Василь Симоненко. "Ти знаєш, що ти - людина?"

Про матеріал
Урок має на меті поглиблення знань учнів про особливості поезій В. Симоненка; розвиток вміння виразно і вдумливо читати поезії, аналізувати їх, визначати провідні мотиви та ідеї, коментувати художні засоби; виховання громадянських та патріотичних почуттів, шанобливого ставлення до загальнолюдських цінностей та ідей.
Перегляд файлу

 

Тема. Василь Симоненко. «Ти знаєш, що ти – людина?»

Мета: поглиблювати знання учнів про особливості поезій В.Симоненка;  розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, аналізувати їх, визначати провідні мотиви та ідеї, коментувати художні засоби; виховувати громадянські та патріотичні почуття, шанобливе ставлення до  загальнолюдських цінностей та ідей.

 Обладнання: портрет В. Симоненка, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), аудіозапис поезії «Ти знаєш, що ти – людина?»

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

                                            Епіграф до уроку.                               

 Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.

                                                                                          В.Сухомлинський

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

«Самоналаштування»

Я – неповторна людина,

Ти, кожен з вас – неповторна людина,

Ми різні і це прекрасно!

Кожен з вас – індивідуальна особистість, кожен з вас має своє призначення на Землі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

«Коло думок»

          Назвіть, що робить життя цікавим, а вас унікальним? (Орієнтовні відповіді: зовнішність, здібності, схильності, захоплення, характер, темперамент, погляди, виховання, уміння, біографія тощо).

(думки учнів)

-         Кожен із вас неповторна особистість, яскрава, подібно до зірочок на небі. Кожен із вас людина, яка живе сьогодні, і саме такої дівчинки чи хлопчика більше на цій Землі немає і ніколи не було й не буде. А чи замислювалися ви, хто така людина, і в чому полягає сенс людського існування?

Пропоную сьогодні на уроці і дати відповідь на це питання, поринути у глибину людської сутності, людського розуму, призначення людини, її життя.

         У цьому нам допоможе неперевершена поезія В.Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»

ІІІ. Оголошення теми уроку. (СЛАЙД 2)

IV. Актуалізація опорних знань

1. Експрес-тест «Закінчи речення» (СЛАЙД 4,5)

1.В. Симоненко народився у…  с. Біївці на Полтавщині

2. Василя виховували...  мама з дідом

3. Майбутній поет навчався у... Київському університеті ім. Т.Г.Шевченка

4. Збірка, яка вийшла за життя поета, мала назву… «Тиша і грім»

5. Причиною хвороби і смерті стало... побиття поліцейськими

6. В. Симоненко прожив... 28 років

7 . Жанр поезії “ Лебеді материнства ”… колискова

8. Символічні образи вірша “ Лебеді материнства ”… лебеді, тополя, верба.

9.  Як О.Гончар назвав поета? («Лицарем на білому коні»)

10. Газета, в якій працює Василь Андрійович після закінчення університету?... «Черкаська правда»

11. Основна думка вірша “ Лебеді материнства “ ... «Можна все на світі вибирати, сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину»

 

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Робота з епіграфом до уроку (СЛАЙД 6)

Завдання. Прочитайте епіграф до уроку.

          Як ви його розумієте?

 

Робота з текстом  вірша «Ти знаєш що ти – людина?»

  1.     Слово вчителя

Колись давно жив на світі чоловік філософ Діоген. Кажуть, що він ходив по місту зі свічею, ходив і світив на людей, заглядаючи їм в очі.

Його спитали, що він робить. Діоген відповідав «Шукаю людину».

Ми не знаємо точно, що він хотів цим сказати, може, що дуже часто ми губимо людину в собі, а може, що навіть у день, ми потребуємо особливого світла, щоб змогти побачити в один одному людину.

А чи замислювалися ви, хто ж така людина? Людина – найяскравіше створіння на Землі. Homo sapiens – людина розумна. Саме властивість думати, мріяти, відчувати, творити робить людину унікальною.

Людське серце – невичерпна криниця світлих почуттів. Щирість, людяність, любов – ось ключі до серця кожної людини.

«Ти – цілий світ», «На світі безліч таких, як я, але я, їй-богу, один», «Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних»,— утверджував Василь Симоненко в своїх творах.

  1.     Слухання учнями поезії (Відео Ютуб)
  2.     Ідейно-художній аналіз вірша
  1. З’ясування первинного сприйняття твору

-         Чи сподобався вам вірш? Які почуття він викликав?

 Історія написання поезії «Ти знаєш, що ти — людина?» 

-         А як народилася думка у Василя Симоненка створити поезію на цю тему?

(виступ підготовленого учня – презентація пошукової роботи)

         За словами дослідників творчості В.Симоненка, поштовхом до написання найбільш талановитих віршів стали конкретні враження і спостереження: з дитячих літ, з мандрів, з повсякденного життя.  Про один такий випадок згадувала черкаська журналістка Ніна Черняк. «Я ішла з очима, повними сліз, і яка ж була радість, коли побачила, як від будинку, через напіврозтоптані замети, біжить у своєму вічному коричневому костюмі і легеньких черевиках Василь Симоненко. Він помітив мене з вікна редакції. Я й зараз, як наяву, бачу його безмежно добру усмішку, іскристі карі очі й чую лагідний голос, який від щирого серця бажає щастя та доброї долі моїй донечці і мені... Очі мої наповнилися сльозами, а він, поцілувавши мене в щоку, тихо сказав: «Не журися, Нінусю, не падай духом. Ти сильна людина, тобі вчитися треба і писати вірші, виростити донечку, яка у тебе така чудова. Тож встигай усе, не проспи життя...» А потім, задумливо глянувши в синяву неба, мовив:

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?...

Того ж тижня я прочитала у газеті ці віршовані рядки, які стали своєрідним девізом мого життя».

   У скрутну хвилину В.Симоненко знайшов теплі слова, заспокоїв.

  1. Повторне самостійне читання вірша мовчки (СЛАЙД 7)
    Завдання. Прочитайте вірш самостійно мовчки. Знайдіть і позначте рядки, які вас найбільше вразили. Чим саме?
  2. Обговорення  вражень

Бесіда за змістом вірша

  1.     Яким настроєм пронизаний увесь твір?
  2.     Як Симоненко зображує людину?
  3.     За що поважають людину в суспільстві?
  4.     До кого і з якою метою поет звертається у творі?
  5.     Звернімо увагу на першу строфу. Що значить – бути людиною? Чому автор виокремлює усмішку, муку, очі людини? (Людина може бути щасливою; тоді вона посміхається. Усмішка ще говорить про доброту, лагідність людини. У кожної людини є причини бути і нещасливою, стражати, терпіти муку. Очі – це дзеркало душі; в них відображається і щастя, і страждання).

СЕНКАН зі словом «очі» (СЛАЙД 8)

Учитель. Отже, автор, говорячи про людину, зосереджується на її внутрішньому духовному світі.

  1.       Прочитайте другу строфу вірша. Яка основна думка цієї строфи? (Людина смертна). Якими уявляються поету люди, що житимуть «завтра»? (Добрі, ласкаві й злі).
  2.     Прочитайте наступну строфу вірша. Знайдіть головний рядок. («І жити спішити треба»). Як ви гадаєте, що значить для поета «жити»?
  1. Складання асоціативного килимка до слова «жити» (СЛАЙД 9)

 


 

 


·

 

 

 

 

 

 

 

  1.     Прочитаймо третю строфу. Як ви розумієте застереження поета: «Гляди ж не проспи!»?
  2.     Прочитайте останню строфу вірша. Чому, на вашу думку, вона майже повторює першу? (Автор знову нагадує, що людина повинна жити повноцінним життям, як того вимагає людська сутність).

 

Літературознавча майстерня (СЛАЙД 10)

  1.     Колективне заповнення таблиці

Тема (СЛАЙД 11)

роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи.

Ідея (СЛАЙД 12)

заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити.

Основна думка:

Людина – велике творіння на землі; вмій з гордістю носити це ім’я; кожна людина неповторна

 

«Хмарка слів» (знайдіть зашифровану основну думку) СЛАЙД 13

  1. Практична робота

Завдання.  Дослідіть художні особливості вірша.

Орієнтовне виконання завдання

Художні особливості поезії «Ти знаєш, що ти − людина…» СЛАЙД 14

Художні засоби

Цитати

Повтори:

Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.

Риторичні запитання:

(риторична фігура, яка полягає у використанні запитання, що містить у собі ствердну відповідь.)

 

«Ти знаєш, що ти — людина?»
«Ти знаєш про це чи ні?»

Риторичний оклик:

(для підсилення почуття)

«Гляди ж не проспи!»

Епітети:

«… люди - Добрі, ласкаві й злі»; «усмішка, мука єдина».

Анафори

 

Епіфори

 

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Учитель. Отже, на перший погляд, звичне питання – «Ти знаєш, що ти – людина?» – має глибокий філософський підтекст. Ти знаєш, що ти – людина? Отже, ти повинен знати, що ти – не бездушний гвинтик. Що ти повинен мати право на свободу, на визначення своєї людської гідності, на можливість жити так, як ти хочеш, і, нарешті, право на щастя. А чи є в тебе все це?

Ти – цілий світ. Людина замислюється – а чи так я живу? Чи гідний я високого імені людини? Що треба зробити, аби залишити по собі добру пам’ять?

А сьогодні все – озера, гаї, степи – для тебе. Отож проживи життя гідно, достойно людини, передай нащадкам те, що дістав ти в спадок від пращурів.

Метод «мікрофон» (СЛАЙД 15)

          Чи змусив вас вірш переглянути своє ставлення до життя?  На які роздуми він вас налаштував?

-         Ми всі недосконалі, можемо припускатися помилок, та є в нас і хороше, і ці якості треба берегти і розвивати у собі. Тож зіграємо у гру «П’ять добрих слів» (СЛАЙД 16)

 

«Мистецький калейдоскоп»

Образ людини у різних видах мистецтва (СЛАЙД 17)

Скрябін «Люди, як кораблі» (музика)

 

  1. Метод «мікрофон»

Запитання

          Чим збагатили «скарбничку вражень»?

І наостанок послухайте притчу.

Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400$. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

У кожного вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд, пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!!!

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це абітурієнта, який не склав вступні іспити до інституту.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають, щоб зустрітися.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилася на потяг.

 Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас. І мені хочеться, щоб 2 700 секунд, які ми провели разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Живіть, творіть, будьте людьми! Успіхів вам!!!

-Урок закінчено. До побачення.

 

          VІ. Домашнє завдання: колективне: підготувати виразне читання вірша «Ти знаєш, що ти – людина?»

 

 


 

doc
Додано
14 грудня 2023
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку