1
Міністерство освіти і науки України
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
Філологічний факультет
Кафедра історії та культури української мови
ПЛАН-КОНСПЕКТ
практичного заняття на тему:
„Василь Симоненко: життя, мов спалах блискавки. Образ
України-матері у творчості поета”
Підготувала
студентка 604 групи
Проскурняк Я. С.
Перевірила
керівник практики
Івасюта М. І.
Чернівці – 2019
Форма проведення: семінар.
Тип заняття: семінар-розгорнута бесіда.
Мета заняття:
Обладнання: збірки поезій Василя Симоненка, портрет письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), комп’ютер для перегляду відео.
Ключові поняття та терміни до теми: поезія, ліричний герой, шістдесятництво.
Література:
1. Кошелівець І. У хороший Шевченків слід ступаючи // Дивослово. – 1995. –№ 1.
2. Негода М. Поет на троні // Кур'єр Кривбасу. – 2003. – № 158.
3. Сверстюк Є. Василь Симоненко прилетів на білому коні // Сучасність. – 1995. – № 1.
4. Світличний І. Перша книга поета... // Слово і час. – 1997. – № 7.
5. Симоненко В. Історія української літератури XX століття: У 2 кн. – К., 1995. – Кн. 2. – Ч. 2.
6. Стус В. Серед грому і тиші // Сучасність. – 1995. – № 1.
7. Ткаченко А. Василь Симоненко. Нарис життя і творчості. – К., 1990.
8. Шудря М. Василева криниця // Дивослово. – 1995. – № 12.
План
План проведення семінарського заняття
Хід заняття:
Доброго дня, студенти. Мене звати Яна Сергіївна. Рада бачити вас на сьогоднішньому семінарському занятті. Сподіваюсь, ви налаштувались на роботу і готові активно працювати. Адже, тільки спільними зусиллями ми здобудемо багато корисної інформації, необхідної для вашої успішної практичної діяльності. Отож, будьте уважними і старанними . Бажаю успіхів.
Розпочнемо наше заняття такими словами:
Як усе на світі зрозумієш,
То тоді зупинишся
І вмреш!
Василь Симоненко
- Як ви розумієте ці слова? (У світі дуже багато загадок, і всіх їх розгадати не під силу жодній людині. Вдосконалюватись необхідно все життя, потрібно завжди прагнути до чогось більшого, шукати розгадки на найпотаємніші загадки, дізнаватись якомога більше. А коли людина зупиняється на шляху пізнання світу, думає, що цього достатньо, то життя втрачає сенс, стає рівносильним смерті).
- Чи погоджуєтесь ви зі словами великого поета?
Чудово! Мені подобається, що ви так вільно можете висловлювати свої думки. Отже, сподіваюсь, що бажання вдосконалюватись, розкривати найглибші сходинки ще незнаного стимулюватиме вас сьогодні до активної роботи на нашому семінарному занятті. Долучайтесь до обговорення, так ми допоможемо один одному збагатити наш багаж знань про невтомних борців за існування неповторної української літератури.
Староста групи, відмітьте, будь ласка, відсутніх в журналі і дайте мені його для підпису, так ми зекономимо час. Дякую.
- Вам доводилося бачити, як падає зірка? Гайне високим небом – і згасне, не долетівши до землі. То – метеор – посланець космосу, що завжди згоряє в повітрі, котрим дихаємо, аби на мить нам стало так невимовно гарно і трішечки сумно лагідної серпневої ночі.
Ось таким метеором промайнув українським небосхилом вірний син свого народу, палкий патріот, люблячий син і вірний товариш, поет Василь Андрійович Симоненко.
Багатьом талановитим українцям доля відвела на цій планеті часу в обріз. Тарас Шевченко, Борис Грінченко, Василь Стус прожили по 47 років, Леся Українка – 42, Павло Грабовський – 38, Василь Симоненко – ще на десяток менше. Якщо взяти до уваги, що перших двадцять літ у цих талантів, як і у звичайних людей, припадає на дитинство і юність, то не так уже й багато залишилося їм на реалізацію своїх здібностей та святу справу активного служіння народові й Україні.
„Серед нас не було і немає поета більшої громадянської мужності, більшої рішучості, більшої безкомпромісності, ніж Василь Симоненко. Цим своїм суворим реалізмом, громадянською мужністю й категоричною безкомпромісністю Василь Симоненко справив велике враження на всіх, хто мав щастя його слухати, впливав на таланти, може, й сильніші за нього чисто художньо, але не усталені й не цілком сформовані суспільно, здатні йти на легковажні компроміси, на втрату віри, вагання і зриви” – говорить Іван Світличний.
Саме Василь Симоненко став витязем молодої української поезії, поетом-шістдесятником, визначним митцем.
Отже, тема сьогоднішнього семінару „Василь Симоненко: життя, мов спалах блискавки. Образ України-матері у творчості поета”.
Ми розглянемо життєвий і творчий шлях Василя Симоненка, проаналізуємо його поетичні твори, звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи, охарактеризуємо ідейно-естетичні основи становлення індивідуального стилю письменника, що ґрунтувалися на українській класиці та народній творчості й моралі, спробуємо розкрити високу національну свідомість автора, його розуміння синівського обов’язку перед Україною.
Отже, давайте спробуємо охарактеризувати Василя Андрійовича. Назвіть перші слова, які спадають вам на думку, коли чуєте ім’я Симоненка. Таким чином ми створимо гроно, замалюємо його на дошці і в зошитах.
шістдесятник журналіст інтелектуал
патріот прозаїк
поет казкар
Василь Симоненко
українець молодий
справедливий талановитий людина з великої
літери
Пропоную нашу роботу побудувати за таким планом:
Сьогодні ми повторимо та доповнимо знання про такі поняття, як шістдесятництво, поезія, проза, ліричний герой.
Епіграфом нашого семінару послугують такі слова:
Скільки б не судилося страждати,
Все одно благословлю завжди
День, коли мене родила мати
Для життя, для щастя, для біди.
Василь Симоненко
На попередніх семінарах та лекціях ви вже знайомились із творчістю Ліни Костенко, Дмитра Павличка. Тому пригадайте, будь ласка:
Вам було завдання дослідити поезію Василя Симоненка „Лебеді материнства”. Тож спробуйте дати відповіді на запитання:
Такий скромний і стриманий, хоча заслуговує найвищої похвали, послухайте, що говорить про себе Василь Андрійович.
Посинання: https://www.youtube.com/watch?v=KiU6LWjvXyY
А зараз пронумеруйте в зошиті від 1 до 10. Виконаємо тестові завдання. Так перевіримо, як ви самостійно ознайомились з творчістю Василя Симоненка, кожен отримає від 1 до 5 балів за виконане завдання.
1. Звертаючись до читача, В. Симоненко в кожній людині вбачає:
а) індивідуальність;
б) вміння писати поезії;
в) прагнення матеріально збагатитися.
2. У людини єдина (за поезією В. Симоненка):
а) думка;
б) усмішка і мука;
в) радість.
3. В. Симоненко застерігає читача, щоб той:
а) боровся з розкрадачами державного майна;
б) не проспав своє життя;
в) обрав вірний життєвий шлях.
4. У своїй поезії В. Симоненко проголошує, що кожна людина повинна мати право на:
а) свободу;
б) відпочинок;
в) отримання приватного житла.
5. Читач під впливом вірша намагається:
а) надати допомогу всім, хто її потребує;
б) розпочати пошуки щастя;
в) переглянути своє ставлення до життя.
6. Автор у творі зазначає, що завтра на цій землі:
а) „Кохати спішити треба”;
б) „Інші ходитимуть люди”;
в) „І жити спішити треба”.
7. Скільки років прожив Симоненко?
а) 28;
б) 32;
в) 48.
8. У якому навчальному закладі здобув вищу освіту В. Симоненко?
а) у Львівському державному університеті;
б) у Київському державному університеті;
в) у Харківському авіаційному університеті.
9. У якому народнопоетичному жанрі написаний вірш Василя Симоненка «Лебеді материнства»?
а) колискова;
б) балада;
в) коломийка.
10. Вкажіть головну думку вірша Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти — людина?»?
а) утвердження думки, що сила кохання все переможе;
б) утвердження неповторності кожної особистості;
в) захоплення всесильною материнською любов’ю.
Поміняйтесь зошитами з сусідами по парті, перевіримо тести. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 0,5 бала. Підрахуйте, будь ласка, свої бали і повідомте мені.
Пропоную вам поділитись на 2 групи, кожна з яких отримає вірш Василя Симоненка, художній аналіз якого потрібно буде зробити. Ви матимете на цю роботу 10 хвилин, після чого ми обговоримо ваш аналіз разом.
1 група – вірш „Ти знаєш, що ти – людина?”
Тема |
роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи. |
Ідея |
заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити. |
Основна думка: |
Людина – велике творіння на землі; вмій з гордістю носити це ім’я; кожна людина неповторна |
2 група – вірш „Ти знаєш, що ти – людина?”
Тема |
звеличення рідної землі, її історії |
Ідея |
показати щирі синівські почуття поета до своєї Батьківщини |
Основна думка: |
показ любові до України, заклик до земляків любити рідну землю, дбати про її майбутнє. |
Щоб підсумувати все вивчене на сьогоднішньому занятті, пропоную вам відповісти на питання. Хто знає відповідь – піднімає руку, за кожну правильну відповідь ви отримуватимете 0,5 бала.
Ви сьогодні плідно попрацювали, давайте зараз визначимо скільки балів ви отримали:
Мені дуже сподобалось як ви сьогодні працювали: були активними, старанними, уважними. І завершити хочу такими словами Василя Симоненка: „Кожна нація і народ створили десятки тисяч слів. Одні з них звучать вагомо і живуть довго, інші з часом стираються, темніють, як мідяки, і щезають з пам’яті людської. Але є слова, які можуть зникнути тільки тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. До таких належить прекрасне і просте слово – „Батьківщина”. Воно вічне, як вічний народ”. Отож, я сподіваюсь, що ви завжди дослухатиметесь до слів Василя Симоненка, який за дуже короткий час навчився так щиро любити свою Батьківщину, зрозумів сенс життя, і хотів передати свої знання вам – своїм читачам. Щиро дякую вам за заняття.. До зустрічі.
Використані джерела:
1. Василь Симоненко. Що я можу сказати про себе (Живі голоси) [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : https://www.youtube.com/watch?v=KiU6LWjvXyY – Дата доступу : 22.02.18.
2. Василь Симоненко. Журналіст і поет. Громадянин. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://ru.telekritika.ua/kontekst/2015-01-08/102306 – Дата доступу : 22.02.18.
3. Вірш Василя Симоненка „Ти знаєш, що ти – людина?” [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : https://www.youtube.com/watch?v=VAMXodCj4iA – Дата доступу : 22.02.18.
4. Конспекти уроків української літератури 7 клас. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : https://www.schoollife.org.ua – Дата доступу : 22.02.18.
5. Токмань Г. Л. Методика навчання української літератури в середній школі : підручник / Г. Л. Токмань . – Київ : Академія, 2012 . – 308 с.