«Важка» дитина у школі. Вирок чи виклик? Семінар - практикум для вчителів середньої та старшої ланок навчання.

Про матеріал
Розробка дає змогу вчителям побачити проблему "важкого учня" з іншого боку та сприяє пошуку нових можливостей у взаємодії з підлітками, усвідомленню важливості внутрішніх змін особистості .
Перегляд файлу

«Важка»  дитина у школі.  Вирок чи виклик?

 

Семінар - практикум для вчителів середньої та старшої ланок навчання.

 

Мета: пошук шляхів взаємодії  вчителя з учнями – підлітками з проблемною поведінкою.

 

Завдання:

-                     Створити простір, що сприятиме розкриттю особистісного потенціалу вчителя;

-                     активізувати увагу педагогічного колективу на необхідності саморозвитку, самовдосконалення;

-                     сприяти пошуку нових можливостей у взаємодії з підлітками та  усвідомленню важливості внутрішніх змін особистості ;

-                     набуття практичних навичок взаємодії.

 

Обладнання: мультимедійна апаратура для перегляду мультфільмів та роботи з платформою mentimeter/jamboard, альбомні аркуші по кількості учасників, нарвані папірці (конфеті), ручки , записники, олівці, метафоричні картки, літери на аркушах А4 (або виведені на дошку).

 

  1.               Вправа на активізацію уваги: Мовна креативність. (Тараріна О.)

 

Пропонуємо слухачам  ряд літер: А, О, У, И, Е, Ю, І

  1.               Записати слова-іменники, де літери з ряда будуть на 2 місці (напр: Сало, море, дуб, сила, село, люлька, кілька)
  2.               Записати слова-прикметнки де літери з ряда будуть на 2 місці (напр: лагідний, золотий, сухий, мирний, веселий, любий, лінивий)
  3.               Записати дієслова  де літери з ряда будуть на 2 місці (напр: радіти, соромитися, сушити, писати, нести, любити, вірити)

Шановні вчителі, дана вправа може стати цікавим та корисним  інструментом вчителя НУШ! У освітньому середовищі останнім часом відбувається багато змін. Час висуває нові вимоги. Але є  поняття та проблеми що залишаються незмінними:

-                     вчитель – це, перш за все, -  людина. Справжній вчитель – людина з великої літери;

-                     учень – це, перш за все, - дитина. Зі своїм баченням, бажаннями та думками.

  Вчителі дуже часто скаржаться на таких учнів, яких важко контролювати. Проблемна поведінка учня на уроці перекреслює плани вчителя, впливає на його емоційний стан, знижує рівень продуктивності урока, викликає роздратування та послаблення  здоров’я вчителя і, з часом,  може призвести навіть до захворювання. Тому вважаю за необхідне з метою профілактики, поспілкуватися сьогодні з вами про   взаємини  вчителя з «проблемними дітьми».

 Тема заняття : «Важка»  дитина у школі.  Вирок чи виклик?

 

  1.       Вправа «Асоціації» . ( Робота з платформою mentimeter. Створення хмаринки слів -асоціацій)

Перейдіть за посиланням (menti.com)  та запишіть 2 слова – асоціації,  що виникають у зв’язку із словосполученням «важкий підліток».

Обговорення:

-                     Що ми отримали?

-                     Чого більше, позитиву чи негативу?

-                     Про що це для кожного з присутніх? Запишіть свій інсайт/спостереження у записничок.

А зараз на нас чекає перегляд мультфільму. Сядьте зручно, налаштуйтеся. Я ставлю перед вами, шановні колеги,  філософське питання, відповідь на яке ви шукатимете в процесі перегляду:

-  Про що важливе ми забуваємо і тоді сенс роботи вчителя для нас згасає?

 

3.  Перегляд відео «Небесна апеляція»

 Аналіз – пошук відповіді на філософське питання (Головне – у будь-якій ситуації залишатися людиною і Вчителем. І ніколи не втрачати самоповагу)

 

Підлітковий вік – це вік, коли дитина обирає для себе дуже важливий внутрішній духовний орієнтир. Зараз дуже важливо зрозуміти, що жодна книга з вікової психології не змінить поведінку дитини.  Саме  вчитель повинен усвідомити з якого внутрішнього стану потрібно спілкуватися з підлітком, щоб змінити на краще прояви його поведінки. Це стан,  спілкування з якого, є конструктивним. Тільки так, у вчителя є всі шанси бути почутим.

То який же він, проблемний підліток?

Характеристика проблемної дитини:

-         наявність граничних станів (баланс між психологічним здоров’ям та нездоров’ям;

-         залежності (Тут про оточення - коли ми не працюємо із власними залежностями, ми породжуємо у просторі людей із залежностями);

-       поведінка, коли дитина наносить шкоду сама собі;

-       поведінка, яка є загрозою життю людей;

Підліток –  як лакмусова стрічка – вмить проявляє все що є в нас: злість, недостатність духовності, гнів, страхи, тривоги, вагання, непрофесіоналізм... Ми сприймаємо поведінку підлітка як проблемну тому, що він вказує нам де саме, в якому питанні там потрібно зробити прорив для себе. Нам важливо зрозуміти, що підлітковий вік дітей – це кращий час для того, щоб вирости самим.  І ми  не зможемо стати цікавими дітям – підліткам, якщо вони не бачитимуть що ми теж розвиваємося. Робота дорослих над собою наповнює усі наші слова силою. Якщо ми не розвиваємося, ми читаємо моралі які дитина не сприймає.

  Іще: підліток не приймає брехні – якщо нас упіймають на неправдивості – то дитина відсторониться, стане за прірвою від нас.

 

4. Питання на розгляд: Навіть , якщо ця дитина робить мені боляче, все одно яку користь вона продовжує мені нести? Яку основу (відчуття, усвідомлення) продовжує давати?   Запишіть, будь ласка, свої думки.

 

Вчитель повинен враховувати переживання підлітком свого хворобливого стану - страху, невпевненості та ін., і деформацію взаємостосунків  з оточуючим середовищем в сім'ї, в школі, на вулиці. Підліток відгукується на аналіз. Підлітки завжди тягнуться до мудрості, а не до знань. Глибина мудрості їх захоплює. Знання – втомлюють.

Підліток знаходиться на вершині екстриму, тому конкуренція і змагання не працюють. Треба вміти знайти унікальність  у кожній роботі. І ми повинні вчити дитину бачити унікальність у буденному.  Вчити емоційному відгуку на роботу. ( Рекомендація: Користуйтеся притчами, народною мудрістю, історіями з власного досвіду)

 

5. МАК (метафоричні асоціативні картки. Для вчительської спільноти рекомендую фотокорти «Перехід»)

- (у відкриту) оберіть карту яка відображає реалії вашої педагогічної діяльності зараз

 

-                     2 карти. Дайте відповідь на питання : Чому ви маєте зараз те, що маєте? (чому не приділено уваги, що не зроблено, відкладено? Що втрачено?)

-                     2 карти. На що важливе мені необхідно звернути увагу, щоб мої загальнолюдські та професійні якості дозволили мені бути корисною цій дитині, налагодити взаємодію і співпрацю? 

-                     Занотуйте, будь ласка, власні висновки.

 

5. Інформаційно-практична частина: «Робота з дітьми що знаходяться у негативних емоційних станах.»

Особливості спілкування з важкими дітьми полягає у створенні навколо   них інформаційного простору.    Спілкування   має   бути  абсолютно конкретним.

Щоб спілкування було успішним, важливо керуватися наступними моментами:

  1.               Налагоджуємо контакт з підлітком і високий рівень довіри. 5хв.відвертої розмови вистачає щоб достукатися до дитини. 

Вправа «Лист від внутрішньої дитини».

Завдання: Напишіть, будь ласка, кілька речень, які б ваша внутрішня дитина могла сказати важкому підлітку, щоб завоювати довіру. (обговорення)

 

2.     Етап підтримки – яким ми його бачимо через його сильні сторони. Завдання: поміркуйте, історію про яку людину ви могли б запропонувати дитині як приклад, для підтримки? (тут допоможуть біографії відомих людей. Напр: Енштейн, або книга видавництва Ранок «Історії про життя 50 українців та українок» А.Булгакова; А.Курлович, відеоролики ). Чи є у вашому арсеналі такі інструменти?

 

  1.               Розуміння болі. У підлітка складнощі зі словесним описом почуттів, того, що йому болить, – необхідно підказати, створити словесний простір для усвідомлення, розуміння і відчуття що його розуміють.

Завдання: запишіть 2-3 речення, які ви можете використати у розмові з дитиною, щоб розділити її біль.

  1.               Секрет про біль. Розповідь про те, яку руйнівну силу має біль і вплив того емоційного стану на життя.

Техніка  «Газетні армії» О.Тараріна (як позбавитися внутрішньої напруги, виплеснути агресію)

5. Надія, віра і цнності. Донести до дитини, що зараз вона знаходиться на внутрішній війні. Про цінність вибору, про те, що щосекунди іде боротьба.

 

6. Завершення.  Ролик «Мінлива хмарність»

- Ми вчителі. Вчитель – це покликання. Саме тому ми не можемо виконувати свою роботу формально. А діти –вони різні – це факт!.

  Якщо вчитель заперечує  це,  то в процесі спілкування він  отримує біль. А якщо приймає  – у нього є час розібратися у собі, поцікавитися про «них» і бути потрібним і надихаючим.  Бути їх, дітей, Вчителем!

 

7. Ми завершили роботу. На останок прошу зазирнути у ваші записнички і перечитати перший, зроблений вами запис за результатами роботи з асоціаціями. Можливо є бажання щось доповнити, чи  змінити? Якщо є – зробіть це. (2хв)

Всі ваші висновки залишаються з вами. А хто бажає, дайте, будь ласка мені зворотний зв’язок. Що було новим? Цікавим? Можливо, нудним?

А по тому, працюйте та  вірте.  «По вірі нашій буде нам...»

Миру та злагоди вам!

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
19 червня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку