КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 10 КЛАСІ
Тема: Василь Стефаник. Життя і творчість. Новаторство письменника.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.
Хід уроку
Я люблю мужиків за їх тисячолітню
тяжку історію, за культуру...
За них я буду писати і для них.
Людський біль цідиться крізь серце моє,
як крізь сито, і ранить до крові...
Василь Стефаник
1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.
Слово вчителя. Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати творчу постать Василя Стефаника. Ми повинні ознайомитися із життєвим шляхом автора, зрозуміти його принципи життя, розкрити для себе унікальну авторську постать. Запишіть тему та 2 епіграфи нашого уроку.
Запитання до класу.
Слово вчителя. Раджу вам запам’ятати постать цього унікального письменника-новеліста. Кожного літератора варто сприймати насамперед як живу, активну людину, непересічну особистість, а не просто як одного із низки авторів. Головне пам’ятайте: письменники – теж люди, а тому вони не ідеальні, у них був свій шлях, свої досягнення і свої помилки.
2.Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя. Вдома ви мали самостійно ознайомитися із біографією В.Стефаника з іншого підручника, електронний варіант якого я вам надіслала. Отож, спочатку перевірмо, як ви уважно опрацювали життєвий шлях письменника.
Запитання до класу:
Слово вчителя. Зверніть увагу на літературну карту. Невелике село Русів знаходиться у Снятинському районі Івано-Франківської області. Василь Стефаник, Лесь Мартович та Дмитро Павличко є найвідомішими представниками письменства Івано-Франківщини. .
3.Актуалізація опорних знань та засвоєння нових.
Слово вчителя. Оскільки упродовж наступних уроків ми з вами працюватимемо із новелою В.Стефаника «Камінний хрест», пригадаймо.
Запитання до класу:
Слово вчителя. Новела «Камінний хрест» написана у естетиці експресіонізму. Саме Василь Стефаник розпочав традицію цього напряму в українській літературі. Запишіть визначення експесіонізму.
Експресіонізм - літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо.
Хвилинка естетики. Зараз на екрані ви бачите зразки експресіонізму у художньому мистецтві, скульптурі та архітектурі (Едвард Мунк «Крик», Август Маке «Дама в зеленому жакеті», Осип Цадкін «Порушений Роттердам», Ернст Барлах «Сліпий жебрак», Еріх Мендельсон «Вежа Енштейна» в Постдамі). Уважно роздивіться зображення.
4.Сприяння і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя. Зараз ви попрацюєте із спогадами Б.Лепкого про В.Стефаника. Ваше завдання прочитати, осмислити їх і відповісти на запитання.
«Чи багато читав Стефаник?
Як там було в Русові, не знаю, але за краківських часів - ні. Арне Гарборг, Достоєвський, Кнут Гамсун, Ібсен, Пшибишевський, з яким добре жив, і досить.
Про так звану "біжучу літературу" казав коротко: "Пусте! Лиш папір дурно збавлєют".
З наших - Франка високо ставив, за його широке знання і за поезії. Добру поезію любив.
Вона, - казав, - поезія, тим від прози сильніша, що ритм і строфа забезпечують її перед деформацією. З вірша слова не викинеш, каже народ. А в прозі повикидають тобі не то слова, а й цілі рядки, позмінюють, попереставляють і - роби що хоч!
- Тому-то ти так пишеш, що нічого не можна змінити.»
Запитання до класу:
Слово вчителя. Василь Стефаник був дуже справедливою та хорошою людиною, яка відставляла власні інтереси на задній план, коли йшлось про український народ та добробут Батьківщини. Довідавшись, що уряд УРСР позбавив митця пенсії, митрополит А.Шептицький назначив йому точно таку ж пенсію. Стефаник попросив касира, щоб той видав йому назначену суму дрібними монетами. Касир це зробив. З великою торбою копійок письменник прийшов і роздав всю свою пенсію, до єдиного гроша, бідним і просив помолитися за упокій душ жертв голодомору на Україні 1933 року…
Наступного разу ми працюватимемо безпосередньо із новелою «Камінний хрест». Щоб у вас з’явився неабиякий інтерес до прочитання цього твору, зачитаймо декілька висловів відомих людей про В.Стефаника.
5.Домашнє завдання.
1)Прочитати новелу «Камінний хрест», вміти її переказувати. 2) Визначити тему та ідею твору. 3)Поміркувати: чому Н.Горик так високо оцінила твір?
Список використаної літератури: