"Василь Стефаник. Життя і творчість. Новаторство письменника."

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури на тему "Василь Стефаник. Життя і творчість. Новаторство письменника".
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ

УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 10 КЛАСІ

 

Тема: Василь Стефаник. Життя і творчість. Новаторство письменника.

Мета:

  • ознайомити з життєвим і творчим шляхом В.Стефаника; допомогти учням засвоїти нові для них термін «експресіонізм»; викликати читацький інтерес до творів письменника-новеліста;
  • розвивати вміння аргументовано висловлювати власні роздуми;
  • виховувати почуття любові, пошани до рідного народу патріотизму та естетики.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.

 

Хід уроку

 

   Я люблю мужиків за їх тисячолітню

тяжку історію, за культуру...

За них я буду писати і для них.


Людський біль цідиться крізь серце моє,

 як крізь сито, і ранить до крові...

Василь Стефаник

1.Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.

Слово вчителя. Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати творчу постать Василя Стефаника. Ми повинні ознайомитися із життєвим шляхом автора, зрозуміти його принципи життя, розкрити для себе унікальну авторську постать. Запишіть тему та 2 епіграфи нашого уроку.

Запитання до класу.

  • Як ви гадаєте про що свідчать слова В.Стефаника, які сьогодні служать нашим епіграфом? Чи виявляються тут почуття любові та співчуття до свого народу?

Слово вчителя. Раджу вам запам’ятати постать цього унікального письменника-новеліста. Кожного літератора варто сприймати насамперед як живу, активну людину, непересічну особистість,  а не просто як одного із низки авторів. Головне пам’ятайте: письменники – теж люди, а тому вони не ідеальні, у них був свій шлях, свої досягнення і свої помилки.

 

2.Перевірка домашнього завдання.

Слово вчителя. Вдома ви мали самостійно ознайомитися із біографією В.Стефаника з іншого підручника, електронний варіант якого я вам надіслала. Отож, спочатку перевірмо, як ви уважно опрацювали життєвий шлях письменника.

Запитання до класу:

  1. Уродженцем якого села є В.Стефаник? (Русів)

Слово вчителя. Зверніть увагу на літературну карту. Невелике село Русів знаходиться у Снятинському районі Івано-Франківської області. Василь Стефаник, Лесь Мартович та Дмитро Павличко є найвідомішими представниками письменства Івано-Франківщини. .

  1. Хто привив авторові любов до народних пісень? (мати)
  2. За що В.Стефаника цькували у Снятинській школі? (за українську мову і народний одяг)
  3. З ким познайомився В.Стефаник у Коломийській гімназії? (з Лесем Мартовичем та Іваном Семанюком (Марком Черемшиною))
  4. Як критики пізніше назвуть їх творчу спілку? («Покутська трійця»)
  5. Яку назву мають перші оповідання В.Стефаника? («Нечитальник» разом з Лесем Мартовичем та «Лумера»)
  6. Що спонукало В.Стефаника втупити до Ягеллонського університету на медичний факультет? (смерть сестри Марії)
  7. З ким товаришує у Кракові В.Стефаник? (з лікарем та культурним діячем В.Морачевським)

 

3.Актуалізація опорних знань та засвоєння нових.

Слово вчителя. Оскільки упродовж наступних уроків ми з вами працюватимемо із новелою В.Стефаника «Камінний хрест», пригадаймо.

Запитання до класу:

  • Що таке новела? (невели­кий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією)
  • Які ознаки притаманні новелі? (динамічний,  простий лінійний сюжет, обмежена кількість персонажів, концентрація на їх внутрішнніх переживаннях в конкретній ситуації, лаконічність)

Слово вчителя.  Новела «Камінний хрест» написана у естетиці експресіонізму. Саме Василь Стефаник розпочав традицію цього напряму в українській літературі. Запишіть визначення експесіонізму.

Експресіонізм - літературно-мистецький напрям, для якого характерні посилена увага до внутрішнього світу людини, наголошення на авторському світосприйнятті, нервова збудженість та фрагментарність оповіді, застосування символів, гротеску, поєднання протилежного тощо.

Хвилинка естетики. Зараз на екрані ви бачите зразки експресіонізму у художньому мистецтві, скульптурі та архітектурі (Едвард Мунк «Крик», Август Маке «Дама в зеленому жакеті», Осип Цадкін «Порушений Роттердам», Ернст Барлах «Сліпий жебрак», Еріх Мендельсон «Вежа Енштейна» в Постдамі). Уважно роздивіться зображення.

  • Які асоціації та враження вони у вас викликають?

 

4.Сприяння і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Слово вчителя. Зараз ви попрацюєте із спогадами Б.Лепкого про В.Стефаника. Ваше завдання прочитати, осмислити їх і відповісти на запитання.

«Чи багато читав Стефаник?

Як там було в Русові, не знаю, але за краківських часів - ні. Арне Гарборг, Достоєвський, Кнут Гамсун, Ібсен, Пшибишевський, з яким добре жив, і досить.

Про так звану "біжучу літературу" казав коротко: "Пусте! Лиш папір дурно збавлєют".

З наших - Франка високо ставив, за його широке знання і за поезії. Добру поезію любив.

Вона, - казав, - поезія, тим від прози сильніша, що ритм і строфа забезпечують її перед деформацією. З вірша слова не викинеш, каже народ. А в прозі повикидають тобі не то слова, а й цілі рядки, позмінюють, попереставляють і - роби що хоч!

- Тому-то ти так пишеш, що нічого не можна змінити.»

Запитання до класу:

  • Кого із зарубіжних авторів читав В.Стефаник?
  • Чи знайомі вам ці імена?
  • Хто був аторитетом для В.Стефаника із наших авторів?
  • Як ставився В.Стефаник до поезії?

Слово вчителя. Василь Стефаник був дуже справедливою та хорошою людиною, яка відставляла власні інтереси на задній план, коли йшлось про український народ та добробут Батьківщини. Довідавшись, що уряд УРСР позбавив митця пенсії, митрополит А.Шептицький назначив йому точно таку ж пенсію. Стефаник попросив касира, щоб той видав йому назначену суму дрібними монетами. Касир це зробив. З великою торбою копійок письменник прийшов і роздав всю свою пенсію, до єдиного гроша, бідним і просив помолитися за упокій душ жертв голодомору на Україні 1933 року…

Наступного разу ми працюватимемо безпосередньо із новелою «Камінний хрест». Щоб у вас з’явився неабиякий інтерес до прочитання цього твору, зачитаймо декілька висловів відомих людей про В.Стефаника.

  • «Між слова Ваші там... тиснулись великі сльози, мов перли. Страшно сильно пишете Ви... Гірка, пориваюча, закривавлена поезія Ваша..., котру не можна забути... Плакала-м, тай вже» (О. Кобилянська).
  • «Як коротко, сильно і страшно пише ця людина» (Максим Горький).
  • «Камінний хрест» — єдиний відгук Стефаникового серця на трагічні для українського на­роду події... Але який?..» (Н. Горик).
  • «...Він уміє найпростішими засобами справити якнайбільше враження» (Леся Українка).

 

5.Домашнє завдання.

1)Прочитати новелу «Камінний хрест», вміти її переказувати. 2) Визначити тему та ідею твору. 3)Поміркувати: чому Н.Горик так високо оцінила твір?

 

Список використаної літератури:

  1. Лепкий Б. Із спогадів. „Василь Стефаник" / Б. Лепкий // Дивослово. - 1996. - № 9. - С. 3-5.
  2. Навчальна програма з української літератури для 10-11 класів [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv.
  3. Коваленко Л. Українська література : підруч. для 10 класу закладів загальної середньої освіти / Л. Коваленко, Н. Бернадська. – Київ: Оріон, 2018. – 320 с.

 

 


 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2022
Переглядів
3081
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку