В. Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя

Про матеріал
Вчити дітей характеризувати героїв, висловлювати власні міркування щодо прочитаного ; розвивати зв'язне мовлення учнів, увагу, вміння робити висновки; виховувати порядних, чесних, співчутливих людей, які вміють співпереживати, творити й відстоювати добро.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель української мови

та літератури Кричфалушій С.І.

 

 

 

 

 

 

Мета: продовжити роботу над змістом оповідання; вчити дітей характеризувати героїв, висловлювати власні міркування щодо прочитаного ; розвивати зв'язне мовлення учнів, увагу, вміння робити висновки; виховувати порядних, чесних, співчутливих людей, які вміють співпереживати, творити й відстоювати добро.

 

Цілі:

Учні знатимуть:

  • зміст прочитаного оповідання;
  • основні риси характеру дійових осіб.

 

Учні вмітимуть:

  • характеризувати життєві позиції героїв оповідання, визначати основні риси дійових осіб твору;
  • висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогію з сучасним життям.

 

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

 

 Ім’я уроку: «Нехай горить свіча життя!»

 

Методи, форми, прийоми роботи: бесіда, слово вчителя, робота зі змістом тексту,  інтерактивна вправа «Ґронування»,  робота в групах, парах, прийом «Незакінчене речення», асоціативний кущ , метод уживання.

 

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація

 

                                                                                                  Добро на світі творять,

                                                                                                         А зло -  роблять.

                                                                                                               П.Скупець                                       

Хід уроку

 

І.Забезпечення емоційної готовності до уроку

Учитель. Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо й день неповторний – зимовий, сонячний, з гостями у класі. Я пропоную вам створити навколо ауру добра, а ви мені допоможете. Давайте подаруємо один одному посмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.

 Я – творчий учитель. А ви? Повторюйте за мною !

                                              Я- творчий учень!

Я вмію висловлювати думку

   І ціную думки однокласників.

Шукаю істину,

Бо хочу знати.

А на продуктивну роботу нас налаштують такі рядки:

Пролунав уже дзвінок, Починаємо урок.

Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім класі діти -  просто молодці!

 ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань

Учитель:

- На минулому уроці  ми ознайомилися   з біографією  Володимира Винниченка,  а вдома  ви читали  оповідання «Федько –халамидник».

 

-  А зараз   перевіримо те,  що ви засвоїли. Проведемо гру «Лови помилку!»

Умови гри такі:  я читаю твердження, якщо воно правильне, ви плескаєте в долоні один раз, а якщо ні – то піднімаєте руку і виправляєте помилку. Увага! Починаємо!

  1. Батьківщиною В.Винниченка є Дніпропетровщина (Кіровоградщина).
  2. Письменник навчався в  Єлисаветградській  класичній гімназії  +
  3. Вступив на юридичний факультет Єлисаветградського університету (Київського).
  4. Емігрував за кордон у 1921 році. +
  5. За кордоном проживав у Франції ( Німеччині).
  6. Був не тільки письменником, а й громадським діячем. +
  7. За радянських часів творчість митця була заборонена  +
  8. Літературний спадок митця складає  300 оповідань  (100).
  9. У спогадах В.Винниченко порівнював себе з Солов'єм розбійником +
  10. Федько є героєм оповідання «Кумедія з Костем».

 

Молодці! Добре попрацювали! Пишемо в зошитах:

Число

Класна робота

 

А чи уважно ви читали оповідання , ми дізнаємося за допомогою

гри «Стежками Федька – халамидника»    (СЛАЙД  3)

Розташуй епізоди твору у правильній хронологічній послідовності.

1.Покарання Федька батьками.

2.Пригода з повітряним змієм.

3.Смерть Федька.

4.Атмосфера у Толиному будинку.

5.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

6.Поведінка хлопців під час дощу.

7. Суперечка між Федьком та Толею.

8. Порятунок Толі.

9. Байдужість Толі до чужого горя.

10. Події на льодоході.

 А зараз обміняйтеся зошитами і  виконайте взаємоперевірку за ключем. (Обмін зошитами, взаємоперевірка) ( СЛАЙД 3 (ключ))

Ключ: 2, 4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.

ІІІ. Цілевизначення та  планування

 

Повідомлення теми і мети уроку

 

Тема нашого уроку «В. Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя .  У нашого уроку є ще й ім'я -«Нехай горить свіча життя!»» (СЛАЙД  1)

А епіграфом до  уроку я взяла поетичні рядки П.Скупця: Добро на світі творять,

                                                                                                         А зло -  роблять.

 

Запишіть тему та епіграф у зошити .А які ж цілі поставимо для себе?

(СЛАЙД  2)

Я хочу, щоб на уроці ми знайшли відповідь на запитання : «Що прикрашає людину?» А також ми маємо з 'ясувати, яким був Федько   насправді та довести, що його внутрішній світ багатий на добро.

 

ІV. Опрацювання нового матеріалу

 

1. Робота з текстом твору

Пропоную  зачитати  із твору описи  зовнішності  хлопчиків.

 

2.Інтерактивна вправа «Ґронування»        

Із поданих слів виберіть, з якими у вас асоціюється Толя, а з якими -  Федько.

 

 Непосидючий, боягуз , заздрісний, сильний, відвертий , невдячний, правдолюб,брехливий, підлий, спритний, кмітливий, байдужий до чужого горя, непримиримий до зрадництва.

C:\Documents and Settings\UserXP\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_2203.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти, наступне наше завдання називається

3.Вправа «Установи відповідність»

(Робота в парах)

 На  ваших партах лежать прислів'я. Вам потрібно знайти  закінчення прислів’ям.

Оберіть з них ті, які стосуються Федька, а які – Толика.

 

1. Не одяг красить людину…, а добрі діла.- Ф.

2. Уміє він  з чорного біле зробити…, а з білого чорне.- Т.

3.Сміливому море …по коліна- Ф.

4. Лякливий, як заєць,… а шкодливий , як кішка. – Т.

5. Коли бажаєш пізнати ціну людини…,  підведи її до чужої біди або до чужої радості .-Ф.

6. Хто бреше, тому легше, … а хто правдує, той бідує. – Ф. і Т.

7. Добрий чоловік… – надійніше кам’яного мосту . –Ф.

8. У лиху годину … пізнаєш людину. – Ф.

9. У тихому болоті… чорти водяться. – Т.

10 .Святе та боже… - на чорта схоже. – Т.

11. Сила та розум … - краса людини. –Ф.

12. Тиха вода людей топить, а … бурна тільки лякає. – Т.

13. Поміч у свій час,… як дощ у посуху. – Ф.

13. Кривда людська… боком вилазить.-Ф.

 

C:\Documents and Settings\UserXP\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_2220.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Молодці! Отже, я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчиків.

Для виконання наступного завдання я об'єднаю вас у групи.( Учасники груп займають свої місця).

 Повернімося     до початку уроку, зачитаємо епіграф . Пропоную визначити, що є добром в оповіданні, а що  - злом.(Робота в групах)

 

 

 

                

Добро

 

 

Зло

Правдивість Федька                                                           

Розбишакуватість Федька

Сміливий учинок – урятування Толика                           

Неуважність  і жорстокість    батьків Федька

Федько захистив Толю від гніву батьків                          

Негідний учинок Толиного              батька

 

В.Винниченко називає Федька халамидником. А яким же насправді був цей хлопчик нам допоможе дізнатися вправа «Мікрофон».

4. Вправа «Мікрофон»

 

C:\Documents and Settings\UserXP\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_2244.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Бесіда

- Що прикрашає людину? 

- Яку думку хотів донести автор цим твором?

 

На повагу заслуговує  та людина, яка має велику сердечну доброту, вроджений  потяг  захищати  слабшого і безпомічного;  надійна, на яку  можна

розраховувати у скрутну хвилину.

 

- А кого засуджує?

 

Автор засуджує брехливих, зрадливих,  непорядних  людей, які думають тільки

 про себе, а долі інших – їм не цікаві.

 

Діти,  ми нічого ще не сказали про родини, в яких виховувалися Федько і Толик. Для початку  складемо асоціативний кущ «Сім'я».

 

6.Складання  асоціативного куща «Сім’я»

 

C:\Documents and Settings\UserXP\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_2255.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Це велике щастя жити в таких сім'ях .Як добре, що у вас такі родини.

 

  • А якою ж була родина Федька?

 

7. Розповіді учнів про родини Федька і Толика

Родина Федька

Бідна родина, батько тяжко працює, завжди стомлений і сердитий. Хвороба й нужда пригнічували його. У пориві злості часто бив сина, хоча й поважав за чесність.

Мати постійно боялася, що за Федькові провини їх виженуть із квартири. Вона була неласкава до Федька, називала його «ірод», «ідол», «люципер», «мурло репане». Увесь час вимагає від чоловіка, щоб той суворо покарав сина. Безсердечна, знервована, весь час сердита.

          Хлопчику не вистачало материнського  тепла, ніжності, ласки, добрих слів; батькового розуміння, підтримки.

  • А як живе родина Толі?

Родина Толі

          Благородна багата родина. У домі лунає музика, тепло й затишно. Батько походжає собі по просторій хаті, задумливо слухаючи музику. Мати грає на роялі. Ні сварок у них, ні бруду, ні клопоту. Пожильці їм несуть плату за квартири, мужики за землю гроші везуть.

Мати – «жінка чула й делікатна», трохи на вмлівала, коли бачила сина брудним.

           Батьки Толі зневажали простих людей, забороняли гратися з «вуличними хлопцями».

 

 

8. Метод уживання

А зараз для вас несподіванка. Деякі учні отримали напередодні уроку завдання :

виступити в ролі батьків Федька після трагічних подій .Свій варіант пропонують нам Іринка та Ростислав.

МАТИ ФЕДЬКА

«Я – велика грішниця. У мене був синок Федько. Він ріс розбишакуватим, неслухняним, змалку завдавав нам багато клопоту. Через нього ми ледь не втратили квартиру. Я весь час його сварила, ніколи не була ласкавою й ніжною з сином. Тільки тепер, коли його не стало, нам розповіли, яким добрим і сміливим він був, як двічі рятував хазяйського синка – на річці та взявши провину за його поведінку на себе.  Ніколи не пробачу собі, що вдарила сина по голові, він аж упав на одне коліно. Федька треба було негайно забирати додому, зігріти й лікувати, а не бити й лаяти на морозі. Тепер мені залишається тільки каятися й сумувати.»

БАТЬКО ФЕДЬКА

   «Злидні, виснажлива робота, нарікання дружини на погану поведінку сина зробили мене злим і жорстоким. Я ніколи по-доброму не спілкувався з Федьком, не приділяв йому уваги, лише бив. І за що? За дитячі пустощі. А як я лютував, коли жінка розповіла про пригоду на річці, і так жорстоко бив хлопця, шарпав його за руку. Потім ми з дружиною дуже переживали, не відходили від ліжка Федька, але смерть поборола. Немає мені пробачення.»

 

C:\Documents and Settings\UserXP\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_2261.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Психоемоційна релаксація (СЛАЙД 5)

 

(На тлі ліричної музики)

А зараз дорогі мої, ми перенесемося з вами до літнього лісу. Заплющіть очі. Уявіть, що ви стоїте на галявині зеленого лісу. Ви самі, тільки дерева, кущі, квіти й птахи. Над вами – блакитне небо та яскраве сонце, яке дарує тепло. Вам приємно, спокійно. Піймайте своєю ручкою сонячне тепло, зіжміть у кулачок і прикладіть до серця, подумайте про своїх рідних людей, згадайте лагідне обличчя матусі, теплі бабусині руки,посмішку тата,  щось добре й хороше з вашого життя. Розплющте очі, посміхніться.

           Зараз у нашому класі тепло, як улітку, хоча за вікном зимова пора, прохолодно. По класу пробіг ласкавий вітерець від ваших посмішок і добрий, зігріваючий душу настрій. І на душі стало тепліше. А тепер знову до роботи!

 

 

Федько –ваш ровесник. Не секрет , що сучасні  діти дуже часто наражають себе на небезпеку, роблячи неправильний вибір. Я пропоную вам скласти , використовуючи спонукальні речення ,поради ровесникам, аби їх оминула доля Федька.

 

10.Творче завдання «Поради ровеснику»

 

Підсумує нашу роботу над оповіданням метод «Незакінчене речення»

 

11. Метод «Незакінчене речення»      (СЛАЙД 7)

 

 Я ніколи не буду…

 

Я буду старатися…

 

Мені хочеться вірити , що…

 

Я впевнений (а) , що…

 

V. Оцінювання

 

VІ.Домашнє завдання        (СЛАЙД 8)

Обов'язкове

 Підготувати усну розповідь на тему : « Який слід у моїй душі залишило знайомство з Федьком?»

 

За бажанням

Написати міні – твір на тему : «Яким стане Толя, коли виросте?»

 

VІІ. Підсумок уроку

 

      Протягом уроку ми створювали  добру атмосферу. Я бажаю , щоб ваше життя

було наповнене тільки світлим, теплим, добрим.  Тому запалюю свічечку –

своєрідний символ життя. Бажаю вам горіти і не згоряти, дарувати тепло своїх сердець рідним, близьким, друзям. Пам’ятайте : життя – найголовніша цінність, дарована

людям.

 

 

По - різному горять свічки життя:

Одна лиш мерехтить, а інша – палає.

А ще в житті по – іншому буває:

Ледь загорівшись, свічечка згасає.

По - різному горять свічки життя:

Одні – для інших, інші – лиш для себе.

Одні горять, бо звикли, що так треба.

Другим горіти – це уже потреба,

Бо це – минуле й майбуття.

Нехай горить свіча життя!

 

C:\Documents and Settings\UserXP\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_2287.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дякую всім за змістовну та активну працю!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

непосидючий

боягуз

заздрісний

сильний

відвертий 

невдячний

правдолюб

брехливий

підлий

спритний

кмітливий

байдужий до чужого горя

непримиримий до зрадництва

 

docx
Додано
8 листопада 2020
Переглядів
2065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку