Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Образи фантастичних істот

Про матеріал
План-конспект уроку української літератури у 5 класі Тема: Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору Мета: опрацювати зміст казки „Хуха - Моховинка”, поглиблювати знання дітей про давні вірування українців; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; виховувати в них бережливе ставлення до природи, формувати бажання творити добро Тип уроку: комбінований. Епіграф: Не залежить доброта від росту, Не залежить доброта від віку, Доброта ніколи не старіє, Доброта, як сонце, гріє. О. Жовна Обладнання: підручник з укр. літератури для 5 класу, презентація до уроку, ілюстрації до твору, учнівські малюнки, тлумачні словники Хід уроку І. Організаційна частина. Повідомлення теми та мети уроку. А казка, діти, справжнє диво, Там подвиги й пригоди є. Вона кінчається щасливо, Там місце кожному своє. І мудрість в ній перемагає, І щедрість, і любов свята. Хай кожен з вас запам’ятає, Що править світом — доброта. (1 слайд ) ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Діти, ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу. Це такі казки, як «Мудра дівчина», «Про правду і кривду», «Летючий корабель», «Про жар-птицю та вовка». Казкові герої живуть змалечку з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве й потворне. Тому казка завжди цікава для нас. Отож, сьогодні на уроці я пропоную вам зануритися у цікавий світ казок Василя Королева-Старого. Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь? (2 слайд ) Епіграф нашого уроку: Не залежить доброта від росту, Не залежить доброта від віку, Доброта ніколи не старіє, Доброта, як сонце, гріє. О. Жовна -Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло?(У казці) Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають. (3 слайд) Казка «кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового». ІІІ. Актуалізація опорних знань. Давайте нагадаємо з вами, що нам вже відомо про казку. Метод «Незакінчені речення» ( 4 слайд) 1. Казка – це… 2. Казка складається з таких частин:… 3. Казки бувають … 4. У казках зустрічають такі фантастичні істоти, як-от:… 5. Літературною казкою називається … 6. На попередніх уроках вивчали літературну казку… ЇЇ автор …. ІV. Опрацювання нового матеріалу. - Отож давайте знайомитися з творчістю Василя Королева – Старого детальніше. Пригадаємо зміст казки Установіть послідовність подій (слайд 5 ) 1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки Код - 625413 3.Асоціативне питання. - Перед нами збірка казок з таємничою назвою «Нечиста сила». (6 слайд) - З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.) 4. Перегляд міні - словника «Фантастичні істоти української міфології» ( 7 слайд) - Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати. (8-14 слайди) Блуд. Відьма. Вовкулака. Водяний. Дідо Капуш. Домовик. Злидні. Лісовик. Мавка. Потерчата. Русалка. Хуха (15-17 слайди) Домовик (похатник, господар, хованець, служка, помічник) Найчастіше Домовик змальовувався як невеличкий, весь оброслий волоссям дідок. Люди вірили, що Домовик є в кожній оселі. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу. Проте Домовик міг завдати великих прикрощів тому, хто його розсердить Водяник – різновид нечистої сили. Водяник мав вигляд старезного діда, покритого водоростями, з довгою бородою і хвостом. Міг перетворюватися на різні істоти – дитину, козла, собаку, качура, рибу. Цей володар річок, ставків та водоймищ головував над русалками та опікувався рибами. Жив здебільшого у вирах річок, коло млинів. Розгнівавшись, міг руйнувати греблі, млини, розливати річки, топити людей Русалки – це молоді вродливі дівчата, котрі живуть на дні річок у чудових кришталевих палацах. Уночі, коли сходить місяць, Русалки виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і водять хороводи. Чудовим співом вони заманюють юнаків чи дівчат, затягують їх у воду і залоскочують. За поширеними уявленнями, Русалками ставали молоді дівчата, котрі втопилися, або померлі до хрещення маленькі діти. Оберегом від них були хрест та полин - А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються). 5.Розповідь вчителя. Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому. Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав: «Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими». Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила. 6.Робота зі змістом казки. • Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка) • А чи можуть звичайні люди бачити хух? Кому вони лише показуються? (Хухи невидимі, але іноді вони показуються добрим людям ). • А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так). Тоді я вам відкрию таємницю. Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться. -Хуха хоче перевірити, чи все ви знаєте про неї. Кожну свою відповідь підтверджуйте, будь ласка, зачитуванням відповідного уривку твору. - Скажіть, де і коли вона народилася? (Ст. 60) - За що її любили в родині? - Які є види хух, і якою була Моховинка? - Якою ж ви уявляєте Хуху-Моховинку? На сьогоднішній урок ви мали випереджувальне завдання: за бажанням намалювати Хуху-Моховинку з власної уяви. Зараз ви зі словами: «Я уявляю Хуху саме такою…» прикріплюватимете власні малюнки на дошку. 7. Теорія літератури. У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи. Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом. (слайд 18) Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі. Запис визначень в зошити. - Знайти портрет Моховинки у творі . - «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — "братики". Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки». «Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою». - Чи можна з портрету Моховинки дізнатися про її характер? 8.Асоціативний ряд (слайд 19) - Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації. Маленька Обережна Хороша Охайна Віддана, вірна И Наполеглива Культурна, красива Активна, акуратна Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти, Треба трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз, Руки в боки, руки так, Руки вгору, як вітряк. Вище руки підніміть І спокійно опустіть. Плесніть, діти, кілька раз. За роботу, все гаразд 9.Робота з текстом твору. • Чому Моховинка залишилась без домівки взимку? Прочитайте, яке лихо сталося з нею? (зачитати стр. … «Збудив її якийсь страшний звук… до …як могли їй допомогти») (слайд 20) • Що мусила робити Моховинка, коли її хатка була зруйнована? (зачитати «Що було робити?... до … всі родичі й знайомі кликали Моховинку до себе жити») • Чи мстилася Моховинка дідові за те, що він залишив її без дому у холодну зиму? • Хто у цій ситуації є злим, а хто добрим? • (Отже, не завжди нечиста сила є поганою, іноді гіршими є люди) • Де собі знайшла притулок? Чому не боялася кіз? (зачитати стр. 86 Моховинка часто бачила диких кіз… до …Так і стала Хуха – боровинка Хухою хлівною) (слайд 21 ) • З ким іще познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві? Як це сталося? Які стосунки склалися у Моховинки з дітьми? • Як діти описували мамі Хуху? ( «...Щось таке, мов котик. Тільки то був не котик. Гарнесенький, м'якесенький. Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки».) (слайд 22) • Чи добре жилося Моховинці у хліві? Чому все ж таки сумувала, адже мала теплу домівку, їжу, друзів? • Якого лиха завдав хусі дід? (зачитати «Саме тоді, коли вона показувала, як по деревах стрибає вивірка…. До А той лихий дід почав її лаяти й ганити увесь Хушачий рід») • Чому він не любив хух? • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік? • Яким було ставлення хухи до діда? Чому? (зачитати «Шкода стало Моховинці старого… до … Радий та щасливий виліз він з намету й став на снігу»). • Яку віддяку попросила хуха від діда за свою добру справу? (зачитати «Хухи не потребують подяки. до … А тепер ходи здоров») (слайд 23) - Молодці! Ви чудово пам’ятаєте пригоди Хухи. — Як закінчується казка? Що перемагає — добро чи зло? V. Закріплення вивченого матеріалу Проблемні питання - Чи вважаєте ви, що на зло слід відповідати злом? — Чи змінився дід після випадку з хухами? - Що було б, якби хухи не допомогли дідові, а мстили йому? - Чи не здається вам, що Василь Королів-Старий розчарувався в людях? Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»? - Продовжіть речення: «У творі злим був дід, тому що… а в реальному житті злими бувають люди, коли … (слайд 24) - Що потрібно змінити, щоб добра стало більше на землі? - - Чого потрібно вчитися людям? (бути уважними, турботливими, толерантними один до одного, вміти прощати, жертвувати чимось заради інших). • Рольова гра «Я – головний герой. Чому я зробив саме так.» • Чому ви із злого перетворилися в доброго? • Хто вам допоміг переродитися? «Хвилинка творчості» А зараз уявіть, що ви можете поспілкуватися з героями казки. Що б ви у них запитали? І у кого? Що б ви порадили комусь із них? V. Підсумок уроку. - Чого навчила вас прочитана казка? - Чи зміниться ваше ставлення до природи, інших людей? Діти, запам'ятайте, будь ласка, давно відомий вислів: «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе». Саме це, на мою думку, є відповіддю на запитання, як вибирати між добром і злом. Думаю ви зрозуміли і переконалися в тому, що основною моральною проблемою казки є проблема добра і зла. - Кожна людина повинна пам’ятати, що, які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, звинувачувати обставини та інших людей у своїх проблемах — це не вихід. Потрібно, перш за все, розібратися у собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла. Вибір завжди за людиною. Перегляд презентації «Завжди з добром іди» (слайди 25 – 32) Живуть в душі у кожної людини Дві протилежні половини: Одна з них - добра, світла, чудотворна, А друга - чорна,зла, потворна. Нехай зникають сумнів, сум і зло! Нехай живе в тобі добро! Любов – могутній щит від бід, Весь біль розтопить наче лід! VІ. Оцінювання учнів. VІІ. Домашнє завдання. (слайд 33) Написати твір – роздум «Добро переможе зло, якщо…» Складіть план до казки. Підготуйте усну розповідь на тему «Наступні пригоди Хухи – Моховинки» Дякую вам за урок та бажаю добра й миру (слайд 34). 1. Тестове опитування 1. Коли Хуха народилася? а) взимку; б) навесні; в) влітку; г) восени 2. Як називали Хуху в родині? а) малятком; б) «мізинчиком»; в) кошеням; г) квіточкою 3. З ким порівнювали маленьку Хуху? а) малятком; б) козенятком; в) кошенятком; г) ялинкою 4. Яких Хух не буває? а) степовичок; б) болотянок; в) боровинок; г) очеретянок 5. Всі Хухи не люблять: а) сухого; б) теплого; в) бур`янів; г) вогкого 6. Плач Хух нагадує: а) писк мишей у полі; б) вовче виття в лісі; в) свиняче рохкання в хліві; г) котяче муркотіння біля печі 7. Якого кольору була Моховинка? а) сірого; б) зеленого; в) бурого; г) білого 8. Яка біда спіткала Моховинку? а) тяжко захворіла; б) потрапила в неволю до дідугана; в) залишилася без домівки; г) перетворилася на камінь 9. Який знак подавали Хухи лісовику: а) «пищали, хрюкали, стукали у вікна»; б) стріляли під вухо з рушниці; в) лоскотали йому ребра; г) поливали холодною водою 10. Яка біда трапилася з лихим дідом: а) заблукав у лісі; б) потрапив у пастку; в) тяжко захворів; г) перетворився на пеньок 11. Чому Моховинка врятувала діда? а) шкода стало старого; б) за винагороду; в) щоб розважитися; г) щоб уславитись 12. До чого закликає казка? а) робити добро; б) жити в лісі; в) остерігатися людей; г) щоб уславитись
Перегляд файлу

План-конспект уроку української  літератури у 5 класі  

Тема: Василь Королів – Старий „Хуха - Моховинка”. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору

Мета: опрацювати зміст казки „Хуха - Моховинка”, поглиблювати знання дітей про давні вірування українців; вчити їх оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності героїв твору, аналізувати їх; допомогти зрозуміти повчальність казок; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення дітей; виховувати  в них бережливе ставлення до природи, формувати  бажання творити добро

Тип уроку: комбінований.

Епіграф:

Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна

Обладнання: підручник з укр. літератури для 5 класу, презентація до уроку, ілюстрації до твору,  учнівські малюнки,  тлумачні словники

 

Хід уроку

І. Організаційна частина. Повідомлення теми та мети уроку.

А казка, діти, справжнє диво,
Там подвиги й пригоди є.
Вона кінчається щасливо,
Там місце кожному своє.
І мудрість в ній перемагає,
І щедрість, і любов свята.
Хай кожен з вас запам’ятає,
Що править світом — доброта. (1 слайд  )

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

    Діти, ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу. Це такі казки, як «Мудра дівчина», «Про правду і кривду», «Летючий корабель», «Про жар-птицю та вовка».

  Казкові герої живуть змалечку з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве й потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

    Отож, сьогодні на уроці я пропоную вам зануритися у цікавий світ казок Василя Королева-Старого.

Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь?  (2 слайд )

 

Епіграф нашого уроку: Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна

 

-Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло?(У казці)

 

Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже потім розважають. (3 слайд) Казка «кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового».

ІІІ.  Актуалізація опорних знань.

Давайте нагадаємо з вами, що нам вже відомо про казку.

Метод «Незакінчені речення» ( 4 слайд)

  1. Казка – це…
  2. Казка складається з таких частин:…
  3. Казки бувають …
  4. У казках зустрічають такі фантастичні істоти, як-от:…
  5. Літературною казкою називається …
  6. На попередніх уроках вивчали літературну казку… ЇЇ автор ….

 

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

- Отож давайте знайомитися з творчістю Василя Королева – Старого детальніше.

    Пригадаємо зміст казки

 

Установіть послідовність подій (слайд 5 )

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4.Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки

Код - 625413

 

3.Асоціативне питання.

- Перед нами збірка казок з таємничою назвою «Нечиста сила». (6 слайд)

 - З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.)

 

4. Перегляд міні -  словника «Фантастичні істоти української міфології»

(  7 слайд)

- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати.

(8-14 слайди)

Блуд. Відьма. Вовкулака. Водяний.  Дідо Капуш. Домовик.  Злидні. Лісовик. Мавка. Потерчата. Русалка. Хуха

 

(15-17 слайди)

Домовик (похатник, господар, хованець, служка, помічник)

Найчастіше Домовик змальовувався як невеличкий, весь оброслий волоссям дідок. Люди вірили, що Домовик є в кожній оселі. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу. Проте Домовик міг завдати великих прикрощів тому, хто його розсердить

Водяник – різновид нечистої сили. Водяник мав вигляд старезного діда, покритого водоростями, з довгою бородою і хвостом. Міг перетворюватися на різні істоти – дитину, козла, собаку, качура, рибу. Цей володар річок, ставків та водоймищ головував над русалками та опікувався рибами. Жив здебільшого у вирах річок, коло млинів. Розгнівавшись, міг руйнувати греблі, млини, розливати річки, топити людей

Русалки – це молоді вродливі дівчата, котрі живуть на дні річок у чудових кришталевих палацах. Уночі, коли сходить місяць, Русалки виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і водять хороводи. Чудовим співом вони заманюють юнаків чи дівчат, затягують їх у воду і залоскочують.

За поширеними уявленнями, Русалками ставали молоді дівчата, котрі втопилися, або померлі до хрещення маленькі діти. Оберегом від них були хрест та полин

 

 

- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються).

 

5.Розповідь вчителя.

 Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому.

Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав:

«Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».

  •  
  • Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила.

 

6.Робота зі змістом казки.

  • Хто є головним героєм казки? (Хуха - Моховинка)
  • А чи можуть звичайні люди бачити хух? Кому вони лише показуються? (Хухи невидимі, але іноді вони показуються добрим людям ).

 

  • А чи вважаєте ви себе добрими людьми? (Так).

Тоді я вам відкрию таємницю.

Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться.

 

-Хуха хоче перевірити, чи все ви знаєте про неї. Кожну свою відповідь підтверджуйте, будь ласка, зачитуванням відповідного уривку твору. 

 

- Скажіть, де і коли вона народилася?  (Ст. 60)

- За що її любили в родині?  

 - Які є види хух, і якою була Моховинка?

 

- Якою ж ви уявляєте Хуху-Моховинку?
     На сьогоднішній урок ви мали випереджувальне завдання: за бажанням намалювати Хуху-Моховинку з власної уяви. Зараз ви зі словами:
«Я уявляю Хуху саме такою…» прикріплюватимете власні малюнки на дошку.

  1. Теорія літератури.

У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.

Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.

(слайд 18)

Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.

Запис визначень в зошити.

  • Знайти портрет Моховинки у творі .
  • «Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — "братики". Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».

«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою».

 

  • Чи можна з портрету Моховинки дізнатися про її характер?

8.Асоціативний ряд  (слайд 19)

  • Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.

Маленька

Обережна

Хороша

Охайна

Віддана, вірна

И

Наполеглива

Культурна, красива

Активна, акуратна

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

Руки в боки, руки так,

Руки вгору, як вітряк.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все гаразд

 

9.Робота з текстом твору.

  • Чому Моховинка  залишилась без домівки взимку? Прочитайте, яке лихо сталося з нею? (зачитати стр. …  «Збудив її якийсь страшний звук… до  …як могли їй допомогти»)  (слайд 20)
  • Що мусила робити Моховинка, коли її хатка була зруйнована?  (зачитати  «Що було робити?... до   … всі родичі й знайомі кликали Моховинку до себе жити») 
  • Чи мстилася  Моховинка дідові за те, що він залишив її без дому у холодну зиму?
  • Хто у цій ситуації  є  злим, а хто добрим? 
  • (Отже, не завжди нечиста сила є поганою, іноді гіршими є люди)
  • Де  собі знайшла притулок? Чому  не боялася кіз? (зачитати стр. 86  Моховинка часто бачила диких кіз… до  …Так і стала Хуха – боровинка Хухою хлівною)  (слайд 21  )
  • З ким іще  познайомилася, крім кізочок, живучи в хліві? Як це сталося? Які стосунки склалися у Моховинки з дітьми?  
  • Як діти описували мамі Хуху? ( «...Щось таке, мов котик. Тільки то був не котик. Гарнесенький, м'якесенький. Мордочка, мов квіточка, а голосок, як у мишки».) (слайд 22)
  • Чи добре жилося Моховинці у хліві? Чому все ж таки  сумувала, адже  мала теплу домівку, їжу, друзів?  
  • Якого лиха завдав хусі  дід?  (зачитати «Саме тоді, коли вона показувала, як по деревах стрибає вивірка….  До   А той лихий дід почав її лаяти й ганити увесь Хушачий рід»)
  • Чому він не любив хух?
  • Яка пригода трапилася зі злим дідом через рік?
  • Яким було ставлення  хухи до діда? Чому?   (зачитати «Шкода стало Моховинці старого… до  … Радий та щасливий  виліз він з намету й став на снігу»).
  • Яку віддяку  попросила хуха  від діда за свою добру справу? (зачитати «Хухи не потребують подяки.  до  … А тепер ходи здоров») (слайд 23)

 

- Молодці! Ви чудово пам’ятаєте пригоди Хухи.

— Як закінчується казка? Що перемагає — добро чи зло?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

                                        

Проблемні  питання

  • Чи вважаєте ви, що на зло слід відповідати злом?

 

— Чи змінився дід після випадку з хухами?

 

  • Що було б, якби хухи   не допомогли дідові, а мстили йому?

 

  • Чи не здається вам, що Василь Королів-Старий розчарувався в людях?

 

Чи поділяєте ви такі його думки: «Люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози», «Люди взагалі дуже неуважні, і вони мало дечого помічають навколо себе»?

 

  • Продовжіть речення: «У творі злим був дід, тому що…

а в реальному житті злими бувають люди, коли …   (слайд 24)

 

  • Що потрібно змінити, щоб добра стало більше на землі?
  •  
  • Чого потрібно вчитися людям? (бути уважними,  турботливими, толерантними один до одного, вміти прощати, жертвувати чимось заради інших).

 

  • Рольова гра «Я – головний герой. Чому я зробив саме так.»
  • Чому ви із злого перетворилися в доброго?
  • Хто вам допоміг переродитися?

 

«Хвилинка творчості»

 А зараз уявіть, що ви можете поспілкуватися з героями казки.

Що б ви у них запитали? І у кого?

Що б ви порадили комусь із них?

 

 

V. Підсумок уроку.

-  Чого навчила вас  прочитана казка?

- Чи зміниться ваше ставлення до природи, інших людей?

Діти, запам'ятайте, будь ласка, давно відомий вислів:
«Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе». Саме це, на мою думку, є відповіддю на запитання, як вибирати між добром і злом.

Думаю ви зрозуміли і переконалися в тому, що основною моральною проблемою казки є проблема добра і зла.


-    Кожна людина повинна пам’ятати, що, які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, звинувачувати обставини та інших людей у своїх проблемах — це не вихід. Потрібно, перш за все, розібратися у собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла. Вибір завжди за людиною.
 

 

 

Перегляд презентації «Завжди з добром іди»  (слайди 25 – 32)

Живуть в душі у кожної людини

 Дві протилежні половини:

 Одна з них - добра, світла, чудотворна,

 А друга - чорна,зла, потворна.

 Нехай зникають сумнів, сум і зло!

 Нехай живе в тобі добро!

 Любов – могутній щит від бід,

 Весь біль розтопить наче лід!

VІ. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання. (слайд  33)

Написати твір – роздум «Добро переможе зло, якщо…»

Складіть план до казки.

Підготуйте усну розповідь на тему «Наступні пригоди Хухи – Моховинки»

Дякую вам за урок та бажаю добра й миру  (слайд  34).    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1. Тестове опитування

1. Коли Хуха народилася?

а) взимку;

б) навесні;

в) влітку;

г) восени

2. Як називали Хуху в родині?

а) малятком;

б) «мізинчиком»;

в) кошеням;

г) квіточкою

3. З ким порівнювали маленьку Хуху?

а) малятком;

б) козенятком;

в) кошенятком;

г) ялинкою

4. Яких Хух не буває?

а) степовичок;

б) болотянок;

в) боровинок;

г) очеретянок

5. Всі Хухи не люблять:

а) сухого;

б) теплого;

в) бур`янів;
г) вогкого

6. Плач Хух нагадує:

а) писк мишей у полі;

б) вовче виття в лісі;

в) свиняче рохкання в хліві;

г) котяче муркотіння біля печі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Якого кольору була Моховинка?

а) сірого;

б) зеленого;

в) бурого;

г) білого
8. Яка біда спіткала Моховинку?

а) тяжко захворіла;

б) потрапила в неволю до дідугана;

в) залишилася без домівки;

г) перетворилася на камінь

9. Який знак подавали Хухи лісовику:

а) «пищали, хрюкали, стукали у вікна»;

б) стріляли під вухо з рушниці;

в) лоскотали йому ребра;

г) поливали холодною водою

10. Яка біда трапилася з лихим дідом:

а) заблукав у лісі;

б) потрапив у пастку;

в) тяжко захворів;

г) перетворився на пеньок

11. Чому Моховинка врятувала діда?

а) шкода стало старого;

б) за винагороду;

в) щоб розважитися;

г) щоб уславитись

12. До чого закликає казка?

а) робити добро;

б) жити в лісі;

в) остерігатися людей;

г) щоб уславитись

 

 

docx
Додано
7 грудня 2019
Переглядів
3334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку