Новела Богдана Лепкого «Цвіт щастя».

Про матеріал
Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Б.Лепкого, проаналізувати твір «Цвіт щастя», дослідити реальне і уявне в новелі, охарактеризувати образ хлопчика, його внутрішній стан; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру зв’язного мовлення, вміння переказувати сюжети твору, виділяти головну думку, грамотно висловлювати свої думки; формувати світогляд, кругозір, формувати уміння проводити аналогії з сучасним життям, уміння розуміти істинну вартість життєвих цінностей; заохочувати школярів до щирих роздумів про щастя; виховувати пізнавальний інтерес, почуття пошани, поваги до життя і творчості Б.Лепкого, прищеплювати риси доброти, щирості.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

 

Т Е М А:  Новела Богдана Лепкого «Цвіт щастя».  Прагнення кожної людини              бути щасливою, істинні та фальшиві цінності на дорозі до щастя.

 

Ц І Л І:  Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Б.Лепкого, проаналізувати  твір «Цвіт щастя», дослідити  реальне і уявне в новелі, охарактеризувати  образ хлопчика, його внутрішній стан; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру зв’язного мовлення, вміння переказувати сюжети твору, виділяти головну думку, грамотно висловлювати свої думки; формувати світогляд, кругозір, формувати уміння проводити аналогії з сучасним життям, уміння розуміти істинну вартість життєвих цінностей; заохочувати школярів до щирих роздумів про щастя;

 виховувати пізнавальний  інтерес, почуття пошани, поваги до життя і творчості Б.Лепкого, прищеплювати риси доброти, щирості.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: портрет Б.Лепкого, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (ілюстрації до новели «Цвіт щастя»

 

 

     Світ все багатшав. Роки минали.

     Люди для себе щастя шукали…

     Та й по сьогодні просять і просять…

             Г. Чубач

 

 

 Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • розповідати про основні етапи  життя та творчості Б.Лепкого;
  • відзначати істинні та фальшиві цінності на дорозі до щастя;
  • проводити аналогії із сучасним життям;
  • висловлювати власні роздуми про щастя;
  • уміти творити для себе світ власного щастя.

 

Хід уроку.

 

І.Організаційний момент.

  (Привітання)

 

ІІ. Оголошення теми та цілей уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

 Слова вчителя:

 У попередніх класах ми вивчали уже поетичну творчість Богдана Сильвестровича Лепкого. Сьогодні ми будемо говорити про Лепкого - прозаїка, відкриємо для себе ще одну сторінку багатої творчої спадини письменника.

 Кожен із нас бажає бути щасливим і бачити щасливими своїх  рідних та близьких людей. Сьогодні ми з вами поговоримо про вічні загальнолюдські проблеми і цінності: щастя, долю, материнську любов. А також визначимо істинні та фальшиві цінності на дорозі до власного щастя.

 

  • Робота у зошитах.

Запис теми уроку та епіграфа.

 

  • Запис очікувань від уроку на окремих аркушах.

 

ІІІ. Робота над текстом новели

 

1.Вступне слово вчителя.

2.Рольова гра «Прес – конференція: проза Б.С. Лепкого.»

 (беруть участь підготовлені учні – представники ЗМІ (засобів масової інформації) та дослідники  прозової творчості письменника.)

Рольова гра «Прес-конференція: проза Б. С. Лепкого», у якій беруть участь підготовлені учні-представники ЗМІ та дослідники прозової творчості письменника.

  1.   й дослідник. Починаємо прес-конференцію, присвячену прозовій творчості Богдана Лепкого-прозаїка.
  2.   й дослідник. Запрошуємо вас, шановні, до співпраці, щирої розмови про Богдана Лепкого-прозаїка.
  3.   й дослідник. Ми серйозно готувалися до зустрічі з вами й намагатимемося в ході нашої розмови давати ґрунтовні відповіді на ваші запитання. Тож запрошуємо до співпраці.
  1.   й представник ЗМІ. Кореспондент газети «Україна молода».
    Скажіть, будь ласка, коли починається прозова творчість Б. Лепкого і хто та що впливало на розвиток прозової творчості письменника? Дякую.

1 -й дослідник. Дебют прозаїка Лепкого відбувся 1895 року, коли на сторінках газети «Діло» почали друкувати його оповідання. На прозу письменника певний вплив мала творчість Марко Вовчок, Юрія Федьковича, Івана Франка. А ще на творчу манеру письменника впливали побут і звичаї, розповіді сільських людей. Із біографії відомо, що й батько, і мати придавали велику увагу духовному вихованню синів.

  1.   й дослідник. Хочу доповнити відповідь колеги. Для Б. Лепкого й роки навчання в Бережанській гімназії не пройшли марно. Тут теж духовній культурі й традиціям надавали великого значення. І особливо, коли 8 років він жив у Бережанах у свого діда Михайла Глібовицького, де скористався його величезною бібліотекою, наслухався різних оповідок з української та світової історії. Залюбки дослухався Богдан Сильвестрович до оповідей сільських людей. Письменник мав чуйне серце, прагнув проникнути в душу людей, правдиво відтворити їх біль і проблеми. Він
    писав: «Якась життєва подія вражала мене і не давала спокою. Я бачив людей, що були їй причасні, зжився з ними, відчував їх горе й кривду й переписував усе те на папір своїм власним і несилуваним способом, 1 я чув їх голос, їх крик розпуки й хотів закріпити їх на папері...»
  1.   й представник ЗМІ. Тележурналіст каналу «Інтер». Хотілося б почути дещо про жанрову різноманітність прозової творчості Б. Лепкого.
  2.       й дослідник. Дякую. Слушне запитання. Письменник, як прозаїк виступав у жанрі оповідання, новели, нарису, поезії в прозі, повісті.
    Проза його об’єднана у збірках «З села» (1898), «З життя» (1889), оповідання (1901), «В глухім куті», (193), «Нові оповідання» (1905), «По дорозі життя» (1905), «Кидаю слова» (1911), репрезентована окремими виданнями повістей «Під тихий вечір» (1923), «Мазепа» (1926-1929), «Сотниківна» (1927), «Зірка» (1929), «Крутіж» (1941) тощо.
  1.   й представник ЗМІ. (називається) Скажіть, звідки герої творів письменника?

1-й дослідник. Герої прозових творів Б. Лепкого взяті безпосередньо із життя, із того світу, у якому жив письменник. У своєму коментарі до збірки вибраних новел та оповідань він писав: «Всі вони (герої) в Крегульці, в Поручині, в Біті, в Жукові й Шумлянах та ще в Циганах на Поділлі. Це все люди, котрих я знав, з котрими перебалакав не одну годину, з котрими жив. Де кінчається їх власне «Я», а де починається моє, не знаю».

  1.   й представник ЗМІ (називається). Будьте ласкаві, у мене ще одне запитання: «Які провідні теми прозової творчості Б. Лепкого?»
  2.   й дослідник. Так, дякую, зрозумів ваше запитання. Теми найрізноманітніші. Якщо попередники Б. Лепкого писали в основному про село, то Богдан Сильвестрович значно розширив тематику. Це й історичні повісті, твори на духовні та морально-психологічні теми. Письменник зображує вольові натури, людей, які долають перешкоди у своєму житті. У його творах впадає в око щиролюдський гуманізм, благородство героїв, глибоке співчуття до людини-трудівника.
  3.   й дослідник. Шановне товариство, робота прес-конференції завершена. Дозвольте подякувати всім учасникам за плідну й серйозну роботу. Дякую.

3. Теорія літератури

Учитель. Самобутні оповідання, новели, повісті є цінним надбанням української літератури. Ми сьогодні звертаємо увагу на малу прозу письменника, зокрема новелістику.

На дошці написано:

Новела (від італ. А'оуеііа — новина) — близька до оповідання жанрова форма, яка відмічається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку і розв’язки.

Новела — різновид оповідання.

  • Давайте пригадаємо, що таке оповідання?

(Оповідання - невеликий прозовий твір з динамічним розвитком сюжету)

  • У чому відмінність новели від оповідання ( у новелі чіткіше зображені події, подається несподіваний їх розвиток і розв’язка теж несподівана, інтригуюча; приділяється особлива увага особі героя.

У оповідання більше героїв, описані події протікають на невеликому, обмеженому проміжку часу)

 

4.Словникова робота

Виднокруг – це горизонт, обрій, видноколо.

 

 5.Робота за змістом новели.

Бесіда по запитанням.

1.Чому твір так називається?

2.Яка тема твору?

(Тема: прагнення хлопчика знайти квітку щастя)

3.Яка основна думка?

(Основна думка: щастя так не дається, воно у боротьбі дістається)

4.Яка ідея твору?

(Ідея: возвеличення цілеспрямованості, наполегливості, бажання бути щасливим)

5.Коротко передайте зміст твору.

(Учень коротко переказує зміст новели).

6.Читання розмови матері і сина за особами.

(Слова матері читає вчитель, автора і сина – учні)

7.Чи легко було матері пояснити дитині, що таке щастя? З чим ототожнюється слово «щастя» (доля).

 

6. Повідомлення учня.

У давньослов’янській міфології доля уособлювала щастя. Щаслива доля – хороша, чепурна, а лиха – запухла, заспана. Із поширенням християнства змінювалася віра в те, що доля дана кожному Богом і  уникнути її неможливо. У народі існувало правило: щасливу долю потрібно сприймати із вдячністю, а не з погордою, бо можна втратити її.

 Спочатку слово «Бог»  мало значення доля. Причому найдавніші уявлення про неї ґрунтувалися на вірі в незалежності долі  від самої людини. За стародавніми уявленнями доля мала надприродну силу і наперед визначала життя людини.

Вчитель:  Діти, а ви згодні, що доля не залежить від людини? (Людина – коваль свого щастя)

7. Дослідження усної народної творчості

  • Зачитайте народні прислів’я, в яких іде мова про людську долю.

(учні по черзі читають підібрані прислів’я )

1.Своєї долі і конем не об’їдеш.

2. Лихої долі не вгадаєш.

3.Не родись багатим та вродливий, а родись при долі та щасливий.

4.Як не було талану, не буде і долі.

5.Щастя розум одбирає, а нещастя повертає.

6.Хто горя не бачив, той і щастя не знає.

7.Хто рано встає, тому щастя є.

8. У щасті не без ворога.

9.Від щастя не вмирають.

10 Не родись у платтячку, а родись у щастячку.

11. Хто доброго чоловіка минає, той і щастя не має.

12. Добре тому жить, чия доля не спить.

 

8. Чому мама каже синові, що не треба йти за цвітом, що «Тепер тобі і без цього добре»?

9.А як ви розумієте, що таке щастя.

(Діти зачитують підготовлені вдома записи «Що для мене є щастя?»)

 

Вчитель: Звернемося до тлумачного словника

(На екрані з’являється запис тлумачення слова щастя зі словника, зачитує учень.)

Щастя – стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.

Щасливий – дуже радий чому-небудь. Який зазнав щастя, радості.

 

10. Чи можливо завжди бути щасливим? Чому щастя, як правило, є миттєвим?

11.А як ви гадаєте від чого залежить щастя?

12. Як характеризує хлопчика те, що він не тільки для себе принесе цвіту, а ще й для мами?

13. На що автор більше звертає увагу у тексті на зовнішність героя, чи на його внутрішній стан?

14. Які ще риси характеру притаманні хлопчикові?

(На дошці і в зошитах будують схему)

 

8. Побудова схеми «Риси характеру героя».

 

ХЛОПЧИК

 

фантазер                    мрійник              наполегливий                  цілеспрямований 

 

                             допитливи                         здатний до глибоких переживань,

                        самопожертви

 

 

Вчитель: Погляньте на цю ілюстрацію, який епізод новели він вам нагадує (на екрані з’являється малюнок з лебедями на воді?

  • Це уявне чи реальне у новелі?
  • Як ви гадаєте, що ще є уявним у тексті? А що реальним?
  • Як, на вашу думку, чому лебеді не взяли хлопчика із собою?
  • Чи допомагала природа хлопчикові у пошуках квітки?

 

9. Робота в парах:

Учні отримують завдання на картках

1.Знайти художні засоби в описі вечора. Зачитати їх.

2.Зайти художні засоби в описі ранку.

3.Знайти опис зовнішності хлопчика.

4.Знайти опис води.

5.Знайти опис квітки.

 

10. Гіпотетичний прогноз

Чи відшукає, на вашу думку, головний герой колись квітку щастя.

 

11.Проведення аналогії  із сучасним життям.

(Повідомлення зачитує учень. На дошці висить карта світу. Названі держави помічені смайликами. На екрані з’являється картинка щасливих людей.)

  Кембріджські дослідники провели опитування на території 22 держав. Питання було простим: «Чи вважаєте ви себе щасливою людиною?»

 Найщасливішими вважають себе жителі Данії, де щасливими і задоволеними своїм життям назвали себе 41% опитаних.

 На другому місці – жителі  Швейцарії (31%).

 На третьому місці – жителі Австрії (28%)

 У першу десятку увійшли також жителі Фінляндії, Норвегії, Ірландії, Швеції, Нідерландів, Великобританії.

 Нажаль, серед українців щасливими вважають себе лише 9 % опитаних.

 

Вчитель: Ви, наше майбутнє, майбутнє нашої держави. Я впевнена, що ви будете значно щасливішими. Але для цього треба знати, яким шляхом іти до жаданого щастя.

 

12. Творчий проект «Якими шляхами люди намагаються бути щасливими»

(На дошці записані слова, учням необхідно знайти істинні цінності серед фальшивих та у вигляді пелюсток прикріпити на дошці, щоб утворилася квітка щастя)

 

Пізнання себе, прощення, гроші, сила духу, хитрощі, брехня, зрада, підступність, самопожертва, допомога ближнім, терпимість, взаємоповага, любов до ближніх.

 

Вчитель:  Повернімося до епіграфу нашого уроку. Прослухайте, будь ласка, вірш Ганни Чубач «Літо без осені», уривок із якого  є епіграфом.

 

Літо без осені

 

Літо – без осені,

Радість – без суму.

Хто тебе, щастя, людям придумав?

Сонцем ціловане, в білому світі.

Спершу ти наміри мало нехитрі.

Там, де квітуче кінчалося літо,

Ти намагалося землю нагріти.

В час, коли мрія лишала людину,

Ти нахиляло обрії сині.

Світ все багатшав. Роки минали.

Люди для себе щастя шукали.

З доброго дива, з власної волі

Стало залежним щастя від долі.

Щастя ночами кожному снилось.

Щастя щасливим бути втомилось.

Та й по сьогодні:  просять і просять.

Хто тільки шепче,

А хто – аж голосить…

 

13.Віртуальна подорож.(під музику Вівальді «Пори року».Липень.)

Вчитель. Заплющить очі, уявіть,що сьогодні не 17 грудня, а ніч з 6 на 7 липня. Ми з вами у лісі опівночі. Ми шукаємо чарівний цвіт папороті. А тепер відкрийте очі (На екрані цвіт папороті). З цього моменту ви станете щасливішими,бо нікому не вдавалося знайти цей цвіт, а нам пощастило.

 

ІV. Підсумок  уроку (рефлексія)

 

Вчитель: Ніколи не буде так, щоб було все. Завжди чогось не вистачає: грошей, здоров’я,  любові. У пошуках цього ми не помічаємо того, що маємо і не вміємо радіти тому, що в нас є. Адже щасливий не той, хто все має, а той, хто радіє тому, що в нього є.

Щастя манить усіх. Саме чекання його, мабуть і є щастя, радістю. Ми щасливі, коли долаємо перешкоди й перемагаємо. Щастя різне. Але все одно – це щось хороше, прекрасне, світле, чудове, ніжне.

  Який би ви не обрали шлях, пам’ятайте: не можна своє щастя побудувати на горі іншого.

 

  • Які епізоди в новелі найбільше вам сподобалися7
  • Де на вашу думку вдало зображено християнський звичай виховання дитини (дбати про інших, може, й є найбільшим щастям)
  • Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?

(метод «Прес» за правом піднятої руки.)


Мотивація оцінок на уроці

 

Домашнє завдання.

Читати оповідання «Мишка».

Вивчити визначення новели

Підібрати і підготувати легенди про щастя.

 

 

 

doc
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку