квіти васильки

   Історики: дібрали  легенди та перекази про ці квіти

Слайд Сови. З оцінками.

 

VІ. Висновок учителя.

Твори В. Сосюри нам показали,  що  коханні ми відкриваємо щось особливе, неповторне, близьке нашій душі.

 Ті, що кохають, борються до останньої миті за душу коханої людини.  І нехай інколи в наших серцях панує “ жовтокоса  осінь”, але ми маємо  любов , яка  додає нам величі і відваги! А ще у нас є  незалежність , кольори якої  не випадково сплелися у сьогоднішніх віршах. Погляньте на ці картини. Я щиро вдячна за співпрацю. І хочу завершити урок музичними акордами, якими починався наш урок , лише тепер ви змушені його проспівати самі.

Слайд пісні.

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
24 грудня 2017
Переглядів
585
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку