„Василь Симоненко: життя, мов спалах блискавки. Образ України-матері у творчості поета”

Про матеріал
Мета заняття: • навчальна: поглибити знання студентів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка, проаналізувати його поетичні твори, звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; охарактеризувати ідейно-естетичні основи становлення індивідуального стилю письменника, що ґрунтувалися на українській класиці та народній творчості й моралі; розкрити високу національну свідомість автора, його розуміння синівського обов’язку перед Україною; • розвиваюча: розвивати та вдосконалювати вміння аналізувати поезію, образне і логічне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання ліричних творів; • виховна: виховувати громадянські та патріотичні почуття, шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей та ідей, любов до української літератури.
Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Філологічний факультет

Кафедра історії та культури української мови

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ

практичного заняття на тему:

„Василь Симоненко: життя, мов спалах блискавки. Образ

України-матері у творчості поета”

 

 

 

 

 

Підготувала

студентка 604 групи

Проскурняк Я. С.

 

Перевірила

керівник практики

Івасюта М. І.

 

 

 

Чернівці – 2019

 

Форма проведення: семінар.

Тип заняття: семінар-розгорнута бесіда.

Мета заняття:

  • навчальна:  поглибити знання студентів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка, проаналізувати його поетичні твори, звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; охарактеризувати ідейно-естетичні основи становлення індивідуального стилю письменника, що ґрунтувалися на українській класиці та народній творчості й моралі; розкрити високу національну свідомість автора, його розуміння синівського обов’язку перед Україною;
  • розвиваюча: розвивати та вдосконалювати вміння  аналізувати поезію, образне і логічне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання ліричних творів;
  • виховна: виховувати громадянські та патріотичні почуття, шанобливе ставлення до  загальнолюдських цінностей та ідей, любов до української літератури.

Обладнання: збірки поезій Василя Симоненка, портрет письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), комп’ютер для перегляду відео.

Ключові поняття та терміни до теми: поезія, ліричний герой, шістдесятництво.

Література:

1. Кошелівець І. У хороший Шевченків слід ступаючи // Дивослово. – 1995.  –№ 1.

2. Негода М. Поет на троні // Кур'єр Кривбасу.  – 2003.  – № 158.

3. Сверстюк Є. Василь Симоненко прилетів на білому коні // Сучасність.  – 1995.  – № 1.

4. Світличний І. Перша книга поета... // Слово і час.  – 1997.  – № 7.

5. Симоненко В. Історія української літератури XX століття: У 2 кн.  – К., 1995.  – Кн. 2.  – Ч. 2.

6. Стус В. Серед грому і тиші // Сучасність.­ – 1995.  – № 1.

7. Ткаченко А. Василь Симоненко. Нарис життя і творчості.  – К., 1990.

8. Шудря М. Василева криниця // Дивослово.  – 1995.  – № 12.

План

  1. Поняття „шістдесятництво”, „шістдесятник”.
  2. Життєвий шлях Василя Симоненка.
  3. Формування світогляду, жанрова різноманітність, тематика творів.
  4. Робота журналіста в редакції газети „Черкаська правда”.
  5. Щоденник Василя Симоненка. Творчість митця.
  6. Вшанування пам’яті В. Симоненка, деталі смерті поета.

 

 План проведення семінарського заняття

Хід заняття:

  1. Організація студентів до навчально-професійної діяльності (5 хв.)
    1.                     Привітання, представлення та психологічна установка на співпрацю (4 хв.)

Доброго дня, студенти. Мене звати Яна Сергіївна. Рада бачити вас на сьогоднішньому семінарському занятті. Сподіваюсь, ви налаштувались на роботу і готові активно працювати. Адже, тільки спільними зусиллями ми здобудемо багато корисної інформації, необхідної для вашої успішної практичної діяльності. Отож, будьте уважними і старанними . Бажаю успіхів.

Розпочнемо наше заняття такими словами:

Як усе на світі зрозумієш,

То тоді зупинишся

І вмреш!

              Василь Симоненко

- Як ви розумієте ці слова? (У світі дуже багато загадок, і всіх їх розгадати не під силу жодній людині. Вдосконалюватись необхідно все життя, потрібно завжди прагнути до чогось більшого, шукати розгадки на найпотаємніші загадки, дізнаватись якомога більше. А коли людина зупиняється на шляху пізнання світу, думає, що цього достатньо, то життя втрачає сенс, стає рівносильним смерті).

- Чи погоджуєтесь ви зі словами великого поета?

 Чудово! Мені подобається, що ви так вільно можете висловлювати свої думки. Отже, сподіваюсь, що бажання вдосконалюватись, розкривати найглибші сходинки ще незнаного стимулюватиме вас сьогодні до активної роботи на нашому семінарному занятті. Долучайтесь до обговорення, так ми допоможемо один одному збагатити наш багаж знань про невтомних борців за існування неповторної української літератури.

  1.                       Перевірка наявності та готовності студентів до навчально-професійної діяльності (1 хв.)

Староста групи, відмітьте, будь ласка, відсутніх в журналі і дайте мені його для підпису, так ми зекономимо час. Дякую.

 

  1. Розкриття змісту семінарського заняття за поданим планом (70 хв.)
    1.           Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)

- Вам доводилося бачити, як падає зірка? Гайне високим небом – і згасне, не долетівши до землі. То – метеор – посланець космосу, що завжди згоряє в повітрі, котрим дихаємо, аби на мить нам стало так невимовно гарно і трішечки сумно лагідної серпневої ночі.

Ось таким метеором промайнув українським небосхилом вірний син свого народу, палкий патріот, люблячий син і вірний товариш, поет Василь Андрійович Симоненко.

Багатьом талановитим українцям доля відвела на цій планеті часу в обріз. Тарас Шевченко, Борис Грінченко, Василь Стус прожили по 47 років, Леся Українка – 42, Павло Грабовський – 38, Василь Симоненко – ще на десяток менше. Якщо взяти до уваги, що перших двадцять літ у цих талантів, як і у звичайних людей, припадає на дитинство і юність, то не так уже й багато залишилося їм на реалізацію своїх здібностей та святу справу активного служіння народові й Україні.

 „Серед нас не було і немає поета більшої громадянської мужності, більшої рішучості, більшої безкомпромісності, ніж Ва­силь Симоненко. Цим своїм суворим реалізмом, громадянською мужніс­тю й категоричною безкомпромісністю Василь Симонен­ко справив велике враження на всіх, хто мав щастя його слухати, впливав на таланти, може, й сильніші за нього чисто художньо, але не усталені й не цілком сформовані суспільно, здатні йти на легковажні компроміси, на втра­ту віри, вагання і зриви” – говорить Іван Світличний.

Саме Василь Симоненко став витязем молодої української поезії, поетом-шістдесятником, визначним митцем.

  1.           Оголошення теми та мети семінарського заняття (6 хв.)

Отже, тема сьогоднішнього семінару „Василь Симоненко: життя, мов спалах блискавки. Образ України-матері у творчості поета”.

Ми розглянемо життєвий і творчий шлях Василя Симоненка, проаналізуємо його поетичні твори, звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи, охарактеризуємо ідейно-естетичні основи становлення індивідуального стилю письменника, що ґрунтувалися на українській класиці та народній творчості й моралі, спробуємо розкрити високу національну свідомість автора, його розуміння синівського обов’язку перед Україною.

  1.    Гронування (5 хв.)

Отже, давайте спробуємо охарактеризувати Василя Андрійовича. Назвіть перші слова, які спадають вам на думку, коли чуєте ім’я Симоненка. Таким чином ми створимо гроно, замалюємо його на дошці і в зошитах.

 

 

                    шістдесятник          журналіст          інтелектуал

     патріот                                                                                   прозаїк

 

поет                                                                                                 казкар 

                                Василь Симоненко

українець                                                                                          молодий

            

                  справедливий              талановитий          людина з великої

                                                                                                літери

 

  1.           Оголошення плану семінарського заняття ( Метод повідомлення) (2 хв.)

Пропоную нашу роботу побудувати за  таким планом:

  1. Поняття „шістдесятництво”, „шістдесятник”.
  2. Життєвий шлях Василя Симоненка.
  3. Формування світогляду, жанрова різноманітність, тематика творів.
  4. Робота журналіста в редакції газети „Черкаська правда”.
  5. Щоденник Василя Симоненка. Творчість митця.
  6. Вшанування пам’яті В. Симоненка, деталі смерті поета.
    1.           Представлення ключових понять (1 хв.)

Сьогодні ми повторимо та доповнимо знання про такі поняття, як шістдесятництво, поезія, проза, ліричний герой.

  1.           Оголошення епіграфа семінару (5 хв.)

Епіграфом нашого семінару послугують такі слова:

Скільки б не судилося страждати,

Все одно благословлю завжди

День, коли мене родила мати

Для життя, для щастя, для біди.

                                       Василь Симоненко

  • Як ви думаєте, чому в цих рядках автор пише, що мати народила дитину не лише „для життя, для щастя”, а й „для біди”? (Тому що всі перешкоди на життєвому шляху роблять нас сильнішими)
  • Чому авторові треба було писати ще й про біду в житті? (Щоб допомогти читачеві боротись з його проблемами)
  • Чи погоджуєтесь ви із словами Василя Симоненка?

 

  1.                     Актуалізація опорних знань студентів та перевірка їх готовності до участі в семінарському занятті (20 хв.)
    1.    Фронтальне опитування (12 хв.)

На попередніх семінарах та лекціях ви вже знайомились із творчістю Ліни Костенко, Дмитра Павличка. Тому пригадайте, будь ласка:

  • Що таке шістдесятництво? (частина української інтелігенції 1960-х років ХХ століття, які проявили національну свідомість і моральну опозицію тоталітарному державному режиму. Даний феномен у культурі був характерним не лише для України, але і Радянського союзу загалом).
  • Що таке поезії? (окремий твір, написаний ритмізованою мовою)
  • Які особливості поезій ви можете назвати? (ритмічність, римованість, невеликий розмір)
  • Хто такий ліричний герой? (ліричний герой – умовна дійова особа, внутрішній світ якої, думки, почуття, переживання відображаються у вірші)
  • Які  твори художньої літератури В.Симоненка вам відомі? (Казки „Подорож у країну Навпаки”, „Цар Плаксій та Лоскотон”)
  • Чим вони запам’яталися? (Цікавим напруженим сюжетом, своєю повчальністю)
  • Як ви думаєте, чому твори Василя Андрійовича є популярними і цікавими для сучасного читача? (Проблеми, які розкриває у своїх творах поет, є і сьогодні, тому твори письменника являються актуальними для сучасного читача)
  • Чим повчальні казки В.Симоненка? (Автор засуджує жорстокість, зло, песимістичний світогляд в образі царя Плаксія, а підносить добро та оптимізм в образі Лоскотона. А в казці „Подорож до країни Навпаки” автор вчить цінувати своїх батьків, допомагати їм, не лінуватися)
  • Що було основним обов’язком Симоненка-журналіста і чому? (висвітлення теми будівництва об’єктів хімічної індустрії, яке широко розгорнулося в Черкасах у 60-ті роки, щоб вивести його з-під ретельної партійної цензури та й самим не наразитися на неприємності)

 

  1.    Творча майстерня (8 хв.)

Вам було завдання дослідити поезію Василя Симоненка „Лебеді материнства”. Тож спробуйте дати відповіді на запитання:

  • До якого виду лірики належить ця поезія? (Поезія належить до громадянської лірики – це лірика із соціальною та національною проблематикою, у якій представлено глибоке розуміння поетом сучасного життя і ставлення до нього)
  • Яка провідна думка твору? (Провідна думка твору – найдорожчим для кожної людини  є Батьківщина, котру не обирають, як і рідну матір, а люблять такою, яка вона є, і будь-який час можуть віддати за неї своє життя)
  • Скажіть, будь ласка, які  художні засоби, синтаксичні фігури, фонічні засоби застосовує автор у своїй поезії для посилення виразності, емоційності, уваги читача? (Вірш сповнений народнопісенних символів, казкових образів, співзвучний із колисковою піснею; його прикрашають епітети  «сади зелені», «лебеді рожеві», «зорі сургучеві», «мавки чорноброві», «чуже поле»;   порівняння:  «лебеді, як мрії», «диво-наречені». Автор застосовує алітерацію – зумисне надмірне повторювання звуків Р, Л , щоб створити враження зачудування, таємничості. Автор застосовує рефрен «Вибрати не можна тільки Батьківщину», підсилюючи значення головної думки твору)

 

  1.           Перегляд візуалізації (5 хв.)

Такий скромний і стриманий, хоча заслуговує найвищої похвали, послухайте, що говорить про себе Василь Андрійович.

Посинання: https://www.youtube.com/watch?v=KiU6LWjvXyY

 

  1.           Практична робота (28 хв.)
    1.    Виконання тестових завдань (10 хв.)

А зараз пронумеруйте в зошиті від 1 до 10. Виконаємо тестові завдання. Так перевіримо, як ви самостійно ознайомились з творчістю Василя Симоненка, кожен отримає від 1 до 5 балів за виконане завдання.

1. Звертаючись до читача, В. Симоненко в кожній людині вбачає:
а) індивідуальність;
б) вміння писати поезії;
в) прагнення матеріально збагатитися.

2. У людини єдина (за поезією В. Симоненка):
а) думка;
б) усмішка і мука;
в) радість.

3. В. Симоненко застерігає читача, щоб той:
а) боровся з розкрадачами державного майна;
б) не проспав своє життя;
в) обрав вірний життєвий шлях.

4. У своїй поезії В. Симоненко проголошує, що кожна людина повинна мати право на:
а) свободу;
б) відпочинок;
в) отримання приватного житла.

 5. Читач під впливом вірша намагається:
а) надати допомогу всім, хто її потребує;
б) розпочати пошуки щастя;
в) переглянути своє ставлення до життя.

6. Автор у творі зазначає, що завтра на цій землі:
а) „Кохати спішити треба”;
б) „Інші ходитимуть люди”;
в) „І жити спішити треба”.

7. Скільки років прожив Симоненко?

а) 28;
б) 32;
в) 48.

8. У якому навчальному закладі здобув вищу освіту В. Симоненко?
а) у Львівському державному університеті;
б) у Київському державному університеті;
в) у Харківському авіаційному університеті.

9. У якому народнопоетичному жанрі написаний вірш Василя Симоненка «Лебеді материнства»?
а) колискова;
б) балада;
в) коломийка.

10. Вкажіть головну думку вірша Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти — людина?»?
а) утвердження думки, що сила кохання все переможе;
б) утвердження неповторності кожної особистості;
в) захоплення всесильною материнською любов’ю.

  1.    Взаємоперевірка тестів (3 хв.)

Поміняйтесь зошитами з сусідами по парті, перевіримо тести. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 0,5 бала. Підрахуйте, будь ласка, свої бали і повідомте мені.

  1.    Робота в групах (10 хв.)

Пропоную вам поділитись на 2 групи, кожна з яких отримає вірш Василя Симоненка, художній аналіз якого потрібно буде зробити. Ви матимете на цю роботу 10 хвилин, після чого ми обговоримо ваш аналіз разом.

1 група – вірш „Ти знаєш, що ти – людина?”

Тема

роздуми письменника про швидкоплинність життя, протягом якого кожний повинен встигнути покохати, зробити добрі справи.

Ідея

заклик раціонально використовувати час, відведений на життя, поспішати жити.

Основна думка:

Людина – велике творіння на землі; вмій з гордістю носити це ім’я; кожна людина неповторна

 

2 група – вірш „Ти знаєш, що ти – людина?”

Тема

звеличення рідної землі, її історії

Ідея

показати щирі синівські почуття поета до своєї Батьківщини

Основна думка:

показ любові до України, заклик до земляків любити рідну землю, дбати про її майбутнє.

 

  1.    Бліц-опитування (5 хв.)

Щоб підсумувати все вивчене на сьогоднішньому занятті, пропоную вам відповісти на питання. Хто знає відповідь – піднімає руку, за кожну правильну відповідь ви отримуватимете 0,5 бала.

  1. Які загальнолюдські цінності постають перед нами з поезій Василя Симоненка? (добро, справедливість, чесність)
  2. Що відповів В.Симоненко про себе на одному з літературних вечорів? («Я – українець»)
  3. Сучасники його називали… (Витязем)
  4. Першими вчителями були…(Мати, дід Федір)
  5. Як називав свою матусю? (Мадонна)
  6.  Коли народився син, яку поему він присвятив йому? («Кирпатий барометр»)
  7.  Як називався вірш, присвячений дідусеві? («Дід умер»)
  8.  У скільки років обірвалося життя поета? (28 років)

 

  1. Підбиття підсумків семінарського заняття (5 хв.)
    1.           Рефлексія  ( метод  „Мікрофон”) (2 хв)
  • Чи змусила вас творчість Василя Симоненка переглянути своє ставлення до життя?  На які роздуми він вас налаштував?
  • Чи сподобався вам сьогоднішній семінар і що вас найбільше схвилювало?
    1.           Контроль навчально-пізнавальної діяльності студентів на занятті (1 хв.)

  Ви сьогодні плідно попрацювали, давайте зараз визначимо скільки балів ви отримали:

  1. фронтальне опитування – 5 балів максимум;
  2. тести – 5 балів максимум;
  3. робота в групах – 3 бали максимум
  4. за доповнення – 2 бали максимум.
    1.           Прощання з аудиторією студентів (2 хв.)

Мені дуже сподобалось як ви сьогодні працювали: були активними, старанними, уважними. І завершити хочу такими словами Василя Симоненка: „Кожна нація і народ створили десятки тисяч слів. Одні з них звучать вагомо і живуть довго, інші з часом стираються, темніють, як мідяки, і щезають з пам’яті людської. Але є слова, які можуть зникнути тільки тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. До таких належить прекрасне і просте слово – „Батьківщина”. Воно вічне, як вічний народ”. Отож, я сподіваюсь, що ви завжди дослухатиметесь до слів Василя Симоненка, який за дуже короткий час навчився так щиро любити свою Батьківщину, зрозумів сенс життя, і хотів передати свої знання вам – своїм читачам. Щиро дякую вам за заняття.. До зустрічі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

 1. Василь Симоненко. Що я можу сказати про себе (Живі голоси) [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : https://www.youtube.com/watch?v=KiU6LWjvXyY  Дата доступу : 22.02.18.

 2. Василь Симоненко. Журналіст і поет. Громадянин. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://ru.telekritika.ua/kontekst/2015-01-08/102306 –  Дата доступу : 22.02.18.

 3. Вірш Василя Симоненка „Ти знаєш, що ти – людина?” [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : https://www.youtube.com/watch?v=VAMXodCj4iA –  Дата доступу : 22.02.18.

 4. Конспекти уроків української літератури 7 клас. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : https://www.schoollife.org.ua   Дата доступу : 22.02.18.

 5. Токмань Г. Л. Методика навчання української літератури в середній школі : підручник / Г. Л. Токмань . – Київ : Академія, 2012 . – 308 с.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 грудня 2022
Переглядів
657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку